چرا برخی افراد هیچ وقت به موفقیت نمی رسند؟

موفقیت تعاریف مختلفی دارد اما موفق نشدن و شکست همیشه به یک صورت توصیف می شود، در واقع شکست، ناتوانی فرد در رسیدن به اهدافش است، این اهداف هر چه می تواند باشد.

ارزش زمان را درک نمی کنند

ریچارد برنسون معتقد است: “افراد موفق می دانند زمان بسیار ارزشمندتر از پول است”. افراد ناموفق و شکست خورده برای وقت خود ارزش قائل نیستند. آن‌ها در هر جایی دیده می شوند، چرا که توانایی اختصاص زمان برای اهداف خود را ندارند.

افراد ناموفق کارهایشان روی هم جمع می شود، زیرا وقت کافی برای کارهای قبلی خود در نظر نگرفته‌اند. پس با تعویق به اهدافشان دست می یابند. باید بدانید مهارت نه گفتن و مدیریت زمان ، راهی مؤثر برای دست یابی به موفقیت است.

به سراغ کارهایی می‌روند که در مسیر اهدافشان نیست

روی دیزنی می گوید: “تصمیم گیری، وقتی می دانید چه ارزش‌هایی در زندگی دارید اصلاً سخت نیست”. هر چه اهداف بزرگ‌تری داشته باشید، ارزش‌هایتان در مرتبه‌ی بالاتری قرار خواهد گرفت و طبیعتاً وقت و انرژی بیشتری برای آن‌ها صرف می کنید؛ اما هر چه اهداف کم اهمیت‌تر باشند، در سلسله مراتب ارزش‌هایتان مرتبه‌ی پایین‌تری به خود اختصاص می دهند و به زمان و انرژی کمتری هم نیاز خواهند داشت.

افراد ناموفق کارهای زیادی انجام می دهند، اما کارهایشان اصلاً نتیجه بخش نیست زیرا در مسیر اهدافشان قرار ندارد و کارهای بیهوده به‌حساب می‌آیند. یادداشت کردن اهداف و روش‌هایی که می تواند به تحقق این اهداف کمک برساند، شما را در شناسایی کارهایی که به اهدافتان نمی‌رساند، مدد می کند.

هرگز به توانایی‌های فعلی خود نمی افزایند

استفان کاوی می گوید: “برخی افراد فکر می کنند موفقیت در یک زمینه می تواند شکست در دیگر حوزه‌ها را جبران کند؛ اما واقعاً همین طور است؟ اثربخشی واقعی به تعادل نیاز دارد”. وقتی مدیرتان از شما کار می کشد که باعث شده از شغلتان دور شوید، این دلیل نمی شود کارتان را متوقف کنید یا آن را باکیفیت پایینی انجام دهید. شما برای کار کردنتان حقوق و مزایا دریافت می‌کنید، پس کارتان را درست انجام دهید. افراد ناموفق از دریافت امتیازات بد ناراحت نیستند و هیچ تلاشی برای پیدا کردن روش‌هایی که به توانایی آن‌ها کمک کند و سبب ارتقای سطح فعلی‌شان شود، به خرج نمی‌دهند.

آن‌ها برخی محدودیت‌ها را پذیرفته‌اند

اوپرا وینفری می گوید: “شما دقیقا همان چیزی هستید که به آن اعتقاد دارید”. معمولاً افراد ناموفق می گویند: “من در ریاضیات خوب نیستم”، “من از مطالعه متنفرم” یا “من نمی توانم کسب و کار موفقی راه بیندازم”. این افراد محدودیت‌هایی برای خود ایجاد می‌کنند و همواره به دنبال توجیه رفتارشان هستند. باور این که شما به اندازه‌ی دیگران، باهوش و با استعداد نیستید را رها کنید. باید در زندگی بیشترین چیزها و بهترین‌ها را برای خود و دیگران بخواهید.

مدام بهانه تراشی می کنند

بیل گیتس می گوید: “اگر نمی توانید کاری را خوب انجام دهید، حداقل کاری کنید که خوب به نظر برسد”. افراد ناموفق همیشه دلیل و برهان می آورند که چرا نمی توانند کاری را به انجام برسانند. آن‌ها قدرت تخیل ندارند و همیشه راه‌هایی پیدا می کنند تا ناتوانی خود را توجیه کنند. بهترین راهکار این است هر زمان ذهنتان شروع به بهانه تراشی می کند، آن را متوقف کنید و موتور ذهنتان را برای افکار جدید راه بیندازید.

کلاس کاری‌شان پایین است

جان ولفگانگ فون گوته می گوید: “شما به آسانی می توانید شخصیت افراد را مورد قضاوت قرار دهید؛ اینکه افراد وقتی هیچ کاری برای دیگران انجام نمی دهند، در برابر او چه رفتاری دارند”.

افراد ناموفق تمایلی به کسب هوش اجتماعی ندارند. آن‌ها معمولاً می گویند: “حداقل من صادق هستم” یا “من این طوری هستم و با دیگران به این شکل برخورد می کنم”. افراد ناموفق طریقه برخورد با دیگران را نمی دانند و تمایل دارند در بیشتر مواقع به دلایل نامشخص متکبر باشند.

قطعاً هیچ کسی یک فرد خودنما، متکبر و ناسپاس را دوست ندارد. این خصوصیات غیرقابل قبول هستند و کلاس کاری‌تان را پایین نشان می دهد. مودب و موجه بودن در مقابل کسانی که به آن‌ها علاقه دارید، کار آسانی است، اما خوب و مودب بودن در برابر افرادی که نمی توانید او را تحمل کنید یا کسی که همیشه با او مخالفت دارید، مَنش است.

یادگیری ارتباط مؤثر با افراد مهارتی است که تنها افراد معدودی از آن بهره‌مندند. بهترین روش برای مشاهده کلاس کاری یک فرد، توجه به رفتار او در زمان انتظار در صفی طولانی یا واکنش او در مقابل دریافت سرویسی نامناسب و دیگر موارد است.

کارهایشان را به تعویق می اندازند

پابلو پیکاسو می گوید: “با تعویق کارها به عقب، زمان را از دست می دهید “. افراد ناموفق معمولاً کارها را به تعویق می‌اندازند، بدون اینکه نگران یا مضطرب شوند. این مسئله به پیشینه‌ی آن‌ها بر می‌گردد که به ارزش زمان پی نبرده‌اند. آن‌ها طوری رفتار می کنند که انگار زمان زیادی برای انجام کارهایشان دارند.

هیچ اقدامی نمی کنند

لس براون می گوید: “اگر کارها را همین امروز انجام دهید، آینده‌ی خودتان برای این کار از شما سپاسگزاری خواهد کرد”. افراد ناموفق تمایل دارند به زمان عمق ببخشند. آن‌ها درباره‌ی رؤیاهای بزرگ حرف می زنند اما شجاعت این را ندارند که در مسیر حرکت گام بردارند. بهتر است رؤیاپردازی درباره‌ی آنچه اتفاق خواهد افتاد را متوقف کنید. رؤیاها خیلی هم بد نیستند اما از جا بلند شوید، در صحنه حاضر شوید و کاری انجام دهید. به جلسات بی‌نتیجه خود پایان دهید و گام بردارید تا کاری را به انجام برسانید.

آن‌ها نمی توانند با اتفاقات بد و ناخوشایند مواجه شوند

ضرب‌المثلی عربی در این باره می گوید: “تابش دائمی آفتاب و نباریدن باران، سبب ایجاد بیابان می شود”. پسر چوپانی جنگجو نبود و از لحاظ جثه هم کوچک بود. او به جالوت درشت هیکل نگاه کرد و گفت: “تو را به زمین می زنم و سر از تنت جدا خواهم کرد” این همان کاری بود که توانست انجام دهد. معمولاً برای انجام کارها با چالش‌هایی مواجه خواهید شد. افراد ناموفق درک درستی از این موضوع ندارند و به سرعت از همه چیز دست می کشند، زیرا کارها از نظرشان دشوار و غیرقابل انجام است.

غلبه بر چالش‌ها نه تنها ما را به اهدافمان نزدیک‌تر می کند، بلکه در درون ما شخصیتی شکل می دهد که تاکنون نمی دانستیم وجود دارد. هیچ وقت از غلبه بر ترس‌های درونی واهمه نداشته باشید، از منطقه‌ی امن و راحت خود خارج شوید و خودتان را به چالش بکشید. شما هیچ وقت نخواهید دانست چقدر قدرتمند شده‌اید، مگر این که مجبور شوید مبارزه کنید. گاهی لازم است شکست بخورید، اما در مبارزه با جالوتی که در ذهنتان پرورش داده‌اید، مورد امتحان قرار گرفته‌اید.

آن‌ها بی‌تفاوت هستند

در کتاب مقدس نوشته شده: “به این خاطر که شما ولرم و نه گرم و نه سرد هستید، من شما را از دهانم به بیرون می‌اندازم”. افرادی هستند که هیچ باوری درباره‌ی هیچ چیز ندارند. نمی‌توانند درست تصمیم گیری کنند. گفتگوهای هوشمندانه ندارند. می‌خواهند دیگران زندگی را از دیدی ببینند که آن‌ها می‌بینند. درباره‌ی هر چیزی بی‌تفاوت هستند. مطالعه نمی کنند و به دنبال آموزش رسمی هم نیستند. هیچ تلاشی برای معرفی توانایی‌های خود نمی کنند. وقتی به بالاترین سطح بالقوه‌ی خود نرسند، اصلاً نگرانی به خود راه نمی دهند، زیرا همواره راهی برای خسته شدن پیدا می کنند. باید خونسردی و بی‌علاقگی را کنار بگذارید و به دنبال چیزهایی باشید که احساسات شما را به جریان می‌اندازد.

تانی کال

برگرفته از lifehack

یوکن

  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *