در ماه ژوئن امسال کمپانی اپل رسماً آی او اس/iOS ده را معرفی کرد. یکی از بهترین بخش های این سیستم عامل که زیاد هم مورد توجه رسانه ها قرار نگرفتند API بسیار زیاد و متنوع جدیدی بودند که معرفی شدند که یکی از بهترین موارد آن پشتیبانی آی او اس ۱۰ از عکس های راو در فرمت دی ان جی/DNG است.

فرمت RAW نه تنها لذت عکاسی را چند برابر می کند بلکه به توسعه دهندگان نیز این اجازه را می دهد تا برنامه های خود را مطابق با این فرمت عکس برداری بسازند. شما می توانید از بین فرمت های JPEG، RAW و یا JPEG + RAW یکی را انتخاب کنید.

RAW چیست و اصلا چه اهمیتی برای شما دارد؟!

ساده بگوییم، عکس هایی با فرمت RAW، فایل های بدون افت کیفیت و فشرده نشده هستند که توسط سنسور دوربین گوشی هوشمند شما گرفته می شوند. این فرمت همچنین با نام نگاتیو دیجیتال/Digital Negative نیز شناخته می شود. فایل های مذکور باید از طریق نرم افزار هایی همچون ادوبی فتوشاپ، Apple Photos، Corel aftershot و غیره بهبود یابند. بیش از این وارد بحث نمی شویم و اگر خواستید بیشتر بدانید با یک جست و جوی ساده در ویکی پدیا و یا گوگل به اطلاعات کافی دست خواهید یافت.

مزیت های RAW در مقابل JPEG چیست!؟

بی شمار! اما برای درک بهتر ما به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

اول از همه. اگر شما عکس مورد نظر را که با فرمت RAW ذخیره شده است به حالت JPEG یا PNG در بیاورید مقدار جزئیات از دست رفته ی تصویر در برابر با عکسی که در شرایط یکسانی با فرمت JPEG تهیه شده باشد برابر با صفر است.

هم چنین عکس های RAW دارای عمق بیت ۱۲، ۱۴ و ۱۶ بیت در برابر عمق پایین عکس های با فرمت دیگر هستند. برای مثال عکس های JPEG دارای عمق ۸ بیت هستند. این بدان معنی است که عکس های با فرمت RAW به هنگام ویرایش سطح بیشتری از روشنایی را در اختیار کاربران قرار می دهند. برای مثال اگر در شرایط یکسان عکس های JPEG 8 بیتی ۲۵۶ سطح روشنایی در اختیار شما قرار بدهند عکس های با فرمت RAW 12 بیتی ۴۰۹۶ سطح مختلف از روشنایی در اختیار شما قرار می دهند! این به شما این امکان را می دهد تا نقاط تاریک تصویر و همچنین برجستگی های آن را با دقت بیشتری ویرایش کنید.

فرمت RAW هم چنین به کاربران این امکان را می دهد تا عکس هایی که اصطلاحاً به آن ها Under Exposed یا Over Exposed گفته می شود را با دقت بیشتری ویرایش و اصلاح کرد که این مسئله به خاطر وجود جزئیات بیشتر در این سری عکس هاست. هم چنین وقتی شما عکس هایی با فرمت JPEG تهیه می کنید میزان روشنایی تصویر به صورت اتوماتیک تنظیم می شود در حالی که در فرمت RAW شما می توانید پس از عکس برداری میزان روشنایی و سفیدی مورد نظر خود را در سطوح مختلف تنظیم کنید.

ما می توانیم این لیست را همین گونه ادامه دهیم اما  در نهایت چیزی که شما باید تا الان متوجه آن شده باشید این است که فرمت RAW فرمت بسیار بسیار بهتری نسبت به تمامی فرمت های دیگر است اگر شما می خواهید که عکس های با کیفیتی تهیه کنید. با انجام دادن یک سری تنظیمات کوچک خواهید دید که فرمت RAW به راحتی فرمت جی پگ را در شرایط مشابه شکست خواهد داد.

البته افرادی ممکن است این نکته را ایراد کنند که شما می توانید با انجام یک سری ویرایش ها در فرمت JPEG به کیفیت یکسانی دست یابید. البته که نمی توان این نکته را رد کرد اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که عکس های فشرده شده ی فرمت JPEG در مقایسه با عکس های فرمت RAW ، هنگامی که کار به ویرایش های متعدد و پشت سر هم برسد قافیه را می بازند.

حال بیاید در باره ی مثال های مختلف حرف بزنیم. ما یک دوربین آیفون ۶اس پلاس را انتخاب کردیم، برنامه ی مانوآل/Manual(یک برنامه که از فرمت RAW پشتیبانی می کند) را انتخاب کردیم و برای کمی قدم زدن به خارج از منزل رفتیم. ما تعدادی عکس JPEG با نرم افزار اصلی خود گوشی گرفتیم و سپس عکس های مشابهی نیز با برنامه ی Manual در فرمت RAW گرفتیم.img-20142img-2014

همان طور که مشاهده می کنید عکس های تار و بیش از حد اغراق شده ی JPEG هیچ نکته ی مثبتی ندارند و نهایت سر از سطح زباله گوشی شما در خواهند آورد. رنگ ها الهام بخش نیستند و پس زمینه نیز کیفیت بسیار بدی دارد. بعد از چند نوبت ویرایش تصویر اگرچه کیفیت نسبتا بهتری در قسمت گل ها دریافت کردیم.

img-2024-hdrimg-2024

عکس بالا در فرمت JPEG همان طور که مشاهده می کنید هیچ گونه جزئیات و دقتی در بخش آسمان ندارد. همه چیز بسیار سفید و بی زنگ است و ماشین که رنگ آبی آسمانی نیز دارد کمی بی رنگ و البته سبز به نظر می رسد. اما مسئله ی RAW فرق می کند! ما دو عکس متفاوت از این صحنه گرفتیم و سپس آن ها را با یکدیگر ترکیب کردیم تا به یک عکس اچ دی آر/HDR دست پیدا کنیم و بعد از کمی ویرایش، به عکسی با رنگ های بسیار معقول تر، طبیعی تر و زنده تر دست پیدا کردیم.

img-2028-hdrimg-2028

این تصویر فوق العاده اگر با فرمت JPEG تهیه می شد تمام زیبایی خود را از دست می داد، همان طور که می بینید عکس JPEG غیر الهام بخش و کدر است. به نظر می رسد که یک نفر یک لنز قهوه ای جلوی دوربین ما قرار داده باشد! یک بار دیگر هم ببینید که عکس های در فرمت RAW در نور روز عملکرد بسیار بهتری دارند. بعد از ترکیب دو عکس با یکدیگر تا جزئیات اضافی آسمان را کنار بزنیم و پس از کمی ویرایش، عکسی به دست آمد که حقیقتاً شایسته ی استفاده به عنوان پس زمینه ی رایانه ی شخصی شما است.

flowers-rawimg-2021

یک بار دیگر هم ببینید که در شرایط کم نور بیرون از خانه یک عکس JPEG بسیار بد رنگ و غیر هیجان انگیز از کار در می آید. برای اینکه تمام زیبایی آن گل فوق العاده را در یک تصویر ببینید نیزا است تا از فرمت RAW برای گرفتن عکس ها استفاده کنید.

img-2042img-2

این عکس با فرمت JPEG نشان می دهد که چرا باید از عکس با فرمت RAW در صحنه های مشابه استفاده کرد. این مورد که در داخل خانه اتفاق افتاده است، عکس با فرمت JPEG بالانس کاملاً غلطی دارد که باعث می شود رنگ سفید زرد به نظر برسد، رنگ های سبز کمی آبی به نظر برسند و جزئیات گیاه عقب تصویر نیز کاملاً گنگ و مخدوش.

خب فهمیدیم! حالا آیفون من که آی او اس ۱۰ را اجرا می کند،توانایی گرفتن عکس هایی با فرمت RAW را دارد!؟

بله! اما شما باید مطمئن شوید که از مدل هایی با پشتیبانی از این فرمت استفاده می کنید. در حال حاضر پنج مدل آیفون و ۱ مدل آیپد می توانند از این فرمت استفاده کنند. آیفون اس ای/iPhone SE، آیفون ۶اس/iPhone 6s، آیفون ۶اس پلاس/iPhone 6s Plus، آیفون ۷/iPhone 7، آیفون ۷ پلاس/iPhone 7Plus  و نهایتا آیپد پرو ۹٫۷ اینچی. نکته ی مشترک بین تمامی این فرمت ها این است که آن ها از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی iSight در پشت خود استفاده می کنند. اگر شما یکی از این گوشی ها و یا تبلت را در اختیار دارید و آخرین نسخه ی سیستم عامل آی او اس نیز بر روی آن نصب است می توانید از معجزه ی فرمت RAW استفاده کنید. و این نکته را هم در نظر داشته باشید که فقط دوربین پشتی قادر به ثبت تصاویر این گونه هستند.

چیز دیگری هم هست که باید درباره ی این فرمت بدانم؟

خب این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل ماهیت این فایل ها،عکس های RAW حجم بیشتری نسبت به عکس های به صورت پیش فرض فشرده شده ی JPEG دارند. فایل های RAW گرفته شده با گوشی آیفون شما اگرچه با یکدیگر تفاوت دارند اما همگی حجمی بین ۹ تا ۱۱ مگابایت دارند در حالی که عکس های JPEG نهایتاً بین ۳_۴ برابر حجم کمتری دارند.

خیلی خب، بگویید چگونه با آیفون خود عکس های راو تهیه کنیم!

به نظر می رسد که شما تصمیم گرفته اید که کیفیت عکس های خود را افزایش بدهید، تبریک می گوییم! همانگونه که چندین بار هم قبلاً اشاره کردیم شما باید از فروشگاه نرم افزاری شرکت اپل، نرم افزاری که همچین قابلیتی دارد را انتخاب کنید. برای مثال می توانید از نرم افزار های زیر استفاده کنید، ادوبی لایت روم، مانوآل،پروکم ۴، پروکمرا و بسیاری نرم افزار دیگر.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که برنامه ی مانوآل را انتخاب کنید. پس از تهیه ی آن وارد قسمت تنظیمات شوید. در منویی که در مقابل شما قرار دارد گزینه ی Save RAW را روشن کنید. به محض روشن کردن این گزینه، گزینه ی دیگری از قسمت زیرین گوشی ظاهر می شود که از شما در خواست می کند بین دو فرمت RAW و RAW + JPEG یکی را انتخاب کنید. تبریک می گوییم! شما می توانید عکس های RAW را تهیه کنید!

منبع : تکفارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *