پیروزی نت‌فلیکس بر اسپیلبرگ در آکادمی اسکار؛ تغییر در بخش بهترین فیلم انیمیشن

مدیران آکادمی شب گذشته برای فصل جوایز آینده در قوانین چندین تغییر به وجود آوردند، اما این تغییرات شامل منع سرویس‌هایی نظیر نت‌فلیکس از حضور در رقابت اسکار نمی‌شد.

«جان بیلی» ریاست آکادمی سه شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای پس از برگزاری جلسه در این باره می‌گوید: «ما از تجربه‌ی نمایش فیلم در سالن سینما حمایت می‌کنیم چرا که بخشی جدایی ناپذیر از هنر تصاویر متحرک است، و این موضوع اصلی بحث‌های ما بود. طبق قوانین فعلی، فیلم‌ها باید در سالن سینما نمایش داده شوند و همچنین تعداد زیادی فیلم برای رقابت اسکار پذیرفته خواهند شد. ما در نظر داریم تغییرات عمیقی که در صنعت فیلمسازی در حال وقوع است را بررسی کنیم و با اعضا مباحثات خود را در مورد این مشکلات ادامه دهیم.»

پیش از برگزاری این جلسه با حضور ۵۴ تن از اعضای هیأت مدیره‌ی آکادمی علوم و فنون تصاویر متحرک، انتقادی که توسط «استیون اسپیلبرگ» و دیگران در مورد منع نت‌فلیکس از ورود به رقابت اسکار مطرح شده بود، چالشی احتمالی به نظر می‌رسید. اما در عوض، مدیران به این نتیجه رسیدند که «قانون دو» را دست نخورده باقی بگذارند. طبق این قانون فیلم‌هایی که قصد رقابت در اسکار را دارند باید دست کم ۷ روز در سالن‌های سینمای تجاری ال.ای کانتی به نمایش گذاشته شوند. این سالن باید حداقل روزی سه بار در آن هفت روز روی پرده برود و سپس در پایان روز اول فیلم اجازه‌ی انتشار بر روی سایت‌های استریمینگ را می‌یابد.

در فصل اسکار گذشته آکادمی جایزه‌ی «فیلم منتخب مردم» را به مراسم اضافه کرد و سپس به دنبال اعتراضات آن را حذف کرد. بعد از آن «کوین هارت» برای اجرای اسکار برگزیده شد و سپس کناره‌گیری کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که آکادمی در این سال‌ها با چالش‌هایی جدی مواجه شده باشد و باید تصمیماتی سخت را اتخاذ کند.

شب گذشته با برداشتن موانع از سر راه نت‌فلیکس برای حضور در رقابت اسکار بر خلاف جشنواره‌ی کن، آکادمی درها را به روی تأثیر تغییراتی باز گذاشت که در سال‌های آینده تشدید خواهند شد چرا که شبکه‌های اینترنتی بسیار بیشتری با پشتیبانی استودیوهای بزرگ از راه می‌رسند.

آکادمی شب گذشته در دو بخش «بهترین فیلم خارجی زبان» و «بهترین انیمیشن بلند» تغییراتی صورت داد. شاخه‌ی اول از این پس با نام «بهترین فیلم بلند بین‌المللی» شناخته خواهد شد و برای شاخه‌ دوم قانونی وضع شد که طبق آن هر سال باید دست کم هشت فیلم انیمیشن بلند عرضه شوند تا این بخش «فعال» شود.

از امسال در بخش بهترین گریم و آرایش مو به جای سه نامزد شاهد رقابت پنج نامزد خواهیم بود و فهرست اولیه‌ی نامزدها از هفت به ده فیلم افزایش یافت. علاوه بر این، آثار انیمیشن و لایو اکشن کوتاه برای رقابت در اسکار می‌توانند در سالن‌های لس آنجلس و نیویورک به نمایش درآیند.

اسکار سال آینده در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *