مشاهده خلأ اسرارآمیز کیهان توسط اخترشناسان

با مشاهدۀ فضای بین کهکشان‌ها می‌توانیم چیزهای زیادی یاد بگیریم – و اکنون برای اولین‌بار، ستاره‌شناسان از یک روش جدید برای مشاهده‌ درون این بسته‌های اسرارآمیز خالی استفاده کرده‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، خلأ در فضا به دلیل انبساط جهان است – این امر یک شبکه‌ از مواد را همراه با فضاهایی بین رشته‌ها ایجاد می‌کند. به نصف کردن یک ساندویچ پنیر کبابی فکر کنید، البته اگر پنیر از رشته‌های کهکشانی درست شده باشد. خلأ کیهانی در تابش پس‌زمینه‌ی میکروویو کیهانی(CMB) قابل تشخیص است؛ این تابش بقایای یک تابش الکترومغناطیسی است که از عصر نو ترکیب (recombination) حدود ۳۸۰ هزار سال پس ازبیگ بنگ باقی مانده است.

تابش پس زمینه، نخستین نوری است که در جهان ظاهر شده و درون آن خلأهای کیهانی به نظر با دما همبستگی دارند. مناطق داغ‌تر با رشته‌ها ارتباط دارند و مناطق خنک‌تر به خلأها مربوط می‌شوند. اکنون برای اولین بار، محققان از نقشۀ تابش پس زمینه استفاده کرده تا خلأهای کیهانی را مطالعه کنند. گروهی از محققان به رهبری دیوید آلونزو از دانشگاه آکسفورد انگلیس ۷۷۴ خلأ کیهانی را در تابش پس زمینه کیهانی، نقشه‌برداری کردند تا خواص ِ گازی که درون آن جریان دارد را مطالعه کنند.

آنها از داده‌های نقشه‌نگاری طیف‌سنجی باریون(BOSS) استفاده کردند؛ BOSS امواجی که در جهان اولیه جریان داشتند را بررسی کرد. این امواج شبیه موج‌های آب یک استخر هستند و هنوز در سراسر جهان بصورت نوسانات منظم در ماده‌ی طبیعی قابل تشخیصند. این داده‌ها همچنین مکان خلأهای کیهانی را در سراسر جهان شناسایی کرد و در واقع داده‌هایی بود که این گروه در مقابل تابش پس زمینه گردآوری کرد. سپس آنها انرژی فوتون‌های تابش پس زمینه کیهانی در هر خلأ را با فشار الکترونِ مدلسازی شده‌اش مقایسه کردند تا خواص گاز را تشخیص دهند.

این تصویر که بر پایۀ داده های بدست آمده از ماهواره‌های کوبه، WMAP و پلانک تکمیل شده است، تابش پس زمینه کیهانی درست ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ را نشان می دهد.

محققان دریافتند که فشار درون خلأها کمتر از میانگین فشار کیهانی است که البته نتیجۀ غیرمنتظره‌ای نبود. مواد زیادی در خلأ وجود ندارد اما محققان چیز دیگری را پیدا کردند – نشانه‌هایی از اینکه گاز گرمتر از آن چیزی است که انتظار داشتند. “کریستوفر کراکت” در مقاله‌ای برای انجمن فیزیک آمریکایی توضیح داد: «اگر این یافته با دقت بررسی شود، می‌تواند نشانه‌ای برای پمپاژ انرژی در گاز بین کهکشانی و کمک به شکل‌گیری کیهان باشد.»

این اخبار  خیلی مهم است – به طور کلی، کشف کرده‌ایم که بادهای ناشی از سیاهچاله‌های پرجرم می‌توانند در شکل‌دهی کل کهکشان‌ها سهیم باشند. به زمان احتیاج داریم تا این یافته را در مورد خلأهای کیهانی ببینیم. یک بررسی عمیق‌تر احتمالأ با یک تلسکوپ قوی‌تر برای تأیید این داده‌ها نیاز است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی Physical Review D منتشر شده است.

تانی کال

برگرفته از sciencealert

بیگ بنگ

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *