واکنش منتقدان به فیلم Dumbo – دامبو

فیلم Dumbo یا در زبان فارسی «دامبو» یکی از جدیدترین آثار فانتزی، انیمیشنی و خانوادگی کمپانی والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست تیم برتون، کارگردان فیلم Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب)، فیلم Alice in Wonderland (آلیس در سرزمین عجایب)، فیلم Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت) و فیلم Charlie and the Chocolate Factory (چارلی و کارخانه شکلات سازی) ساخته شده است. در فیلم دامبو، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کالین فارل در نقش هولت فاریر،مایکل کیتون در نقش وی ای وندوره، دنی دویتو در نقش مکس مدیسی، اوا گرین در نقش کالت مارچنت، آلن آرکین در نقش جی گریفین رمینگتون، نیکو پارکر در نقش میلی فاریر، فاینلی هابینز در نقش جو فاریر، روشن ست در نقش پرامش سینگ، دئوبیا اوپاری در نقش رانگو استرانگو، جوزف گات در نقش نیلز اسکلینگ، شارون رونی در نقش میس آتلانتیس،مایکل بافر در نقش باریتون بیتز و فرانک بورک در نقش پاک و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم دامبو در تاریخ ۱۱ مارس سال جاری (۲۰ اسفند ۱۳۹۷) در سالن سینماهای شهر لس آنجلس به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۱ را از بین ۵۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این فیلم تا به این لحظه چیزی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در باکس آفیس به دست آورده است. از طرف دیگر، منتقدان نظرهای مختلف و متنوعی را حول محور این اثر منتشر کردند؛ برخی از آنها از نحوه ایفای نقش بازیگران و همچنین سبک خاص کارگردانی تیم برتون راضی بودند و آن را ستایش کردند اما برخی دیگر نسبت به فیلمنامه انتقاد داشتند و معتقد بودند که نسبت به نسخه اصلی این داستان از «احساس و روح» کافی برخوردار نیست.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Dumbo در سالن سینماهای شهر لس آنجلس و همچنین اکران عمومی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Dumbo از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

داستان فیلم Dumbo در مورد یک ستارهٔ سابق سیرک به نام هولت فریر (با بازی کالین فارل) است که پس از بازگشت از جنگ، برای گذران زندگی، دوباره وارد این عرصه می‌شود و در همان بدو ورود، صاحب سیرک با نام مکس مدیسی (با بازی دنی دویتو) مسئولیت مراقبت از فیلی تازه متولد شده با گوش‌های بزرگ را به وی واگذار می‌کند. در ابتدا این بچه فیل که دامبو نام دارد به خاطر فرم گوش‌هایش مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرد، ولی در ادامه وقتی فرزندان هولت کشف می‌کنند که او توانایی پرواز کردن دارد، ماجرا به کلی تغییر می‌کند؛ دامبو از آن چیزی که وی را دستمایهٔ تمسخر دیگران قرار داده بود، بهترین بهره را می‌برد و تبدیل به معروف‌ترین ستارهٔ سیرک می‌شود. در این هنگام سرمایه‌داری شرور با نام وندویر (با بازی مایکل کیتون) با همکاری بندبازی به نام کولت (با بازی اوا گرین) سعی می‌کنند تا هر طور شده سیرک را به دست بیاورند و دامبو را به ستاره‌ای پولساز تبدیل کنند.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Dumbo بیندازیم:

مایکل او سالیوان | واشینگتون پست

۸۸ از ۱۰۰

این داستان جدید، به طرز جذابی تیره و تاریک است و در میان آن رگه‌های نازکی از سبک کارگردانی تیم برتون و همچنین حساسیت نسبتا ترسناک او در این اثر احساس می‌شود.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۷۵ از ۱۰۰

خوشبختانه فیلم دامبو بسیار عالی، بسیار مصمم و بسیار جسور بود. جنبه‌های احساسی این داستان فوق‌العاده تاثیرگذار بود؛ به طوری که من و افراد اطراف من اصلا نمی‌توانستیم گریه خود را متوقف کنیم.

الن نگ | Film Threat

۷۰ از ۱۰۰

طرح و نقشه وی ای وندوره آنقدر تاثیرگذار بود که این فیلم را از یک اثر انیمیشنی و بامزه در رابطه با حیوانات سخنگو، تبدیل به یک اثر جذاب و دلهره‌آور کرد.

جیمی گراهام | توتال فیلم

۶۰ از ۱۰۰

با اینکه یک سری هیجان‌ها و احساساتی در این فیلم وجود دارد اما می‌توان گفت که این اثر بازسازی شده، نقاط اوج چندان زیادی ندارد و تقریبا بخش زیادی از آن یکنواخت است.

تای بر | بوستون گلوب

۵۰ از ۱۰۰

با اینکه خود دامبو پرواز می‌کند، اما متاسفانه خود فیلم اصلا اوج نمی‌گیرد.

روزی نایت | آی جی ان

۵۰ از ۱۰۰

متاسفانه این اثر بازسازی شده که ریتمی یکنواخت دارد، اصلا نمی‌تواند آن حس نسخه کلاسیک کمپانی دیزنی از این داستان را به مخاطب بدهد؛ علاوه بر این، این فیلم هیچ چیز جدید، مدرن و بهتری هم به نسخه کلاسیک اضافه نمی‌کند.

پیتر بردشاو | گاردین

۲۰ از ۱۰۰

این اثر به طرز دردناکی آزار دهنده است.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۰ از ۱۰۰

دامبو جدید کمپانی دیزنی یک اثر سنگین و پر هزینه است؛ یک لایو اکشن که اثر انیمیشن و کلاسیکی را که در سال ۱۹۴۱ اکران شده بود، بازسازی کرده است. این اثر لحن و تنی سخت و همچنین روح مرده‌ای دارد. بسیار عجیب است که تیم برتون و همکاران او چنین اثر ضعیفی را خلق کرده‌اند؛ آن هم براساس منبع بسیار دوست داشتنی و درخشانی.

لازم به ذکر است که فیلم دامبو توانسته رتبه ۱۲ را در لیست مورد بحث‌ترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Dumbo نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد تقریبا بخش زیادی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *