تراز سفیدی یا وایت بالانس  (white balance)  مقیاس دمای رنگ در عکس هاست. تمام منابع نوری دماهای متفاوتی دارند بعضی نورها گرم تر و بعضی سردتر هستند.

تنظیم وایت بالانس یا تراز سفیدی عکس

به طور کلی دماهایی که انواع منابع نوری تولید می کنند به این شکل هستند.

تنظیم وایت بالانس یا تراز سفیدی عکس

دوربین های نیکون اغلب به شما این امکان را می دهند که وارد منو شده و گزینه تراز سفیدی (white balance) را پیدا کنید. تنظیم خودکار وایت بالانس معمولا برای هوای آفتابی و یا ابری مناسب است اما در شرایط نوری دیگر بهتر است آن را به صورت دستی تنظیم کنیم.

تنظیم وایت بالانس یا تراز سفیدی عکس

برای تنظیمات خودکار وایت بالانس در دوربین های کنون باید دکمه AWB  (وایت بالانس خودکار) را در منوی تنظیمات پیدا کنید.

تنظیم وایت بالانس یا تراز سفیدی عکس

این تنظیمات خودکار وایت بالانس تنظیماتی عمومی هستند که شرایط نوری را با دمای رنگ عکس هماهنگ می کند. اما این تنظیمات به تنهایی کافی نیستند.

می توانیم وایت بالانس را به صورت دستی هم وارد کنیم. این کار شاید کمی سخت باشد و به تمرین و تکرار نیاز دارد چون باید یاد بگیرید که رنگ غالب را در عکس بخوانید. این کار را با بررسی کردن قسمت سفید عکس انجام می دهیم.

هنگامی که تراز سفیدی عکس را تنظیم کردید به قسمت سفید تصویر نگاه کنید و تصمیم بگیرید که آیا نور عکس بیش از حد گرم است یا سرد؟ سپس تراز سفیدی عکس را تغییر دهید.

اگر قسمت های سفید عکس واقعا سفید باشند تراز سفیدی عکس تنظیم و دقیق است اما اگر به آبی یا سبز بزند سرد است و اگر به زرد بزند گرم است.

افکت های مختلف رنگ غالب را در تصاویر بالا ببینید. پس اگر در نور خورشید عکاسی کنیم دمای رنگ باید چگونه باشد؟

وایت بالانس به دنبال سفیدی واقعی است اما مثل تمام چیزهای دیگر در عکاسی انتخابی از روی خلاقیت است.

بدونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *