واکنش منتقدان به فیلم Shaft – شفت

فیلم Shaft یا «شفت» یکی از جدیدترین آثار اکشن، کمدی و جنایی کمپانی نیو لاین سینما (New Line Cinema) وبرادران وارنر (Warner Bros Pictures) است که به‌دست تیم استوری، کارگردان فیلم Tom and Jerry (تام و جری)، سری فیلم Ride Along (سواری با هم)، سری فیلم Think Like a Man (مثل یک مرد فکر کن)، فیلم First Sunday (اولین یکشنبه)، فیلم Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (چهار شگفت‌انگیز: قیام موج سوار نقره‌ای)، فیلم Fantastic Four (چهار شگفت انگیز) و فیلم Taxi (تاکسی)، ساخته شده است. در فیلم شفت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون ساموئل ال جکسون در نقش جان شفت دوم، جسی آشر در نقش جان «جی جی» شفت جونیور، ریچارد راوند تری در نقش جان شفت، الکساندرا شیپ در نقش ساشا اریاس، رجینا هال در نقش مایا بابانیکوس، مت لاری در نقش گری کات ورث، تیتوس ولیور در نقش مامور ویژه ویتی، متد من در نقش فردی پی، اوان جوگیا در نقش کرین حسن، رابی جونز در نقش سرهنگ کیث ویلیامز و لورن ولز در نقش بنی رودریگز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم شفت در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۴ خرداد ۱۳۹۸) به طور عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به روی پرده سینماها رفت و تا به امروز امتیاز ۴۱ را از بین ۲۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که توزیع و پخش این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده برعهده کمپانی برادران وارنر و پخش آن به صورت بین‌المللی برعهده شرکت نتفلیکس است. جان دیویس تنها فردی است که تهیه کنندگی این اثر را برعهده دارد. کنیا بریس و الکس بارنو وظیفه نویسندگی فیلمنامه فیلم شفت را برعهده داشتند. داستان این فیلم براساس رمان کاراگاهی‌ای است که توسط ارنست تایدیمن نوشته شده است.

از آنجا که چند وقتی است که از اکران عمومی فیلم شفت در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Shaft از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

جی جی که با نام جان شفت جونیور هم شناخته می‌شود (با بازی جسی تی. آشر)، ممکن است که یک متخصص امنیت سایبری با مدرکی از دانشگاه MIT باشد، اما برای کشف حقیقت پنهان در مرگ ناگهانی بهترین دوستش، به تخصص و آموزشی نیاز دارد که تنها پدر خودش می‌تواند آن را فراهم کند. جان شفت (با بازی ساموئل ال جکسون) که در بخش زیادی از دوران جوانی جی جی غیبت داشته است، قبول می‌کند تا به فرزندش کمک کند که به ماجراجویی خود بپردازد و روحیه واقعی‌ای را که درونش نهفته، پیدا کند. با اینکه روش‌ها و مسیر جی جی کمی با پدرش متفاوت است و آنها اختلاف نظرهایی هم دارند، اصلا راهی وجود ندارد که آنها خانواده‌ی خود را انکار و به آنها پشت کنند. علاوه بر این، شفت هم به نوبه‌ی خود یک هدف بسیار مهم دارد.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Shaft بیندازیم:

کری دارلینگ | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

علی رغم ضعف‌ها و خطاهایی که در فیلمنامه وجود دارد، یک شیمی و جو بسیار خوب و البته قابل لمسی بین آشر و جکسون وجود دارد و همچنین یک طنز که بین آنها در جریان است. همین موارد باعث شده تا فیلم به موفقیت برسد و مسیر خوب و قابل پیشبینی‌ای را در پیش بگیرد.

لوک پارکر | We Got This Covered

۶۰ از ۱۰۰

قسمت جدید سری فیلم Shaft به طرز بسیار خوبی احساسات و خنده را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این اثر در تلاش است تا کم کم به سمت یک فیلم کاراگاهی و پارتیزانی برود که بتواند نظر مخاطبان را جلب کند.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۵۰ از ۱۰۰

به جرئت می‌توان گفت که این اثر، ضعیف‌ترین و مسخره‌ترین قسمتی است که در این مجموعه تا به امروز ساخته شده است؛ اثری که خیلی راحت از ذهن‌ها پاک می‌شود. علاوه بر این، این اثر خیلی زمخت است و موسیقی‌های آن هیچ حسی را ایجاد نمی‌کنند.

گری تامپسون | فیلادلفیا دیلی نیوز

۵۰ از ۱۰۰

جزئیات و خصوصیات این فیلمنامه خیلی سست و طرح آن بسیار مسخره و خنده‌دار است. می‌توان گفت که سازندگان فیلم شفت تنها با یک هدف آن را ساخته‌اند و آن هم این است که فقط یک اثر کمدی باشد.

جان سملی | گلوب اند میل (تورنتو)

۳۸ از ۱۰۰

قسمت جدید شفت (سومین قسمت از پنج قسمت سری فیلم شفت) با اینکه بسیار به علاقه مخاطبان نسبت به خودش نیاز دارد، در عین حال که سعی دارد همه چیز را بگوید، اما هیچ چیزی برای گفتن ندارد.

اوری هندرسون | RogerEbert.com

۱۲ از ۱۰۰

طرح کلی این فیلم کاملا فراموش شدنی است و نحوه کارگردانی و هدایت استوری روند خوبی ندارد. او با وجود تلاش‌های خیلی زیاد، باز هم نتوانست میان کمدی مسخره و صحنه‌های هیجانی، تیراندازی و فوق‌العاده پر سر و صدای فیلم، تعادل ایجاد کند. علاوه بر آن، صحنه‌های اکشن این فیلم هم کاملا فاقد هرگونه حس هیجان بود. تنها ستاره‌های کمدی و اکشن این اثر توانستند کار خود را به خوبی انجام دهند و تا حدودی فیلم را نجات دهند.

لازم به ذکر است که این اثر توانسته تا به این لحظه رتبه ۱۶ را در لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ را به دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Shaft نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند نتوانیم آن را تجربه‌ای خیلی خوب و سرگرم کننده بدانیم. البته به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی خواهند بود.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *