دیوید کیج هم به رفتارهای غیراخلاقی متهم شد

استودیو کوانتیک دریم که با ساخت بازی‌های داستان-محوری چون Heavy Rain و Beyond: Two Souls همواره یکی از بهترین انحصاری‌سازهای پلی استیشن به شمار می‌رود، اخیرا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. پس از اینکه یکی از تریلرهای بازی Detroit: Become Human به علت نشان دادن خشونت علیه کودکان باعث ایجاد حواشی گوناگونی حول این اثر شد، حالا اتهام به مراتب بزرگ‌تری گریبان‌گیر دیوید کیج و گیوم ده فوندومیه شده است.

به‌تازگی سه گزارش از سه منبع خبری فرانسوی منتشر شده که مدعی است استودیو Quantic Dream از لحاظ رفتارهای اخلاقی در وضعیت ناسالم و نامناسبی قرار دارد. در همین راستا، کیج و ده فوندومیه که موسسان اصلی این استودیو محسوب می‌شوند، به رفتارهای نامناسب، استفاده از شوخی‌های غیراخلاقی و نژادپرستانه و همچنین کار کشیدن بیش از حد از افراد استودیو متهم شده‌اند. این گزارش بر اساس ادعاهای برخی از کارکنان سابق این استودیو تنظیم شده است و کیج و ده‌فوندومیه ضمن اینکه قویا این اتهامات را رد کرده‌اند، اظهار داشته‌اند که از نظرات و انتقادات همکاران سابق‌شان کاملا شگفت‌زده و شوکه شده‌اند.

یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعاتی که در این رابطه مطرح شده، حدود ۶۰۰ عکس فوتوشاپ‌شده از اعضای استودیو کوانتیک دریم است که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده‌اند و یکی از وب‌سایت‌های فرانسوی با نام Canard PC تعدادی از آن‌ها را منتشر کرده است. خبرگزاری لوموند درباره این عکس‌ها در گزارش خود گفته است:

این تصاویر شوکه‌کننده، اعضای استودیو کوانتیک دریم را در وضعیتی کاملا نابهنجار نمایش می‌دهد که علاوه بر موارد غیراخلاقی، شامل اشاراتی نسبت به نازی‌ها هم هست.

این عکس‌های فوتوشاپ‌شده برای تمامی افراد این استودیو در قالب یک ایمیل گروهی ارسال شده بود، اما تا اوایل سال ۲۰۱۷ هیچ یک از آن‌ها به بیرون درز پیدا نکرده بود؛ تا اینکه مدیر بخش IT کمپانی که سوژه یکی از این عکس‌ها بوده است، باعث لو رفتن تمامی این تصاویر می‌شود و پس از آن نیز شکایاتی صورت می‌پذیرد. با این حال، کیج و ده‌فوندومیه اعلام کرده‌اند که فقط تعدادی از این عکس‌ها را که کمی جالب و سرگرم‌کننده بودند، مشاهده کرده‌اند و بقیه آن‌ها را که به مراتب وضعیت بدتری دارند، تاکنون ندیده بودند.

این تصاویر فوتوشاپی باعث می‌شود تا کمی عمیق‌تر به محیط کاری افراد شاغل در کوانتیک دریم بپردازیم؛ جایی که ۱۸۰ نفر مشغول به کار هستند و ۸۳ درصد از این افراد را مردها تشکیل می‌دهند و بر اساس گزارش‌هایی که فراهم شده است، روی یکی از دیوارهای استودیو نیز تصاویر نه‌چندان مناسبی نصب شده است.

دیوید کیج، که همکارانش القابی مثل خدا، پادشاه خورشید یا پدر را به او نسبت می‌دهند، به‌شدت در کار خود جدی است و به گفته آن‌ها، ساعت‌های طولانی مشغول به کار می‌شود و معمولا هم در این اوقات هیچ فرصتی برای گوش دادن به صحبت‌های دیگران ندارد. کیج متهم به این است که معمولا توجهی به همکاران زن خود ندارد و معمولا جوک‌ها و شوخی‌هایی غیراخلاقی در رابطه با کاراکترهای بازی، حتی در حضور همسرش، تعریف می‌کند. یکی از اعضای سابق کوانتیک دریم در این باره می‌گوید:

دیوید کیج در مورد اداره استودیوی خودش دیدگاه کاملا خاصی دارد. او استودیو را مکانی تقریبا خصوصی یا نیمه خصوصی و شخصی قلمداد می‌کند. او احساس می‌کند چون آن‌جا مال خودش است پس این حق را دارد که هر چیزی را به زبان بیاورد.

افراد دیگری هم تاکنون نژادپرستی و رفتار نامناسب کیج را تایید کرده‌اند. برای مثال گفته می‌شود که روزی در هنگام تماشای اخبار مربوط به یک سرقت در تلویزیون، دیوید با خطاب قرار دادن یکی از کارکنان تونسی استودیو از او می‌پرسد:

این سارق یکی از فامیل‌های شما است؟

با وجود این، کیج تمام اتهامات مطرح‌شده را عجیب، بی‌اساس و مسخره خوانده است و در این مورد می‌گوید:

شما فکر می‌کنید من به گرایش دیگران توهین می‌کنم؟ من با الن پیج همکار هستم که یکی از فعالان جدی در این زمینه است. فکر می‌کنید من نژادپرست هستم؟ من با جسی ویلیامز کار می‌کنم که برای برابری حقوق شهروندی در تلاش است. مرا با شغلم قضاوت کنید.

گیوم ده‌فوندومیه نیز از این اتهامات مصون نبوده است و به رفتارهای زننده و حرکات زشت در مهمانی‌ها متهم شده است، اما با این حال او می‌گوید که کاملا از این اتهامات پاک است و قطعا همه این‌ها دروغی بیش نیست. او معتقد است که هیچ‌کدام از این رفتارهایی که به او نسبت می‌دهند تاکنون اتفاق نیفتاده است.

اما ساعاتی پیش، استودیو کوانتیک دریم بیانیه‌ای را از طریق حساب توییتر ده‌فوندومیه در مورد اتهامات وارده منتشر کرد که به شرح زیر است:

ما قطعا همه اتهامات وارده را تکذیب می‌کنیم. کوانتیک دریم چند ماه پیش شکایتی را ثبت کرد و شکایت‌های دیگر نیز قطعا پیگیری خواهد شد.

ما از نهادهای علاقه‌مند دعوت می‌کنیم تا پاسخ سوالات خود را از کارکنان و کمیته امنیت و سلامتی ما در مورد ادعاهای مطرح‌شده توسط برخی از خبرنگاران، جویا شوند.

رفتارها و حرکات نامناسب هیچ جایی در کوانتیک دریم ندارد. ما همیشه نسبت به شکایات و انتقادات با چنین موضوعی جدی بوده‌ایم و جدی خواهیم بود.

ما برای هر کسی که در این استودیو کار می‌کند ارزش قائل هستیم. مهم‌تر از هر چیزی این است که محیطی امن و سالم فراهم کنیم که به ما اجازه دهد علاقه مشترک‌مان را که ساخت بازی‌های ویدیویی است، دنبال کنیم.

استودیو Quantic Dream در حال حاضر مشغول توسعه بازی Detroit: Become Human است که در بهار ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد، اما باید دید آیا حواشی زیادی که حول این استودیو و اعضایش ایجاد شده است، می‌تواند روی محصول نهایی آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد یا نه.

تانی کال

برگرفته از Eurogamer

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *