واکنش منتقدان به فیلم Murder on the Orient Express – قتل در قطار سریع‌السیر شرق

فیلم Murder on the Orient Express یا در زبان فارسی همان قتل در قطار سریع‌السیر شرق، یکی از جدیدترین آثار درام، کارآگاهی و جنایی کمپانی فاکس قرن بیستم بوده که توسط کنت برانا، کارگردان فیلم Thor (ثور) و فیلم Cinderella (سیندرلا) ساخته شده است. در فیلم قتل در قطار سریع‌السیر شرق بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون جانی دپ، دیزی ریدلی، میشل فایفر، جش گد، جودی دنچ، مایکل پنیا، میراندا ریسون، لوسی بوینتون، ویلم دفو، پنلوپه کروز، لزلی اودم جونیور، درک جاکوبی، مروان کنزاری، الیویا کلمن، مانوئل گارسیا رولفو، تام بیتمن و سرگئی پلونین و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در تاریخ ۲ نوامبر (۱۱ آبان) سال جاری در سالن رویال آلبرت هال لندن رونمایی شده و تا به امروز امتیاز ۵۶ را از بین ۲۴ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان Murder on the Orient Express را فیلم متوسط دانست که پایین‌تر از سطح انتظار منتقدین سینمادوست ظاهر شده است. کنت برانا علاوه بر کارگردانی، نقش هرکول پوآرو را نیز در فیلم Murder on the Orient Express بر عهده داشته و در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است. همچنین لازم به ذکر است که فیلم Murder on the Orient Express برای اکران در تاریخ ۱۰ نوامبر امسال (۱۹ آبان) برنامه ریزی شده است.

فیلمنامه اصلی این اثر را مایکل گرین به رشته تحریر درآورده و داستان آن را از کتاب آگاتا کریستی که با نام Murder on the Orient Express نوشته و عرضه شده، الهام گرفته است. مایکل گرین پیشتر نویسنده فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) و فیلم Logan (لوگان) بوده است و کارهای زیاد خیلی خوبی در رزومه حرفه‌ای و کاری او وجود دارد. از سوی دیگر، کنت برانا آثار خیلی زیادی علاوه بر کارهای ذکر شده، در رزومه حرفه‌ای خود دارد؛ وی پیشتر کارگردان فیلم Jack Ryan: Shadow Recruit (جک رایان: سرباز سایه) و فیلم Hamlet (هملت) بوده است. همچنین او علاوه کارگردانی، در زمینه بازیگری هم بسیار خوش درخشیده و علاوه بر بازی در فیلم جک رایان: سرباز سایه و فیلم قتل در قطار سریع‌السیر شرق، در آثار دیگری همچون فیلم Dunkirk (دانکرک) و فیلم Harry Potter and the Chamber of Secrets (هری پاتر تالار اسرار) هم به طور تحسین شده‌ای هنرنمایی کرده است. لازم است بدانید که این هنرمند علاوه بر کارگردانی، در زمینه داستان سرایی، تهیه کنندگی و نویسندگی هم تا حدودی صاحب نام است.

از آنجا که تقریبا چند روزی است که از رونمایی فیلم Murder on the Orient Express در سالن رویال آلبرت هال لندن می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم قتل در قطار سریع‌السیر شرق از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را هم بخوانید:

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که یک قطار خیلی لوکس و اشرافی به سرعت قصد عبور از اروپا را دارد و در همین حین هم یکی از شیک‌ترین، جالب‌ترین و هیجان انگیزترین قصه کارآگاهی و اسرار آمیزی که تا به حال حکایت شده، آشکار می‌شود. داستان این فیلم از یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های اسطوره نویسندگان سبک کارآگاهی یعنی آگاتا کریستی الهام گرفته و براساس آن نوشته شده است. Murder on the Orient Express داستان ۱۳ فرد غریبه را نقل می‌کند که در یک قطار گیر افتاده‌اند؛ جایی که به طریقی همه آنها یک مظنون به قتل محسوب می‌شوند. یک مرد که در بین آنها است باید به سرعت تحقیقات خود را انجام داده و مظنون اصلی را پیدا کند؛ قبل از اینکه این قاتل دوباره قصد فرار کند.

Murder on the Orient Express

لیح گرین بلات | اینترتینمنت ویکلی

۸۳ از ۱۰۰

کنت برانا وظیفه دوگانه خود در ساخت و تولید این فیلم را به شکلی بسیار  منظم و آرام انجام می‌دهد و پیچش داستان خود را بدون اینکه زیر فشار مدرنیته دفن کند، ارایه می‌دهد.

جیمی گراهام | توتال فیلم

۸۰ از ۱۰۰

کنت برانا توانست راه خیلی جالب و خوبی برای بیان کردن این داستان زیبا، که بارها شاهد اقتباس شدن آن به طرق مختلف بودیم، برای فیلم خود پیدا کند.

مویرا مک دونالد | سیاتل تایمز

۷۵ از ۱۰۰

یک اقتباس زیبا و لذت‌بخش، ناپایدار اما دوست‌داشتنی، براساس یکی از آثار فوق‌العاده موفق و پرفروش آگاتا کریستی افسانه‌ای.

بلیک گلوب | کانسیکوونس آو ساوند

۷۰ از ۱۰۰

فیلمی بسیار زیبا و موفق با بازیگرانی باور نکردنی و به شدت بااستعداد که قصه آن به داستان اصلی بسیار وفادار و وابسته بوده است. کنت برانا توانسته به طرز خیلی جالب و لذت‌بخشی داستان Murder on the Orient Express را دوباره احیا کند. البته، ممکن است به خاطر سبک مدرن این اثر، مجبور شدند که برخی از موارد کلاسیک و قدیمی آن را نادیده بگیرند اما این قطار یکی از عناصر اصلی داستان بوده و کنت برانا به آن احترام گذاشته است.

استفنی مری | واشنگتون پست

۶۳ از ۱۰۰

ممکن است «قتل» هیچ ضرورت و فوریتی نداشته باشد اما سبک مخصوص به خودش را دارد. صحنه‌ها، لباس‌ها، بازیگران و ریزه‌کاری‌هایی که در این فیلم به کار رفته خیره کننده و به شدت جذاب است.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۶۳ از ۱۰۰

می‌توان گفت که کنت برانا بازیگر درجه یک و بااستعدادی بوده و از طرف دیگر کارگردان خوبی هم به شمار می‌رود و در این پروژه توانسته در هر دو مورد نمره خیلی خوبی را از آن خود کند. اما این «قطار سریع‌السیر شرق» درست همانجایی که باید سرعت گرفته و خیلی سریع به سمت به دست آوردن نتیجه دلخواه خودش حرکت کند، قدرت و بخار مورد نیاز خود را از دست می‌دهد؛ که این موضوع اصلا تعجب‌آور و عجیب نیست. حتی اگر شما داستان اصلی را از روی کتاب نخوانده باشید یا نسخه اولیه این اقتباس را در سال ۱۹۷۴ ندیده‌اید، شاید متوجه این موضوع بشوید.

Johnny Depp

پیتر تراورز | رولینگ استون

۶۳ از ۱۰۰

فیلم Murder on the Orient Express یک سفر خیلی لوکس و دلنشین به زمان گذشته را به بینندگان تقدیم می‌کند اما در این قطار دلگیر همه چیز آنطور که باید و شاید نیست و به نظر می‌رسد که قصه همه شخصیت‌ها کمی راه خود را نسبت به داستان اصلی گم کرده است؛ البته به جز شخصیت پوآرو که نسبت به بقیه کاراکترها متفاوت است.

تاد گیلچریست | وارپ

۵۵ از ۱۰۰

در نهایت می‌توان گفت که فیلم Murder on the Orient Express لزوما یک اثر کاملا افتضاح نیست. بلکه فیلمی است با داستانی راکد و بی جان که پر از شخصیت‌هایی است که بیشتر از آن که در میان خود توطئه‌های واقعی و درگیری‌های عاطفی را به نمایش بگذارند، لوکس و خوشتیپ بودن خود را به بیننده نمایش می‌دهند.

پیتر دبروژ | ورایتی

۵۰ از ۱۰۰

اگرچه کنت برانا موفق به خلق یکی از به یاد ماندنی‌ترین آثاری شد که با محوریت شخصیت هرکول پوآرو ساخته و تا به امروز روی پرده سینما اکران شده است، و همچنین بازی جانی دپ هم در این اثر بسیار متفاوت‌تر از کارهای دیگر خود او است، اما باز هم می‌توان گفت که فیلم Murder on the Orient Express به طور کلی خوب عمل نکرده و به نوعی شکست خورده است. شخصیت‌های خیلی زیادی هم در آن وجود دارند که به شدت سعی می‌کنند در مسیر مستقیم خود قرار داشته باشند. همچنین پایان آن به طرز خیلی بدی سرهم بندی شده که اگر بیننده‌ای بدون اینکه داستان اصلی کتاب را خوانده باشد یا نسخه اولیه این اقتباس را دیده باشد، این اثر را ببیند هیچ چیز از پایان پیچیده و در هم آن متوجه نخواهد شد.

مت دونیتو | وی گات دیس کاورد

۵۰ از ۱۰۰ 

فیلم Murder on the Orient Express یک اثر اسرارآمیز کلاسیک و قدیمی است که صدای یک لوکوموتیو با سرعت ۵ مایل در ساعت مدام در پشت صحنه وجود دارد که بدون هیچ تغییر و چرخشی پخش می‌شود و اصلا این حس را به بیننده نمی‌دهد که این قطار حتی ذره‌ای حرکت می‌کند یا تکان می‌خورد.

گلن کنی | نیویورک تایمز

۵۰ از ۱۰۰

یکی از موارد جالب توجهی که در این فیلم وجود دارد این است که محوریت داستان حول محور پوآرو می‌چرخد. شاید بتوان گفت که این نوع تفسیر از داستان اصلی یک ایده خیلی مسخره و احمقانه است. اما خوشبختانه آقای برانا با مهارت شگفت‌انگیز و حیرت‌آوری که در بازیگری دارد، حداقل توانسته بخش زیادی از این احمقانه بودن را بپوشاند. اگرچه این تنها ایده مسخره و احمقانه فیلم Murder on the Orient Express نیست اما می‌توان گفت که بخشی از آن برای بیننده سرگرم کننده هم خواهد بود.

استیفن ویتی | نیویورک دیلی نیوز

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Murder on the Orient Express یک اثر جنایی، اسرار آمیز و پلیسی نیست بلکه یک «چرا آنها باید این کار را انجام می‌دادند» است. چرا آنها باید یک نسخه جدید از یک فیلم فوق‌العاده محبوب و موفق که در گذشته اکران شده، بسازند در صورتی که هیچ حرف جدیدی برای گفتن و هیچ کار تازه‌ای برای انجام دادن ندارند؟

در پایان هم باید اضافه کنیم که اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به فیلم‌های اسرار آمیز، کارآگاهی و جنایی علاقه دارید، فیلم Murder on the Orient Express ساخته کنت برانا و با بازی کنت برانا، جانی دپ، دیزی ریدلی، میشل فایفر، جش گد، جودی دنچ، مایکل پنیا، میراندا ریسون، لوسی بوینتون، ویلم دفو، پنلوپه کروز و…. با میانگین امتیاز ۵۶ که داستان کاراگاه پوآرو را حکایت می‌کند که در مورد قتل سرمایه داری که در قطار و به وسیله خنجری به قتل رسیده تحقیق می‌کند و این قطار به علت طوفان در کوه‌های صربستان متوقف شده و متهم ممکن است از این فرصت برای فرار از قطار و قانون استفاده کند، می‌تواند گزینه نسبتا خوبی برای شما سینما دوستان زومجی باشد.

Murder on the Orient Express Meta Score

تانی کال

برگرفته از متاکریتیک

زومجی

insta-tanikal
  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *