از نسل هفتم تا به امروز، همواره بین چند استودیویی که در کل صنعت بازی های رایانه ای برایم محبوب و برتر از بقیه بوده اند و هستند، نام استودیو Ninja Theory ثابت بوده است و برخی از بی نظیر ترین خاطرات من در دنیای بازی های رایانه ای را بازی های این سازنده برایم رقم زده اند. در ابتدا که شناختی از این سازنده نداشتم عنوان Heavenly Sword را به صورت اتفاقی به عنوان یک انحصاری پلی استیشن ۳ تجربه کردم و آن جا بود که بعد از تمام کردن بازی با دقت تر به نام سازنده آن نگاه کردم و با نینجا تئوری آشنا شدم و حتی تحقیق و بررسی بیشتری در مورد شخصیت های بازی کردم و دریافتم که اندی سرکیس توانمند، یعنی همان گالم ارباب حلقه ها به عنوان نقش پادشاه بدذات بازی ایفای نقش کرده است و با اطلاعات بیشتری که از بازی کسب نمودم، متوجه شدم که این سازنده چقدر برای ساخت بازی اش ارزش قائل بوده است و چه تمرکز و دقت فراوانی را برای ساخت Heavenly Sword به کار برده است. با شناختی که از نینجا تئوری پیدا کرده بودم و برنامه های این سازنده را دنبال می کردم، زمانی که بازی Enslaved: Odyssey to the West بلافاصله به تجربه آن پرداختم و یادم است و ساعت ها این بازی را انجام می دادم و دوباره شروع می کردم و در بین بازی های دیگر هم گاهی مجددا به سراغش می آمدم و واقعا باید بگویم یکی از شاهکارهای بی تکرار زندگی من در طول دوران طولانی بازیباز بودنم، همین عنوان Enslaved: Odyssey to the West بوده است که خیلی ها حتی آن را نمی شناسند اما حتی برخی از منابع، آن را کاندیدای برترین بازی سال ۲۰۱۰ نیز کرده بودند.

بعد از این که نینجا تئوری سری به بهشت زد و در مورد شمشیری از بهشت بازی ساخت، حالا به سراغ شمشیری از یخش خطرناک تر، یعنی جهنم رفته است و انصافا هم فضای بازی جهنمیست.

تا قبل از این بازی نینجا تئوری را تنها دوست داشتم و آن را یک سازنده خوب می دانستم اما بعد از Enslaved: Odyssey to the West بود که دیگر به معنای واقعی طرفدار این سازنده و بازی های آن شدم و تبدیل به یکی از محبوب ترین سازنده ها برای من شد. این روند باز هم ادامه پیدا کرد و این سازنده بهترین بازسازی و ریبوت و شروع مجددی که می شد برای سری Devil May Cry در نظر داشت را ساخت و روانه بازار کرد تا دیگر در قلب من جاودانه شود و به واقع یادم نیست که در نسل هفتم چند بار عنوان DmC: Devil May Cry را تجربه کردم و به محض ورود به نسل هشتم هم با وجود کلی بازی جدید، نسخه فیزیکی DmC: Devil May Cry را خریداری کرده و باز هم ۲ بار دیگر آن را با بسته الحاقی ویرجیل به پایان رساندم و دیگر نام Ninja Theory برای من تبدیل به یک اسطوره شده بود که ۳ عدد از برترین بازی های عمرم را با این سازنده تجربه کرده بودم. به همین دلیل هم بود که به محض معرفی عنوان جدید و نسل هشتمی این سازنده یعنی Hellblade که بعدا نامش به Hellblade: Senua’s Sacrifice تغییر یافت، از همان روز اول تمام اخبار و اطلاعات و تصاویر و تریلرهای این بازی را یک به یک دنبال می کردم و فولدری جداگانه با نام این بازی ساخته بودم تا تمام اطلاعات و ویدئوهای بازی را در آن داشته باشم و هر چند روز یک بار سری به آن می زدم و از تماشای آن لذت می بردم.

به نظر می رسد Senua درگیری های ذهنی زیادی دارد و گویی مدام بین دنیای واقعیت و جهنم خیال خود جابجا می شود

جالب است که از زمان معرفی این بازی خیلی ها امیدی به این بازی نداشتند و هنوز هم بسیاری امید و علاقه ای به آن ندارند ولی برای من بدون شک Hellblade: Senua’s Sacrifice یکی از مورد انتظارترین بازی های امسال بوده و هست که مخصوصا با تریلر جدید مبارزات آن، دیگر حجت برایم تمام شد و بیش از پیش عاشق و دلباخته و شیفته این بازی شدم و وزن بالای مبارزات و سختی معرکه آن ها و طراحی خوفناک دشمنان و گرافیک شگفت انگیز بازی سبب شد تا دیگر صبر و قراری برای تجربه Hellblade: Senua’s Sacrifice باقی نماند که خوشیختانه چند روز دیگر انتشار جهانی این عنوان است. البته شاید همبن الان هم مطابق معمول همیشه در کشور عزیزمان این بازی موجود شده باشد و برخی قبل از ای جی ان و گیم اسپات آن را بازی کرده باشند، زیرا ما خفن تر هستیم!! البته ابن موضوع نیز وجود دارد که ممکن است انتشار بازی تنها به صورت دیجیتالی باشد مخصوصا به این دلیل که بازی مستقل است و ناشر آن خود سازنده بازی یعنی نینجا تئوری است. در این مطلب قصد داریم تا با توجه به زمان چند روزه ای که تا انتشار جهانی Hellblade: Senua’s Sacrifice باقی مانده است، تمامی اطلاعاتی که تاکنون از این عنوان داریم را با هم مرور کرده و در مورد بخش های مختلف آن با شما صحبت کرده و در مورد احتمال موفقیت یا شکست آن گمانه زنی هایی را انجام دهیم تا بیشتر با این بازی اشنا شده و بعد از انتشار آن، راحت تر برای تجربه کردن یا نکردن آن تصمیم بگیرید. پیشنهاد می کنم تا در ادامه مطلب پیش نمایش بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

بر طبق گفته سازندگان داستان بازی کاملا شخصی و با محوریت شخصیت اصلی بازی یعنی Senua است و درگیری ها ذهن او را دنبال می کند.

در خصوص داستان بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice به واقع اطلاعات بسیار اندکی وجود دارد و سازندگان بازی در این خصوص بسیار بسیار خساست به خرج داده اند که البته به اعتقاد بنده درست هم همین است و این که بدون دید قبلی و اطلاعات خاصی از داستان بازی به استقبال آن برویم خیلی جذاب تر است و می تواند سورپرایز کننده باشد. نکته ای که مشخص است آن است که داستان بازی کاملا بر محوریت موضوعی شخصی در باره شخصیت اصلی باززی یعنی Senua است و این طور که به نظر می رسد و سازندگان نیز به آن اشاره کرده اند بسیاری از داستان بازی حول محور درگیری ها و آشفتگی ها و تلاطم ذهن Senua قرار دارد و این موضوع به نوعی در ویدئوهایی که از بازی شاهد بوده ایم نیز تا حدی مشخص است که انگار در یک دنیای ذهنی و خیالی هستیم و افکت های تصویر به نوعی فضای بخش هایی از بازی را شبیه به حضور در یک خواب یا یک خاطره کرده است، البته خوابی از جنس کابوس و خاطراتی تلخ و کشنده.

کار دیگه از موشن کپچر گذشته. در این بازی رسما از تکنولوژی “خودش کپچر” پرده برداری کرده اند!!! (یعنی پرده این تکنولوژی را برداشته اند)

در ویدئوی اخیر بازی نکته ای که به چشم می خورد یکی علائم قرمز و آبی رنگی است که شخصیت اصلی و البته بازیباز مدام اطراف خود چه در زمان مبارزات و چه در حالت عادی می بیند و به نظر نقش مهمی در داستان بازی دارند و همین طور این موضوع که مدام انگار چند نفر با Senua حرف می زنند و یا خود وی با خودش حرف می زند و خلاصه مدام زمزمه ها و حرف هایی شنیده می شود که گاهی وی را تحقیر می کنند یا به او انگیزه می دهند. مثلا در ویدئوی جدید بازی و در اواخر آن که یک موجود عظیم با صورتی سفیدرنگ و مخوف دارد به سراغ شخصیت اصلی بازی می اید و او روی زمین افتاده است، صدای مردی به او می گوید که “وی ضعیف است و مبارز نیست و خدایان او را به خاطر این ضعفش تنبیه خواهند کرد” و صدایی دیگر به او می گوید که “شمشیر را بردارد و بایستد و مبارزه کند.” در هر صورت به هیچ عنوان نمی توانیم قضاوت خاصی در مورد بخش داستان و روایت بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice انجام دهیم ولی با توجه به این که سازندگان به گفته خودشان تمرکز زیادی را بر روی یک داستان و شخصیت پردازی های قوی گذاشته اند و همینطور با مشاهده پتانسیل بالای بازی و ایده و فضاسازی های آن، می توانیم امیدوار به تجربه عنوانی با داستان و شخصیت های قدرتمند باشیم.

Tripple A یا مستقل؟ مسئله اینست.

از لحاظ گرافیکی فقط باید بگویم وقتی بدون این که بازی را بشناسید یک تریلر از گیم پلی Hellblade: Senua’s Sacrifice تماشا کنید، دیگر کلا فکر این که با یک بازی مستقل طرف هستید هم را به ذهنتان راه نخواهید داد و الحق و الانصاف گرافیکی که تاکنون از بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice دیده ایم شگفت انگیز و بی نظیر است و از خیلی از بازی های بزرگ و AAA نسل هشتم هم برتر و زیباتر است. تنها به تصویر متحرک پایین که Senua در حال رفتن است و انیمیشن حرکت کردن او و کیفیت محیط اطرافش و نورپردازی بازی و سایه ها دقت کنید تا کاملا متوجه شوید چه می گویم و یا در دیگر تصاویر متحرک این مطلب به کیفیت گرافیکی مبارزات بازی دقت کنید و حرکت موهای شخصیت اصلی بازی و انیمیشن حرکت شخصیت ها در میدان نبرد را با دقت زیر نظر بگیرید و مطمئن هستم که چیزی جز تحسین سازندگان بازی، آن هم برای یک بازی مستقل، به زبانتان نخواهد آمد.

وای از این گرافیک…

گرافیک هنری و طراحی های بازی واقعا بی نظیر است و بازی به طرز شدیدی فضاسازی و اتمسفر تاریکی دارد و طراحی دشمنان و موجوداتی که تا به اینجا دیده ایم نیز بسیار مخوف و با جزییات به نظر می رسد و به طور کلی می توان گفت بازی فضایی از عناوین سایکولوژیکال ترسناک را نیز داراست. همان طور که قبل تر نیز به این موضوع اشاره کردم بسیاری از داستان بازی حول محور درگیری ها و آشفتگی ها و تلاطم ذهن Senua قرار دارد و این موضوع در ویدئوهای بازی نیز تا حدی مشخص است که انگار در بخش هایی از بازی در دنیای واقعی هستیم و شاهد طراحی و اتمسفر گرافیکی کاملا واقع گرایانه هستیم، اما بخش هایی نیز در بازی انگار در یک دنیای ذهنی و خیالی قرار داریم و افکت های تصویر و طراحی و فضاسازی و اتمسفر بازی در این بخش ها به نوعی شبیه به حضور در یک خواب کابوس وار یا یک خاطره تلخ و مرگبار هستند. در مورد باگ ها و افت فریم و کلا گرافیک فنی بازی هرگز نمی توان تا زمان انتشار بازی صحبتی انجام داد و باید صبر کرد و دید که آیا سازندگان بازی در بخش گرافیک فنی و ثبات اجرای بازی نیز توانسته اند مانند بخش هنری بازی یک عنوان بی نظیر خلق کنند یا خیر.

مگر این مبارزات بی نظیر، دیگر جای حرفی هم باقی می گذارند؟

در خصوص گیم پلی عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice باید گفت در ابتدا که این عنوان معرفی شد سازندگان اصلا اطلاعات و تریلرهای کامل و جامعی را که نمایانگر بخش گیم پلی و مبارزات بازی باشد در اختیار علاقمندان قرار ندادند و تا مدتی تقریبا طولانی نیز وضع به همین شکل بود و هیچ کس نمی دانست دقیقا با چه نوع گیم پلی و استایل مبارزه و دشمنانی در بازی روبرو خواهیم بود. سپس تربلری از گیم پلی بازی منتشر گردید که در آن شاهد مبارزه Senua با یک دشمن بسیار قوی هیکل و خوفناک در محیطی که دور آن را آتش گرفته بود بودیم و تا حدودی با نوع مبارزات بازی آشنا شدیم که به نظر سخت و سنگین می رسید اما راستش را بخواهید انگار به نوعی خشک و خسته کننده و تکراری بود و بعد از این تریلر نیز برخی از گیم پلی بازی قطع امید کردند ولی واقعیت اینجا بود که اصلا هنوز اصل ذات مبارزات و گیم پلی بازی برای کسی عیان نشده بود و هنوز هم ذر نوعی سردرگمی به سر می بردیم. اما هرچه به زمان انتشار بازی نزدیک تر شدیم اوضاع مدام تغییر کرد تا این که سرانجام با ویدئوی ۱۰ دقیقه ای گیم پلی این بازی که چند روز قبل منتشر گردید ورق کاملا برگشت و حالا بسیاری به موفقیت این عنوان امیدوار شده اند. در ویدئوی جدید بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice دو نکته کاملا مشهود بود که قبلا تا این حد در مورد آن ها مطمئن نبودیم.

مبارزات بازی کاملا وزن دارند و انگار حس سنگینی سلاح را به بازیباز و بیننده منتقل می کنند که این خیلی نکته جذابی است.. شاید بتوان گفت چیزی بسیار شبیه به مبارزات For Honor

یکی کیفیت گرافیکی فنی و هنری خیره کننده و شگفت انگیز بازی که در بخش مربوط به گرافیک در مورد آن صحبت کردیم و دیگری نیز مبارزات معرکه و فوق العاده جذاب بازی. با توجه به ویدءوی جدید بازی اگر در یک کلام بخواهم بگویم مبارزات بازی شبیه به چه عنوانی به نظر می رسند، آن بازی بدون شک For Honor خواهد بود که اتفاقا با کیفیت ترین بخش آن بازی هم مبارزاتش بودند. به واقع وقتی با شگفتی و تعجب به ویدئوی جدید مبارزات بازی نگاه می کردم، حس می کردم دقیقا و کاملا دارم وزن سلاح شخصیت اصلی و سلاح های سنگین دشمنان مخوف بازی را با تمام وجود حس لمس می کنم و شاهد مبارزاتی بسیار واقعی و هیجان انگیز هستیم که اصلا حالتی تخیلی و آرکید ندارد و کاملا واقعی، سنگین و خطرناک به نظر می رسند. از نکات مشهود در گیم پلی و مبارزات بازی درجه سختی بالای آن است و واقعا از مشاهده دشمنانی تا این حد سرسخت در بازی به وجد آمده بودم و یادی از سری دارک سولز کردم.

در بازی به نظر می رسد دشمنان معمولی هم با ۱۰۰ ضربه نمی میرند چه برسد به باس ها

دشمنانی بسیار بسیار قوی هیکل و عظبم با سلاح هایی فوق سنگین آن هم نه به صورت تک نفره بلکه معمولا در حالت گروهی دو نفره به بازیباز حملات وحشتناکی می کنند و جالب بود که شخصیت اصلی بازی شاید چبزی حدود ۲۰ بار یا بیشتر به یکی از آن دشمنان ضربه می زد ولی هیچ اتفاقی برای آن هیولای گنده بک نمی افتاد! تازه جالب تر بود که وقتی بازیباز هر دو دشمن را از پای در آورد باز هم دو دشمن دیگر و اگر درست یادم باشد بعد از آن ها هم باز دشمنانی دیگر بر سر Senua می ریختند و جهنمی از نبردهای مرگبار را برای او خلق کرده بودند.به طور خلاصه بگویم که اگر در مبارزات بازی ذره ای تمرکز را برای جاخالی دادن و دفاع کردن از دست دهید و تاکتیک نداشته باشید و یا بخواهید کریتوس وارانه به جنگ دشمنان بروید سریعا نسخه تان پیچیده خواهد شد و باید واقعا فکر کنید که در یک میدان نبرد واقعی هستید. تنوع دشمنان تا اینجای کار اصلا جالب نبوده است و کلا یکی دو مدل دشمن دیده ایم که مدام هم تکرارشده اند که امیدواریم در بازی نهایی این گونه نباشد وگرنه می تواند ضربه بزرگی به پیکره بازی وارد نماید.

این دشمنان عزیز با ۱۰۰ تا ضربه کشته نمی شوند و تازه محبت می کنند ۲-۳ تایی بر سر شخصیت اصلی می ریزند… خدا پدر میازاکی را بیامرزد که این مبارزات سخت را به بازیسازان یاد داد تا بازی ها از حالت آبکی خارج شوند.

همچنین هیچ تنوع سلاحی را برای شخصیت اصلی ندیده ایم و تنها همان شمشیرش بوده است که تازه از آن هم فنون و کمبوهای خیلی پرتعداد و متنوعی مشاهده نکرده ایم که البته خیلی بعید است که اساتید تنوع فنون و کمبو و سلاح در نینجا تئوری (فقط کمبوها و فنون و سلاح های Heavenly Sword و DMC: Devil May Cry را به یاد بیاورید) به فکر چنین موضوعی نبوده باشند و می توانیم خیلی امیدوار باشیم که در نسخه نهایی باری شاهد مبارزات خبلی متنوع تری باشیم زیرا که ترکیب تنوع فنون و سلاح های با کیفیت و وزن بی نظیری که در مبارزات Hellblade: Senua’s Sacrifice دیده ایم واقعا منجر به خلق یک شاهکار در زمینه مبارزت خواهد شد. در بازی قطعا شاهد حضور باس فایت هایی جذاب نیز خواهیم بود که به عنوان مثال به نظر می رسید یکی از آنها را در انتهای ویدئوی جدید بازی مشاهده کردیم که با یک صورت سفیدرنگ بزرگ و خوفناک از درون تاریکی آرام آرام بیرون می خزید و به سمت Senua می آمد و قاعدتا وقتی دشمنان معمولی بازی آن قدر جان سخت هستند دیگر خدا می داند باس فایت ها چطور خواهند بود. ما هم که بدمان نمی آید! نهایتا باید گفت در مورد بخش گیم پلی بازی این طور که به نظر می رسد شاهد عنوانی جذاب و سنگین و دشوار در زمینه مبارزات هستیم که حداکثر دقت و تمرکز بازیباز را می طلبند و به هیچ عنوان مبارزاتی آرکید گونه در بازی وجود ندارد. باید صبر کرد و دید وقتی کنترل مبارزات را خودمان به دست بگیریم هم گیم پلی بازی به مانند ویدئوی آن لذتبخش خواهد بود و آیا تنوع خوبی را در این زمینه در طول بازی شاهد خواهیم بود یا خیر.

کلا چیزی که در بازی مشخص است Senua اعصاب و عقل و روان درست حسابی ندارد و یک ضرب در حال توهمات است و صدا می شنود و….  هر چی میزنی داری اشتباه می زنی داداچ… ببخشید آبچی !!

بدون طمع…

سازندگان بازی یک کار بسیار هوشمندانه هم در مورد عرضه بازی انجام داده اند که قطعا باعث می شود تا مقدار زیادی از فشارها از روی دوش بازی برداشته شود و قطعا در نمرات و نقد منتقدان تاثیر بگذارد. حال یا این موضوع را با طرز فکر خودشان انجام داده اند و یا از مواردی مانند انتشار عنوانی مثل The Order 1886 درس گرفته اند. این موضوع در مورد قیمت گذاری بازی است که سازندگان بازی در نینجا تئوری با این که همه چیز بازی آنها به مانند بازی های بزرگ و AAA به نظر می رسد ولی در قیمت گذاری بازی مانند یک بازی مستقل (که واقعا هم هست) عمل کرده و به جای قسمت ۶۰ دلاری قیمت ۳۰ دلاری را روی بازی خود قرار داده اند که این بدون شک بر روی دید منتقدان و حتی بازیبازان تاثیرگذار خواهد بود و به این عنوان مانند یک بازی ۳۰ دلاری و مسنقل نگاه خواهند کرد نه یک بازی ۶۰ دلاری AAA از یک ناشر غول و قدرتمند در صنعت بازی.

کاری که شاید اگر در مورد بازی مثل The Order 1886 نیز انجام می شد و مثلا با یک بازی ۲۰ تا ۳۰ دلاری طرف بودیم وضعیت نمرات بازی و بازخوردها خیلی فرق می کرد، زیرا نگاه به یک بازی ۶۰ دلاری قطعا با یک عنوان ۲۰-۳۰ دلاری متفاوت است و چه بازیبازان و چه منتقدان، به آن آسان تر خواهند گرفت. بدون شک این حرکت هوشمندانه سازندگان بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice که طمع نکرده اند و بازی را به صورت تنها دیجیتالی و ۳۰ دلاری منتشر کرده اند در نوع نگاه افراد حاضر در صنعت بازی های رایانه ای نیز تاثیرگذار خواهد بود و اگر بازی آن ها واقعا هنگام عرضه در حد محتوا و کیفیت یک بازی AAA باشد همه از نینجا تئوری به نیکی یاد خواهند کرد و افراد بسیار بیشتری عنوان آن ها را خواهند خرید و تجربه خواهند کرد و از نینجا تئوری به عنوان سازنده ای که برای مخاطبانش خیلی ارزش قائل است و اصطلاحا “پول پرست نیست” یاد خواهد شد که برای آینده این استودیو و بازی های بعدی آن ها بسیار مفید خواهد بود.

امیدوارم Hellblade: Senua’s Sacrifice نیز به سنت دیگر بازی های نینجا تئوری یک عنوان معرکه باشد… مانند این مبارزاتش که معرکه به نظر می رسند…

امید… امید و امید

از موضوع قیمت گذاری هوشمندانه و صحیح بازی که بگذریم، نهایتا باید گفت عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice نیز امضای خاص عناوین استودیو نینجا تئوری (که سابقه ساخت عناوین بی‌نظیری مثل DMC: Devil May Cry, Heavenly Sword و Enslaved را در کارنامه دارد) که شامل مبارزات بسیار هیحان انگیز بر پایه کمبوهای مختلف و تاکتیک های مناسب دفاع و حمله و جاخالی دادن می‌باشد را کاملا به همراه خود دارد و به مانند بازی های قبلی این سازنده یک بازی یونیک و خاص است، حتی خاص تر از دیگر بازی های این استودیو. نینجا تئوری در بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice سعی کرده است تا بازی خود را بر اساس ۳ ستون استوار نماید که شامل مبارزات قدرتمند و مرگبار و نیازمند فکر، داستان‌گویی و روایت قوی با مرکزیت درگیری های ذهنی شخصیت اصلی و استایل هنری و فضاسازی منحصر به فرد و خاص می‌باشد.

بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice که به وسیله Unreal Engine 4 ساخته شده است توسط خود کمپانی سازنده یعنی نینجا تئوری، چند روز دیگر و در تاریخ ۸ آگوست سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ برای PlayStation 4 و رایانه‌های شخصی به صورت دیجیتالی منتشر خواهد شد. بایستی صبر کرد و دید که آیا سازندان خوشنام و توانمند بازی توانسته اند ایده بسیار عالی و پتانسیل بسیار بالا و بالقوه Hellblade: Senua’s Sacrifice را به صورت بالفعل در آورده و یک عنوان بسیار معرکه و جذاب را تحویل بازیبازان دهند یا خیر. امیدوار هستیم که این طور باشد و شاهد یک بازی بی نظیر دیگر از سازنده ای که کارش بازی های یونیک ساختن است، باشیم.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *