اسپویل کردن در حقیقت ارائه یک متن یا داستان است که ممکن بوده ترتیب وقایع و جزئیات مهم یک داستان، فیلم و … را لو دهد و باعث شود که خواننده، تمایل خود را برای اجرای بازی، تماشای فیلم و یا مطالعه کردن متن اصلی از دست بدهد. این عبارت ممکن است برای اشاره به هر نوع اطلاعات در مورد بخشی از هی چیزی بکار رود که احتمال دارد مخاطب نخواهد آن را از قبل بداند.

زمانی که یک بازی ویدئویی بزرگ منتشر می‌شود، این امکان وجود دارد که در زمان اجرای بازی چیزهایی را از دست بدهید و دیگر نتوانید آنها را تجربه کنید، این موضوع بخصوص در بازی‌هایی در سبک ترسناک ممکن است روی دهد، زمانی که در معرض یک رویداد وحشتناک قرار می‌گیرید، بدن شما از ترس آدرنالین ترشح می‌کند و مغز به شما دستور می‌دهد که تنها فرار کنید و حتی پشت سرتان را هم نگاه نکنید اما آیا این موضوع باعث نمی‌شود که شما چیزهایی را از دست دهید؟ چیزهایی که سازندگان بازی برای خلق آن و برای آن که شما آن را تجربه کنید بسیار تلاش کرده‌اند و چه بسا حتی برای آن عرضه بازی را چندین بار به تاخیر انداخته باشند، به شخصه این موضوع چندین بار برای من رخداده است و برای آنکه تمام نکات یک بازی را ببینم و درک کنم، آن را چندین بار تکرار کرده‌ام؛ اما آیا به‌جای آنکه یک بازی را برای مشاهده تمام جزئیات آن چندین بار تکرار کنید، بهتر نیست که پس از تجربه بازی یک بار هم از طریق دوستان یا اینترنت جزئیات آن را مرور کنید؟ اگر جواب شما آری باشد، باز دو سوال باقی می‌ماند، آیا مطالب درج شده در اینترنت یا گفته شده از سوی دوستان قابل اطمینان هستند؟ آیا آنان نکات را درست متوجه شده‌اند؟ سوال دوم آنکه شاید بگویید «من بازی را هنوز تجربه نکرده‌ام یا فیلمی را ندیده‌ام یا کتابی را نخوانده‌ام»، با این وجود تکلیف من با اسپویل‌ها چیست؟

اسپویل

یک کلمه دیگه حرف بزنی من می دونم و تو…!

در جهان امروز ما با شبکه‌های اجتماعی، بخش‌های نظردهی، انجمن‌ها، رادیو، اخبار، توئیچ، پادسکت، صحبت‌های دوستان و … روبرو هستیم که تمام آنها قابل اطمینان نیستند؛ بطور مثال به شخصه تاکنون انواع و اقسام ایده‌ها را در مورد بازی Alan Wake شنیده‌ام که شاید گلچین آن‌ها می‌توانست ماهیت واقعی این بازی باشد.

ممکن است شما در جمعی قرار داشته باشید که هرکس یک چیز را تجربه کرده‌ و شما هنوز آن را تجربه نکرده‌اید، در این صورت تکلیف شما چیست؟ اگر بگویید زمانی که با یکی از دوستانتان نشسته‌اید او همچون شما آن چیز (بازی، فیلم، کتاب و …) را تجربه نکرده است و نگران اسپویل شدن چیزی نیستید، واقعاً خاطر جمع خواهید شد، شما را درک می‌کنم.

اسپویل

در برخی موارد نیز افراد ترجیح می‌دهند (یا شاید بهتر باشد بگوییم برایشان فرقی ندارد.) که یک نفر اقدام به اسپویل کردن چیزی برای آنها کند، به شخصه تمام قسمت‌های سریال Game of Thrones را دریافت کرده‌ام اما تا به حال یک قسمت را هم ندیده‌ام و خوشحال می‌شوم تا یکی از دوستانم داستان را از اول برایم تعریف کند یا آنکه خیلی خوشحال می‌شوم که یکی از دوستانم داستان فیلم یا بازی را برایم تعریف کند که شاید حتی قصد نگاه کردن و یا بازی کردن آن را هم نداشته‌ام و در نتیجه حرف‌های او، هیجان زده شده و اقدام به خرید و تماشای آن بازی یا فیلم کنم و یا شاید هم آن فیلم، بازی یا کتاب را تجربه کرده‌ام اما تمام نکات را متوجه نشده‌ام و در نتیجه حرف‌های دوست یا شبکه‌های اجتماعی متوجه آن موضوع شوم. از سوی دیگر برخی افراد نیز وجود دارند که بدلیل محدودیت زمانی فرصت کافی برای تجربه یک اثر (هر چقدر هم که بزرگ باشد.) را ندارند، تکلیف آنها چیست؟ آیا اسپویلرها به نوعی به آن‌ها کمک نمی‌کنند؟

اسپویل

 قدرت اسپویل چیست؟ اسپویل این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد تا پیش از تجربه چیزی، نسبت به آن دانش داشته باشید، شاید بتوان این عبارت را با این ضرب المثل یکی کرد که از تجربه دیگران استفاده کنیم. زمانی که قصد داشتم بازی F.E.A.R. را برای اولین بار و به عنوان دومین بازی ترسناکی که تا بدانجای عمرم آن را تجربه کرده بودم بازی کنم، مطالب مختلفی را خواندم، از داستان آن گرفته تا نکات ریز و درشت آن و تمام چیزی که دستگیرم شد این بود، این بازی وحشتناک‌ترین بازی تاریخ این دوره (دوره‌ای که در آن بازی منتشر شد.) است اما زمانی که این بازی را اجرا کردم و همه چیز تمام شد، ارتباط آن را با چیزهایی که خوانده بودم متوجه نشدم، این بازی سرشار از داستانی غنی بود و با توجه به امکاناتی که سازنده بازی در آن قرار داده بود، کمترین حس ترس ممکن ایجاد میشد و حتی اگر ترسی هم در این بازی وجود داشته باشد، بازیکن به‌قدری در داستان آن غوطه‌ور خواهد شد که ترس را حس نخواهد کرد و این یک مثال واقعی است که چرا اسپویل الزاماً خطرناک نباشد! شاید اصلا اسپویلی که می‌خوانید اشتباه باشد یا در آن اغراق شده باشد.

اسپویل

نمی‌خواهم بگویم که این حق شما نیست که بدون دانش قبلی نسبت به یک بازی یا هر چیز دیگری اقدام به انجام، تماشا یا خواندن آن کنید و یا حتی قصد ندارم بگویم که اگر کسی اقدام به اسپویل کردن چیزی برای شما کرد شما حق ندارید که عصبانی شوید. قصد دارم که به شما بگویم چه عصبانی شوید و چه عصبانی نشوید، چه دانش قبلی داشته باشید چه نداشته باشید، در هر صورت شما 20 ساعت (یا هر زمان دیگری که گیم‌پلی بازی دارد) در پیش‌رو دارید تا آن بازی را خودتان تجربه کنید.

زمانی که شما تصمیم گرفتید تا بجای عصبانی شدن از یک اسپویل، از چیزی که در پیش‌روی شما است لذت ببرید، در آن صورت اسپویلر دست از اسپویل کردن خواهد برداشت. اجازه ندهید که یک غریبه و یا حتی یک آشنا روز خوب شما را خراب کند.

به شخصه بارها و بارها فیلم‌هایی نظیر Fight Club ،The Sixth Sense و The Usual Suspects را دیده‌ام و نسبت به حوادث و اتفاقات آن دانش کامل دارم اما باز هم به تماشای آن‌ها می‌نشینم و از آنها لذت می‌برم و هر بار تازگی روز اول را برای من دارند و فیلم‌های مورد علاقه من هستند.

در حقیقت تحقیقات نشان می‌دهند که اسپویلرها برروی کاهش لذت ما از یک چیز بی تاثیر هستند. در این مورد یک آزمایش برروی 12 نفر در UC San Diego صورت گرفت و به آن‌ها نیمی از داستانی را گفتند که در آن مقدمه و اسپویل وجود داشت و نیمی دیگر بدون مقدمه بود. نتایج نشان دادند که افراد پس از خواندن داستانی که در آن از اسپویل استفاده شده بود لذت بیشتری تا داستانی که در آن اسپویل وجود نداشت برده‌اند.

دفعه بعد که کسی اقدام به اسپویل کردن چیزی برای شما کرد، به خاطر داشته باشید، این حق خود شما است که از این کار عصبانی شوید یا خیر، این دست شما است که به اسپویلر اجازه دهید روز شما را خراب کند یا خیر.

گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *