«چرنوبیل» رکورد بینندگان دیجیتال «بازی تاج و تخت» را شکست

این روزها خاطرات شخصی فراوانی درباره‌ی اینکه «چرنوبیل» (Chernobyl) به چه سریالِ وایرال‌شده‌ای در جهان برای شبکه‌ی اچ‌بی‌اُ تبدیل شده به گوش می‌رسد، اما درست مثل انفجارِ نیروگاه هسته‌ای سال ۱۹۸۶، این آمار و اعداد هستند که حاملِ داستانِ حقیقی اصلی هستند. و برخلافِ تلاشِ دولت شوروی برای ناچیز جلوه دادن آن فاجعه که ۳۰ سال پیش به تهدیدی برای کل اروپا تبدیل شد و بخش‌هایی از اوکراین را تا الان به تشعشعاتِ هسته‌ای آلوده کرده، آمارِ منتشرشده برای سریال چرنوبیل خوب هستند. در واقع در حالی که مشغولِ نزدیک شدن به شروع رای‌گیری مراسم اِمی امسال هستیم خبر رسیده که آمارِ بینندگان «چرنوبیل» علاوه‌بر اژدهاکُشی، در حد و اندازه‌ی ماجرای رازآلودِ کارآگاهان آرکانزاس ظاهر شده است.

سریال چرنوبیل تا اینجا به تعداد هشت میلیون بیننده دست پیدا کرده است

سریال چرنوبیل که کارش را از ششم مِی (۱۶ اردیبهشت) با افزایش بی‌وقفه‌ی بینندگانش شروع کرده بود و به فینالِ فوق‌العاده‌اش در ششم ژوئن (۱۶ خرداد) رسید، حالا تا این لحظه به ۸ میلیون بیننده در مجموع دست پیدا کرده است. این عدد بهتر از مجموع بینندگان ۷ میلیون و ۳۰۰ هزارتایی «اجسام تیز» (Sharp Objects) در طول فصل هشت قسمتی‌اش در تابستان سال گذشته است. اگرچه «چرنوبیل» هنوز خیلی با مجموع بینندگان ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتایی فصل اولِ «دروغ‌های بزرگ کوچک» (Little Big Lies) که در اوایل ۲۰۱۷ پخش شد فاصله دارد، ولی به احتمال خیلی زیاد به زودی مجموع بینندگان ۸ میلیون و ۱۰۰ هزارتایی فصل سوم «کاراگاه حقیقی» (True Detective) را پشت سر خواهد گذاشت. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که تمام سریال‌هایی که آنها را با «چرنوبیل» مقایسه می‌کنیم، همه در یکشنبه شب‌ها که بهترین زمانِ پخش تلویزیونی در طول هفته است روی آنتن رفته‌اند. اما «چرنوبیل» به عنوان جزیی از برنامه‌ی اچ‌بی‌اُ برای گسترش دادن قلمروی سریال‌هایش، دوشنبه شب‌ها روی آنتن می‌رفت که قبلا حکم زباله‌دانی شبکه را داشت.

از همین رو، احتمالا نتایجِ «چرنوبیل» حسابی سران وارنرمدیا را که این روزها قصد دارند تا برنامه‌هایشان را در شب‌های بیشتری در هفته پخش کنند و ذخیره‌شان را برای سرویس‌های استرمینگ آینده پُر کنند تحت‌تاثیر قرار داده است. اما چیزی که دار و دسته‌ی کنترل‌کننده‌ی اچ‌بی‌اُ را واقعا تحت‌تاثیر قرار داده این است که عملکرد «چرنوبیل» به خوبی نشان داده که مخاطبانِ زمان حال و آینده به چه شکلی برنامه‌های تلویزیونی‌شان را تماشا می‌کنند. قضیه این است که از مجموع بینندگان سریال، ۳۵ درصد آن را در قالب پخش تلویزیونی دیده‌اند و تعدادِ غول‌آسای ۵۲ درصد هم آن را از طریق سرویس‌های HBO GO ،HBO NOW و دیگر پلتفرم‌های استریمینگ دیده‌اند. این ۵۲ درصد نه تنها یک برگ‌برنده در دستانِ اچ‌بی‌اُ است، بلکه آمار رکوردشکنانه‌ای هم هست. هیچ سریالِ دیگری در تاریخ شبکه HBO موفق نشده است از مرز ۵۰ درصد بینندگانِ دیجیتال عبور کند. رکورددار قبلی «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) بود، اما حتی بلاک‌باسترِ دیوید بنیاف و دی‌.بی‌. وایس در جریانِ فصل هشتم و نهایی‌اش هم نتوانسته بود آمار بینندگان دیجیتالش را به فراتر از ۴۶ درصد برساند. کِیسی بلویز، رییس اچ‌بی‌آُ اینترتینمنت در این باره به وبسایت ددلاین گفته است:

چرنوبیل نشان داد که یک سریال عالی، مخاطبانِ خودش را پیدا می‌کند. از اینکه بینندگان رد آن را در پلتفرم‌هایمان زدند و تماشا کردند بیشتر از این نمی‌توانم احساس غرور و خوشحالی کنم.

با تمام اینها، ظاهرا همه «چرنوبیل» را دوست ندارند؛ این موضوع حداقل در رابطه با کرملین صدق می‌کند. تلویزیون دولتی روسیه مدتی پیش خبر داد که آنها در حال کار روی نسخه‌ی خودشان از واقعه‌ی چرنوبیل هستند که در جریان آن، ماموران سازمان جاسوسی آمریکا به عنوان مسئولانِ گداختِ هسته‌ای نیروگاه چرنوبیل معرفی خواهند شد. این در حالی است که «چرنوبیل» که به عنوان یکی از مدعیان جدی جوایز اِمی شناخته می‌شود، با کسب میانگین امتیاز ۹.۷ از ۱۰، در حال حاضر محبوب‌ترین سریال وبسایت آی‌ام‌دی‌بی از نظر کاربران این سایت شناخته می‌شود. در همین حین، بی‌قراری طرفداران برای دیدن از چرنوبیل باعث شد تا کریگ مزین، خالق سریال از طریق حساب توییترش درباره‌ی دیدن از این مکان با تفکر خودبرترپنداری هشدار بدهد. گردشگری در دور و اطراف منطقه‌ی انزوای چرنوبیل و شهر متروکه‌ی پریپیات از زمان آغاز پخشِ «چرنوبیل» از شبکه‌های اچ‌بی‌اُ و اسکای آتلانتیک در بریتانیا دو برابر شده است:

خیلی عالی است که «چرنوبیل» باعث موج توریسم تازه‌ای در منطقه‌ی انزوا شده است. ولی من تصاویری را که پخش شده است دیده‌ام. اگر از آنجا دیدن می‌کنید، لطفا به یاد داشته باشید که یک تراژدی وحشتناک آنجا اتفاق افتاده است. با احترام به تمام کسانی که زجر کشیدند و فداکاری کردند رفتار کنید.

تانی کال

برگرفته از deadline

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *