پیش نمایش بازی Super Mario Odyssey

خیلی از مخاطبان بازی‌ّهای ویدویی بر این عقیده هستند که سری‌های مختلف حد و اندازه‌ای دارند. هر سری تا به نقطه‌ای بیشتر کشش ندارد و پس از آن، سازنده باید به سراغ خلق یک مجموعه دیگر برود. البته به شخصه به آن‌ها حق می‌دهم، بعضی از مجموعه‌های این صنعت را دیده‌ایم که پس از چند نسخه، تمامی جذابیت خود را از دست داده و جدای از آن، تیم سازنده هیچ زحمتی برای نوسازی آن انجام نمی‌دهد. اما بگذارید به سراغ مجموعه‌ای برویم که سالیان سال است در این صنعت حضور دارد و هنوز که هنوز است، از جذابیت بالایی برخوردار بوده و مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. زمانی که شیگرو میاموتو، سوپر ماریو را خلق کرد، صنعت بازی‌های ویدویی در مرحله‌ی جدیدی قرار گرفت. شخصیتی پیکسلی که با خوردن قارچ بزرگ می‌شد و درادامه قابلیت شلیک کردن را به دست می‌آورد. فکر نمی‌کنم گیمری باشد که اولین نسخه از مجموعه Super Mario با نام Super Mario Bros. را تجربه نکرده باشد. درادامه و سال‌های اخیر، خیلی‌ها بر این باور بودند که دوره‌ی این شخصیت نوستالوژی تمام شده و نینتندو باید به فکر خلق انحصاری‌های جدیدتری باشد.

پیش نمایش بازی Super Mario Odyssey

اما نکته اینجا است که عمر سری ماریو به هیچ‌وجه تمام نشده است و هر نسخه از این مجموعه که عرضه می‌شود، دنیایی جدید و هیجان انگیز را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. حال تقریبا یک هفته و نیم دیگر بیست و یکمین نسخه از مجموعه سوپر ماریو با نام Super Mario Odyssey روانه بازار خواهد شد. زمانی که کنسول نینتندو سوییچ معرفی شد، همگی می‌دانستیم که یک بازی از این مجموعه در همان اوایل برای این کنسول عرضه خواهد شد. می‌دانستیم ماریو دوست داشتنی روی پلتفرم هیبریدی نینتندو نیز مخاطبان را هیجان‌زده خواهد کرد. اما، هیچکدام از ما انتظار دیدن ماریو در یک محیط جهلن‌باز را نداشتیم. به عبارتی کمپانی نینتندو با نمایش‌های اولیه نشان داد که هنوز هم می‌توان خلاقیت را چاشنی کار کرد. تا زمانی که ایده و خلاقیت وجود داشته باشد، یک مجموعه را می‌توان ادامه داد و مخاطب را سرگرم کرد.

پشت هر دنیای بازی فرهنگی مختلفی قرار دارد

اولین مشخصه‌ای که در بازی Super Mario Odyssey تغییر کرده، دنیای بازی است. برخلاف همیشه که داستان بازی در سرزمین قارچ‌ها روایت می‌شد، این بار داستان بازی در دنیا و شهرهای مختلف روایت می‌شود و در جریان آن باید مثل همیشه پرینسس پیچ را نجات دهید. در این میان می‌توان به شهر نیودانک سیتی اشاره کرد که برگرفته از نیویورک است و در آن شاهد انسان‌ها، اتومبیل و مواردی هستیم که رنگ و بویی جدید به دنیای سوپر ماریو بخشیده است. البته همین ابتدا بگویم که محیط‌های بازی Super Mario Odyssey به نحوی طراحی شده‌اند که مخاطبان مختلفی از این مجموعه را سرگرم خواهند کرد. برای مثال محیط نیو دانک سیتی، حالت واقع‌گرایانه دارد که با المان‌های فانتزی این مجموعه پر شده است. این در حالی که یک سرزمین دیگر به نام سرزمین ناهار در بازی تعبیه شده است که در نقطه مخالف نیو دانک سیتی قرار می‌گیرد. سرزمین ناهار دنیایی کاملا فانتزی است و اصلا خبری از بمب و چکش‌های Hammer Brosها نیست بلکه، آن‌ها به سمت شما ماهی‌تابه پرتاب خواهند کرد. جدای از این موارد، ظاهرا نینتندو برای خلق هر سرزمین، تحقیق‌های مختلفی را انجام داده تا جدای از فانتزی بودن، آن‌ها را بتواند با فرهنگی خاص و غنی به نمایش بگذارد. برای مثال شهر غذا برگرفته از فرهنگ غذایی کشورهایی نظیر ایتالیا است که در این بخش، فرهنگ غنی‌ای دارند.

بازی Super Mario Odyssey

کلاه ماریو را می‌توان خلاقانه‌ترین ایده‌ای دانست که در سری ماریو از آن استفاده شده است

اصلی‌ترین بخش بازی Super Mario Odyssey را می‌توان کلاه ماریو دانست که کپی (Cappy) نام دارد. درواقع کپی بخش اعظمی از گیم‌پلی بازی را به خود اختصاص داده است. از طریق کپی می‌توانید به وسایل مختلف ضربه وارد کرده یا دشمنان خود را از بین ببرید که برای این کار ضربه‌های متنوعی برای شما تعبیه شده تا در هر شرایطی قادر به استفاده کردن از کپی باشید. از طرفی از این یار دوست داشتنی ماریو می‌توانید در حل کردن پازل‌ها نیز استفاده کنید. در واقع بازی دارای سیستمی به نام Capture است که در جریان آن شما اگر کلاه خود را به سمت اشیاء مشخصی پرتاب کنید، می‌توانید کنترل را در دست بگیرید و از این‌رو به راحتی می‌توانید پازل‌ها و معماهای موجود در مراحل بازی را حل کنید. از طرفی برای عبور و مرور از محیط سرزمینی که در آن هستید به محیط دیگر، امکان دارد به این سیستم احتیاج پیدا کنید. تمامی استفاده‌ها از کپی تنها در موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود و بازیکنان می‌توانند کارهای جالب دیگری نظیر کنترل بعضی از انسان‌ها را از طریق کپی به دست گرفته و Mini Gameهای مختلفی را انجام دهند. درکنار تمامی این موارد، بازی از یک کوآپ داخل شبکه‌ای نیز استفاده می‌کند که بازیکنان می‌توانند با یکی از دوستان خود از بازی Super Mario Odyssey لذت ببرند. در بخش کوآپ بازی یکی از بازیکنان کنترل ماریو و دیگری کنترل کپی را در دست خواهید گرفت و شاید با خود بگویید در حالت پورتابل، تقسیم شدن صفحه نمایش نینتندو سوییچ به دو قسمت آزار دهنده است ولی نکته اینجا است که صفحه نمایش شما اصلا به دو قسمت تقسیم نمی‌شود و در همان صفحه اصلی، شما و شخصی که کنترل کپی را در دست گرفته، درکنار یکدیگر بازی خواهید کرد.

بازی‌های جهان‌باز جدای از مراحل اصلی خود، دارای یک سری مراحل فرعی نیز هستند و بازی Super Mario Odyssey از این قاعده مستثنی نیست. ماموریت اصلی شما نجات پرینسس پیچ از دست بوزر است که قصد ازدواج با او را دارد. در این میان باید از سرزمین‌های مختلفی عبور کنید و هر سرزمین، کوئست‌ها و مراحل اصلی خود را دارد. برای مثال در سرزمین نیو دانک سیتی مردمی را در گوشه و اطراف محیط پیدا خواهید کرد که می‌توانید با آن‌ها صحبت کرده و در صورت نیاز، مشکل آن‌ها را حل کنید یا سرزمین شن که به دلیل سرمای بیش از حد قسمت‌هایی از آن یخ زده است و باید به واسطه سوال و جواب‌هایی که از مردم می‌پرسید، مشکلات مربوطه را حل کرده و رفته رفته راه خود را برای رسیدن به پرینسس پیچ هموار سازید. همچنین اگر عشق مراحل پلتفرمینگ هستید، دنیای بازی پر شده از این مراحل و می‌توانید در جریان این مراحل سکه جمع کرده و آیتم‌های آخر هر مرحله را که Moon نام دارد به دست بیاورید که ظاهرا با به دست آوردن تمامی آن‌ها، اتفاقی خاص در بازی رخ خواهد داد.

بازی Super Mario Odyssey

از طریق حالت Photo Mode بازی می‌توانید عکس‌های مختلفی را گرفته و روی آن‌ها لوگوی بازی را حک کنید

در بازی Super Mario Odyssey اصلا نیازی نیست نگران مردن یا Game Over شدن باشید! زمانی که کشته می‌شوید یا اتفاقی رخ دهد که باعث مردن شما شود، سکه از دست خواهید داد و به آخرین چک‌پوینت باز خواهید گشت. در واقع مجازات شما برای هر بار مردن، از دست دادن تعدادی سکه است که در طول بازی کردن آن قدر سکه به دست خواهید آورد که به هیچ‌وجه نگران این موضوع نشوید. بحث سکه شد باید بگویم که بازی سوپر ماریو اودیسی دارای دو نوع سکه مختلف است. یک سکه کلی که در تمامی سرزمین‌ها قابل استفاده است و یک سکه دیگر مربوط به فروشگاه‌های هر سرزمین است. به عبارتی واحد پول بازی در هر سرزمین متفاوت است و صرفا هر تعدادی که جمع‌آوری کنید، فقط در فروشگاه‌های همان سرزمین قادر به استفاده کردن‌اشان هستید. وقت صحبت از خلاقیت می‌شود، منظورمان این است که مواردی در بازی تعبیه شوند که باعث سرگرم شدن مخاطب شده و صرفا اضافه کردن موارد جدید ولی بی استفاده نیست. در بخش طراحی، مراحل بازی Super Mario Odyssey واقعا خلاقانه کار شده‌اند. از طراحی سرزمین‌ها و فرهنگی که در آن‌ها قرار داده شده تا مراحل پلتفرمر متنوع که در دل بازی گنجانده شده است. یکی از بخش‌های جالب این بازی در بخش طراحی، ترکیب سوپر ماریوهای دو بعدی و سه بعدی است. برای مثال در بخشی از سرزمین شن، شما وارد یکی از لوله‌های معروف این مجموعه می‌شوید و ناگهان زاویه دوربین و سبک بازی به حالت بازی‌های دو بعدی در می‌آید. حال با پشت سر گذاشتن مسیر مورد نظر، باز به همان دوربین سه بعدی باز می‌گردید.

درانتها بازی Super Mario Odyssey با نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن 900p روی حالت اتصال به داک و رزولوشن 720p در حالت پورتابل اجرا خواهد شد و از یک سیستم Photo Mode نیز پشتیبانی می‌کند که مخاطبان می‌توانند عکس‌های جالب و متنوعی را گرفته و در انتها از لوگوی بازی روی آن‌ها استفاده کنند. بازی Super Mario Odyssey در تاریخ پنج آبان ماه (۲۷ اکتبر) به صورت انحصاری برای نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد.

تانی کال

زومجی

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *