بازی‌های اول شخص محبوبیت خاصی را میان بازیکنان دارند و دلیل آن نیز دید دوربین مخصوص این دست از بازی‌ها است. اینکه می‌توانید تفنگ را برداشته و مستقیم از چشمان شخصیت اصلی قدم در میدان نبرد یا مرکز فرماندهی دشمن بگذارید، لذتی عمیق است که باید گیمر باشید تا آن را درک کنید. با پیشرفت بازی‌های ویدیویی و افزایش گزینه‌های در دسترس برای تنوع بخشیدن به بخش‌های مختلف بازی‌های اول شخص، باعث شد تا امروزه بازی‌های با کیفیتی نظیر سری Battlefield و Call of Duty را شاهد باشیم که به واقع سردمداران سبک اول شخص هستند. در این میان استودیوهای دیگری نیز هستند که بازی‌هایی با این سبک را تولید می‌کنند. یکی از این استودیو‌ها CI Games است که بیشتر با سری Sniper Ghost Warrior شناخته می‌شود. مجموعه‌ای ضعیف و بدون ایده‌های ناب که انتشار دو شماره از آن هیچگاه نتوانست نظر منتقدین را به خود جلب کند.

واقعیت، نفس استفاده از اسنایپر به دلیل محدودیت‌های حرکتی اما برتری‌های مسافتی که به بازیکنان برای نشانه‌ گرفتن دشمنان از راه دور می‌دهد همیشه لذت بخش بوده است. در بازی‌هایی که تمرکزشان روی اسنایپر نیست اصولا بازیکنان به سراغ سلاح‌های تهاجمی از جمله کلاشنیکف می‌روند اما در بازی‌هایی با تمرکز روی اسنایپر جریان کاملا فرق می‌کند. همین چند وقت قبل بازی Sniper Elite 4‌ با وعده‌های بسیاری منتشر شد و برخی از آن راضی و برخی نیز انتقادهایی جدی را به مجموعه و آخرین شماره داشتند. محصولی که از نقطه نظر استفاده از اسنایپر در زمان جنگ جهانی دوم جذاب بود اما نتوانست با داستان و گرافیک فنی، راضی کننده باشد. حال این بار مانند استودیویربلیون، این سی‌آی گیمز است که سومین شماره از مجموعه بازی Sniper Ghost Warriorr را با شعارهای بسیاری منتشر کرده است.

داستان بازی با میان‌پرده‌ی کوتاهی از دو برادر به نام‌های جاناتان نورث و رابرت نورث آغاز می‌شود جایی که جاناتان برادر بزرگتر از افغانستان برگشته و به دیدن رابرتِ درگیرِ اسنایپر در کلرادو می‌رود. رابطه دو برادر از همان ابتدا نقطه اصلی داستان شده و نوید یک ماجرای زیبا را برای تماشای رابطه‌ی عمیق  میان دو برادر می‌دهد. اما حیف که ادامه داستان هیچ تناسبی با این رابطه عمیق ندارد و به سرعت شاهد ضعف‌‌هایی در کارگردانی و نحوه‌ی ارائه داستان هستیم. اگر بخواهیم از مدل‌سازی و طراحی چهره‌ها بگذریم که در ادامه بررسی به آنها خواهیم پرداخت، میان‌پرده‌های بازی به هیچ عنوان خوب کار نشده‌اند. در جای جای بازی شاهد میان‌پرده‌هایی کوتاه هستیم که به دلیل نامشخصی برش خرده و تکه تکه نمایش داده می‌شوند. در حالی که در صحنه‌ای شاهد تیر خوردن یکی از دشمنان هستیم در ادامه به سرعت تصویر سیاه شده و شاهد ظاهر شدن شخصیت‌اصلی داستان در خانه امن هستیم! این تغییر ناگهانی بارها در جریان بازی در مقابلتان ظاهر می‌شود و به شدت به تجربه‌ی کلی بازی ضربه می‌زند.

به شخصه تا نقطه‌ پایانی بازی نتوانستم هیچگونه ارتباط احساسی را با هیچ یک از شخصیت‌ها داشته باشم. به غیر از مواردی که مربوط به میان‌پرده‌هایی در گذشته می‌شد سایر میان‌پرده‌ها، ضعیف کارگردانی شده‌اند. از سوی دیگر صدای شخصیت‌ها و چهره‌ی بی روح آنها دیگر مانع بزرگ برای ارتباط با داستان بازی بود. اینکه می‌دانیم سازندگان چهار سال فرصت داشته‌اند و نتیجه این چهار سال، داستانی تا این اندازه ضعیف از آب درآمده، بسیار جای سرافکندگی دارد. البته هرچقدر داستان بازی بد از کار در آمده اما در بخش گیم‌پلی در صورتی که مشکلات فنی و هنری گرافیک را فاکتور بگیریم شاهد پیشرفت‌های مثبتی بودیم. جاناتان در طول ماجراجویی آزادش در گرجستان قادر است تا مانند بازی‌های سوم شخص ماجراجویی از صخره‌ها بالا رفته و در ارتفاعات برای هدفگیری دقیق‌تر دشمنان کمین کند. از سوی دیگر CI Games با پخش قطعات در اقصی نقاط نقشه به بازیکنان امکان جمع‌آوری و ساخت آیتم‌های جدید را از جمله انواع و اقسام فشنگ‌ برای سلاح‌ها و همچنین ساخت آیتم‌های پزشکی را می‌دهد. در حقیقت یکی از بزرگترین دشمنان‌ شما در طول ماموریت‌ها کمبود تیر و مهمات است. درنتیجه باید به دقت، شلیک کرده و مراقب تمام شدن مهمات باشید.

در بازی اسنایپر گوست واریر 3 باید با خودروی خود به نقاط مختلف نقشه سفر کرده و با یافتن آيتم‌های جدید شرایط را برای ساخت مهمات مورد نیاز فراهم کنید. با وجود خودروهای بسیار،‌ شما تنها قادر به استفاده‌ی محدود از برخی خودروها هستید و دسترسی به سایر وسایل نقلیه ممکن نیست. رانندگی با خودروها نیز هرچند روان است اما نمی‌توان گفت بی نقض ارائه شده‌اند.

بازی Sniper Ghost Warrior 3

در کارگاه می‌توانید تیر یا آیتم‌های مورد نیاز را بسازید

محدودیت‌ها بخشی از بدنه اصلی گیم‌پلی بازی Sniper Ghost Warrior 3 هستند و بازیکنان در موارد مختلف با چالش‌ روبرو می‌شوند. به عنوان مثال، به ندرت می‌توانید جعبه‌های کمک‌های اولیه، قرص و آمپول از روی اجساد یا داخل خانه‌ها پیدا کنید؛‌ در نتیجه در صورتی که مستقیم به دل دشمن بزنید این شما هستید که به دلیل کمبود آیتم‌های پزشکی در نهایت کشته شده و شکست خواهید خورد. بازی همچنین از سیستم ارتقاء مهارت به صورت محدود پشتیبانی می‌کند که در سه بخش می‌توانید با انجام کارهایی مشخص مانند آنالیز ردپای دشمنان یا اسنایپ کردن دشمنان از فاصله دور، XP‌ لازم را برای ارتقاء مهارت‌ها به دست بیاورید. از سوی دیگر اسنایپرها هم به ویژگی تعیین ارتفاع مجهز شده‌اند که هرچند در درجه سختی نورمال کاربرد آنچنانی ندارد اما برای درجه سختی بالاتر جهت شلیک دقیق به دشمنان بسیار کاربردی هستند.

سومین شماره اسنایپر گوست واریر میزبان ویژگی‌های کلاسیک مجموعه است. کیل کم‌ها این بار با جزئیات بیشتری از ترکیدن مغز دشمنان به بازی برگشته‌اند که جذابیت خاصی را به روند بازی می‌دهد. برخلاف بازی اسنایپر الیت 4 که دارای ویژگی X-ray است اما هیچ بویی از طراحی خارجی چهره تیر خورده دشمنان نبرده؛‌ در اسنایپر گوست واریر 3 شاهد طراحی ظاهر بیرونی دشمنان هستیم. با برخورد تیر در مواردی بخشی از صورت دشمنان متلاشی شده و ظاهر آنها هرچند بسیار محدود، آسیب می‌بیند. بحث گرافیک را در حقیقت باید از اینجا شروع کرد. متاسفانه موتور کرای انجین برخلاف شهرت سابق ظاهرا دیگر در مقایسه با موتورهای معمول مانند فراس‌بایت یا آنریل 4پاسخگوی نیازهای کاربران برای ایجاد ارتباط با ظاهر مراحل و طراحی محیط نیست.

بررسی بازی No Man

Scout Mode امکان آنالیز ردپای دشمنان یا شناسایی آنها را می‌دهد

محیط بازی در بالاترین تنظیمات گرافیکی (Very High) در برخی صحنه‌ها مانند تابش مستقیم نور خورشید از میان شاخه‌ها زیبا به نظر می‌رسد؛ با این حال، با غروب خورشید این زیبایی جای خود را به مشکلات ریز و درشت نورپردازی می‌دهد. از سوی دیگر بازی هیچ بویی از ویژگی‌های تخریب‌پذیری نبرده و در ضمن حتی در موضوعات جزئی مانند انفجارها نیز دارای مشکلاتی است. این دقیقا برخلاف بازی‌هایی مانند Battlefield  یا حتی اسنایپر الیت 4 است که دارای انفجارهای بسیار زیبا و چشم‌نواز بودند. مدل‌سازی ضعیف شخصیت‌ها و چهره‌ی بی روح آنها زمانی که در کنار مشکلاتی مانند گیر کردن درون آیتم‌ها قرار می‌گیرد، بسیار آزاردهنده می‌شود.

حال این گیر کردن‌ها را با سیستم چک‌پوینت عجیب و غریب بازی همراه کنید تا با کوچکترین گیرافتادن در میان اشیاء مجبور شوید دقیقا در وسط ماموریت، بازی را ریست کرده و به اول ماموریت برگردید! البته در بازی‌های مختلفی شاهد این موضوع هستیم اما برخی باگ‌ها به واقع انجام ماموریت را غیر ممکن می‌کند. به عنوان مثال، در ماموریتی باید دوربین‌های مداربسته CCTV‌ را هک کنیم و بعد با شناسایی دشمنان از منطقه فرار کنیم. در این ماموریت با یک بار دیده شدن کشته شده و شاهد برگشت به آخرین چک‌پوینت بودم. زمانی که ماموریت را دوباره آغاز کردم با باگ عجیبی روبرو شدم که به واسطه آن با وجود هک دوربین‌ها دیگر درب بسته نشده و دشمنان به سمت من یورش نمی‌بردند. این موضوع باعث شد تا مجبور شوم ماموریت‌ را کامل از اول انجام داده و باری دیگر یک به یک دشمنان را کشته و ۳۰ دقیقه صرف کارهایی کنم که پیش از آن انجام داده بودم. در موردی دیگر شاهد غیب شدن هدفی بودم که باید از بین می‌بردم. این موضوع نیز دقیقا بعد از بارگذاری آخرین چک‌پوینت رخ داد که مشخصا نشان‌دهنده مشکلاتی در این بخش است.

بازی Sniper Ghost Warrior 3

بازی در نقشه‌های مختلف و کاملا آزاد دنبال می شود

انیمیشن‌های بازی هرچند در ابتدا خوب هستند اما با نزدیک شدن به پایان بازی بی‌کیفیت می‌شوند. در نمونه‌ای دیگر، بعد از مخفیانه نزدیک شدن به پشت دشمن شاهد غیب شدن هدف بودم. این مشکل بعدها در زمان مخفی کردن اجساد دشمنان نیز پیش آمد که نتیجه‌اش بازگشت جسد به مکان قبلی و پیدا شدن توسط دشمنان بود. انیمیشن‌های بالا رفتن از کوه یا برخورد تیر در حالت کیل‌کم نیز ایراداتی دارند که صحبت در رابطه با آنها خارج از حوصله مطلب است. اگر قرار بود برای باگ‌ها جایزه‌ای به یکی از استودیوها بدهیم مسلما بازی CI Games می‌توانست کاندیدای مناسبی برای سال ۲۰۱۷ باشد. البته بازی دارای سیستم آب و هوای پویا است که متاسفانه در این بخش نیز به دلیل مشکلات گرافیکی با نقصان‌هایی روبرو می‌شویم. سیستم آب وهوا دیگر زیادی پویا شده و در برخی موارد شاهد رد شدن برف از داخل سقف و دیوار و بارش برف در داخل ساختمان هستیم. هرچند در این بازی اول شخص برخی حیوانات مانند گرگ، آهو، مرغ یا گاو دیده می‌شوند اما این حیوانات هیچ نقشی را در روند بازی ایفا نمی‌کنند.

متاسفانه صداگذاری شخصیت‌ها دیگر نکته منفی این بازی است و مانعی جدی برای ارتباط احساسی با شخصیت‌ها محسوب می‌شود. CI Games ظاهرا از دیالوگ و صداگذاری تنها فحش دادن و حرف‌های قلمبه سلمبه را فهمیده و هیچ گونه ظرافتی را در این مورد شاهد نیستیم. صداگذاری بازی حتی در بخش‌های دیگر مانند صدای خودرو، صدای سلاح‌ها و صدای حرکت جاناتان ضعیف عمل می‌کند. فرضا زمانی که از پله بالا می‌روید صدای حرکت شما هیچ تغییری نکرده و انگار نه انگار که از روی زمین قدم به روی یک پله‌ی فلزی گذاشته‌اید. هرچند در ابتدای ورود به بازی موسیقی متفاوتی پخش می‌شود اما واقعیت این موسیقی در نهایت تنها ۲.۵ دقیقه صفحه بارگذاری (لودینیگ)‌ بازی را در پی‌سی به یادتان می‌اندازد. بازی بارگذاری طولانی دارد و به ویژه در مراحل میان چهار ACT بازی شاهد صفحه بارگذاری چندین باره خواهید بود. البته نباید از حق گذشت که بارگذاری طولانی مدت در نهایت بازی را روان‌تر می‌کند.

بازی Sniper Ghost Warrior 3

قبل از انتشار، تریلرهای Sniper Ghost Warrior 3‌ نوید یک بازی جذاب و پرحادثه‌ را می‌داد که  هرچند در زمینه ویژگی‌های گیم‌پلی شاهد پیشرفت‌هایی بودیم اما متاسفانه نمی‌توان گفت سازندگان در ارائه ترکیب گرافیک و صداگذاری خوب عمل کرده‌اند. مشکلات فنی بازی زیاد است و احتمالا باید بروزرسانی‌های زیادی برای رفع آنها منتشر شود. متاسفانه حالت چندنفره اسنایپر گوست واریر 3 در زمان بررسی هنوز در دسترس قرار نگرفته بود و در نتیجه بازی فعلا تنها از بخش تک نفره پشتیبانی می‌کند. با توجه به مشکلاتی که در Sniper Ghost Warrior 3 شاهد بودم، هرچند اعتقاد دارم که بازی در نقش یک تک‌تیراندازِ کاملا مجهز می‌تواند جذاب باشد، اما با جدیت می‌توانم بگویم که اگر این بازی را تجربه نکنید، هیچ چیزی را از دست نداده‌اید.

Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Ghost Warrior 3 محصولی نسبتا ضعیف است که تنها می‌تواند برای ساعتی علاقمندان به اسنایپر را سرگرم‌کند. مشکلات فنی عجیب مانند باگ‌هایی که مانع انجام ماموریت‌ها می‌شود و داستانی ضعیف در کنار کارگردانی بد میان‌پرده‌ها باعث شده تا این بازی به اثری اعصاب خوردکن تبدیل شود. متاسفانه صداگذاری شخصیت‌ها هم حرفی برای گفتن ندارد. اگر ۵۰ دلار پول داشتم و می‌خواستم تا بازی جدیدی خریداری کنم بدون شک اسنایپر گوست واریر 3 در میان گزینه‌های من نبود.

نقات قوت

  • – ویژگی‌ تعیین ارتفاع اسنایپر
  • – حالت اسکات که امکان آنالیز ردپای دشمنان را می‌دهد
  • – روند بازی بدون مشکلات فنی

نقات ضعف

  • – صداگذاری ضعیف شخصیت‌ها
  • – مشکلات فنی عجیب و اعصاب خوردکن
  • – داستانی ضعیف با کارگردانی بد میان‌پرده‌ها
  • – انیمیشن‌های بازی اصلا خوب کار نشده‌اند

zoomg

  • Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June بازی‌های ویدیویی علاوه بر اینکه یک مدیوم تعاملی هستند و از این…
  • A Hat In Time

    بررسی بازی A Hat in Time

    بررسی بازی A Hat in Time ۲۰۱۷ یک سال عالی برای پلتفرمرها بود. ریمستر کرش بندیکوت، کاپهد و …
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds برخی بازی‌ها هستند که به ناگاه موجی از بازی…
  • DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY ماهیت اصلی سری Danganronpa، همیشه تقابل ا…
  • Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise وقتی که چند سال پیش شانس تجربه بازی To the Moon را داشتم، با ا…
  • CALL OF DUTY

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2 پس از سفرهای بسیار به زمان‌های متعدد در ادوار مختلف آینده، ه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *