اگر کنفرانس شرکت مایکروسافت در رویداد E3 2017 را تماشا کرده باشید، بارها عبارت console launch exclusive به معنای عنوان انحصاری هنگام عرضه کنسول مواجه شده‌اید. حال رئیس بخش ایکس‌باکس این شرکت، فیل اسپنسر، در این باره توضیحاتی را ارائه داده است.

در سال‌های گذشته بارها مشاهده‌ کرده‌ایم که شرکت‌های بازی‌سازی عناوین خود را با مضمون انحصاری زمانی یک کنسول خاص عرضه می‌کنند. این موضوع به این معناست که عنوان مذکور تا یک مدت معین بعد از انتشار، تنها برای یک کنسول خاص در دسترس است. آقای اسپنسر می‌گویند عبارت «عنوان انحصاری هنگام عرضه کنسول» نیز از نظر معنا و مفهوم تقریبا با عبارت انحصاری زمانی مشابه است و اختلاف این دو، تنها در چند ویژگی خاص است. ایشان در این باره گفتند:

عبارت «عنوان انحصاری هنگام عرضه کنسول» به این معناست که که اولین پلتفرمی که بازی مذکور برایش منتشر خواهد شد، ایکس‌باکس وان است. حقیقتا من نیز نمی‌دانم که این عناوین در چه تاریخی [و بعد از چه مدت] برای دیگر پلتفرم‌ها منتشر خواهند شد. این موضوع کاملا به توسعه‌دهندگان این بازی‌ها بستگی دارد.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که تفاوت این عبارت و انحصاری زمانی در چیست؟ طبق گفته‌های آقای اسپنسر، عناوینی که تحت مضمون انحصاری زمانی منتشر می‌شوند، ممکن است پیش‌تر برای رایانه‌های شخصی منتشر شده باشند. ولی اگر عنوانی با مضمون انحصاری هنگام عرضه منتشر شود، ایکس‌باکس وان اولین پلتفرمی خواهد بود که آن بازی را دریافت خواهد کرد. ایشان گفتند:

به این دلیل ما این نام را انتخاب کردیم.

علاوه بر این ایشان این موضوع را نیز روشن کردند که عناوینی که تحت مضمون «انحصاری ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰» منتشر می‌شوند، تنها برای این دو پلتفرم در دسترس خواهند بود و برای دیگر پلتفرم‌ها عرضه نخواهند شد. همچنین در سوی دیگر، عبارت world premiere نیز به این معناست که گیم‌پلی بازی مذکور برای اولین بار منتشر می‌شود ولی ممکن است آن بازی برای دیگر پلتفرم‌ها نیز عرضه شود.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *