واکنش منتقدان به فیلم The Lion King – شیر شاه

فیلم The Lion King یا در زبان فارسی «شیر شاه» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، درام، کمدی، انیمیشنی، خانوادگی و موزیکال کمپانی والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دستجان فاورو، کارگردان فیلم The Jungle Book (کتاب جنگل)، فیلم Chef (آشپز)، فیلم Cowboys & Aliens (کابوی‌ها و بیگانگان)، فیلم Iron Man 2 (مرد آهنی 2) و فیلم Iron Man (مرد آهنی)، ساخته شده است. در فیلم شیر شاه، صداپیشگان و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون دونالد گلاور در نقش سیمبا، جی دی مک‌کراری در نقش کودکی‌های سیمبا، سث روگن در نقش پومبا، چیویتل اجیوفور در نقش اسکار، الفری وودارد در نقش سارابی، بیلی ایکنر در نقش تیمون، جان کانی در نقش رافیکی، جان اولیور در نقش زَزو، بیانسه در نقش نالا، شهادی رایت جوزف در نقش کودکی‌های نالا، جیمز ارل جونز در نقش موفاسا، فلورنس کازومبا در نقش شنزی، کیگان-مایکل کی در نقش کاماری واریک آندره در نقش عزیزی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم شیر شاه در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۹ (۱۸ تیر ۱۳۹۸) در سالن‌های نمایش هالیوود در لس آنجلس به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۷ را از بین ۳۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۹ (۲۸ تیر ۱۳۹۸) تنظیم شده است. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر نقدها و امتیازهای مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است. بخش زیادی از منتقدان، جلوه‌های ویژه، موسیقی‌های متن و همچنین عملکرد بسیار خوب صداپیشگان را تحسین کرده‌اند. علی رغم این موارد، منتقدان نسبت به فیلمنامه این اثر انتقادهای بسیار زیادی داشتند. آنها معتقد هستند که داستان فیلم شیر شاه، تا حد زیادی به منبع الهام و نسخه اصلی اثر وابسته و از آن مشتق شده است؛ منتقدان زیادی در نقدهای خود این اثر را «بدون روح» توصیف کرده‌اند.

از آنجا که چند وقتی است که از نمایش فیلم The Lion King در سالن‌های نمایش هالیوود می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Lion King از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

ما در جدیدترین اثر کمپانی والت دیزنی، به یک دشت هموار و بی‌درخت آفریقایی می‌رویم و در آن به ماجراجویی می‌پردازیم؛ جایی که در آن پادشاه آینده متولد می‌شود. سیمبا پدر خود یعنی پادشاه موفاسا را درست همانند یک بت ستایش و تحسین می‌کند. او در این اثر، پا در مسیر سرنوشت سلطنتی خود می‌گذارد و به سمت آن پیش می‌رود. البته در این امپراطوری، همه از ورود این بچه خوشحال نیستند و تولد او را جشن نمی‌گیرند. اسکار، برادر موفاسا و وارث سابق این تاج و تخت، برنامه‌هایی برای خودش دارد. نبرد برای به دست آوردن صخره افتخار یا همان Pride Rock با خیانت، تراژدی و اتفاقات درام آغاز و در نهایت منجر به تبعید سیمبا می‌شود. بعد از گذشت مدتی سیمبا با کمک چند تن از دوستان جدید و البته کنجکاو خود متوجه می‌شود که چگونه باید رشد کند و چیزی را که حق حقیقی خودش است، به دست بیاورد.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Lion King بیندازیم:

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۸۸ از ۱۰۰

نسخه جدید فیلم شیر شاه تمام جنبه‌های خوبی را که در نسخه اصلی خود وجود داشت، تقویت کرد و به آن عمق بخشید. کلید اصلی در صحنه‌های بصری آن است؛ تصاویر فوتورئالیسمی فوق‌العاده‌ای که توسط رایانه تولید شده‌اند، به طرز عجیب و شگفت انگیزی، چشم‌اندازهای آفریقایی و همچنین حیوانات آن را واقعی نشان می‌دهد.

روزی نایت | آی جی ان

۸۰ از ۱۰۰

فیلم شیر شاه به کارگردانی جان فاورو، یک اثر ارزشمند است که لذت زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ اثری که بیشتر روی نوستالژی تکیه کرده است و خیلی به سراغ ریسک کردن نرفته است.

سامانتا اینکوروایا | آریزونا ریپابلیک

۷۰ از ۱۰۰

علی رغم ضعف‌ها و اشکال‌های جزئی‌ای که وجود دارد، در کل این فیلم می‌تواند اوقات سرگرم‌کننده‌ای را برای مخاطب به ارمغان بیاورد؛ آن هم بدون هیچ مشکل و نگرانی‌ای… «هاکونا ماتاتا».

پیتر بردشاو | گاردین

۶۰ از ۱۰۰

اساسا می‌توان گفت که نسخه جدید فیلم شیر شاه، تا حد زیادی به نسخه اصلی خود وابسته و چسبیده است. به همین دلیل، تماشای آن کاملا لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است. اما من به شخصه دلم برای آن سادگی و روشنایی‌ای که در تصاویر کشیده شده توسط دست در نسخه اصلی وجود داشت، تنگ شده است.

بری هرتز | گلوب اند میل (تورنتو)

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم یک داستان سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز دارد؛ البته اگر نسخه اصلی را قبلا ندیدید. اما حتما دیدید!

کی. آستین کالینز | Vanity Fair

۵۰ از ۱۰۰

در نهایت می‌توان گفت که نسخه جدید فیلم شیر شاه راحت یک کپی، نه یک بازسازی واقعی، از نسخه اصلی است. این دقیقا همان فیلمی است که دیزنی دوست داشت آن را بسازد. پس اتفاق خوبی برای آنها است و یک ناامیدی بزرگ برای ما.

مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون

۳۸ از ۱۰۰

موسیقی‌های جدید تا حدودی به این اثر کمک می‌کنند. اما در کل می‌توان گفت که خود فیلم یک جور عمل کارائوکه را انجام می‌دهد و در واقع تمام بخش‌های داستان نسخه اصلی فیلم را بازسازی کرده است.

پت براون | مجله اسلنت

۲۵ از ۱۰۰

در هسته این فیلم فوق‌العاده گرانقیمت، یک چیز بسیار ارزان و کم ارزش وجود دارد. نسخه اصلی تقریبا در ذهن همه ما وجود دارد و صحنه‌های مهم این اثر دقیقا به شکل همان نسخه اصلی ساخته شده است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Lion King نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *