خانه تکنولوژی اخبار پیش بینی وضعیت آب وهوای یک دهه با مدل رایانه ای

پیش بینی وضعیت آب وهوای یک دهه با مدل رایانه ای

0

کارشناسان دفتر هواشناسی استرالیا تصمیم دارند با استفاده از مدل های رایانه ای وضعیت آب وهوای جهان را تحلیل کنند. هدف نهایی آنان پیش بینی دقیق رویدادهای هواشناسی در یک سال یا یک دهه است.

به نقل ا زدیلی میل، پیش بینی وضعیت آب وهوا کار بسیار مشکلی است اما دانشمندان سعی دارند با استفاده از آخرین فناوری های رایانه ای موجود این فرایند را دقیق تر و آسانتر کنند.

درهمین راستا کارشناسان دفتر هواشناسی استرالیا از مدل های رایانه ای برای تحلیل مقادیر کلانی اطلاعات درباره وضعیت آب وهوای جهان استفاده کردند.

آنها تصمیم دارند با استفاده از مقادیر کلان اطلاعات  بتوانند الگوهای احتمالی هوا را با قطعیت بیشتری پیش بینی کنند.

اگر تلاش های آنان موفقیت آمیز باشد، دانشمندان این زمینه می توانند رویدادهای هواشناسی مهم سال یا حتی یک دهه را پیش بینی کنند.

در این حالت با پیش بینی وضعیت های خطیر آب وهوایی مانند تندباد، خشکسالی و سیل می توان اقداماتی برای نجات از این وضعیت ها انجام داد.

علاوه برآن دانشمندان هواشناسی استرالیا امیدوارند  روشی برای پیش بینی وضعیت آب وهوا ایجاد کنند که «پیش بینی کلی» نامیده می شود که در آن نتایج احتمالی بررسی خواهد شد.

آنها برای این کار همه جزئیات (مانند تعداد سناریوهای تغییرات آب و هوایی) را در سیستم خود وارد می کنند.  در حال حاضر بلندترین بازه زمانی پیش بینی وضعیت آب وهوا یک ماه است. البته صحت و درستی پیش بینی های بلندتر از یک هفته  کاهش می یابد.

گروه استرالیایی برای آزمایش این سیستم مدلسازی پیش بینی های مدل را براساس رویدادهای آب وهوایی ۱۰۰ سال گذشته و با آنچه واقعا اتفاق افتاده مقایسه می کنند.

اگر این مدل کارآمد باشد، به ظهور روشی نوین و قابل اعتماد برای پیش بینی وضعیت هوا منجر می شود.

به گفته پیتر می، مدیر دفتر تحقیقات استرالیا در این مدل از داده های کلان استفاده می شود که حجمی معادل ۴ پتابایت است او در این باره می افزاید: پردازش این میزان اطلاعات به ۸ میلیون لپ تاپ نیاز دارد. ما نیز به حدود ۲۰ هزار لپ تاپ متصل به یکدیگر برای تولید اطلاعات داریم.

خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *