نقد و بررسی بازی KILLER INSTINCT

سری Killer Instinct از سری‌های خیلی قدیمی در بازی‌های فایتینگ به شمار می‌رود که قدمتی تقریبا مشابه با سری مورتال کامبت دارد. دو نسخه‌ی ابتدایی این سری توسط استودیوی خلاق Rare توسعه یافتند و برای دستگاه‌های آرکید و همچنین کنسول Super Nintendo عرضه شدند که موفقیتی خارق العاده را کسب کردند. اما علیرغم این استقبال زیاد، دیگر هیچ خبری از نسخه‌ی بعدی سری نشد و بعد از این که Rare به مایکروسافت ملحق شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که Killer Instinct دوباره احیا شود. تا این که در E3 سال 2013 مایکروسافت همه را سورپرایز کرد و نسخه‌ی جدیدی به صورت بازی زمان عرضه‌ی کنسول Xbox One معرفی شد. با گذشت زمان، این بازی از انحصار کنسولی خارج شد و برای ویندوز 10 نیز در دسترس قرار گرفت. اکنون نسخه‌ی کامل بازی که شامل هر 3 فصل آن می‌شود، بر روی شبکه‌ی استیم نیز عرضه شده است و وقتش است که ببینیم آیا این بازی توانسته تا به ریشه‌هایش پایبند بماند و در عین حال یک عنوان موفق در این ژانر باشد یا نه.

نقد و بررسی بازی KILLER INSTINCT

Killer Instinct در زمینه‌ی محتویاتی که ارائه می‌دهد، بدون شک یکی از برترین عناوین فایتینگ اخیر است. بازی علاوه بر مودهای متداول آنلاین، در بخش آفلاین شامل بخش داستانی، Shadow Labs، مبارزه Versus و بخش Survival می‌شود. حالت داستانی بازی به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود: Story و Shadow Lords. بخش Story به عنوان حالت آرکید این بازی عمل می‌کند و در آن می‌توان تا با انتخاب مبارزان فصل اول یا دوم بازی و انجام یک سری ماموریت‌ها، یکی از 3 پایان مربوط به آن مبارز (که اغلب Non-Canon هستند) را دریافت کرد. بخش Shadow Lords جایی است که محتوای اصلی داستانی در آن روایت می‌شود و روایتگر بازگشت Gargos برای تسخیر زمین و متحد شدن مبارزان زمین و Ultra Tech برای متوقف کردن اوست. ولی درست برخلاف عناوین فایتینگ اخیر، این بخش از یک داستان سرراست بهره می‌برد و بر روی بازگو کردن داستان و پیشینه‌ی هر مبارز تمرکز دارد تا این که بخواهد مداوما از سکانس‌های از پیش رندر شده استفاده کند.

بدون شک Shadow Lords یکی از بهترین بخش‌های بازی و یک نوآوری بزرگ در ژانر فایتینگ محسوب می‌شود؛ چون این بخش به خوبی توانسته تا برخی المان‌های عنوان XCOM را با گیم پلی ژانر فایتینگ مخلوط کند. درست همانند XCOM، در این بخش نقشه‌ای از کره‌ی زمین در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد و او وظیفه دارد تا توسط 3 مبارزی که در اختیار دارد، برای جلوگیری از افزایش فساد در قاره‌ها به انجام ماموریت‌های مختلف بپردازد. برای این کار می‌توان به دو روش عمل کرد؛ یا می‌توان به صورت مستقیم و در یک مبارزه با دشمنان درگیر شد، یا این که یک مبارز را با آیتم‌های کمکی و توسط قابلیت Deploy به ماموریت‌ها فرستاد تا روند مبارزه به صورت اتوماتیک صورت پذیرد. همچنین قبل از هر مبارزه در حالت مستقیم، بازیکن اغلب با انتخاب‌هایی مواجه خواهد شد. به عنوان مثال، به بازیکن اطلاع داده می‌شود که می‌تواند آیتم‌های اضافه دریافت کند یا این که دشمنان بیشتری بر سر راهش قرار دارند. اینجاست که بسته به انتخاب بازیکن، اتفاق‌های مختلفی رخ می‌دهد. مثلا میزان فساد در یک قاره کاهش می‌یابد یا حریفی جدید به مبارزه اضافه می‌شود. گیم پلی این بخش به همین شکل (و با اضافات بیشتر) ادامه می‌یابد تا در نهایت و با آلوده شدن سه قاره، بازیکن مجبور به درگیری با Gargos شود.

یکی از دیگر نوآوری‌های بسیار جالب این عنوان، بخش Shadow Labs است. در این بخش، بازیکن می‌تواند تا کارکتر دلخواهش را انتخاب کند و در طی سه مبارزه، به نبرد با مبارز CPU بپردازد. بعد از این مبارزات، بازی عملکرد بازیکن را آنالیز می‌کند و یک هوش مصنوعی خاص با نام Shadow Brain را برای آن کارکتر تدارک می‌بیند. پس از آپلود شدن این کارکتر به سرورهای بازی، بازیکنان تمام جهان نیز می‌توانند در این بخش یا در بخش Shadow Survival، به نبرد با Shadowی شما بپردازند و جزئیات و Replayهای تمامی این مبارزات نیز در همین بخش قابل رویت می‌شوند. نکته‌ی جالب اینجاست که بعد از ساختن یک Shadow، این امکان وجود دارد تا بعد از اتمام هر مبارزه در هر بخشی، به آپلود نتایج خود با آن شخصیت بپردازید و آن را بیشتر از قبل تقویت کنید یا حتی می‌توانید برای انتقام گیری، به مبارزه با Shadowی بازیکنی که شما را شکست داده بپردازید.

سیستم مبارزات بازی بر پایه‌ی کامبوهای طولانی و ضربات پی در پی بنا شده است که با این که ظاهرا شبیه به عناوینی همچون Marvel vs. Capcom است، ولی در عمل کاملا با آن‌ها تفاوت دارد. تمام کامبوها با یک سری حملات Opener شروع می‌شوند که پس از برخورد آن‌ها، بازیکن می‌تواند با فشردن مداوم دکمه‌ها به اجرای کامبوهای اتوماتیک بپردازد. ولی به خاطر این که کامبوهای اتوماتیک واقعا کوتاه هستند، باید از یه سری حملات ویژه یا حرکات Shadow Move (که با مصرف نوار انرژی Shadow اجرا می‌شوند) برای متصل کردن آن‌ها به هم استفاده کرد. البته درست برخلاف عناوینی همچون UMvC3، تمهیداتی برای جلوگیری از کامبوهای بی‌نهایت اندیشیده شده است. اولین مورد، سیستم قطع کامبو است. در هنگام اجرای یک کامبو، نواری زیر شمارشگر ضربات شروع به پر شدن می‌کند و چنانچه کامبو با یک Shadow Move یا Ender به پایان نرسد، به صورت خودکار به پایان رسیده و میزان ضربه‌ی کمتری به حریف وارد می‌شود. دومین مورد نیز سیستم معروف Combo Breaker است.

Killer Instinct درست برخلاف بسیاری از عناوین فایتینگ، از یک سیستم اثر متقابل در کامبوهایش بهره می‌برد. درست همان موقع که یک بازیکن در حال حمله کردن و اجرای کامبوهایش است، بازیکن دوم که در حال ضربه خوردن است نیز وظیفه دارد تا با اجرای یک Combo Breaker، تمام نقشه‌های او را به هم بریزد. حرکات Combo Breaker در این بازی، چیزی معادل حرکت Breaker در مورتال کامبت و اینجاستیس، و حرکت Burst در Guilty Gear و BlazBlue هستند؛ با این تفاوت که هیچ انرژی‌ای برای اجرای آن‌ها مورد نیاز نیست و فقط به زمان بندی درستی احتیاج دارید. برای اجرای این حرکت، بازیکنی که در حال ضربه خوردن است می‌بایست به روند ضربه زدن حریف دقت کرده و بسته به نوع ضربه‌ی حریف (ضعیف، متوسط یا قوی)، دکمه‌های مشت و لگد مخصوص همان نوع را با هم فشار دهد. چنانچه این کار به درستی صورت پذیرد، عبارت معروف C-C-C-COMBO BREAKER طنین انداز شده و کامبوی حریف بلافاصله قطع می‌شود. اما اگر این کار به درستی انجام نشود، مبارز در حالت Lock Out قرار می‌گیرد و اجازه اجرای هرگونه ضد حمله برای چند ثانیه از او گرفته می‌شود.

درست همانند نسخه‌های پیشینش، Killer Instinct جدید نیز از دو نوار جان برای مبارزان بهره می‌برد که در عناوین سری Injustice نیز شاهد آن بوده‌ایم. با اتمام نوار جان اول، مبارز بازنده برای مدتی روی زمین افتاده و سپس راند بعدی بازی به سرعت شروع می‌شود. اگر در راند دوم، جان یکی از مبارزان به زیر 15 درصد برسد، می‌توان از حرکات Ultra برای تمام کردن کار او استفاده کرد که از لحاظ عملکرد، بسیار به بروتالیتی‌های کلاسیک مورتال کامبت 3 (که در کمال تعجب، خودشان از روی Ultraهای نسخه اول Killer Instinct الهام گرفته شده بودند) شباهت دارند. برای انجام این حرکات، باید یک دستور خاص را درحین کامبوها اجرا کرد تا کارکتر پیروز به صورت اتوماتیک شروع به اجرای یک کامبوی ویژه و 20 ضربه‌ای بر روی حریف بکند. همچنین می‌توان در حین استفاده از یک سری کارکتر خاص، در حین Ultra دو دکمه‌ی خاص را فشرد تا فینیشر Ultimate بر روی حریف اجرا شود. این حرکات به صورت سینماتیک طراحی شده‌اند و با این که خشونت زیادی ندارند، بهترین روش برای تحقیر حریف محسوب می‌شوند.

گرافیک بازی واقعا خوب است و حتی از جزئیات و ریزکاری‌های فراوانی بهره می‌برد. Lip Syncing بازی به شدت خوب است و حرکات دهان کارکترها در صحنه‌های ابتدا و انتهای مبارزه، کاملا با سخنانشان تطابق دارد. آب و هوای مراحل با گذشت راندهای مبارزه به صورت داینامیک تغییر می‌کند (به عنوان مثال از ابری به بارانی) و حتی می‌توان شاهد اتفاقات متعددی مثل برخورد رعد و برق به صخره‌ها و خردکردن آن‌ها، یا سقوط یک سفینه روی زمین مبارزه بود. جالب‌تر این که نورپردازی محیط و اثرات آن بر روی مدل‌های کارکترها تاثیر می‌گذارند. اوج این جزئیات را نیز می‌توان در سیستم ذره‌ای (Particle Effects) بازی مشاهده کرد. با پرتاب گلوله‌های انرژی و منفجر شدن آن‌ها، ذراتشان در تمام صفحه پخش می‌شود یا قطرات باران پس از برخورد با کارکترها به اطراف پرتاب می‌شوند. بازی حتی در بخش صوتی نیز عالی ظاهر شده است. صداگذاری کارکترها به خوبی صورت گرفته و اغلب با تیپ و شخصیت پردازی خاصشان تطابق دارد. در بخش موسیقی نیز میک گوردون “Mick Gordon”، Celldweller و Atlas Plug در کنار بازآفرینی‌های خارق العاده‌شان از موسیقی‌های کلاسیک و قدیمی سری، به ساخت قطعات بسیار خوبی برای کارکترهای جدید پرداخته‌اند. همچنین موسیقی‌های بازی نیز درست همانند سیستم آب و هوایی بازی، حالتی داینامیک دارند و بسته به فاز مبارزه و شرایط جان کارکترها، بازی به صورت اتوماتیک به پخش قسمت‌های مختلفی از آن‌ها می‌پردازد.

اما مسئله‌ای که شاید ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده باشد، کیفیت پورت بازی است. استودیوی Iron Galaxy سابقه‌ی چندان درخشانی در پورت بازی‌ها بر روی پلتفرم PC ندارد و همین موضوع، عده‌ی بسیاری را نسبت به کیفیت نسخه PC بازی بدبین کرده بود. خوشبختانه پورت PC بازی بسیار خوب بهینه شده است؛ هرچند نبود یک سری از تنظیمات معمول بازی‌های PC همانند V-Sync و یا نبود حالت گرافیکی Normal برای برخی تنظیمات گرافیکی، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

بازبینی تصویری:

سیستم ذره‌ای بازی در برخی مواقع واقعا دیوانه وار عمل می‌کند.

I’M A’ FIRIN’ MAH LAZER!!

تنوع موجود در Roster بازی واقعا بالاست و برای هر سلیقه یا سبک بازی قطعا یک کارکتر مناسب پیدا می‌شود.

تمام محتویات بخش‌های گالری و شخصی سازی را می‌توان با بازی کردن و دریافت XP باز کرد.

هر روز با ورود به بازی می‌توان یک سری آیتم خاص برای خود بازی و بخش Shadow Lords دریافت کرد.

نکات مثبت:

– پورت بسیار خوب بر روی PC

– گیم پلی فوق العاده جذاب

– بخش آموزشی بسیار خوب

– موسیقی‌های عالی

– مود Shadow Lords و ارزش تکرار بالای آن

– قابلیت کراس پلی با بازیکنان Xbox One و ویندوز 10

نکات منفی:

– نبود بخش Story برای مبارزان فصل 3

– نیاز به ارتباط آنلاین برای تجربه‌ی بخش Shadow Lords

– وجود Microtransactionها (هرچند کاملا اختیاری اند)

سخن آخر: Killer Instinct به خاطر سیستم آسان و در عین حال عمیق مبارزه، بخش آموزشی عالی، جلوه‌های بصری زیبا، موسیقی متن فوق العاده و محتوای مناسب، بدون شک یکی از بهترین بازی های فایتینگ در سال های اخیر است. این بازی عنوانی است که طرفداران ژانر فایتینگ نباید آن را از دست بدهند.

 

تانی کال

پردیس گیم

  • Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June بازی‌های ویدیویی علاوه بر اینکه یک مدیوم تعاملی هستند و از این…
  • A Hat In Time

    بررسی بازی A Hat in Time

    بررسی بازی A Hat in Time ۲۰۱۷ یک سال عالی برای پلتفرمرها بود. ریمستر کرش بندیکوت، کاپهد و …
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds برخی بازی‌ها هستند که به ناگاه موجی از بازی…
  • DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY ماهیت اصلی سری Danganronpa، همیشه تقابل ا…
  • Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise وقتی که چند سال پیش شانس تجربه بازی To the Moon را داشتم، با ا…
  • CALL OF DUTY

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2 پس از سفرهای بسیار به زمان‌های متعدد در ادوار مختلف آینده، ه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *