شرکت اینتل چیپ جدیدی را طراحی و تولید کرده که باعث افزایش قدرت دید و کارایی پهپادها، دوربین‌های هوشمند و روبات‌ها می‌شود. هدف آن‌ها از ساخت این محصول ساخت دنیایی سالم‌تر و با ایمنی بیشتر است.

حدود یک سال پیش، اینتل شرکت “مویدیوس” را که در زمینه ساخت چیپ‌های AI و بینایی کامپیوتر تخصص دارد خریداری کرد. در هر زمان، این شرکت اقدام به طراحی و تولید پردازنده “میریاد 2” (Myriad 2) کرده بود که در پهپادها، دوربین‌ها و فلش‌های USB استفاده می‌شود. با یک نگاه مشخص بود که محصول آن‌ها بهترین انتخاب برای استراتژی‌های فراتر از پی‌سی شرکت اینتل است. مطمئنا، محصول بعدی این چیپ در همین شاخه خواهد بود. اما، این هیولای نسل بعد اولین پردازنده‌ای است که “موتور محاسبه عصبی” (Neural Compute Engine) را در خود جا داده است.

حال ببینیم “موتور محاسبه عصبی” چیست. در یک کلام، یعنی این‌که این پردازنده قدرت و توانایی‌های زیادی در زمینه یادگیری عمیق دارد. اگر همه چیز برای اینتل خوب پیش برود، چیپ “میریاد ایکس” (Myriad X) به پهپادها، دوربین‌های هوشمند و روبات‌ها کمک می‌کند تا در ریل‌-تایم با محیط اطراف خود در تعامل باشند و از آن‌ها چیزهای جدید یاد بگیرند.

طراحی این پردازنده هم فوق‌العاده بی‌نظیر است. اندازه میریاد ایکس به‌اندازه یک سکه کوچک است. یعنی قرار دادن آن در فشرده‌ترین دستگاه‌ها هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. این پردازنده از نظر قدرت، می‌تواند بیشتر از 4 تریلیون محاسبات در ثانیه (TOPS) را ارائه کند. در حالی‌که، نسل قبلی آن بین 1 تا 1.5 تریلیون محاسبه در ثانیه ارائه می‌کرد. از طرف دیگر، اینتل ادعا می‌کند در مواردی که باید چندین شبکه عصبی به‌صورت هم‌زمان کار کنند کارایی این پردازنده حدودا 10 برابر می‌شود.

قائم مقام اینتل در این‌باره می‌گوید: “با سرعت بیشتر می‌توان میزان بیشتری از هوشمندی را به‌صورت مستقیم در دستگاه‌ها قرار داد. با این‌کار می‌توان امیدوار بود که دنیایی ایمن‌تر، با بهره‌روی بالا و قابلیت‌های شخصی بیشتر در اختیار داشت.”

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *