انسان امروزی درگیر سیستم‌ها و روتین‌های رفتاری و عملی است. اما وجود این ویژگی‌ها تنها مختص به قشر بزرگسال و فعال در سیستم‌های کاری نبوده و حتی کودکان نیز برای یکسان شدن با پدر و مادر‌ها‌یشان و حضور در جامعه بنا شده بر‌مبنای رفتار‌ها و آینده یکسان أماده می‌شوند. در چنین شرایطی نه تنها شادی و نشاط کودکان نابود می‌شود، بلکه عناصر هویت مستقل و خلاقیت نیز در وجود آن‌ها کشته می‌شود. تمامی این شرایط در انیمیشن کوتاه Alike به تصویر کشیده شده‌اند.

انیمیشن کوتاه Alike

داستان انیمیشن کوتاه یکسان از جایی آغاز می‌شود که کاپی مشغول جا دادن تعداد بسیار زیادی کتاب در کیف مدرسه به ظاهر بزرگ پیست است. پیست با همان شور و نشاطی که در اغلب کودکان یافت می‌شود، بعد از بر دوش گرفتن کیف سنگینش، جلو‌تر از کاپی که او نیز پس از تمام کردن قهوه‌اش، کیف سنگینی را به دست گرفته است، پا به محیط شهر می‌گذارد. شهر سر‌شار از انسان‌های شبیه کاپی است که در بین همگی آن‌ها المان‌های نظیر کلاه، کیف یا ماشین به شکل یکسان قابل مشاهده است. تنها نوازنده ویولون وسط میدان است که کمی متفاوت جلوه می‌کند. به سبب همین ویژگی پیست جذب او می‌شود، اما کاپی که معتقد به سیستم است او را به سمت مدرسه و فراموش کردن علاقه‌اش یعنی نقاشی سوق می‌دهد. این روند تا جایی پیش می‌رود که …

انیمیشن کوتاه Alike

انیمیشن کوتاه Alike محصول مشترکی از دنیل مارتینز لارا (انیماتور Planet 51)، رافا کانو مندز (انیماتور The Gift و Tachaaan)، کمپانی لا فیستا پی.‌سی (La Fiesta P.C) و دانشجو‌یان سابق مرکز آموزشی پپ‌-‌اسکول‌-‌لند (Pepe-School-Land) است. تیم تولید این اثر برای ساخت آن از سیستم عامل لینوکس و برای طراحی بسیاری از جنبه‌های آن از جمله انیمیشن‌ها، مدل‌سازی و ویرایش از نرم‌افزار بلندر استفاده کرده‌اند. اما فرا‌تر از تمامی این‌ها انیمیشن کوتاه یکسان دقیقا همان اصول و نکاتی از جمله انزوا و رو‌تین‌های رفتاری را به ورطه نقد می‌کشد که پیش از این نیز در قالب انیمیشن کوتاه Changes به نقد آن‌ها پرداخته بود. با وجود المان‌های غیر‌واقعی موجود در اثر و جلوه‌های بصری که در مقابل آثار مشهور این روز‌های حوزه سینما و انیمیشن هیچ حرفی برای گفتن ندارد، تمام زیبایی انیمیشن کوتاه Alike به جز داستان تحسین‌بر‌انگیزش، در ظواهر و طراحی شخصیت‌ مینیمالیستی آن خلاصه می‌شود. این ویژگی در کنار کارگردانی بی‌نقص دو کارگردان انیمیشن است که به اثر جلوه خاصی می‌دهد. استفاده از زوایای مختلف، کات‌های به موقع و قاب‌بندی‌های متنوع تنها گوشه‌ای از هنر کارگردانان است. بهترین نمود این ادعا در همان دقایق اولیه، جایی که کاپی و پیست در موازات یکدیگر طبق شخصیت خود رفتار می‌کنند، قابل مشاهده است.

انیمیشن کوتاه Alike

انیمیشن کوتاه یکسان فارغ از بند کلمات، داستان بی‌نهایت زیبا و پند‌آموز خود را با احساسات و اکشن‌ها به نمایش می‌گذارد. در نما‌های نزدیک و متوسط می‌توانید حالت‌های چهره و بدن را به تماشا بنشینید که بیش از هزاران خط دیالوگ، معنی و مفهوم در خود پنهان کرده‌ و رابطه بین پدر و پسر را به زیبایی هر‌چه تمام‌تر به تصویر می‌کشند. در مقابل لانگ شات‌ها به مخاطب کمک می‌کنند که با جهان انیمیشن و روتین‌هایی که در بطن آن نهادینه شده است بیشتر آشنا شود. یکی دیگر از راه‌های انتقال درونیات و تفاوت‌های بین شخصیت، استفاده از رنگ‌های مختلف در ظاهر کاپی، پیست، نوازنده ویالون و دیگر شخصیت‌های انیمیشن است. موسیقی اسکار آرایو که با استفاده ساز‌های متفاوت و متعدد ساخته شده و بی‌نهایت گوش‌نواز است، به مانند یک موسیقی متن بدون اشکال، همراه با رخداد‌های داستانی افت و خیز پیدا کرده و با آن‌ها همراهی می‌کند. جلوه‌های صوتی انیمیشن کوتاه Alike کم‌تعداد و اما منطبق بر واقعیت هستند که از بین آن‌ها می‌توان به کلید‌های ماشین تایپ، بسته شدن کیف پیست و هیا‌هوی شهر اشاره کرد.

دانلود ویدیو با رزولوشن SD360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p | دانلود ویدیو با رزولوشن Full HD1080p

انیمیشن کوتاه یکسان پر از سمبل‌ها، نماد‌ها و درس‌های زندگی برای والدینی است که به جای راهنمایی، سعی دارند علایق و سلایق خود را به فرزند‌شان تحمیل کرده و آن را در مسیری که به اعتقاد‌شان درست است، قرار دهند.  این ا‌ثر تا‌کنون در نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های متعددی از جمله جوایزه گویا، تری‌دی وایر، FICA شرکت کرده و موفق به دریافت جایزه شده است.

Zoomg

  • معرفی انیمیشن کوتاه Peripheria

    معرفی انیمیشن کوتاه Peripheria

    معرفی انیمیشن کوتاه Peripheria چنین زمان‌بندی دقیقی را نمی‌توان تصادفی دانست؛ تقریبا پنج س…
  • La Noria

    معرفی انیمیشن کوتاه La Noria

    معرفی انیمیشن کوتاه La Noria La Noria (به فارسی؛ چرخ فلک)، انیمیشن کوتاه این هفته، از آن د…
  • Dear Basketball

    معرفی انیمیشن کوتاه Dear Basketball

    معرفی انیمیشن کوتاه Dear Basketball اگر از طرفداران تیم لس آنجلس لیکرز باشید یا از ورزش بس…
  • معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy

    معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy

    معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy از ترس از دلقک‌ها گرفته، تا ترس از تاریکی، اشکال مختلف ت…
  • معرفی انیمیشن کوتاه The Stained Club

    معرفی انیمیشن کوتاه The Stained Club

    معرفی انیمیشن کوتاه The Stained Club اکثر آدم‌ها از دوران کودکی خود به‌عنوان بهترین بخش زن…
  • معرفی انیمیشن کوتاه Hedgehog's Home

    معرفی انیمیشن کوتاه Hedgehog’s Home

    معرفی انیمیشن کوتاه Hedgehog’s Home صنعت انیمیشن راهی بسیار طولانی را طی کرده است تا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *