پیشگیری از آلودگی اینترنت اشیا‌

این خلاصه آن چیزی بود که سایمون سگار مدیر اجرایی ارشد شرکت ARM خطاب به توسعه‌دهندگان ARM در کنفرانس سالانه TechCon این شرکت بیان کرد. البته سگار و سایر سخنرانان تأکید کردند که این نگرانی تنها به شرکت ARM مربوط نمی‌شود، بلکه همه فعالان حوزه فناوری باید این واقعیت را بپذیرند که در قبال کاربران، مسئولیت اجتماعی دارند، حفظ امنیت وظیفه مشترک همه فعالان صنعت است و اینکه در سامانه‌‌های امنیتی باید جایی برای خطاهای انسانی در نظر گرفته شود. موضوع مهمی که ARM نیز به آن تأکید داشت این بود که مهندسان و طراحان باید از همان ابتدای طراحی کار خود را با توجه به ملاحظات امنیتی آغاز کنند. همان طور که بسیاری از کارشناسان امنیتی معتقد هستند «مهندسان باید از دید مجرمان سایبری به طراحی سامانه‌های خود بپردازند».

به‌عقیده سگار حفظ امنیت فقط مربوط به طراحی نرم‌افزار ایمن نیست. اگر سخت‌افزار به‌طور مناسب طراحی شده باشد، تأمین امنیت در نرم‌افزار نیز ساده‌تر خواهد شد. سگار معتقد است سازندگان محصولات متصل باید در طول دوره حیات محصولات خود، مسئولیت امنیت آن‌ها را نیز برعهده بگیرند. نظیر همان اتفاقی که در حوزه خودروسازی می‌افتد و خودروساز، درصورت بروز یک مشکل امنیتی خودرو را فراخوانده و حتی موظف به تعویض آن است. سگار می‌گوید: «اما در حوزه فناوری کمتر چنین خدماتی را می‌بینید. در موارد اندکی شاهدیم شرکتی که محصولی الکترونیکی به شما فروخته است، مسئولیت آنچه فروخته را برعهده بگیرد.» به اعتقاد وی این روند باید هرچه زودتر و پیش از نهادینه شدن اینترنت اشیا تغییر کند: «وقتی همه‌چیز به شبکه متصل شود، فرصت برای مهاجمان فراهم خواهد شد. من از شما می‌خواهم به ما بپیوندید تا محصولات الکترونیکی ایمن‌تری بسازیم.»
با این هدف که نه‌تنها دیواری در مقابل هکرها ساخته شود، بلکه از سرایت آلودگی‌های مربوط به بدافزارها نیز جلوگیری شود. مقصود او ایجاد سامانه‌های «ایمنی سایبری» است که با هوشمندسازی دستگاه‌های متصل، شبکه‌ها و فضای ابری، متوجه ایرادات و حرکات مشکوک در شبکه می‌شوند و با قرنطینه‌ کردن آن مورد مشکوک، از سرایت بیشتر آلودگی جلوگیری می‌کنند. درنهایت با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری یا ارائه وصله‌های الحاقی که در بیشتر موارد به‌طور خودکار انجام می‌شود، می‌توان چنین آلودگی‌هایی را درمان کرد!

تانی کال

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *