احتمالا مادر شما به شما گفته است که خیلی نزدیک تلویزیون ننشینید زیرا به چشمان خود آسیب می رسانید. او اشتباه می کرده است هیچ مدرکی مبنی بر آسیب به چشم ناشی از تماشای تلویزیون وجود ندارد.

اما بسیاری از کارهای دیگر منجر به عفونت چشم می شود. شما احتمالا در بیشتر آن ها مقصر هستید. در اینجا، ۸ عادات روزمره که خطرناک تر از آنچه فکر می کنید هستند ذکر شده است و راه هایی برای نجات از آن ها نیز بیان شده است.

عادت بد ۱: استفاده از لنز قدیمی

استفاده از لنز قدیمی

با گذشت زمان، باکتری ها را بر روی لنزهای شما تجمع می کنند -حتی اگر محلول را به طور مرتب عوض کنید.

این باکتری ها بر روی لنز می نشیند و هنگامی که لنز را بر روی چشم قرار می دهید به قرنیه آسیب می رساند. این زخم باز باعث عفونت و درد شدید، خارش، حساسیت به نور، و تاری دید می شود.

به همین دلیل باید هر ۳ تا ۴ ماه لنز خود را بیرون بیندازید و لنزی جدید بخرید. انجام این کار در هنگام تعویض مسواک باعث می شود تعویض لنز را فراموش نکنید.

لنز را هفته ای یک بار به مدت ۵ دقیقه در آب جوش استریل کنید. این کار باعث از بین رفتن میکروب ها می شود. به یاد داشته باشید محلول را هر روز عوض کنید. استفاده دوباره از محلول باعث تجمع باکتری ها و عفونت می شود.

عادت بد ۲: مالش چشم

مالش چشم

حتی اگر با مالش چشم حس خوبی پیدا می کنید، مالش رگ های خونی چشم را پاره کرده و باعث قرمزی شچشمان شما می شود.

رگ های خون پاره شده آسیبی ایجاد نمی کنند، اما مالش چشم ها می تواند منجر به مشکلی جدی تر شود مانند:این کار باعث انتقال باکتری ها و ویروس از دست به مژه ها و پلک می شود و احتمال گل مژه افزایش می یابد.

به علاوه، مالش باعث التهاب اطراف چشم و تحریک بیشتر برای مالش می شود.

به جای مالش چشم خود به طور مستقیم، سعی کنید اطراف چشم را مالش بدهید. ” دست و انگشتان را بر روی لبه مداری دور چشم قرار دهید و مالش دهید. این حالت نیز حس خوبی به شما می دهد اما بی خطر است.

عادت بد ۳: دست زدن به چشم قبل از شستن دست ها

دست زدن به چشم قبل از شستن دست ها

به طور متوسط انسان ها تقریبا ۱۶ بار در ساعت صورت خود را لمس می کنند. در این حالت به احتمال زیاد دست و انگشتان کثیف شما در تماس با چشم ها قرار خواهد گرفت و باکتری ها و ویروس ها را به چشم منتقل می کند که می تواند باعث عفونت شود.

برای دور نگه داشتن میکروب ها از چشم خود ، سعی کنید کمتر چشم را بخارانید. و هنگامی که می خواهید چشم ها را لمس کنید دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید.

عادت بد ۴: کندن مژه ها

کندن مژه ها

مژه ها از ورود خاک، گرد و غبار، و گرد به چشم جلوگیری می کنند. ذرات خارجی می تواند باعث واکنش سیستم ایمنی بدن شود و باعث قرمزی چشم ، خارش یا اشک آلود شدن چشم می شود.

کندن مژه ناشی از استرس یا اضطراب می باشد که برای رفع آن حتما باید با روانشناس صحبت کنید. او می تواند به شما کمک کند این مشکل را حل کنید.

عادت بد ۵: استفاده از آب (بزاق دهان) برای شستشوی لنزها

استفاده از آب (بزاق دهان) برای شستشوی لنزها

بزاق حاوی باکتری می باشد، و آب نیز حاوی باکتری ها و موجودات زنده مضر است که می تواند باعث عفونت شود و باعث کوری دائمی می شود.

بنابراین شستشوی لنز با استفاده از آب می تواند منجر به عفونت و کوری دائمی شود. به همین دلیل باید همیشه برای شستشوی لنز از محلول مخصوص استفاده کنید.

آب مقطر در صورت نبودن محلول مناسب است. اگر هیچ گزینه ای ندارید، از آب جوشیده سرد استفاده کنید. جوشاندن آب باعث کشته شدن باکتری ها می شود.

عادت بد ۶: شنا بدون عینک

شنا بدون عینک

عینک ممکن است کمی خنده دار باشد. اما اطراف چشم لایه ای محافظ در برابر آب ایجاد می کند و از ورود ترکیبات مضر به چشم جلوگیری می کند.

مثل آب شیر، آب تازه و آب شور حاوی میکروارگانیسم های مضر و باکتری های مضر است که باعث تحریک چشم می شود. و آب استخر باعث قرمز شدن چشم و ناراحتی می شود. هنگامی که کلر مورد استفاده برای تمیز کردن استخرهای عمومی با عرق، ادرار و مدفوع مخلوط می شود ماده ای به نام کلرآمین ایجاد می کند؛ ماده ای شیمیایی که منجر به قرمزی و سوزش چشم می شود.

عینک شما لازم نیست فانتزی و یا گران باشد. فقط مطمئن شوید که عینک به خوبی به صورت چسبیده و از تماس آب با چشم جلوگیری می کند.

عادت بد ۷: از قطره تمیز کننده چشم استفاده کنید

از قطره تمیز کننده چشم استفاده کنید

قطره چشم باعث قرمزی بیشتر چشم می شود. قطره رگ های خونی داخل چشم را منقبض می کند و باعث کاهش جریان خون می شود. بنابراین چشم قرمزتر دیده می شود. اما استفاده از آنها به صورت منظم باعث می شود چشم خود را با قطره منطبق کند.

بنابراین، هنگامی که مصرف آن را قطع کنید منجر به گشادی رگ های خونی و قرمزی چشم ها می شود.

استفاده گهگاه از قطره چشم خوب است. اما اگر آنها را هر روز بیش از یک یا دو هفته استفاده کنید، باید برای دلیل قرمزی چشم به پزشک مراجعه کنید. معمولا، این قرمزی به خاطر خشکی چشم است، که می تواند با تغییر در شیوه زندگی، اشک مصنوعی یا دارو درمان شود.

عادت بد ۸: حفاظت نکردن از چشم

حفاظت نکردن از چشم

بیش از ۴۰٪ از صدمات چشمی خانم ها در اثر تعمیرات خانه، کار حیاط، و تمیز کردن می باشد اما مردها بیشتر در معرض خطر آسیب چشمی هستند.

زیرا اشیاء تیز مانند فلز یا چوب به راحتی باعث آسیب رساندن به چشم می شوند.

بنابراین پیش از انجام هر کار فنی و خطرناکی عینک مخصوص قرار دهید. (عینک از برخی کثیفی ها و گردوخاک جلوگیری می کند اما برای کارهای فنی تر از عینک های مخصوص استفاده کنید.

مجله‌سلامت

برچسب‌ها
insta-tanikal
  • چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟

    چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟ ازدواج فامیلی بع علت نزدیک بودن ژن طرفین به هم می تواند …
  • جوش صورت

    نشانه های جوش صورت

    نشانه های جوش صورت براساس سیستم سلامتی آیورودا و طب سنتی چینی، با توجه به نقشه‌ی صورت، مکا…
  • دندان

    درمان درد ریشه دندان

    درمان درد ریشه دندان یکی از بد ترین درد هایی که به سراغ انسان می آیند دندان درد است. اسن د…
  • سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد سیستم ایمنی بدن یک نوزاد تازه متولد شده، در ح…
  • دهان

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟ همشیه بوی بد دهان بر اثر مشکلات بهداشت دهان و دندان نمی باشد و …
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *