چارلی کافمن نتفلیکس را باعث نابودی صنعت فیلم نمی‌داند

سرویس استریم فیلم و سریال نتفلیکس (Netflix) در طول این سال‌ها رشد قابل توجهی داشته و همین قضیه باعث شده است بخشی از سینماگرها به انتقاد از این سرویس پرداخته و آن‌را دشمن صنعت سینما بدانند، از جمله کریستوفر نولان و استیون اسپیلبرگ که انتقاداتی به این سرویس داشته‌اند. ولی در طرف مقابل هم هستند افراد سرشناسی که از نتفلیکس دفاع می‌کنند و حتی آن‌را باعث ادامه یافتن حیات بعضی فیلم‌های سینمایی می‌دانند؛ از جمله چارلی کافمن که به‌تازگی در این زمینه صحبت کرده و نتفلیکس را سرویسی مناسب برای ادامه‌ی حیات سینما می‌داند.

کافمن جدیدترین فیلم سینمایی خود یعنی «من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم» (I’m Thinking of Ending Things) را با کمک نتفلیکس آماده کرده و طی ماه‌های آینده از طریق این سرویس در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد؛ فیلمی که کافمن داستان آن‌را برپایه‌ی کتابی با همین نام اثر ایان رید نوشته است. این کتاب که یک اثر دلهره‌آور روان‌شناختی است، به ماجراهای زنی می‌پردازد که با دوست خود به خانه‌ی روستایی و دورافتاده‌ی خانواده‌اش سفر می‌کند.

کافمن در مورد فیلم خود می‌گوید: «من به دنبال داستانی می‌گشتم که بتوانم به راحتی آن‌را کارگردانی کنم و مشکلی از نظر پیدا کردن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار نداشته باشم. بنابراین برایم راحت‌تر بود که فیلمنامه‌ی اثر خود را برپایه‌ی کتاب، کمیک یا فیلم دیگری بنویسم که پیش از این عرضه شده و امتحان خود را پس داده است. تهیه‌کننده‌ای که با او همکاری می‌کردم هم از قبل قراردادی با نتفلیکس داشت و بنابراین قرار شد این شرکت سرمایه‌گذاری و پخش فیلم من را برعهده بگیرد.»

او در ادامه‌ی گفتگوی خود با وال‌استریت ژورنال می‌گوید: « البته فیلمنامه‌ی من تفاوت‌هایی با کتاب اصلی دارد و حال‌وهوای دلهره‌آور آن کمتر از کتاب خواهد بود و مسئولین نتفلیکس در زمان عقد قرارداد از این قضیه مطلع نبوده‌اند، چون حتی خود من هم در آن زمان مسیر اصلی داستان را نمی‌دانستم. در مجموع کتاب مخاطبان خود را به شکل متفاوتی جلو می‌برد و با اصل ماجرا روبرو می‌کند، ولی فکر می‌کردم چنین سازوکاری در فیلم به آن خوبی جواب نمی‌دهد و از آنجایی که نوع راز و رمز موجود در کتاب با فیلم سینمایی متفاوت است، دست به ایجاد تغییراتی در آن زدم.»

این سینماگر مطرح که در سال‌های گذشته فیلمنامه‌ی آثار جالبی مثل «جان مالکوویچ بودن» (Being John Malkovich) و «درخشش ابدی یک ذهن پاک» (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) را نوشته و مورد تحسین قرار گرفته بود، بعدها وقتی به‌سراغ کارگردانی رفت نتوانست از نظر فروش به موفقیت زیادی برسد و فیلم‌های Synecdoche, New York و انومالیسا (Anomalisa) که در هر دوی آن‌ها سِمَت نویسنده و کارگردان را داشت، با وجود ویژگی‌های جالب خود با استقبال زیادی از طرف مردم مواجه نشدند.

همین قضیه هم باعث شد کافمن برای تولید فیلم بعدی خود با مشکلاتی مواجه شود. او در این زمینه می‌گوید: «من توانایی این را دارم که به‌سراغ تجربه‌های جدید و متفاوتی بروم، ولی بخش تجاری صنعت سینما در این سال‌ها تغییر کرده است. این اتفاق مخصوصاً از سال ۲۰۰۸ به بعد شدت گرفت، زمانی‌که استودیوها تصمیم گرفتند دست از تولید فیلم‌های سینمایی معمول بردارند و به‌سراغ آثار عظیم و پولسازی بروند که امکان ساخت دنباله‌های زیادی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.»

کافمن هم مثل مارتین اسکورسیزی به دفاع از نتفلیکس می‌پردازد و می‌گوید: «دلیل اینکه نتفلیکس موفق به جذب خیلی از فیلمسازها شده همین است که آن‌ها جای دیگری برای تولید آثار خود ندارند. به‌شدت عصبانی می‌شوم وقتی می‌بینم مردم از نابودی صنعت سینما توسط نتفلیکس صحبت می‌کنند. خیر، این خود فیلم‌ها هستند که سینما را خراب می‌کنند. این استودیوها هستند که باعث آسیب دیدن فیلم‌ها می‌شوند و باید با این واقعیت کنار بیاییم.»

این فیلمساز ۶۱ ساله در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند که چند سال قبل فیلمنامه‌ی اوریجینالی با تم موزیکال به‌نام Frank or Francis نوشته بود و قصد داشت آن‌را با حضور ستارگان بزرگی بسازد، ولی شرکت‌های فیلمسازی حتی حاضر به پرداخت ۱۱ میلیون دلار بودجه‌ی فیلم هم نشدند و به همین خاطر او کمی از سینما فاصله گرفت و به‌سراغ نوشتن رمان رفت؛ رمانی ۷۰۰ صفحه‌ای تحت‌عنوان Antkind که قرار است به‌زودی منتشر شود.

فیلم I’m Thinking of Ending Things با حضور جسی پلمونس، جسی باکلی، تونی کولت و دیوید تیولیس در تاریخ ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) از طریق نتفلیکس پخش خواهد شد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *