به کارگیری و تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار تا دیروز دور از تصور بود اما انگار قرار است هر نویسنده به هزار و یک دلیلی که لزوم استفاده از هوش مصنوعی را اثبات می‌کند، به این تکنولوژی کاربردی مجهز شود.

نوشتن هیچ وقت کار ساده‌ای نبوده است. نظم بخشیدن به رشته افکاری که هر یک ساز خود را می‌زنند و به یک سو می‌روند خیلی زحمت دارد. حتی کسانی که از آن‌ها بُتِ ادبی ساخته‌ایم و فکر می‌کنیم خدای نویسندگی هستند هم گاهی در کشف سوژه و هم‌سو سازی ایده‌هایشان کم می‌آورند.

مثلا همین بروزرسانی و تولید محتوا در وب که نوعی نویسندگی حرفه‌ای محسوب می‌شود گاهی ترسناک‌ترین کار دنیا  لقب می‌گیرد؛ چون شما مکلف هستید به ایده یا موضوعی، لباس واژه بپوشانید و به محض نوشتن یک کلمه براحتی در دامنه تهعد نگارش غرق می‌شوید. جای بسی خوشحالی است که با تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار این رُعب و نگرانی برچیده خواهد شد.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

نه فقط برای کسانی که با اینترنت و وب سایت‌ها سروکار دارند بلکه برای یک محقق معمولی، یک تحلیلگر و خلاصه فردی که بنحوی با دیتا و آمار پیوند دارد، نوشتار از اهمیت زیادی برخوردار است.

اساسا توسعه محتوای تازه، بروز و متقاعد‌کننده با وجود سلایق متنوع و رنگارنگ امروزی دشوار است. در کنار کیفیت و استایل مطالب، سرعت نشر محتوا هم در دنیایی که اطلاعات بسرعت نور تبادل می‌یابند، مهم می‌شود و بنابراین یک نویسنده چاره‌ای جز دست به دامن هوش مصنوعی شدن ندارد.

مُرور فواید این روش نشان می‌دهد که چطور تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار می‌تواند حتی یک پله فراتر از هوش طبیعی انسان در نگارش متون باشد.

بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار حرفه‌ای

How Artificial Intelligence will impact professional writing

تقریبا در هر آنچه که دقت عمل معمول انسان جوابگو نبوده، هوش مصنوعی دخالت داشته است. هوش‌های مصنوعی بصورت مستقل یا بصورت تلفیقی با اپلیکیشن، کاربرد گسترده خود را به کاربران ثابت کرده‌اند تا اینکه برخی از غیرممکن‌ها مثل کُپی کردن صدای دیگران با هوش مصنوعی، امکان‌پذیر شده است.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

غلط‌گیری هوشمند نوشتار با هوش مصنوعی

در سال 2014 جورج آر آر مارتین، نویسنده تحسین شده Song of Ice and Fire saga، در طول یک مصاحبه گفت که هرگز از واژه‌پرداز‌های مُدرن استفاده نکرده است.

او مدعی شد واژه‌پرداز‌های مُدرن، سیستم تصحیح خودکار نامناسبی دارند و معمولا در غلط‌یابی مربوط به املا حروف، ضعیف عمل می‌کنند.

اگرچه امروزه نرم‌افزار‌های مشهور متعددی برای نگارش آمده‌اند که غالبا به ابزار تصحیح خودکار واژه‌ها مجهز هستند؛ اما همانطور که مارتین می‌گوید گاهی این پیشرفت در تکنولوژی و ساخت نرم‌افزار‌ها، عامل مزاحمی برای خودِ نویسندگان می‌شود.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

هوش مصنوعی یک ویراستار حرفه‌ای است!

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار خیلی گسترده‌تر و مثبت‌تر از ابزار‌های ویرایشی است. هوش مصنوعی نه یک ابزار کدنویسی شده ساده برای تشخیص غلط‌های املایی یا مثلا مشکلات نگارشی؛ بلکه یک هوش تمام‎عیار برای ویرایش بدنه اصلی متن نظیر یک ویراستار است.

هوش مصنوعی قادر است فراتر از هوش طبیعی انسان عباراتی که بواسطه کنار هم چیدن واژگان، بیش از حد پیچیده شده‌اند را ساده کند.

هوش مصنوعی متوجه می‌شود در این بخش از مطلب از واژه “خیلی” استفاده شده است و مثلا بهتر بود در این بخش معادل آن به کار رود.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

هوش مصنوعی خیلی بهتر از هوش طبیعی انسان می‌فهمد در یک بخش از مطلب بهتر است از چه واژه‌ای برای تاکید روی پرسش اصلی استفاده شود.

به زبان ساده‌تر هوش مصنوعی توصیف فصیحی از آنچه که در مطلب به کار برده شده است را دارد و بنابراین بهترین مشاور شما برای اصلاح بخش‌های اشتباه یک متن است.

به عنوان مثال اگر نویسنده یک جمله را در حالت مجهول به کار برده باشد با تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار خیلی راحت متوجه این اشتباه خواهد شد و سریع صوت اصلاحیه را که در آن، جمله بصورت معلوم به کار برده است دریافت می‌نماید.

رقابت شدید در بازار هوش مصنوعی نوشتاری

بازار هوش مصنوعی نوشتاری یا دستیار نوشتاری هوشمند بشدت رقابتی شده است. Grammarly یک ابزار غلط‌یاب گرامری با مدل درآمدزایی فریمیوم است که بعنوان یک افزونه، روی مرورگر نصب می‌شود. این افزونه به نویسندگان وب کمک می‌کند تا محتوای خود را با استفاده از این برنامه نگارش کنند.

Atomic Reach مُهره دیگری در این فضای رقابتی است که با یادگیری ماشینی می‌تواند بازخورد‌های هوشمندانه‌ای از مطلب به نویسنده ارائه دهد.

هوش مصنوعی خلاصه‌یاب و خلاصه‌ساز می‌شود!

بیش‌ترین تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار را خود نویسنده است که درک می‌کند. حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید محتوای خاصی را با تکیه بر منابع مختلف بنویسید؛ هر نوع روشی که در نگارش مطلب داشته باشید احتمالا ترجیح داده‌اید به مطالب موجود هم سری بزنید بلکه سرنخ پیدا کنید و ببینید اصلا باید این مطلب را از کجا شروع کرد.

البته که در این مواقع منابع متعددی در دسترس قرار دارند. منابع بسیار‌ند اما زمان نویسنده اندک و دقیقا به همین دلیل است که پیدا کردن سرنخ و رسیدن به آن چیزی که می‌خواهیم آن‎هم در میان محتوای مختلف، مثل پیدا کردن سوزنی در انبار کاه است!

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

به دلیل همین چالش‌ها است که هوش مصنوعی تاخت و تاز کرده و وارد میدان رقابت شده است. اینبار هوش مصنوعی نه در نقش یک ویراستار بلکه در نقش خلاصه‌یاب ظاهر می‌شود تا خلاصه اجمالی و مفیدی از اسناد بدست آورد.

الگوریتم توسعه‌داده شده توسط محققین در هوش مصنوعی قطعاتی از متن را جداسازی می‌کند و با استفاده از این قطعات، اصل مطلب را استخراج می‌نماید.

هر چند که نمونه‌های خلاصه‌یاب زیادی از قبل وجود داشته است اما به کارگیری یادگیری ماشینی باعث برتری این ابزار‌ها نسبت به نمونه‌های فعلی شده است.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار، اثری نظارتی و تقویتی است. هوش مصنوعی همزمان با نظارت مربیان انسانی خود تقویت می‌شود و بهتر در استخراج خلاصه مطالب به ما کمک می‌کند.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

الگوریتم‌های خلاصه‌سازی مطالب، کتابخانه‌هایی از اسناد در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند تا بتوانند بسادگی این اطلاعات را با نرم افزار خود یکپارچه کنند.

با هوش مصنوعی نویسندگان می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالب مختلف را مُروری اجمالی داشته باشند و آن زمانی که قرار است برای مطالعه روزنامه‌وار مطالب اختصاص دهند را صرف کارهای دیگر کنند.

گروه دیگری که بهتر از بقیه تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار را حس می‌کنند نشریات و کسب وکارهایی هستند که روزانه ایمیل‌های متعدد، مجلات و اخبار زیادی را باید زیرورو کنند. وقتی که چند صد ایمیل خوانده نشده در اینباکس خود داشته باشید؛ بهتر متوجه این موضوع خواهید شد!

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

پیشرفت در پردازش زبان طبیعی بطور گسترده‌ای به روند بوجود آمده توسط هوش مصنوعی کمک نموده است. هوش مصنوعی قادر است مفهوم عمومی عبارات را بفهمد و ارتباط و ارزش هر یک از آن‌ها را تشخیص دهد.

اگر بخواهیم عادلانه قضاوت نماییم باید اعتراف کنیم که کم‌تر پیش می‌آید سطح هوش انسانی و تسلط او به زبان انگلیسی تخصصی و از یک طرف صبر و کوشش، جوابگوی خلاصه‌نویسی بی‌عیب و نقص چندین مقاله باشد. به این ترتیب در بخش زیادی از منابع انسانی صرفه‌جویی شده است!

سایت‌هایی که بواسطه هوش مصنوعی در گوگل برتر می‌شوند…

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار را اینبار خیلی نامحسوس‌تر از گذشته در بحث رنکینگ وب سایت‌ها می‌بینیم. همانطور که گفته شد تولید محتوا برای اپلیکیشن، سایت، کتاب، مجله یا هر چیزی که بذهنتان برسد، دشوار است.

اما اگر زمانی موفق شدید بهترین محتوا را بنویسید تا زمانی که مخاطبان اصلی خود را نداشته باشید محتوای شما به هیچ دردی نمی‌خورد! مطمئن باشید!

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

خوب یا بد به رسم گذشته کلمات کلیدی هنوز هم توسط وب سایت‌ها و کسانی که در فضای وب فعالیت دارند پرستش می‌شوند. وبمستران چشم‌بسته به کلماتی اعتماد می‌کنند که دیگر حتی از چشم گوگل هم افتاده‌اند.

هرچند که بسیاری از سایت‌ها هنوز روی چگالی کلمات کلیدی مانور می‌دهند اما گوگل اعلام کرده که خودِ محتوا و مفهوم آن بر کلمات کلیدی غالب است.

با این اوصاف از وقتی که سئو معنایی مطرح شده است، نوشتن محتوای باکیفیت هم بیش از گذشته باب شده و مدتی است که وبمستران خیلی بهتر از گذشته به استایل مطلب و مخاطب‌پسندی آن اهمیت می‌دهند تا به کارگیری کلمات کلیدی! گوگل هم با رنکینگ بهتر سایت‌ها، خیلی خوب از خجالت سایت‌های پُرتلاش در می‌آید.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

جالب است بدانید که معنایی شدن سیستم رنکینگ گوگل در سایه هوش مصنوعی بوده و اینکه امروز گوگل به جای ردیابی سایت‌ها با کلمات کلیدی قادر است محتوا را مثل انسان درک کند به لطف هوش مصنوعی می‌باشد.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار و سپس شیوه ارزیابی سایت‌ها توسط موتور‌های جستجو باعث شده تا کارشناسان سئو هم روشی که سال‌ها به کار می‌بردند را کنار بگذارند. این موضوع در واقع هم به نفع کاربر است هم نویسنده.

وقتی که موتور جستجو به واسطه رنکینگ سایت‌ها از روی معنا قادر باشد آن‌ها را فیلتر و از هم تفکیک کند؛ نویسنده هم با خیال راحت محتوای خاص خودِ کاربر را می‌نویسد.

البته این تغییر رویکرد نه تنها باری از دوش نویسندگان برنداشته بلکه هر نویسنده را برای به کارگیری تمامِ دقت، استعداد و ذوق هنری‌اش ملزم کرده است.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار

به کجا می‌رویم؟( جهشی از NLP به NLU)

بعد از این نقد پُروپیمان و جانب‌داری محض از AI (هوش مصنوعی) این سوال پیش می‌آید: با انقلابی که تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتار بوجود آورده است ما به کجا می‎رویم؟

قطعا انقلابی که بوجود آمده جهشی موثر از NLP یا برنامه‌ریزی عصبی کلامی به NLU یا فهم کلام طبیعی می‌باشد. در واقع NLP کلیشه‌ای در محتوا بود که بیش از معنا به مطالب ساختار می‌بخشید تا توسط موتور‌ها و ماشین‌ها قابل خواندن شوند.

اما NLU به جای اینکه محتوا را در ساختار‌های تعریف‌نشده و ناملموسی برای انسان قرار دهد سعی دارد آن را به فهم و درک انسان نزدیک‌تر سازد.

تاثیر هوش مصنوعی بر نوشتارسخن آخر:

اکنون شاهد کورسویی حاصل از انقلاب ایجاد شده توسط هوش مصنوعی در محتوا و در حرفه روزنامه‌نگاری هستیم. هرچند که این تکنولوژی در مراحل ابتدایی خود خصوصا در حوزه نویسندگی قرار دارد اما قرار نیست محدود بماند.

نوشتن هم بزودی و در آینده نزدیک تبدیل به شغلی ماشینی می‌شود و نظیر حرفه‌های دیگر که هرگز فکر نمی‌کردیم از تسلط انسان خارج شود؛ نویسندگی هم برای پیشرفت از این دامنه خارج خواهد شد.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *