دانشمندان موفق شدند با استفاده از دست‌کاری ژن‌ها به روش CRISPR و پیوند پوست از گسترش بیماری دیابت در موش‌ها جلوگیری کنند. حالا آن‌ها ادعا می‌کنند این روش می‌تواند برای انسان‌ها نیز نتیجه موفقیت‌آمیز مشابهی داشته باشد.

محققان دانشگاه شیکاگو در تحقیقات خود موفق به ویرایش و اصلاح سلول‌های بنیادی در بدن موش‌ها شدند. نتیجه این کار آزاد شدن تحت کنترل پپتید نوع یک مشابه گلوکان بود. این همان هورمونی است که با تحریک پانکراس (لوزالمعده) انسولین تولید می‌کند. این در حالی است که میزان گلوکز خون در سطح مناسب و سالم حفظ می‌شود.

پیوندهای پوست که ژن آن‌ها اصلاح شده بود به موش‌هایی که از رژیم غذایی مملو از چربی استفاده می‌کردند تا وزن آن‌ها به‌شدت افزایش پیدا کند داده شد. میزان مقاومت در برابر انسولین در موش‌های دریافت کننده این پیوند به‌ناگهان برعکس شد و وزن آن‌ها نسبت به سایر موش‌هایی که این پیوند را دریافت نکرده بودند تقریبا به اندازه نصف کاهش پیدا کرد.

چاقی مفرط یکی از خطرناک‌ترین عوامل در بروز دیابت نوع 2 است. میزان مقاومت در برابر انسولین در این حالت بسیار بالاست که در نهایت منجر به افزایش چاقی می‌شود. به‌گفته مدیر ارشد تیم تحقیق کننده، پایین بودن هزینه رشد پوست انسان از سلول‌های بنیادی به این معنی است که این نوع درمان می‌تواند برای افرادی که در این شرایط قرار دارند مفید و کارساز باشد.

چندین دهه می‌شود که پوست مصنوعی در درمان سوختگی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با پیشرفت‌های صورت گرفته و امکان رشد پوست در محیط آزمایشگاهی، حالا محققان به‌دنبال یافتن کاربردهای دیگر برای این روش درمانی هستند. تنها نکته‌ چالش‌برانگیز تیم تحقیقاتی کمبود نمونه‌های آزمایشی است.

تاکنون کاشت پوست تولید شده از سلول‌های بنیادی روی موش‌هایی آزمایش شده که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده بود. ولی تحقیق جدید یک موفقیت چشم‌گیر و عالی است. محققان با نتایج به‌دست آمده در پی یافتن پیوندهای متفاوتی از جنس پوست اصلاح شده ژنی هستند تا در درمان سایر بیماری‌ها تأثیرگذار باشد.

شبکه

  • چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟

    چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟ ازدواج فامیلی بع علت نزدیک بودن ژن طرفین به هم می تواند …
  • جوش صورت

    نشانه های جوش صورت

    نشانه های جوش صورت براساس سیستم سلامتی آیورودا و طب سنتی چینی، با توجه به نقشه‌ی صورت، مکا…
  • دندان

    درمان درد ریشه دندان

    درمان درد ریشه دندان یکی از بد ترین درد هایی که به سراغ انسان می آیند دندان درد است. اسن د…
  • سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد سیستم ایمنی بدن یک نوزاد تازه متولد شده، در ح…
  • دهان

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟ همشیه بوی بد دهان بر اثر مشکلات بهداشت دهان و دندان نمی باشد و …
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *