با وجود تلا‌ش‌های بسیار کارشناسان امنیتی برای مقابله با بدافزارهایی که ممکن است به فروشگاه‌های نرم‌افزاری وارد می‌شوند، هر از چند گاهی این بدافزارها به شکل گسترده‌ای کاربران پلتفرم‌های مختلف را در معرض تهدید قرار می‌دهند. برای مقابله با این مشکل شرکت‌های نرم‌افزاری تهمیدات مختلفی را اتخاذ کرده‌اند. در جدیدترین مورد شرکت گوگل از مجموعه‌ سرویس‌های امنیتی جامع ویژه اندروید رونمایی کرد.

مجموعه سرویس‌های امنیتی که گوگل به تازگی از آن‌ها رونمایی کرده است به منظور بهبود راهکارهای حفاظتی و ایمن‌سازی دستگاه‌های اندرویدی  مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس که حفاظت از گوگل پلی (Google Play Protect) نام دارد، از تمامی دستگاه‌های مجهز به سرویس گوگل‌پلی پشتیبانی می‌کند. ادوارد کانینگهام، مدیر بخش امنیتی محصولات اندروید در شرکت گوگل در این ارتباط گفته است: «مهم نیست از طریق پلتفرم اندروید ایمیل‌های کاری خود را بررسی می‌کنید یا با بچه‌های خود پوکمون گو بازی می‌کنید. حفظ محرمانگی و امنیت سرویس‌ها و داده‌های شما اهمیت بسیار بالایی دارد. ما به خوبی از این موضوع اطلاع داریم که شما به دنبال آن هستید تا یک محصول ایمن اندرویدی در اختیار داشته باشید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سازوکار امنیتی خود را دوچندان کنیم.»

گزارشی که هفته گذشته گوگل در کنفرانس I/O منتشر کرد، نشان داد در حال حاضر چیزی بیش از دو میلیارد دستگاه از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. همچنین شرکت گوگل به‌طور روزانه 50 میلیارد برنامه کاربردی این پلتفرم را به منظور مسائل امنیتی مورد اسکن قرار می‌دهد. گوگل می‌گوید: «با بهره‌گیری از سازوکارهای مبتنی بریادگیری ماشینی موفق شده است آسیب‌پذیری‌ها و برنامه‌های مخرب و همچنین برنامه‌هایی که به‌طور بالقوه در معرض تهدید قرار دارند را شناسایی کند. این سازوکار به دو شکل از دستگاه‌ها محافظ به عمل می‌آورد، اول آن‌که به‌طور مستقیم از دستگاه‌ها در برابر این تهدیدات محافظت به عمل می‌آورد و دوم آن‌که هر زمان برنامه‌ای مشکوک به فعالیت‌های مخرب را که روی دستگاه اندرویدی نصب شده‌اند شناسایی کرد هشدار لازم را برای کاربر صادر کرده و در صورت تایید نهایی اقدام به حذف آن‌ها می‌کند.»

گوگل قبل از آن‌که برنامه‌های کاربردی روی فروشگاه گوگل پلی قرار گیرند، آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. با این وجود هر چند وقت یکبار این برنامه‌های مخرب موفق می‌شوند به این فروشگاه وارد شده و میلیون‌ها دستگاه اندرویدی را آلوده سازند. گوگل در خصوص سرویس جدید گفته است: «سازوکار سرویس جدید به گونه‌ای طراحی شده که هر زمان کاربری برنامه‌های مخربی را از فروشگاه‌های جانبی دانلود کرده و روی دستگاه خود نصب کرد به او پیغام هشداری نشان دهد. این سرویس به‌طور مستمر قادر است برنامه‌های کاربردی که روی دستگاه‌ها نصب می‌شوند را تحت نظارت قرار داده تا اطمینان حاصل کند داده‌های کاربران در وضعیت ایمنی قرار دارند.»

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی که همراه با سرویس حفاظت از گوگل‌پلی ارائه شده، ویژگی جدیدی موسوم به دستگاه من را پیدا کن (Find my Device) است. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند هر زمان دستگاهش گم شد آن را به راحتی پیدا کند. گوگل گفته است ویژگی فوق در چند هفته آینده در اختیار کاربران این پلتفرم قرار خواهد گرفت. در یک سال گذشته فروشگاه گوگل پلی با دو تهدید بزرگ امنیتی روبرو شد. سیستم جعلی به‌روزرسانی اندروید و همچنین بازی‌های جعلی ویژه گوشی‌های هوشمند به راحتی موفق شدند میلیون‌ها کاربر را در معرض تهدید قرار دهند. به نظر می‌رسد سرویس فوق به خوبی قادر است این چنین تهدیداتی را خنثا کند.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *