خانه بازی پیش نمایشی بازی DIRT 4

پیش نمایشی بازی DIRT 4

0

پیش نمایشی بر Dirt 4

“به قلم صدرا صالحی”

جاده‌های مستقیم برای ماشین‌های سریع است، اما پیچ‌ها برای رانندگان سریع.  «کالین مک‌ری»

رانندگان رالی شدیدا دیوانه هستند و به صورت احمقانه‌ای با مهارت. در جاده‌های باریک و عمومی مسابقه می‌دهند و به صورت نوبتی حرکت می‌کنند تا زمان را شکست دهند. در هر آب و هوا و زمینی مسابقه می‌دهند. اما چه چیزی آن‌ها را ترغیب به چنین مسابقه‌ی خطرناکی می‌کند؟ شاید آن شکوهمند بودن مسابقات و سر و صدا و خشونتی باشد که در زمان گذشتن از درختان و آدم‌ها با سرعت بالای ۱۰۰ مایل بر ثانیه به آن‌ها دست می‌دهد. حال نزدیک به عرضه چهارمین نسخه از سری Dirt می‌شویم. عنوانی که قصد تحول در استانداردهای رالی را دارد.

داستان تولید

از سال ۱۹۹۸ از اسم “کالین مک‌ری” در بازی‌های رالی استفاده می‌شد. این امر حتی با مرگ وی در سال ۲۰۰۷ نیز ادامه پیدا کرد. حال با یکی دیگر از عناوین Dirt سر و کار داریم. فرنچایزی که استانداردهای تازه‌ای به بازی‌های مسابقه‌ای اضافه کرد. Dirt 4 دوازدهمین عنوان رالی است که اسم کالین مک‌ری را یدک می‌کشد. بعد از این که استدیو بریتانیایی Codemasters بازی Dirt Rally را سال گذشته منتشر کرد و به موفقیت نسبی دست یافت، این سازنده اوایل سال میلادی عنوان بعدی خود را با نام Dirt 4 معرفی کرد که دنباله‌ی مستقیمی برای بازی پیشین سری یعنی Dirt 3 است.

باید منتظر چه بود؟

Codemasters اذعان داشته که از نکات تکنیکی Dirt Rally در این بازی استفاده کرده اما پیچیدگی رانندگی را در آن کم‌تر کرده تا متناسب کسانی باشد که تنها یک رانندگی ساده و مفرح می‌خواهند. به گفته خود Codemasters، آن‌ها از Dirt Rally تجربه زیادی کسب کرده‌اند و قصد دارند تا بهترین تجربه این سری با زمین‌های مسابقه‌ای بیشتر،ماشین‌های بیشتر و ویژگی‌های جدیدتری ارائه دهد و در نهایت اثر به مراتب مفرح‌تری برای گیمران فراهم کند.

مناطق رالی بازی به پنج منطقه محدود می‌شود: فیتزروی در استرالیا، تاراگونا در اسپانیا، میشیگان در ایالات متحده، وارم‌لند در سوئد و پاویس در ولز.

ماشین‌های بازی از لحاظ بازه زمانی که وجود داشتند و کلاس‌های رقابتی تقسیم‌بندی می‌شوند: گروه B مربوط به ماشین‌های دهه ۱۹۸۰، گروه A مربوط به ماشین‌های دهه ۱۹۹۰، گروه N مربوط به ماشین‌های دهه 2000 و گروه R مربوط به ماشین‌های دهه 2010.

Dirt 4 ویژگی جدیدی با عنوان “Your Stage” دارد که بازیکن با استفاده از آن می‌تواند استیج‌ها و فازهای رالی را به صورت شخصی تنظیم‌بندی کند و پارامترهای مسابقه‌ای آن‌ را خودش انتخاب نماید.

بخش چند نفره و لیدربورد Cross-Platform در بازی وجود دارد و هم‌چنین بخش Landrush به این عنوان بازگشته است که در آن‌ها مراحلی در کالیفورنیا، نِوادا و مکزیک جریان دارد. هم‌چنین اگر از PCگیمرها هستید به مانند Dirt Rally در این عنوان هم شاهد قابلیت Steam Workshop خواهید بود. باید گفت اگر از طرفداران بخش Joyride در Dirt 3 بودید پس خوشحال می‌شوید اگر بدانید که این بخش جذاب که شامل مینی‌گیم‌های چندنفره است در Dirt 4 نیز وجود دارد.

گیم‌پلی Dirt 4 بر اساس مدیریت تیمی بر حسب همان چیزی است که در Dirt Rally و Grid Autosport شاهد بودیم. به صورتی که شما باید خدمه استخدام کنید تا کارهایی چون تعمیر ماشین و حتی پیدا کردن اسپانسرهای جدید را انجام دهید. هم‌چنین شما قادر خواهید بود تا ماشین‌های استفاده شده و یا جدید را خرید و فروش کنید، به صورتی که آمار تصادف و خرابی ماشین و میزان مبلغی که از آن به خاطر موارد ذکر شده از آن کم شده برای شما نمایش داده می‌شود.

سازندگان از رانندگان حرفه‌ای چون Kris Meeke و Petter Solberg برای هرچه بهتر کردن گیم‌پلی بازی و سیستم هندلینگ آن استفاده کرده‌اند. به علاوه، در بازی شاهد صدای کمک‌ رانندگان حرفه‌ای چون Nicky Grist و Jen Horsey خواهید بود.

پشتیبانی از قابلیت وی‌آر که مربوط به PS4 می‌شود و پیشتر در Dirt Rally دیده‌ بودیم در Dirt 4 نیز وجود دارد اما منتظر آن در زمان روز عرضه نباشید چرا که سازندگان بیشتر تمرکز خود را روی خود بازی گذاشته‌اند و امکان این وجود دارد که مانند Dirt Rally آن را ماه‌ها بعد به صورت یک بسته الحاقی ببینیم.

سازندگان در مورد بازی چه می‌گویند

به گفته اقای “پاول کلمن” که طراح ارشد بازی است، ایده ساخت Dirt 4 از بعد از Dirt 3 یعنی از سال ۲۰۱۱ وجود داشته و آن‌ها از همان زمان درحال پرداختن به ایده‌هایشان بودند، اما تولید اصلی بازی بعد از عرضه Dirt Rally یعنی تقریبا یک سال پیش با یک تیم ۷۵ نفره شروع شد.مشکلی که در Dirt Rally وجود داشت بحث بازیکنان غیرحرفه‌ای بود که نمی‌توانستند به خوبی با بازی ارتباط برقرار کنند و تجربه خاص آن را به مانند بازیکن‌های قدیمی‌تر برای خود کنند. آقای کلمن با اشاره به کسب تجربه از Dirt Rally می‌گوید:

«قصد ما این است تا مردم این احساس را داشته باشند که میتوانند یاد بگیرند و در هنگام بازی مهارت خود را ارتقا دهند به اینترتیب همه بالاخره میتوانند به سطوح مهارتی لازم برای انجام مراحل چالشی برسند به شرط آن که آنها هم آن را بخواهند. تمام Dirt 4 به انتخاب بازیکن بستگی دارد که اجازه میدهد شما نوع تجربه و چالشی که میخواهید را تعیین کنید و خودتان مهارتهایتان را درطول بازی پیدا کرده و روی پای خود بیاستیدبه نظر می‌رسد سازندگان قصد ارائه تلفیقی از حالت حرفه‌ای Dirt Rally و حالت آرکید و مفرح سری Dirt را دارند تا هردو گروه گیمرها را راضی نگه دارند.”

سازندگان روی ویژگی “Your Stage” که به‌ آن اشاره شد تمرکز خاصی داشته‌اند و قصد ارائه تجربه نوین در تجربه ماشین‌سواری را دارند. طراح ارشد بازی آقای کولمن در مورد این ویژگی می‌گوید: «از سال ۲۰۱۱ یعنی از زمان انتشار نسخه سوم این سری، در حال کار روی قابلیت Your Stage بودیم. بازیکنان با استفاده از این ویژگی جدید می‌توانند انواع زیادی مسیر متفاوت و دل‌خواه طراحی کنند و این باعث می‌شود تا آن‌ها هیچ‌گاه احساس تکراری شدن مسیرهای مسابقات را نداشته باشند. ما در قسمت پشت صحنه طراحی این قابلیت، الگوریتم‌های متفاوتی را ساخته‌ایم که این مسیر‌های مسابقه را به یک دستاورد فوق العاده‌ای برساند. اما برای بازیکنان، طراحی یک مسیر با استفاده از ابزاری‌های ویژه، بسیار راحت خواهد بود و بدون شک بازی کردن و رانندگی در این مسیر‌‌هایی که به دست خود بازیکنان ساخته می‌شود، لذت بخش است.»

سخن آخر

سری Dirt همیشه زبان‌زد گیمران عاشق رانندگی بوده است. در این بازی فقط شما هستید و یک جاده که باید آن را تصاحب کنید. Dirt Rally یک عنوان کاملا حرفه‌ای و شبیه‌ساز رالی بود. چیزی که به مذاق شاید چندی از بازیکنان خوش نیامد. به خصوص سیستم آموزش آن که مورد انتقاد قرار گرفت. انتظار می‌رود تا Codemasters از عنوان قبلی خود درس گرفته‌ باشند و سیستمی را در بازی پیاده کرده باشند که بازیکنان به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و بتوانند مهارت‌های خود را بهبود بخشند. سیستم هندلینگ از مهم‌ترین ارکان بازی است که سازندگان قول بهبود آن را داده‌اند. فیزیک و گرافیک هرچه نزدیک‌تر به واقعیت به ما کمک می‌کند تا حس نزدیک‌تری به تجربه رانندگی واقعی را داشته باشیم.

درست است که نسخه وی‌آر بازی را در زمان عرضه نمی‌بینیم اما امیدواریم تا این نسخه تجربه جدیدی در بحث واقعیت مجازی ایجاد کند. چیزی که بسیار در این تکنولوژی جدید جای کار دارد.

عنوان Dirt 4 در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ برای PC ، PlayStation 4 و Xbox One عرضه می‌شود.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *