واکنش منتقدان به فیلم Sonic the Hedgehog – سونیک خارپشت

فیلم Sonic the Hedgehog یا در زبان فارسی «سونیک خارپشت» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی، فانتزی، کمدی، جنایی، انیمیشنی و خانوادگی شرکت پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) است که به‌دست کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و انیماتوری به‌نام جف فاولر، انیماتور فیلم Where the Wild Things Are (جایی که موجودات وحشی هستند)، نویسنده و انیماتور فیلم کوتاه A Gentlemen’s Duel (نبرد آقایان)، نویسنده و کارگردان فیلم Gopher Broke (گوفر بروک) و انیماتور فیلم کوتاه Rockfish (راک فیش) و غیره ساخته شده است. در فیلم سونیک خارپشت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون بن شوارتز در نقش سونیک، بنجامین ال. والیک در نقش سونیک کودک، جیم کری در نقش دکتر ایوو روبوتنیک، جیمز مارسدن در نقش تام واچووسکی، تایکا سامپتر در نقش مدی واچووسکی، لی مجوب در نقش استون، ناتاشا راثول در نقش ریچل (خواهر مدی)، ادم پالی در نقش وید ویپل، نیل مک‌دونا در نقش سرگرد بنینگتون، فرانک سی. ترنر در نقش کارل دیوانه و کالین ویلارد در نقش تیلز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم سونیک خارپشت در تاریخ ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ۱۳۹۸) در سالن مخصوص شرکت پارامونت که در لس آنجلس قرار دارد، برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۴۶ را از بین ۳۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده پات کیسی و جاش میلر بوده است. داستان فیلمنامه این فیلم براساس سری بازی‌های ویدیویی که حول محور سونیک خارپشت توسط شرکت سگا عرضه شده بود، نوشته شده است. نیل اچ. موریتز، توبی اشر، تورو ناکاهارا و تاکشی ایتو تهیه‌کنندگی این فیلم لایو اکشن را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به بالا بودند. در مجموع منتقدانی که نقد خود را برای این فیلم ثبت کردند، از بازی و عملکرد بازیگران (خصوصا بازی جیم کری)، طراحی خود شخصیت سونیک و همچنین وفاداری به متریال منبع و اصلی بسیار رضایت داشتند و آن را تحسین کردند. اما همین منتقدان نقد زیادی نسبت به فیلمنامه داشتند و معتقد بودند که هیچ اصالت و ابتکاری در آن استفاده نشده است. از طرف دیگر هم ۶۴ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر ماجراجویی را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Sonic the Hedgehog به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Sonic the Hedgehog از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در این فیلم، سونیک در تلاش است تا پیچیدگی‌های زندگی روزمره را روی زمین به‌همراه دوست انسانی خود به‌نام تام واچووسکی (با بازی جیمز مارسدن) که به‌تازگی با یکدیگر دوست شده‌اند، پشت سر بگذارد. در همین حین، سونیک و تام با یکدیگر متحد می‌شوند تا تلاش کنند و شخصیت شروری به نام دکتر روبوتنیک (با بازی جیم کری) را متوقف کنند. این شخصیت در تلاش است تا سونیک را دستگیر کند و با استفاده از قدرت‌های عظیم و گسترده‌ی او، دنیا را به تسخیر خود در بیاورد.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Sonic the Hedgehog بیندازیم:

مارک کندی | آسوشیتد پرس

۸۸ از ۱۰۰

این بیگانه آبی رنگ که از سرعت نور هم سریع‌تر می‌دود، سرعت ورود خود به سینماها را کاهش داد به‌طوری که خودش هم از این کاهش سرعت نفع برد. در آخر هم قوای خودش را تجدید کرد و زمانی به‌روی پرده سینماها رفت، توانست تحسین و رضایت خیلی‌ها را به‌دست بیاورد.

اکیم لاونسون | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

اولین تجربه سونیک به‌صورت لایو اکشن روی پرده سینماها سرعت بالایی داشت و لذت زیادی را برای همه به ارمغان آورد؛ این فیلم یک سرگرمی آشنا هم برای طرفداران محسوب می‌شد و هم برای کودکانی که این شخصیت را دوست دارند.

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۶۳ از ۱۰۰

فیلم Sonic the Hedgehog درخشان است. فیلم لذت‌بخشی محسوب می‌شود. بعد از چیزی حدود ۱۰۰ دقیقه فیلم به پایان می‌رسد و بعد از اتمام یک شیرینی کمی را به‌عنوان نشانه‌ی خود، بعد از تماشای داستان از خودش به جا می‌گذارد.

برایان ترویت | یو اس ای تودی

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم خوب است؛ برای گیمرها و همچنین کودکان داستان و فضای آشنایی دارد: دویدن سونیک، کری و لوازم او. اما میزان خلاقیت تیم سازنده خیلی زود به پایان می‌رسد.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۴۲ از ۱۰۰

آنوقت شماها تصور می‌کردید که درست کردن دندان سونیک می‌تواند باعث شود که از میزان کابوس بودن این فیلم کم شود.

استیو رز | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

درست همانند قهرمان داستان که با سرعت بالا حرکت می‌کرد و به‌دنبال جلب توجه بود، خود اثر هم به‌نظر می‌رسید که یک کار هول هولکی و عجله‌ای بوده است.

راجر مور | مووی نیشن

۳۸ از ۱۰۰

نتیجه نهایی فیلم تقریبا آنقدرها هم که ما می‌ترسیدیم، بد از آب در نیامده است.

دونالد کلارک | آیریش تایمز

۲۰ از ۱۰۰

آنقدرها هم که در تریلر‌های افتضاح نمایش داده شده بود، بد نیست. فقط کمی خسته‌کننده، سطحی و بی‌هدف است.

اسکاوت توفایا | کانسیکوئنس آو ساوند

۰ از ۱۰۰

این یک فیلم نبود. این یک جلسه است که مخاطب در آن با چند رویاپرداز بدبخت برخورد می‌کند؛ کسانی که به‌خاطر ساخت چنین اثری اعتبار «کارگردانی» را دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است که این فیلم کمدی، اکشن و مهیج توانست رتبه ۶۰ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۳ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Sonic the Hedgehog نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا جذاب و هیجان‌انگیز بدانیم.

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *