علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد

سیستم ایمنی بدن یک نوزاد تازه متولد شده، در حال تکامل است، نوزاد قبل از کامل شدن سیستم ایمنی بدنش، ممکن است به ویروس هایی مانند سرماخوردگی مبتلا شود.

سرماخوردگی در نوزادان تازه متولد شده کمتر رایج است و دلیل آن این است که این نوزادان از زمانی که در رحم مادر بوده اند ایمنی لازم برای اینگونه ویروس‌ها را از مادرشان کسب کرده اند اما با رشد سن و پس از گذشت ۶ ماه از تولد آن ها احتمال ابتلا به سرماخوردگی در آن ها افزایش می یابد.

از دید مادر، ابتلای فرزندش به سرماخوردگی ترسناک به نظر می رسد، اما این بیماری ها برای کمک به بدن نوزاد برای مقابله با ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند بسیار حیاتی است.

نوزاد تا قبل از تولد یک سالگی اش ممکن است به دفعات مکرر سرماخوردگی را تجربه کند، البته ابتلای نوزاد به سرماخوردگی علایم بسیاری دارد که با توجه به بروز این علایم می توانید متوجه سرماخوردگی فرزندتان شوید و برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرماخوردگی در نوزاد نیازمند مراقبت های بخصوصی است اما در اغلب موارد سرماخوردگی مسئله ای جدی نیست.

اولین سرماخوردگی نوزاد و راههای تشخیص و درمان آن

علائم سرماخوردگی نوزادان:

نوزادی که به سرماخوردگی ابتلا پیدا کرده، ممکن است ترشحات بینی اش بیش از حد زیاد شده و آن را طی چند روز به صورت ترشحات سبز، زرد غلیظ بینی نشان دهد، افزایش ترشحات بینی را به صورت آبریزش بینی هم می توانیم ببینیم.

تب نوزاد نیز یکی دیگر از علایم سرماخوردگی نوزاد است.

نشانه های دیگر سرماخوردگی در نوزادان عبارتند از:

  • عطسه
  • سرفه
  • بداخلاقی و بی حالی نوزاد
  • کاهش اشتها
  • التهاب چشم ها
  • مشکل در خوابیدن نوزاد

البته علایم سرماخوردگی شبیه برخی از بیماری های دیگر مانند خروسک و یا سینه پهلو در نوزادان است و در صورت مشاهده این علایم باید با یک متخصص اطفال تماس بگیرند.

پزشک با بررسی این علایم بیماری را تشخیص داده و والدین را از نگرانی نجات می دهد، سپس والدین یا پرستار توصیه های پزشک را انجام داده و آرامش را به نوزاد برمی گردانند.

آیا مسئله جدی تری هم وجود دارد؟؟

در حالی که بسیاری از علایمی که در بالا گفتیم، در اختلالات گوناگون رایج و مشترک هستند، اما نوزادانی که به ویروس هایی نظیر آنفولانزا ، خروسک و یا سینه پهلو مبتلا شده اند اغلب علایم دیگری خواهند داشت.

آنفولانزا

نوزاد مبتلا به آنفولانزا ممکن است علایم سرماخوردگی را نیز داشته باشد، اما در کنارآن اغلب نشانه های دیگری مانند استفراغ، اسهال یا تب شدیدتر نیز خودنمایی می کنند.

در اغلب موارد نوزدای که دچار آنفولانزا هستند بیمار تر از نوزادانی هستند که سرماخوردگی دارند..

خروسک

خروسک در ابتدا علایمی مانند سرماخوردگی دارد اما به سرعت وضع بدتر شده و علایم خیلی شدید می شوند. بچه ممکن است سرفه های خشک شدیدی داشته باشد. بچه مبتلا به کروپ یا همان خروسک ممکن است تنفسش با مشکل مواجه شود و چون این بیماری موجب تورم حنجره می شود، ممکن است صدای کودک بگیرد و او بسیار بی قرار شود.

سرفه مزمن یا سیاه سرفه

سرفه مزمن و شدید که به سیاه سرفه معروف است، با عنوان سرماخوردگی آغاز می شود اما علایم آن پس از یک هفته شدت گرفته و تغییر می کنند. این سرفه ها به گونه ای هستند که کودک بلافاصله پس از سرفه نفس های عمیق می کشد و این نفس ها صدای دلهره آوری دارند.

کودک مبتلا به سیاه سرفه اغلب پس از سرفه، استفراغ می کند و یا به طور جدی تر با مشکل در تنفس مواجه می شود. سیاه سرفه یک بیماری جدی است و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.

ذات الریه (سینه پهلو)

نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلای به پنومونی یا سینه پهلو هستند. در اکثر موارد پنومونی به صورت سرماخوردگی عادی یا سرفه شدید خودش را نشان می دهد، اما عفونت‌ های باکتریایی بدون وجود علائم سرماخوردگی در مراحل اولیه شروع می‌ شود.

رشد علایم و شدیدتر شدن بیماری می تواند به سرعت اتفاق بیفتد، به همین دلیل مهم است که به یک پزشک متخصص اطفال برای تشخیص مناسب مراجعه کنید.

علائم پنومونی عبارتند از:

  • استفراغ
  • تعریق زیاد نوزاد
  • تب بالا
  • التهاب و سرخ شدن پوست
  • سرفه های شدید
  • حساسیت های شکمی

همچنین نوزادان مبتلا به پنومونی، ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند. این مشکلات تنفسی ممکن است یا به صورت تنفس های پی در پی و سریع و یا سختی در نفس کشیدن باشد. در برخی موارد نیز انگشت ها و لب های نوزاد کبود می شود که این نشانه کمبود اکسیژن و نیاز به فوریت های پزشکی می باشد.

باز و تمیز کردن سوراخ بینی نوزاد سرماخورده

خطرات و پیشگیری ها

در حالیکه نوزادان اغلب در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند، در مورد نوزادانی با سن بیشتر و یا بچه های کوچک ، خطر بیشتری برای مبتلا شدن به سرماخوردگی وجود دارد، چرا که بدن آن ها هنوز نمی تواند در برابر ویروس های سرماخوردگی از خود مقاومت نشان دهد. عواملی مانند قرار گرفتن نوزاد در معرض بچه های بزرگتر و یا افراد سیگاری، نیز می تواند این خطر را افزایش دهد.

ویروس هایی که عامل سرماخوردگی هستند، می توانند از طریق هوا و یا تماس با فرد سرماخورده پخش شوند. تماس نوزاد با فردی که سرماخورده است، به راحتی می تواند موجب آلوده شدن نوزاد به ویروس سرماخوردگی شود.

بهترین راه برای کمک به نوزاد برای کمتر قرار گرفتن در معرض سرماخوردگی را در قسمت زیر مطرح کرده ایم، این موارد عبارتند از:

شستشوی منظم دست های شخصی که با نوزاد در تماس است.

دور نگه داشتن نوزاد از افراد سرماخورده و یا محیط اطراف این افراد.

محدود کردن مواجهه نوزاد با جمعیت.

تمیز کردن منظم اسباب بازی ها و سطوح.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، به موجب آنتی بادی های موجود در این شیر، ممکن است نسبت به نوزادانی که شیر خشک می خورند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا شوند چرا که بدن این نوزادان راحت تر قادر به مبارزه با عفونت ها هستند.

زمان مناسب مراجعه به پزشک متخصص برای سرماخوردگی نوزاد

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

تب یکی از اولین دفاع های کودک در برابر عفونت هایی مانند سرماخوردگی است. در نوزادان کمتر از ۳ ماه، تب بیش تر از ۳۷.۷۷ درجه سانتی گراد، و در نوزادان کمتر از ۶ ماه، تب ۳۸.۳ درجه سانتی گراد نشانه ای برای مراجعه به پزشک است.

نوزادانی با سن کم، ممکن است حتی در صورت عفونت های جدی هم تب نکنند، پس اگر به نظرتان نوزادتان بیمار است ، حتی بدون نشانه تب باید به پزشک مراجعه کرده و مراقبت های پزشکی به سرعت آغاز شود.

در همه موارد، نوزادی که بیش از چند روز است که تب دارد و یا اینکه پس از یکی دو روز دوباره تب می کند نیز مراجعه به پزشک الزامی است.

در صورت مشاهده علایم غیر معمول زیر، نیز باید به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکلات تنفسی
  • صدای سرفه و یا گریه عجیب نوزاد
  • علایم درد و یا ناراحتی های فیزیکی
  • مشکل در خوردن غذا یا بی اشتهایی
  • دانه ها و جوش های پوستی
  • استفراغ و اسهال نوزاد به صورت مداوم

در برخی موارد نیز، والدین و یا مراقبین نوزاد به سادگی احساس می کنند که نوزاد خوب به نظر نمی رسد، در صورتی که حتی در نشانه ها و علایم نوزاد تردید دارید بهتر است با زهم به دکتر مراجعه کنید.

سرماخوردگی در کودکانی که هنوز توانایی مقاومت در برابر ویروس ها را ندارند، موضوعی طبیعی است، اما در مورد نوزادانی که تازه متولد شده اند امری نادر است.

اجتناب از میکروب هایی که در محیط رشد کودک قرار دارند، غیر ممکن است و سرماخوردگی یک بیماری طبیعی است چون ممکن است هر کسی به آن مبتلا شود، از این رو بهترین کاری که والدین و یا مراقبین کودک می توانند انجام دهند این است که به کودکشان کمک کنند تا به راحتی از پس آن برآیند.

درست است که سرماخوردگی یک بیماری طبیعی است، اما ممکن است به بیماری های جدی تبدیل شود، بنابراین مراجعه به یک متخصص اطفال در هنگام ابتلای کودک به این ویروس ضروری است، به ویژه اگر کودک تب بالا و یا نشانه های دیگری داشته باشد. در نوزادان تازه متولد شده نیز، در صورت مشاهده علایم اولین سرماخوردگی تماس و مراجعه به پزشک امری ضروری است.

تانی کال

مجله سلامت

  • چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟

    چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟ ازدواج فامیلی بع علت نزدیک بودن ژن طرفین به هم می تواند …
  • جوش صورت

    نشانه های جوش صورت

    نشانه های جوش صورت براساس سیستم سلامتی آیورودا و طب سنتی چینی، با توجه به نقشه‌ی صورت، مکا…
  • دندان

    درمان درد ریشه دندان

    درمان درد ریشه دندان یکی از بد ترین درد هایی که به سراغ انسان می آیند دندان درد است. اسن د…
  • دهان

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟ همشیه بوی بد دهان بر اثر مشکلات بهداشت دهان و دندان نمی باشد و …
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *