چالش های راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در کشور

چالش‌های راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در کشور بهتر است توسط مسئولین مورد توجه قرار گیرد. زیرا این شرکت‌ها فعالیت مختلف و مهمی را در کشور انجام می‌دهند.

تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حال افزایش است و هر کدام از آنها با توجه به توانایی که در انجام فعالیت‌های مختلف و تولید محصول دارند، می‌توانند برای کشور بسیار مفید باشند و به بحث اشتغال نیز بسیار کمک می‌کنند. اما این شرکت‌ها در ابتدای راه‌اندازی و شروع فعالیت خود با مشکلاتی روبه رو هستند که بهتر است این مشکلات برای پیشرفت و رشد هرچه بیشتر آنها هموار و مورد توجه قرار گیرد. پس توجه به چالش های راه اندازی یک شرکت دانش بنیان بسیار مهم است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات لازم برای راه‌اندازی و ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان را تشریح نموده است. وی در مورد راه اندازی یک شرکت دانش بنیان اعلام نمود که این شرکت‌ها پس از راه‌اندازی، مسیر تبدیل ایده به محصول و دستیابی به بازار را طی می‌کنند که به گفته وی راهی بسیار دشوار است. براساس صحبت‌های وی پیمودن این راه به سادگی امکان پذیر نیست و فردی که دارای ایده است برای تحقق آن به حمایت و پول نیاز دارد.

بررسی مراحل راه اندازی یک شرکت دانش بنیان و چالش‌های آن

برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی مکانیک مواد و تجهیزات پیشرفته ۱۱ بهمن‌ماه، در دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور محمود مهرداد شکریه همراه بود. وی در این کنفرانس اعلام نمود که انتظاراتی که امروزه از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور وجود دارد بسیار جدی هستند. وی در مورد چالش های راه اندازی یک شرکت دانش بنیان سخن گفت و ادامه داد، که زنجیره‌ای برای تبدیل ایده‌ به محصول و ورود آن به بازار وجود دارد.

مهرداد شکریه در مورد زنجیره‌ی تبدیل ایده به محصول و عرضه آن به بازار اعلام نمود که در اولین قسمت این زنجیره توانایی خلق یک ایده مهم است. وی تاکید نمود که برای خلق ایده نیاز به نوآوری وجود دارد و ادامه داد که متاسفانه سیستم‌های دانشگاهی کشور در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند.

به گفته مهرداد شکریه سیستم آموزشی کشور برای اینکه بتواند به این سمت حرکت کند و افراد بتوانند با خلق ایده و خلاقیت آشنا شوند، باید از دوران دبیرستان تغییراتی در آن به وجود آید، زیرا این تغییر، تربیت افراد خلاق را به همراه دارد. وی تاکید نمود که دانشگاه‌ها باید روابط بین‌المللی خوبی داشته باشند و بتوانند به بانک اطلاعات جهانی نیز دسترسی داشته باشند. وی همچنین به توانایی خلق ایده و پرورش ذهن خلاق در افراد اشاره نمود و بیان کرد که کشور به سیستم نوآوری ملی (NIS) نیاز دارد، که این سیستم باید از ابتدای تحصیلات آغاز ‌شود و سپس به دانشگاه‌ها و صنایع ختم گردد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در مورد راه اندازی یک شرکت دانش بنیان اعلام نمود که بعد از مشخص کردن ایده، قدم بعدی ثبت پتنت (Patent) است. وی در ادامه در مورد مالکیت فکری سخن گفت و اعلام نمود که حفاظت از مالکیت فکری از دیگر مواری است که بسیار با اهمیت است و می‌تواند این زنجیره را در کشور تحت تاثیر قرار دهد. به گفته وی برای تحقق پتنت به سازمان‌های حمایتی نیاز است که در کشور، صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران از پتنت‌ها حمایت می‌کند.

شکریه آشنایی با بازار محصول و توانایی عرضه موفق محصول در بازار را مورد بعدی دانست و اعلام نمود که متاسفانه اغلب دانشگاه‌های کشور با بازار آشنا نیستند. براساس صحبت‌های وی اقتصاد مهندسی متاسفانه به درستی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و این مورد نیز توانسته مشکلاتی را ایجاد کند. علاوه بر موارد گفته شده محصول تولیدی در نهایت نیاز به برند دارد که این مورد نیز دردانشگاه‌ها به آن توجهی نشده است. وی در نهایت تاکید نمود که ارایه محصول به بازار نیاز به سرمایه‌گذار دارد که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

تحقق ایده هزینه بر است!

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در ادامه سخنان خود در مورد راه اندازی یک شرکت دانش بنیان و چالش‌هایی که در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد اعلام نمود که اگر محققی قصد داشته باشد ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کند لازم است تا در فکر طی کردن فرایندهایی باشد که البته برای وی هزینه بر هستند. از دیگر کارهای دشواری که وی در مورد راه اندازی یک شرکت دانش بنیان به آن اشاره نمود استانداردسازی بود. به گفته وی این مورد نیز در دانشگاه‌های کشور چندان به آن اهمیت داده نشده است. وی در ادامه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را مورد توجه قرار داد و اعلام نمود که این مورد نیز از دیگر مفاهیم مهمی است که در کشور مغفول باقی مانده است.

ریسک راه اندازی یک شرکت دانش بنیان بالاست!

شکریه در ادامه صحبت‌های خود در مورد چالش‌های راه اندازی یک شرکت دانش بنیان اعلام نمود که در کشور ثبت شرکت نیز سخت است که بسیاری از اساتید و اعضای هیات علمی به دلیل سخت بودن و ریسکی که این کار دارد از آن پرهیز می‌کنند. وی در ادامه به تامین نیروی انسانی لازم برای شرکت اشاره کرد و اعلام نمود که پس از آن نیز لازم است تا برای شرکت یک زنجیره فروش ایجاد کرد، سپس ایجاد خط تولید و راه اندازی سیستم QC و آموزش دادن نیروی انسانی برای کار در چنین محیطی که این امر نیز به سرمایه‌گذاری بالا نیاز دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه به منظور توسعه بازار اعلام نمود که لازم است شرکت به بورس برده شود و با ایجاد شرکت‌های خواهر، شرایط را برای صادرات محصول تولیدی آماده نمود. وی تبلیغات را مورد مهم بعدی دانست و ادامه داد که راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در ایران نیاز به تبلیغات دارد و تاکید کرد که تحقیقات و سرمایه‌گذاری برای آن حتما باید ادامه داشته باشد و طراحی محصول نیز به طور مرتب تغییر کند و محصول تولید شده ارتقا یابد و متناسب با نیاز روز باشد.

شکریه در پایان صحبت‌های خود در مورد وظایف دانشگاه‌ها برای کمک به افراد برای خلق ایده و تلاش برای راه اندازی یک شرکت دانش بنیان اعلام نمود که البته تمام این مسوولیت‌ها نیز بر عهده دانشگاه نیست و بخش خصوصی، دولتی و صنایع نیز باید در این راستا همکاری‌های لازم را انجام دهند. وی در ادامه به بخش‌های حمایت ‌کننده نیز اشاره کرد و ادامه داد که  NIS، سازمان‌هایی که ثبت پتنت می‌کنند، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و موسساتی که وظیفه تجاری‌سازی را بر عهده می‌گیرند، می‌توانند از جمله حمایت کنندگان باشند.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *