خانه تکنولوژی اخبار گوشی هوشمند آیفون توسط «عمو سام» خلق شده است؟!

گوشی هوشمند آیفون توسط «عمو سام» خلق شده است؟!

0

امروز می‌خواهیم چندین ماجرا را برای شما تعریف کنیم، ماجراهایی که دست به دست همدیگر داده‌اند تا گوشی هوشمند آیفون به وجود بیاید. حتما با خود می‌گویید که اپلی‌ها این گوشی را ساخته‌اند، ولی یک سری حقیقت ناگفته نیز در پشت پرده وجود دارد که از دید خیلی‌ها پنهان بوده است!

امروز در هات اپ نیوز قصد داریم که هر یک از آن‌ها که نقشی اساسی در ساخت گوشی هوشمند آیفون داشته‌اند را بررسی نماییم.

ماجرای پدید آمدن گوشی هوشمند آیفون

در 15 دی‌ماه سال 1385 در یکی از کشورهای توسعه‌یافته، در طی یک مراسم، توسط یکی از موفق‌ترین کارآفرین‌های تاریخ، یکی از پرسودترین محصولات دنیا معرفی شد.

بله درست حدس زدید این گجت آیفون نام داشت که اقتصاد مدرن را از نو تعریف کرد. باید قبول کنیم تاکنون کمپانی کالیفرنیایی، سود خالص بسیار زیادی را از فروش گوشی هوشمند آیفون کسب کرده است.

گوشی هوشمند آیفون

جالب است بدانید که فقط دو یا سه شرکت در دنیا هستند که سودشان با سود اپل تنها از آیفون برابری می‌کند. آیفون واقعا در 10 سال گذشته گل کاشته است و یک دسته‌بندی جدید در بازار محصولات الکترونیکی ایجاد کرده که امروزه ما به آن دسته بندی «گوشی‌های هوشمند» می‌گوییم.

آیفون و مقلدانش یک محصول را ارائه می‌دهند که 10 سال قبل وجود نداشت، اما هم اکنون یکی از خواستنی‌ترین چیزهایی است که تاریخ بشریت به خود دیده است.

همچنین گوشی هوشمند آیفون بازارهای دیگر مثل نرم‌افزار، موسیقی و تبلیغات را نیز دگرگون ساخته است. این‌ها فقط حقایق آشکار درباره آیفون بوده است و اگر که شما کمی موشکافانه‌تر به ماجرا نگاه کنید، قضیه کمی مرموزانه‌تر می‌شود!!

ما به‌نوبه خود واقعا به کسی مثل استیو جابز و دیگر چهره‌های پیشرو در کمپانی اپل احترام می‌گذاریم. شریک اولیه او استیو وزنیاک، جانشین او تیم کوک، طراح رویایی او سر جانی آیو افرادی هستند که واقعا شایسته تقدیر هستند، ولی در این ماجرا افراد و نهادهای مهم فراموش‌شده‌ای هم وجود دارند که نامشان در این ستایش‌ها ازقلم‌افتاده است!

گوشی هوشمند آیفون

از خود بپرسید که واقعا چه چیزی آیفون را گوشی هوشمند آیفون ساخته است؟ طراحی جالب، رابط کاربری، توجه به جزئیات در هماهنگی نرم‌افزارها و سخت‌افزار می‌توانند تعدادی از عناصر کلیدی در این قضیه باشند؛ اما در پشت چهره جذاب و فریبنده گوشی هوشمند آیفون عناصری حیاتی وجود دارند که به آن معنا می‌بخشند.

12 تکنولوژی کلیدی آیفون

اقتصاددان ایتالیایی خانم ماریا مازوکاتو 12 تکنولوژی کلیدی که سازنده یک گوشی هوشمند است را معرفی کرده است:

5 سخت‌افزار

  1. ریزپردازنده‌های کوچک
  2. تراشه‌های ذخیره‌سازی حافظه
  3. درایوهای ذخیره‌سازی حافظه دائمی
  4. صفحه‌نمایش کریستال مایع
  5. باتری‌های مبتنی بر لیتیوم

6 نرم‌افزار و عنصر شبکه‌ای

  1. الگوریتم Fast-Fourier-Transform (تبدیل سریع فوریه)، یک سری روش‌های ریاضی است که باعث می‌شود سیگنال‌های آنالوگ از قبیل صدا، نور مرئی و امواج رادیویی به‌راحتی به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل شوند تا بر روی سیستم سخت‌افزاری قابل‌اجرا بشوند.
  2. حتما نام این یکی را هم شنیده‌اید، اینترنت، یکی از ویژگی‌های اصلی یک گوشی هوشمند، اینترنت است.
  3. HTTP و HTML پروتکل و زبانی که اینترنت خشک و بی‌روح را تبدیل به یک سرویس ساده و قابل‌دسترس می‌کنند.
  4. شبکه‌های سلولی، بدون این ویژگی دستگاه شما نه‌تنها هوشمند نیست، حتی نام موبایل هم برای آن زیادی است.
  5. GPS
  6. صفحه‌نمایش لمسی
  7. یک دستیار هوشمند شیرین‌زبان به نام Siri

گوشی هوشمند آیفون

تمام این تکنولوژی‌ها یک بخش خیلی مهم از چیزی هستند که ما امروزه آن را گوشی هوشمند می‌نامیم. بعضی از آن‌ها شاید خیلی مهم نباشند ولی وجود آن‌ها در معنی بخشیدن به یک گوشی هوشمند ضروری به نظر می‌رسد.

زمانی که خانم ماریا مازوکاتو در حال جمع‌آوری نام این تکنولوژی‌های بود و نیم نگاهی هم به تاریخچه آن‌ها داشت؛ به یک نکته قابل تامل برخورد کرد!

لطف‌های عمو سام به گوشی هوشمند آیفون

به نظر شما کسی که شکل بنیادی برای تولید آیفون را خلق کرد، چه کسی بوده است؟ استیو جابز؟ متاسفانه جواب شما اشتباه است، کسی که این کار را انجام داد شخصی بود به نام «عمو سام» (یک شخصیت داستانی نماد دولت آمریکا).

تمام این 12 تکنولوژی توسط دولت مرکزی به مظهر ظهور رسیده‌اند.

گوشی هوشمند آیفون

اینترنت

دیگر چه کسی است که شبکه جهانی اینترنت را نشناسد که وجود خود را مدیون «تیم برنرز لی» است.

وی یک مهندس نرم‌افزار بود که در سرن، سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان که در ژنو سوئیس واقع شده است، استخدام شد و ماموریت ساخت این تکنولوژی را ساخت.

اینترنت در اوایل در قالب آرپانت که یک شبکه سوچینگ اطلاعات بود، ایجاد شد. آرپانت توسط وزارت دفاع ایالات‌متحده در اوایل دهه 1960 راه‌اندازی گردید.

GPS

خب تکنولوژی دیگر ساخته دست عمو سام است، GPS نام دارد، یک تکنولوژی نظامی خالص که در طول جنگ سرد به وجود آمد و در دهه 1980 به صورت غیر نظامی هم استفاده شد. اخیرا هم با اضافه شدن GPS به اپل واچ 2، شاهد اهمیت این تکنولوژی برای کالیفرنیایی‌ها هستیم.

الگوریتم Fast Fourier Transform

گوشی هوشمند آیفون

الگوریتم Fast Fourier Transform یکی از اعضای خانواده الگوریتم‌ها است که باعث شد تا ما از جهانی که در آن تلفن، تلویزیون و گرامافون با سیگنال‌های آنالوگ کار می‌کردند به جهانی برویم که سیگنال‌های مورداستفاده دستگاه‌ها، کاملا دیجیتالی شدند و در نهایت شاهد ظهور دستگاه‌هایی مثل آیفون باشیم.

طراح الگوریتم تبدیل سریع فوریه، جان وایلدر توکی ریاضیدان و آماردان آمریکایی است. او در قالب چه چیزی کار می‌کرده است تا توانسته هم‌چین الگوریتم را طراحی نماید؟ بله درست حدس زدید یک پروژه نظامی!

او یکی از اعضای کمیته علمی مشورتی رئیس‌جمهور کندی در سال 1963 بود که مسول طراحی پروژه‌ای را داشت که نشان دهد که چه مواقعی شوروی در حال تست کردن یک سلاح هسته‌ای است.

صفحه‌نمایش لمسی

گوشی هوشمند آیفون

یک گوشی هوشمند بدون صفحه‌نمایش لمسی خود دیگر گوشی هوشمند نیست، قبول دارید؟ سازنده این تکنولوژی یک مهندس به نام ادوراد جانسون است که در مرکز تحقیقاتی Royal Radar Establishment که وابسته به دولت بریتانیا است، کار می‌کرد.

این کار بیشتر در سرن توسعه داده شد. در نهایت تکنولوژی چند لمسی توسط محققان در دانشگاه دلاویر در ایالات‌متحده تجاری شد. وین وسترمن و جان الیاس، از پیشتازان تجاری‌سازی این تکنولوژی در دانشگاه دلاویر این فناوری و شرکت خود را به اپل فروختند.

دختر دیجیتالی محبوب کالیفرنیایی‌ها

در مرحله آخر بازی نیز دولت نقش خود را به خوبی ایفا کرد، کمک‌هزینه تحقیقات وین وسترمن توسط بنیاد ملی علوم ایالات‌متحده و سازمان سیا تامین شد. خروجی این کار به نظر شما کدام یک از تکنولوژی‌های یاد شده بود؟ دختری با صدای سیلیکونی که این روزها او را با نام Siri می‌شناسیم.

در سال 2000، یعنی 7 سال قبل از اینکه اولین گوشی هوشمند آیفون به دنیا معرفی شود، آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) به سفارش موسسه تحقیقاتی استنفورد مامور توسعه یک نوع دستیار proto-Siri شد. این دستیار دفتر مجازی باید می‌توانست که به پرسنل نظامی در انجام وظایفشان کمک کند.

20 دانشگاه به این پروژه دعوت شدند تا با همکاری همدیگر و کمک گرفتن از انواع تکنولوژی‌ها به این دستیار واقعیت ببخشند.

7 سال بعد این پروژه به‌عنوان یک استارتاپ تجاری‌سازی شد و در سال 2010 نیز اپل وارد عمل شد تا حاصل این تلاش را مال نصیب خود کند. هم اکنون نیز هم اکنون این دختر دیجیتالی جزیئ جدایی ناپذیر آیفون‌های اپل است با نگاهی به دلایل اصرار اپل بر استفاده از Siri می‌توانید به این حقیقت پی‌ببرید.
گوشی هوشمند آیفون

دیسک‌های سخت‌افزاری، باتری‌های لیتیوم یونی، نمایشگرهای کریستال مایع و نیم‌رساناها نیز هر یک داستانی مشابه را برای گفتن دارند.

در هر مورد می‌توان شاهد حضور نابغه‌های علمی یا دخالت برخی سازمان‌های خصوصی بود، ولی پول و هزینه‌ هنگفتی که برای ایجاد هرکدام از تکنولوژی‌ها خرج شده است، توسط یکی از نهادها دفاعی ایالات‌متحده بوده است.

 گوشی هوشمند آیفون تنها نتیجه کمک‌های عموسام نبوده است!

Silicon Valley یک دین بزرگ به Fairchild Semiconductor دارد، Fairchild Semiconductor شرکتی است که اولین مدارهای مجتمع تجاری توسعه را داده است. همان‌طور که حدس می‌زنید Fairchild Semiconductor هم در روزهای آغازین کار خود توسط وزارت دفاع تغذیه مالی شده است.

بله درست است که ارتش ایالات‌متحده گوشی هوشمند آیفون را تولید نکرده است، سرن فیس‌بوک یا گوگل را به مظهر ظهور نرسانده است و این تکنولوژی‌هایی که امروزه مردم بر آن‌ها تکیه می‌کند و جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی آن‌ها شده است، توسط بخش‌های خصوصی تجاری‌سازی شده است

گوشی هوشمند آیفون

ولی بیایید کمی صادق باشیم اگر ارتش ایالات‌متحده و کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آن نبود آیا اکنون ما این تکنولوژی‌ها را در اختیار داشتیم؟ باید قبول کنیم که این نتایج، حاصل سرمایه‌گذاری‌های ریسک پذیرانِ یک دولت است.

استیو جابز یک نابغه بود، هیچ شکی در آن نیست. یکی از پروژه‌های قابل‌توجه او استودیوی انیمیشن پیکسار بود که جهان فیلم‌ها را متحول ساخت و اولین خروجی آن Toy Story بود.

اگر هیچ‌یک از این تکنولوژی‌های یاد شده بر پایه سرمایه‌گذاری دولت هم نبود، او یک‌چیز شگفت‌انگیز را می‌ساخت ولی ساخت یک اعجوبه به نام آیفون بدون این فنّاوری‌ها کاری تقریبا ناممکن می‌بود.

منبع هاتب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *