وقتی شرکت اپل سری جدید مک بوک‌های خود را معرفی کرد، کاربران و منتقدان واکنش‌های مختلفی در مورد آن از خود نشان دادند. اما مهم‌ترین تغییر این سری از مک‌بوک‌ها که بیشترین بازخورد را به دنبال داشت، اضافه شدن فناوری تاچ بار بود. تاچ بار در واقع یک نوار باریک لمسی در بالای کیبورد مک بوک است و در واقع جایگزین نوار کلیدهای Function شده است. این نوار لمسی در هر نرم‌افزار کاربردهای مختلفی ارائه می‌کند و خود کاربر هم می‌تواند محتوای این نوار را مطابق با سلیقه خود شخصی‌سازی کند.

استفاده از تاچ بار مزایای دیگری را هم به مک بوک اضافه کرده که از آن جمله می‌توان امکان آنلاک کردن مک بوک با اثر انگشت اشاره کرد. در واقع اپل با تاچ بار توانست فناوری تاچ آی دی را که قبلا در آیفون آن را معرفی کرده بود به مک بوک بیافزاید. همین قابلیت‌ها و امکانات بیشتر که تاچ بار آن را فراهم می‌کند سبب شده که قیمت مک بوک پروهای جدید کمی بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت بشود. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تاچ بار واقعا ارزشش را دارد که پول بیشتری خرج مک بوک کنید؟

تاچ بار اپل تصویر ۴

همان‌طور که اشاره کردم، تاچ بار کاربردهای جذاب و جالبی را به مک بوک اضافه کرده است. اما از سوی دیگر انتقادهای فراوانی هم به این نوار باریک لمسی وارد است. یکی از اصلی‌ترین انتقادها این است که تاچ بار برای مک بوک بیش از حد باریک است. بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که به خاطر باریک بودن بیش از حد تاچ بار، نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید از دستورات لمسی در مک بوک جدید استفاده کنند. مثلا اگر بخواهید یک اموجی را از طریق تاچ بار انتخاب کنید، گاهی مجبور می‌شوید چند دقیقه اسکرول کرده تا به اموجی دلخواه‌تان برسید! به جز این به خاطر باریکی بیش از حد، بارها ممکن است اشتباها چیزی را لمس کنید.

گذشته از این موضوع، تعداد زیادی از کاربران مک بوک از جمله خود من، ترجیح می‌دهیم مک بوک را به یک صفحه نمایش بزرگ‌تر متصل کنیم و از مک روی یک صفحه بزرگ‌تر استفاده کنیم. برای همین خود مک بوک اغلب اوقات به حالت بسته گوشه میز کارمان قرار دارد. پس عملا تاچ بار به کارمان نمی‌آید، مگر اینکه از یک کیبورد اکسترنال مجهز به تاچ بار بتوانیم استفاده کنیم. بنابراین از این نظر هم تاچ بار برای خیلی‌ها فایده چندانی ندارد.

تاچ بار اپل تصویر ۳

اگر اپل واقعا می‌خواست فرامین لمسی را به مک بوک اضافه کند بهتر بود یا تاچ بار را بزرگ‌تر از آنچه که الان هست می‌ساخت، یا اینکه صفحه نمایش مک بوک را لمسی می‌کرد. لپ‌تاپ‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی پدیده تازه‌ای نیستند و قبلا امتحان خودشان را پس داده‌اند. در حال حاضر سرفیس بوک یکی از بهترین گزینه‌های خرید برای کسانی است که به فرامین لمسی عادت دارند. اینکه بتوانید در مواقع لازم بین کیبورد و صفحه نمایش لمسی به راحتی سوییچ کنید و کنترل کاملی روی محتوای موجود روی دیسپلی داشته باشید، آزادی عمل بی‌مثالی را در اختیارتان قرار می‌دهد. فقط کافی است کمی با سرفیس بوک یا دیگر لپ‌تاپ‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی کار کنید تا متوجه شوید این نوع دیوایس‌ها تا چه حد به درد بخور هستند.

البته این خیلی بعید است که اپل بخواهد مک بوک را با صفحه نمایش لمسی ارائه کند چون با این کار مجبور می‌شود سیستم عامل مک را تاچ فرندلی کند که این کار با توجه به وجود سیستم عامل iOS کار عاقلانه‌ای برای اپل به نظر نمی‌رسد. اپل همیشه سعی کرده iOS و macOS را مجزا از یکدیگر نگه دارد و برای هر کدام محصولات مختلف با کارایی‌های کاملا متفاوت بسازد. حال اگر بخواهد سیستم عامل مک را مثل iOS تاچ فرندلی کند و اجازه دهد کاربران با آن به شکل یک سیستم عامل هماهنگ با فرامین لمسی کار کنند، آن‌گاه این تصمیم روی میزان فروش محصولاتی مثل آیپد پرو یا حتی خود آیفون تاثیر منفی می‌گذارد.

تاچ بار اپل تصویر ۲

بنابراین عاقلانه‌تر این است که یا کلا تاچ بار را حذف کند یا اینکه تغییراتی در آن ایجاد کند. فعلا تنها گزینه عاقلانه برای خرید، همان مک بوک ۱۳ اینچی جدید است که به تاچ بار مجهز نیست؛ چون قیمت معقول‌تری دارد و پول‌تان را خرج چیزی نمی‌کنید که معلوم نیست واقعا به کارتان بیاید یا نه. دقیقا به دلیل همین عدم استقبال کاربران حرفه‌ای از تاچ بار هست که اپل به این فکر افتاده تا نسخه‌ بدون تاچ بار مدل ۱۵ اینچی مک بوک را هم به زودی عرضه کند (هر چند این خبر هنوز رسما تایید نشده است).

در مجموع باید گفت تاچ بار می‌توانست به شکل بهتر و با کاربردهای بیشتری ارائه شود. نظر شخصی من این است که تاچ بار روی آیفون بسیار مفیدتر خواهد بود. فعلا شایعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه اپل قصد دارد تاچ بار را در آیفون ۸ هم به کار ببرد.

تاچ بار اپل تصویر ۱

شما چه نظری دارید؟ آیا با تاچ باری که اکنون در مک بوک‌های نسل حاضر وجود دارد موافق هستید یا اینکه فکر می‌کنید خیلی به کارتان نمی‌آید و ارزش گران‌تر شدن مک بوک را ندارد؟ به نظر شما تاچ بار روی آیفون می‌تواند ایده خوبی باشد؟

آی تی رسان

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *