ترسناک‌ترین رازهای مخفی درون بازی‌ها و چگونه یافتن آن‌ها “قسمت اول”

“به قلم Ashley Reed از وب سایت GamesRadar با اندکی دخل و تصرف”

مطمئنم همه این‌جا دلیل وجود ایستراگ‌ها (Easter Egg) یا همان رازهای مخفی بازی‌ها را می‌دانند، خرده‌ریز‌ها و رازهای باحالی که در بازی قرار داده شده‌اند تا طرفداران، آن‌ها را پیدا کنند و هرچقدر هم که مسخره یا عجیب باشند، باز هم دوست داشتنی هستند. برای همین است که لیست‌های بسیاری در مورد بهترین رازها ساخته شده است. مثلا یک موش غول پیکر در Mirror’s Edge وجود دارد! یک پوستر Final Fantasy 17 در Deus Ex بود! و یک خاطره از بچه‌های در حال سوختن در Psychonauts… یا خدا!!!!

خب، می‌بینید، آن راز آخری کمی متفاوت بود. یعنی به اندازه سایرین جالب بود ولی به جای این که دوست داشتی باشد، روح و روانتان را آزار می‌دهد. این یک راز ترسناک است؛ وحشت آورترین و ناخوشایندترین نوع از رازهای مخفی که شادی را در زندگی شما از بین می‌برند و آن را با ترسی پایدار جایگزین می‌کنند … و من هم یک سری از این رازهای مورد علاقه‌‌ام را این‌جا به همراه نحوه پیدا کردنشان جمع آوری کرده‌ام. با ما همراه باشید!

زامبی‌های Head Crab از شما تقاضای کمک ‌می کنند (Half-Life 2)

راز مخفی: اگر شما هم مثل من باشید، اولین باری که یک زامبی Headcrab دیده‌اید، صبر نکرده‌اید تا به ناله‌های درهم و آشفته او گوش دهید. شما مستقیما به وسط صورتش شلیک کرده‌اید، چند دقیقه در گوشه اتاق گریه کرده‌اید و بعد دوباره به پیشروی ادامه داده‌اید. به خاطر همین، شما احتمالا متوجه نشده‌اید که این ناله‌ها چیز بیخودی‌ای نیست و آن‌ها واقعا دارند چیزی می‌گویند. اینطور معلوم می‌شود که در زیر این ناله‌ها، این افراد در واقع دارند از شما تقاضای کمک می‌کنند؛ و این فقط به این معنی می‌تواند باشد که فردی که زیر آن Headcrab است، همچنان زنده است و می‌تواند هر اتفاقی که برایش می‌افتد را حس کند. یا خدا، لطفا چند لحظه من را ببخشید.

چگونه پیدایش کنیم: با این که این تقاضاهای هراس آور در صورتی که به صورت معکوس پخش شوند بهتر شنیده می‌شوند، ولی اگر در داخل بازی هم از حمله با Crowbar‌تان دست بردارید و با دقت گوش کنید می‌توانید آن‌ها را بشنوید. من 99.933 درصد مطمئنم که وقتی یک تانکر گاز پروپان را کنار یکی از آن‌ها منفجر کردم فریاد زد: دارم می‌سوزم!

داری از کی فرار می‌کنی؟ (Game Boy Camera)

راز مخفی: بنابر دلایلی، وقتی نینتندو یک کار ترسناکی انجام می‌دهد نتیجه‌اش چندین برابر بدتر است. مثل این می‌ماند که خاطرات پر از ماریو در دوران کودکی یک شخص، باعث شوند تا در شرایطی که اوضاع عجیب و غریب می‌شود، حس “این دیگه چه کوفتیه؟؟” او تقویت شود. این مسئله در هیچ جا جز در مورد Game Boy Camera، یک دوربین کوچک دیجیتالی که به Game Boy متصل می‌شد و یک بازی کوچک و احمقانه داشت، نمود پیدا نمی‌کند. فقط کافی است که گزینه‌های اشتباه را در طی آن بازی انتخاب کنید تا با یکی از چندین صورت کج و نقاشی شده (تصویر بالا) به همراه جملات “داری از کی فرار می کنی؟” یا “این‌قدر احمق نباش!” که بالایشان نوشته شده‌اند روبرو شوید. آن هم در حالی که شیطانی‌ترین موسیقی‌ای که یک گیم بوی می‌تواند داشته باشد، در حال پخش شدن در پس زمینه است. آره… هی بازی! دارم دقیقا از تو فرار می‌کنم!

چگونه پیدایش کنیم: در صفحه اصلی گزینه Shoot را انتخاب کنید که بنابر دلایلی، شما را وارد یک بازی RPG با یک منوی 5 گزینه‌ای می‌کند. سپس گزینه Runn را انتخاب کنید و با این که ممکن است آن‌ها در همان بار اول پیدایشان نشود، ولی به زودی به سراغتان می‌آیند…… و برایتان کابوس به ارمغان می‌آورند.

الیزابت‌های مرده (BioShock Infinite: Burial At Sea)

راز مخفی: در DLC بازی BioShock Infinite با نام Burial At Sea Part 2، بعد از این که الیزابت چیزی به شدت تکان دهنده و به شدت پر از اسپویلر را می‌فهمد، او فلش‌بکی به زمان نشستن در قایق با لوتس‌ها دارد. شما به احتمال زیاد توسط شوخی‌های کنایه دار لوتس‌ها حواستان پرت شده بوده و نتوانسته بودید متوجه شوید؛ ولی با دقت به جریان آب نگاه کنید تا چندین الیزابت مرده و معلق در امواج را در هنگام رد شدن از کنار آن‌ها ببینید. این دیگه چه کوفتیه؟؟ اگر شما در مورد همان اسپویلر که نباید در موردش اینجا حرف بزنیم بدانید، این مورد منطقی‌تر به نظر خواهد رسید ولی چیزی از ناخوشایند بودن آن کم نمی‌کند.

چگونه پیدایش کنیم: فقط منتظر آن صحنه اشاره شده بمانید (خودتان وقتی موقعش برسد می‌فهمید) و بعد به سرعت به سمت راست قایق و داخل آب نگاه کنید. ولی خب، قاعدتا این راز مخفی را در حالت صحنه آهسته راحت‌تر می‌توان دید.

شبحی در آینه (Hitman: Contracts)

راز مخفی: مامور 47 چیزهای بسیار در زندگی‌اش دیده است؛ پس یافتن شبح یک بازرگانِ به قتل رسیده که از آینه دارد به او نگاه می‌کند، چندان روی او تاثیری ندارد. ولی خب، نمی‌توانم همین حرف را در مورد بازیکن بزنم. در بازی Hitman: Contracts، 477 به هتل Thermal Bath می‌رود تا یک تروریست را به قتل برساند. ولی وقتی آنجاست، او می‌تواند ماموریت فوق‌العاده مهمش را را برای چند دقیقه کنار بگذارد تا به یک ناحیه‌ی بسته شده در قسمت شمال شرقی هتل سری بزند. جایی که پلیس (یا بهتر است بگویم فقط یک پلیس. فکر می‌کنم بودجه کافی‌ای در اختیار نداشته‌اند.=) در حال بررسی یک مکان قتل است. 47 می‌تواند به خودش اجازه ورود دهد و بعد وارد حمام شود، جایی که او یک وان پر از خون و یک آینه خواهد دید. ولی مراقب باشید، اگر او بخواهد که مطمئن شود کله‌ی کچلش به خوبی برق می‌زند، یک شبح درست پشت سر او و بالای وان پر از خون پدیدار می‌شود.

چگونه پیدایش کنیم: در طی ماموریت Traditions of the Trade و بعد از دزدیدن شاه کلید ناحیه‌ی قفل شده یا باز کردن قفل، 47 می‌تواند شبح را در هر اتاقی از این ناحیه پیدا کند. اتاق مذکور به احتمال زیاد دراماتیک‌ترین است ولی بقیه اتاق‌ها را هم چک کنید و می‌بینید که شبح در حال گشتن در تمام این مکان است.

نشانه‌های قاتل سریالی (Grand Theft Auto V)

راز مخفی: اگر چند لحظه از زیر گرفتن ملت و شلیک کردن به آن‌ها دست بردارید، ممکن است در ناحیه Sandy Shores واقع در Blaine County به یک پیام جالب برخورد کنید: “THERE WILL BE 88” که با یک دست‌خط ترسناک نوشته شده است. با این که این عبارت در ابتدا چندان باعقل جور در نمی‌آید، ولی بعدا متوجه می‌شوید که این پیام توسط قاتل سریالی‌ای با نام Merle Abrahams به جا گذاشته شده است؛ کسی که به قتل 8 نفر محکوم شده بوده و به تازگی نیز در زندان مرده است. با گشتن در اطراف Blaine County حتی با نشانه‌های بیشتری مثل یک شعر ترسناک که جزئیات کوچک قتل‌ها را شرح می‌دهد، برخورد می‌کنید. دنبال کردن این نشانه‌ها در نهایت شما را به محل اجساد راهنمایی کرده و پایانی بر این ماجرای هولناک خواهد بود.

چگونه پیدایش کنیم: همان‌طور که گفتم، این سرنخ‌ها در سراسر دنیای GTA پراکنده شده‌اند؛ پس مدتی طول می‌کشد که بخواهیم بگوییم کجا هستند. ولی من ممکن است که یک نفر را بشناسم.

اتاق اشباح (Call of Duty: Finest Hour)

راز مخفی: سری Call of Duty ممکن است یک سری چیز‌های هولناک داشته باشد (کسی گفت No Russian؟)، ولی به سختی می‌توان آن را یک سری ترسناک نامید. ظاهرا هیچ کس این موضوع را به تیم سازنده Call of Duty: Finest Hourr نگفته بوده است؛ چون آن‌ها فکر کرده بودند که قرار دادن یک اتاق ارواح ترسناک در میان درگیری‌هایتان علیه آلمانی‌ها، ایده‌ی جالبی است. هنگامی که به آن‌جا برسید، به دیدن عجیب‌ترین چیزها دعوت خواهید شد: یک تانک شرمن که فقط اندازه یک خانه‌ی گربه است، یک موش که درست هم اندازه‌ی یک انسان است و در قفسی قرار دارد، شمع‌های معلق و تصاویر مختلفی از کودکان در حال لبخند زدن که به صورت آزاردهنده‌ای روی دیوارها آویزان شده‌اند. حتی یک گهواره هم در آن وجود دارد که در ابتدا خالی به نظر می‌رسد تا این که شبح یک پسر کوچک داخل آن ظاهر می‌شود، به شما نگاه می‌کند و بعد غیبش می‌زند.

چگونه پیدایش کنیم: نزدیک ابتدای ماموریت Underground Passage، یک تونل وجود دارد که در به ظاهر غیر قابل عبوری در سمت راست آن قرار دارد. دو نارنجک به سمت در پرتاب کنید که البته هیچ کاری هم انجام نمی‌دهند. بعد به سمت در بروید و از دکمه Action استفاده کنید. حالا دوباره عقب بروید و یک نارنجک دیگر به سمت در پرتاب کنید که این بار آن را تخریب می‌کند. حالا می‌توانید خودتان تمام آن چیزهای عجیب و غریب را ببینید.

لوئیجی به دار آویخته شده (Luigi’s Mansion)

راز مخفی: یادتان هست که در آن قسمت مربوط به Game Boy Cameraی لعنتی گفتم که چطور چیزهای ترسناک وقتی پای نینتندو در میان باشد، بدتر از قبل به نظر می‌رسند؟ الان روی مورد ششم لیست هستیم و این قضیه همچنان صحت دارد. راز مخفی لوئیجی به دار آویخته شده وارد می‌شود؛ یک تصویر وحشتناک که نشان می‌دهد برادر ماریو در حال مرگ است. در یک قسمت از بازی، لوئیجی وارد اتاقی می‌شود که سه تلفن در آن وجود دارد و یک طوفان هم در خارج از عمارت در جریان است. اگر او هیچ کدام از تلفن‌ها را برنداشته باشد، سایه او با هر بار رعد و برق به حالت معمولی دیده می‌شود. ولی اگر او تلفن وسطی را جواب دهد و در همین حال که آن را نگه داشته، رعد و برق اتاق را روشن کند، سایه او چندین اینچ بالاتر از سطح زمین و در حالی که دست‌هایش در کنار بدنش قرار گرفته دیده می‌شود. این می‌تواند یک گلیچ ساده باشد ولی آن قدر عمدی به نظر می‌آید که باعث شود به آن فکر کنید، که البته بیشتر هم باعث ترسیدنتان می‌شود. پس بس کنید.

چگونه پیدایش کنیم: بعد از قطع شدن برق عمارت، به اتاق تلفن در طبقه‌ی سوم بروید. وقتی که تلفن وسطی زنگ می‌خورد، آن را بردارید ولی به خواندن دیالوگ ها ادامه ندهید و منتظر رعد و برق بعدی بمانید. فکر کنم این مورد بدجوری در کودکی روی من تاثیر گذاشت.

سگ جهنمی (Red Dead Redemption)

راز مخفی: ما به Tumbleweed نمی‌رویم. فکر می‌کنم این جمله به این صورت بیان می‌شد. اصلا باید هم اینگونه بیان شود چون Tumbleweed که در منطقه Gaptooth Ridgee قرار دارد، در ظاهر و باطن یک شهر ارواح است. این مکان توسط مردم زنده رها شده و ارواح در ساختمان‌های باقی مانده از آن رفت و آمد می‌کنند. ولی هیچ کدام از آن‌ها به اندازه شبح سگ، همواره حاضر و نگران کننده نیست. این سگ خودش را با زوزه‌های مداوم به شما می‌شناساند ولی با این که صدایش شنیده می‌شود، به هیچ وجه قابل یافتن نیست؛ چون تمام تلاش‌ها برای یافتن او بی‌نتیجه است. زوزه‌های او در گورستان شهر بلندتر است ولی باز هم نمی‌توان او را در این مکان یافت. حداقل چیزی برای شما در یک کلیسای نزدیک وجود دارد. در آن مکان شما روی یک میز، این جمله که با رنگ مشکی نوشته شده است را پیدا می‌کنید: “شیطان وارد آن جانور شده“. بهترین دوست انسان… درست نمی‌گویم؟

چگونه پیدایش کنیم: فقط به کلیسای Tumbleweed بروید؛ همین و بس. خب، این یکی دیگر خیلی راحت بود.

همزادهای جیمز (Silent Hill 2)

راز مخفی: چیز زیادی در سایلنت هیل 2 نیست که نخواهید آن را هراس آور بنامید، حالا چطور است که یکی از آن مواردی که فکر می‌کنید ترسناک نیست را برایتان روشن سازی کنم؟ چه می‌شود اگر به شما بگویم که اکثریت جسدهایی که جیمز آن‌ها را در طول سفر ترسناک و مه آلودش پیدا می‌کند، شبیه او به نظر می‌رسند؟ حالا داریم به یک جایی می‌رسیم. سایلنت هیل هیچ کمبودی از لحاظ اجساد هراس آور ندارد، و یک نگاه دقیق به آن‌ها نشان می‌دهد که اکثریت آن‌ها از مدل کارکتر جیمز استفاده می‌کنند یا همانند او لباس پوشیده‌اند. حالا از آنجایی که دقیقا هیچ چیز در سایلنت هیل تصادفی نیست، ما مجبوریم که فرض کنیم ذهن خود جیمز آن‌ها را به عنوان نشانه‌ای به چیزی، آنجا گذاشته است.

چگونه پیدایش کنیم: خودتان انتخاب کنید. آن جسدی که کنار فنس‌ها بود و کلید آپارتمان را روی آن پیدا کرده بودید؟ جیمز. آن فرد مرده‌ای که جلوی تلویزیون پیدایش می‌کنید؟ جیمز. آن بنده خدایی که در زندان Tolucaa و احتمالا به خاطر بدترین غذایی که در زندگی‌اش خورده، روی میز افتاده بود؟ فکر می‌کنم دیگر خودتان دوهزاری‌تان افتاده باشد.

اولین حقه‌ی آلما (F.E.A.R)

راز مخفی: اگر شما ماجراجو یا سمج نباشید، احتمالا قسمت اول از F.E.A.R را در حالی که فکر می‌کردید تنها مشکلتان Paxton Fettel دیوانه است، پشت سر گذاشته‌اید. پس در این صورت حسابی سرکار رفته‌اید چون حاضر نشده‌اید تا یک در که مشخصا گیر کرده را باز کنید. در بیمارستان متروکه، Point Man با درهایی مواجه می‌شود که هر چقدر تلاش کند فقط یک اینچ جابجا می‌شوند. اوضاع به همین منوال باقی می‌ماند تا این که او خیلی تلاش کند؛ اینجاست که رابط کاربری بازی قاطی می‌کند، درها به ناگهان باز می‌شوند و یک دختر بچه هراس آور را در سمت دیگر آن آشکار می‌کند که به سرعت غیبش می‌زند. تنها جایی که پوینت من بعد از این می‌تواند برود، به سمت چپ و از بین یک در است؛ جایی که او قبل از این که دوباره پشت همان درهای بسته مذکور ظاهر شود، حرف‌های یک دختر بچه را می‌شنود که می‌گوید “ازت بدم میاد بابا!”. بهم ریختن ذهن با استفاده از قدرت‌های Telekinesis… چقدر باحال!

چگونه پیدایش کنیم: در طی مرحله آموزشی بازی و بعد از برداشتن اولین بسته جان، درها درست روبروی شما هستند. شما احتمالا تلاش می‌کنید تا آن‌ها را تصادفا و قبل از این که بازی شما را به سمت چپ و برای پریدن از روی یک تخت بیمارستانی هدایت کند، باز کنید.

کابوس‌های میلا (Psychonauts)

راز مخفی: بله، من در ابتدا درباره بچه‌های در حال سوختن دروغ نگفته بودم. بازی Psychonauts وقتی وارد ذهن Milla Vodello می‌شوید، حسابی چیزها را تغییر می‌دهد. بیشتر محیط را یک مهمانی رقص بزرگ تشکیل داده است (که با نام Milla’s Dance Partyy نیز همخوانی دارد) ولی یک اتاق با بقیه بسیار فرق دارد و به شکل و شمایل اتاق بازی یک بچه است. یک کتاب که آن را در این اتاق پیدا می‌کنید، نشان می‌دهد که میلا قبلا در یک یتیم‌خانه کار می‌کرده که آتش گرفته و تمام کودکان داخل آن کشته می‌شوند. بعد از این، شما اجازه دسترسی به یک گاوصندوق را پیدا می‌کنید که میلا آن را با نام “مهمانی خراب کن” خطاب می‌کند، جایی که او کابوس‌های وحشتناکی از کودکانی که نام او را زمزمه می‌کنند و از او می‌پرسند که چرا نجاتشان نداده را نگه می‌دارد. خب… فکر می‌کنم اصلا دیگر حال مهمانی نداشته باشم.

چگونه پیدایش کنیم: خب فکر کنم مجبور بودید روی یک پلتفرم با طرح‌های مارپیچی فرود بیایید، بعد به سمت یکی دیگر که مانند زمین یک دیسکو بود بپرید و بعد هم یک در که نزدیک یک آبنبات بزرگ است را هدف بگیرید؟ اوه بی خیال، فقط این را نگاه کنید.

اسلندرمن (Runner 2)

چگونه پیدایش کنیم: در مرحله Bush Wacky Course سعی کنید تا چشمانتان را روی پس زمینه بازی متمرکز کنید و دعا کنید که شما او را اول ببینید (که نخواهید توانست). اگر هم در قسمت پایانی مرحله، شخصیتتان را به سمت هدف شلیک نکنید، خودش به خدمتتان مشرف خواهد شد…

Screensaverهای ارواح (سری Fatal Frame)

چگونه پیدایش کنیم: همه جا! فقط بازی را در حال اجرا باقی بگذارید و برای 5 دقیقه به کنترلر دست نزنید تا این محافظ صفحه‌ها پدیدار شوند. این مورد در مهمانی‌ها می‌تواند حسابی سروصدا به پا کند!

همه قانون پتو/ملحفه را می‌دانند، مگرنه؟

اگر تا اینجا آمده‌اید، تبریک می‌گوییم! شما به احتمال زیاد حالا باید به شدت احساس ناراحتی داشته باشید! کدامیک از این موارد را تا حالا تجربه کرده‌اید؟ امشب قرار است تا با چراغ‌های روشن بخوابید؟ پس حرف‌هایتان را در قسمت نظرات ذکر کنید و در همین حال منتظر قسمت دوم مقاله و رازهای مخفی ترسناک‌تر باشید!

هشدار: توجه داشته باشید که یک سری از موارد موجود در این قسمت، دارای اسپویلراست.

مرحله Out Of This Dimension – Star Fox

در بازی Star Fox برای کنسول SNES، یک چیز کاملا مشخص است و آن هم این است که بازی یک مرحله مخفی که در یک سیاهچاله فضایی (Blackhole) اتفاق می‌افتد، دارد. ولی چیزی که اکثریت مردم نمی‌دانند، این است که بازی یک مرحله مخفی دیگر با نام Out Of This Dimension نیز دارد که اصلا بر روی نقشه مراحل بازی قابل رویت نیست. برای دسترسی به این مرحله مخفی، باید در ماموریت سخت Asteroid Belt، دومین سیارک بزرگی که رنگی بین خاکستری و سبز دارد را از بین ببرید. با انجام این کار، یک پرنده در داخل مرحله ظاهر می‌شود و با پرواز کردن به سمت این پرنده، جواز ورود به مرحله مخفی دوم را پیدا می‌کنید. هرچند به احتمال زیاد از این کار پشیمان می‌شوید؛ چون با ورود به مرحله شاهد یک افکت پس زمینه عجیب، هواپیماهای کاغذی و همچنین سیاره‌هایی که چشم و دهان دارند و در حال خندیدن به شما هستند، روبرو می‌شوید!

 

صداهای بعد از شکست خوردن ماموریت (TimeSplitters 2)

بازی‌های سری TimeSplitters اصلا ترسناک نیستند و در سبک شوتر اول شخص قرار دارند. ولی بازیکنان در نسخه دوم سری متوجه شدند که با گذشت مدت زمانِ تصادفی‌ای در منوی شکست خوردن ماموریت، صداهای به شدت عجیب و شیطانی‌ای پخش می‌شد. بعد از مقداری تحقیق، یک سری از متخصصان صوتی به این نتیجه رسیدند که این صداها در واقع نسخه‌های آهسته شده از نوارهای آزمایش هنرپیشه‌ها برای کارکتر Captain Ash بوده‌اند.

 

پیام مخفی (Sonic CD)

در بازی Sonic CD برای افزونه MEGA CD کنسول سگا جنسیس، می‌توانید با فعال سازی ویژگی Sound Test، وارد یک صفحه مخفی بشوید. برای این کار ابتدا باید با وارد کردن جهت‌های ((پایین، پایین، پایین، چپ، راست)) وارد حالت Sound Test شوید و سپس به ترتیب اعداد 25 – 12 – 46 را وارد کنید. بعد از فشردن کلید Start، شما بلافاصله به صفحه‌ای که در بالا می‌بینید هدایت می‌شوید. این صفحه در واقع یک پیام ضد Piracy است ولی به لطف موسیقی عجیب و هراس‌آوری که در این صفحه پخش می‌شود و همچنین چهره وحشتناک سونیک که در پس زمینه مشاهده می‌شود، حسابی لرزه به اندام بازیکن می‌اندازد.

حالا متن ژاپنی موجود در صفحه به چه معنی است؟ این عبارت به انگلیسی این‌گونه ترجمه می‌شود: FUN IS INFINITE WITH SEGA ENTERPRISES

 

اشباح سازندگان (Metal Gear Solid 2 – Metal Gear Solid 4)

روح‌ها پدیده‌های فرابشری‌ای هستند که به وفور در سری متال گیر به عنوان رازهای مخفی استفاده شده‌اند. اگر در مرحله اول نسخه دوم بازی، از صفحه پروژکتور دوم در Hall 2، تصویر تهیه کنید، ناگهان تصویر یک روح روی صفحه پدیدار می‌شود که در ابتدا باعث می‌شود تا حسابی جا بخورید و حتی بترسید. ولی بعد از کمی دقت کردن متوجه می‌شوید که شبح مذکور، خود هیدئو کوجیماست و نه کس دیگری! گرفتن این تصویر در نسخه HD Collection باعث باز شدن اچیومنت Who You Gonna Call می‌شود که به سری فیلم‌های Ghostbusters اشاره دارد.

کوجیما در نسخه چهارم سری نیز از این حقه استفاده کرد. در Act چهارم بازی، عکس گرفتن با دوربین و در مکان‌هایی خاص،باعث می‌شود تا ارواحی روی صفحه پدیدار شوند که از سازندگان و کارکترهای قبلی سری تشکیل شده بودند.

 

زمزمه شدن نام‌ها (Black & White 2)

بازی Black & White 2 ادامه‌ای بر بازی قبلی این سری بود که توسط استودیوی Lionhead و زیر نظر شخص پیتر مولینیو ساخته شده بود و سبک‌های استراتژی همزمان، شهرسازی و God Game را با هم ترکیب می‌کرد. این بازی در حالت عادی چیز ترسناکی ندارد؛ ولی مسئله اینجاست که اگر شما بازی را بعد از ساعت 10 شب انجام دهید، به ناگهان و در زمان‌های تصادفی، اصواتی می‌شنوید که مشغول زمزمه کردن نامتان هستند! حقیقت اینجاست که این بازی یک آرشیو بزرگ از نام‌های ضبط شده دارد و بر اساس نام پروفایل و یا نام کاربری سیستمتان، صدای موردنظر را پخش می‌کند. این موضوع به شدت برای بازیکنانی که برای اولین بار این بازی را انجام دهند، هراس آور است.

 

Shy Guy Mask (Super Mario 3D Land)

در بازی Super Mario 3D Land و در مرحله 4-4، هنگامی که به انتهای مرحله می‌رسید روی میله پرچم نپرید. در عوض به پشت آن بروید و در نزدیکی نرده‌های فلزی بایستید. حالا اگر یک دقیقه در این مکان منتظر بمانید، یک روح در ناحیه پشت نرده‌ها، آرام آرام شروع به پدیدار شدن می‌کند و بعد از دقیقه‌ای دیگر، محو می‌شود. تابحال هیچ توضیحی درباره این مورد از طرف نینتندو ارائه نشده است و طرفداران بازی نیز، این روح را با نام‌هایی مثل Shy Guy Mask و Kodama خطاب می‌کنند.

 

افکت‌های Sanity مخفی (Eternal Darkness)

در بازی Eternal Darkness، هر چقدر بازیکن بیشتر توسط دشمنان دیده شود، نوار Sanity کارکترش نیز سریع‌تر کم می‌شود و اگر این نوار در هنگام ورود به یک اتاق دیگر، در کمترین حالت خود باشد، آن وقت است که افکت‌های Sanity اتفاق می‌افتند. بعضی از این افکت‌ها همیشه اتفاق می‌افتند ولی تعدادی از آن‌ها هم فقط در مکان‌ها و اتاق‌هایی خاص قابل رویت هستندکه از این لحاظ، به مانند یک راز مخفی می‌مانند. یک موقعیت به خصوص و به شدت ترسناک در این عنوان، جایی است که بازی کنترل همه چیز را به دست می‌گیرد و اقدام به پاک کردن تمامی فایل‌های ذخیره شما می‌کند. هرچند که بعدا متوجه می‌شوید که این اتفاق واقعا رخ نداده است. همچنین در اقدامی مشابه با Fatal Frame، اگر برای چند دقیقه به کنترلر دست نزنید، موسیقی بازی به ناگهان متوقف می‌شود و تصویری ثابت از آنتاگونیست بازی یعنی Pious (تصویر بالا) روی صفحه نقش می‌بندد.

 

جوکر (Batman: Arkham Knight)

هنگامی که بازی Batman: Arkham Knight را شروع کنید، با نمایی از جوکر روبرو می‌شوید و وظیفه دارید تا با نگه داشتن یک دکمه، او را بسوزانید. بعد از این، می‌توانید به بازی کردن ادامه دهید تا در نهایت با اتمام بازی، بخش New Game Plus را باز کنید. ولی اگر هوس شروع یک بازی جدید در این مود به سرتان بزند، حسابی وحشت می‌کنید. چون به محض شعله‌ور شدن آتش، جوکر به ناگهان زنده شده و شروع به فریاد کشیدن می‌کند. انگار که اصلا او نمرده بوده و به اشتباه در حال سوزانده شدن باشد.

 

Screechers (Mortal Kombat 9 – Mortal Kombat X)

در نسخه نهم بازی Mortal Kombat، دوباره با بخش Krypt سروکار داشتیم که در آن می‌شد تا لباس‌های جدید، فتالیتی‌های اضافه و کدها را باز و از آن‌ها استفاده کرد. ولی بیشتر بازیکنان از رفتن به این گالری سه بعدی برای باز کردن آیتم‌ها خودداری می‌کنند. دلیلش هم تصویر بالاست! این موجودات در زمان‌های تصادفی به صورت ناگهانی از زیر صفحه پدیدار می‌شوند و با یک صدای جیغ، حسابی بازیکنان را می‌ترسانند. با وجود این که بازیکنان از این اتفاق اصلا راضی نبودند، ولی گویا تیم سازنده بازی در استودیوی Netherrealm نظر دیگری داشتند؛ چون باری دیگر این ترس‌های ناگهانی را در Krypt بازی بعدی سری یعنی Mortal Kombat X هم استفاده کردند. هرچند که این بار، بازیکن با چندین موجود مختلف (گرگ، عنکبوت و…) و در قالب یک QTE روبرو می‌شد.

یادداشت مترجم: لعنت بر کسی که این ایده را پیشنهاد داده بوده!!!

 

چهرههای ترسناک (Call of Duty: Black Ops II)

هنگامی که در Call of Duty: Black Ops II – Mob of the Dead روی سقف ساختمان و جایی که هواپیما در حال سر هم شدن است قرار دارید، می‌توانید یک Jumpscare مخفی را فعال کنید. برای این کار باید به یک اسلحه Sniper Rifle مثل Barrett M82A1 یا DSR 50 در اختیار داشته باشید و به انتهای سقف و سمت چپ باند پرواز بروید. حالا اگر توسط دوربین سلاح به آتش بازی‌های موجود در دوردست نگاه کنید، تصویری تحریف شده که مانند چهره Russman به نظر می‌رسد (تصویر بالا)، برای لحظه‌ای کوتاه و همراه با پخش یک صدای جیغ مانند، پدیدار می‌شود.این مورد حتی در مپ Origins بخش زامبی نیز قابل رویت است و نیازمند نگاه کردن به یک برج در حال سوختن با دوربین سلاح است. متاسفانه این که چرا چنین چیزهایی در بازی وجود دارد، هیچ وقت توسط سازندگان بازی مشخص نشد.

 

لیزا (Silent Hills P.T.)

درست مشابه Fatal Frame و Eternal Darkness، اگر در این بازی نیز فقط برای چند دقیقه بازی را متوقف کنید و کاری انجام ندهید، لیزا شخصا به سراغتان می‌آید تا یادتان بیندازد که باید بازی را انجام دهید. این نکته مخفی در ابتدا توسط استریمری با نامCryoSphereD کشف شد که برای حرف زدن با دنبال کنندگانش، بازی را برای مدت دو دقیقه متوقف کرده بود.

حالا می‌دانید نکته جالب‌تر ماجرا کجاست؟ میکروفن او در تمام مدت بازی روشن بوده و حمله لیزا دقیقا بعد از به زبان آوردن کلمه ((کوجیما)) توسط او انجام شده است…

 

بیگانگان (Super Mario Galaxy)

اگر در ماموریت‌های Prince Pikante’s Peppery Mood و Octo-Army Icy Rainbow Romp در کهکشان Shiverburn Galaxy، وارد دوربین اول شخص شوید و به بالای کوه‌های موجود در سمت چپتان نگاه کنید، شاهد خواهید بود که سه موجود عجیب تمام حرکات ماریو را زیر نظر دارند.اوضاع وقتی ترسناک‌تر می‌شود که فایل‌های بازی را جستجو کنید. بر طبق گفته‌ی هکرهایی که موفق به استخراج داده‌های بازی شده‌اند، فایل تکسچر این بیگانگان، HellValleySkyTrees نام دارد. همچنین وقتی آن‌ها تلاش کرده‌اند تا با استفاده از کدهای پرواز کردن به این بیگانگان برسند، آن‌ها محو شدند.

 

خرس‌های عروسکی (Black Ops IICall of Duty:F.E.A.R. 3Lost Planet 3)

خرس‌های عروسکی، بار‌ها در سری Call of Duty ظاهر شده‌اند، ولی در نسخه Black Ops II واقعا ترسناک‌تر از قبل شدند. در طول بازی، می‌توانید این خرس‌ها را در مکان ظاهر شدن Mystery Boxها بیابید. حالا اگر مدتی منتظر بمانید و به آن‌ها نگاه کنید، خواهید دید که سرشان را بالا می‌آورند و بعد از چک کردن محیط با چرخاندن سرشان به سمت چپ، به سرعت به حالت اولیه باز می‌گردند.البته علاوه بر این سری، بازی‌های دیگری نیز از این موجودات مخملی استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال، در بازی Lost Planet 3 می‌توانید یک مکعب یخی را پیدا کنید که یک خرس عروسکی با چشمانی قرمز در آن زندانی شده است. در بازی F.E.A.R. 3 نیز و در مرحله Suburbs، می‌توانید یک خرس عروسکی تسخیر شده با چشم‌های قرمز رنگ پیدا کنید که اگر زیاد از حد با استفاده از حالت Iron Sight سلاحتان به آن نگاه کنید، کارکترتان را به شدت زخمی کرده و رنگ چشمانش به حالت معمولی برمی‌گردد.

با این که این خرس‌های عروسکی تا حدی ترسناک هستند، ولی هیچ کدامشان حتی به گرد پای یک موجود عروسکی خاص نمی‌رسند…

 

Robbie the Rabbit (Silent Hill 4: The Room)

آپارتمان Henry Townsend در سایلنت هیل 4 پر از موارد ترسناک و عجیب و غریب است که البته بنابر اعمال شما در طول بازی نمایان می‌شوند؛ مثل سایه هنری پشت در ورودی یا پدیدار شدن یک سر قطع شده در بیرون از پنجره.اما هیچ کدامشان به اندازه رابی، لرزه به اندامتان نمی‌اندازند. رابی خرگوشی عروسکی با یک دهان خون آلود است که سایلنت هیل بازها اورا به خاطر نقشش در سایلنت هیل 3 می‌شناسند و در این نسخه نیز حضور دارد.

در قسمتی از آپارتمان هنری، یک سوراخ وجود دارد که می‌توانید توسط آن، داخل خانه همسایه کناری‌تان را ببینید. با انجام این کار، متوجه می‌شوید که یک عروسک رابی به صورت خم شده روی تخت خواب او وجود دارد. ولی خب، این کار درستی نیست که خانه دیگران را دید بزنید و برای همین اگر این کار را زیاد انجام دهید، بار بعدی ناگهان متوجه می‌شوید که رابی دیگر در حالت قبلی‌اش قرار ندارد؛او در حال نگاه کردن و اشاره کردن به شماست. بله، او می‌داند که شما در حال انجام چه کاری هستید و می‌خواهد تا به شما هشدار دهد.

خب، این هم از قسمت دوم این مقاله. آیا این موارد به اندازه کافی ترسناک بود؟ آیا تا حالا با یک یا چند مورد از این رازها مواجه شده‌اید؟ پس حرف‌هایتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و همچنین منتظر قسمت سوم و پایانی نیز باشید!

مترجم: پرهام آقاخانی

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *