جنبه های مثبت : عمر باطری طولانی، صفحه نمایش روشن، کیبور راحت

جنبه های منفی: حافظه ی SSD کند، وب کم ضعیف و بی کیفیت

نقد و بررسی لپ تاپ دل پریسیژن ۷۷۲۰ - Dell Precision 7720

نقد و بررسی لپ تاپ دل پریسیژن ۷۷۲۰ – Dell Precision 7720

لپ تاپ Precision 7720 برند دل، یک ایستگاه کاری غول پیکر با عمر باطری طولانی است که در ادامه به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

لپ تاپ Dell Precision 7720 7.3 اینچی جزو دستگاه های غول پیکر معمولی به حساب نمی آید. اگرچه لپ تاپ های غول پیکری مثل این لپ تاپ معمولاً عمر باطری کوتاهی دارند، اما در تست های انجام شده، دل پریسیژن توانسته تا ۹ ساعت شارژدهی داشته باشد. هم چنین مجهز به صفحه نمایش روشن و شفاف، صدای فوق العاده و کیبورد راحتی نیز می باشد. آپشن هایی همچون پردازنده ی Xeon، و گرافیک Nvidia Quadro نیز در آن تعبیه شده اند؛ بنابراین لپ تاپی در اختیار دارید که با استفاده از آن می توانید شبیه سازی ۳D ، تدوین حرفه ای فیلم یا فعالیت های مهندسی تان را انجام دهید. با این وجود درایو solid-state و کم سرعت این لپ تاپ تاثیر به سزایی در عملکرد آن داشته است.

مشخصات فنی

سی پی یو                                     Intel Xeon E3-1535M v6

سیستم عامل                                           Windows 10 Pro

رم                                                                          ۸GB

قابلیت ارتقاء رم تا                                                      ۶۴GB

اندازه هارد درایو                                                      ۲۵۶GB

طراحی: آیا تا به حال وزنه برداری کار کرده اید؟

اگر Road Runner (همان میگ میگ) قرار بود دور دنیا را بدود، کایوت (همان گرگ بدجنس) می توانست برای به دام انداختنش به جای سندان های Acme از لپ تاپ Precision 7720 عظیم الجثه دل استفاده کند! اندازه و وزن این لپ تاپ آن را به یک دستگاه سنگین و غول پیکر تبدیل کرده است که قرار دادن آن روی پاها برای کاربران بسیار سخت است مگر آنکه به وزنه برداری علاقه مند باشید!

به همان اندازه که حمل Precision 7720 سخت است، کارکردن با آن برای انگشت های شما راحت و آسان خواهد بود. درپوش آن از جنس کربن-فیبر و سطح کیبورد آن نرم می باشد و تجربه ی کلی کار با آن بسیار عالی خواهد بود. Precision 7720 با وزن ۷٫۶ پوند (۳٫۴۵ کیلوگرم) و ضخامت ۱٫۴ اینچ شباهت زیادی به Lenovo ThinkPad P70 17.3 اینچی با وزن ۷٫۶ پوند (۳٫۴۵ کیلوگرم) و ضخامت ۱٫۲ اینچ دارد و از MSI WE72 7RJ با وزن ۶٫۲ پوند (۲٫۸۱ کیلوگرم) و ضخامت ۱٫۳ اینچ سنگین تر است. Dell Precision 5520، ۱۵٫۶ اینچی- همتای کوچک تر ۷۷۲۰- با وزن ۴٫۴ پوند (۲ کیلوگرم) و ضخامت ۰٫۴ اینچ مجهز به تعداد پورت های بیشتری می باشد و به ZBook Studio G3 15 اینچی به وزن ۴٫۶ پوند (۲٫۰۸ کیلوگرم) و ضخامت ۰٫۷ اینچ شباهت دارد.

فراوانی تعداد پورت ها یکی از نقاط قوت نت بوک های عظیم الجثه و سنگین مثل ۷۷۲۰ است. در سمت چپ آن پورت یو اس بی ۳٫۰، پورت تاندربولت ۳٫۰، خروجی HDMI ، پورت کوچک نمایش، و یک Card reader هوشمند تعبیه شده است. در سمت راست آن نیز سه پورت یو اس بی ۳٫۰ ،یک جک هدفون، یک قفل امنیتی، و یک SD Card reader قرار گرفته است. جک اترنت و کلید پاور نیز در قسمت عقب قرار گرفته اند.

مقاومت و امنیت

Precision 7720 به گونه ای ساخته شده است که برای تحمل شرایط سخت سفرهای تجاری کاملاً مناسب می باشد. طبق گزارش کمپانی Dell، این لپ تاپ تست های مقاومتی ۱۵ML-SPEC که شامل دمای بالا، طوفان های گرد و خاک،  شوک ها و لرزش ها و  تست میزان ضربه پذیری در سقوط می باشد را با موفقیت گذرانده است.

مدیران IT، ۷۷۲۰ را به خاطر آپشن های امنیتی و مدیریتی بسیاری که در آن تعبیه شده است  تحسین می کنند. این دستگاه استاندارد مجهز به Card reader هوشمند و قابلیت پنهان سازی TPM است. هم چنین می توانید با پرداخت هزینه ی بیشتر قابلیت سنسور اثر انگشت یا سنسور NFC را نیز در اختیار داشته باشید. اگر لپ تاپ را به یک CPU سازگار مجهز کنید، به تکنولوژی مدیریت از راه دور Intel’s pro نیز دسترسی خواهید داشت.

صفحه نمایش

Precision 7720 که در اینجا مورد بررسی قرار گرفت مجهز به یک پنل ۱۹۲۰x1080 پیکسلی با رنگ های واضح و جزئیات دقیق و مشخص می باشد.

مطابق نتایج تست رنگ سنج، Precision 7720 تا ۱۲۶ درصد از طیف رنگ را بازتولید می کند ( هرعددی بالای ۱۰۰ ایده آل است). این امتیاز از میانگین لپ تاپ ها با بازتولید ۱۲۲ درصد، بالاتر و هم چنین از Dell Precision 5520 با بازتولید ۱۱۳ درصد نیز بهتر می باشد. بالاترین امتیاز ها نیز متعلق به HP ZBook Studio با ۱۶۹ درصد، ThinkPad P70 با ۱۵۸ درصد، و MSI WE72 با ۱۶۹ درصد است.

Precision 7720 رنگ های دقیقی را تولید می کند و در تست Delta-E امتیاز ۰٫۳ را کسب کرده است؛ در این تست هرچه عدد کوچک تر باشد نتیجه بهتر خواهد بود که این امتیاز از میانگین لپ تاپ های با قابلیت جایگزینی دسکتاپ با امتیاز ۱٫۳۵، ZBook Studio با امتیاز ۲٫۴، ThinkPad P70 با امتیاز ۰٫۷، و Precision 5520 با امتیاز ۱٫۵ بسیار بهتر است. MSI WE72 نیز با امتیاز ۰٫۴ بسیار نزدیک به Precision 7720 است و در جایگاه دوم قرار می گیرد.

Precision 7720 تا ۳۱۷ نیت روشنایی دارد و بدین ترتیب بالاتر از لپ تاپ های میانگین با ۲۹۰ نیت، ZBook Studio با ۲۴۱ نیت، ThinkPad P70 با ۲۷۷ نیت، و MSI WE72 با ۲۰۰ نیت قرار می گیرد. Precision 5520 از همه آنها روشن تر است و تا ۳۳۵ نیت روشنایی دارد. متاسفانه هنگامی که زاویه ی نمایش را ۴۵ درجه به سمت چپ یا راست تغییر می دهید، صفحه نمایش از قدرت کافی برای نمایش دقیق و واضح رنگ ها برخوردار نیست.

کیبورد، تاچ پد، و اهرم نشانگر: عالی و محکم

ابزارهای ورودی Precision 7720 وسیله های مناسب و راحتی برای تایپ و هدایت سیستم هستند. هنگامی که کیبورد این لپ تاپ را در تست ۱۰fingers.com آزمایش کردیم، سرعت ۸۱ کلمه در دقیقه را ثبت کرد که از سرعت میانگین خود آن کاربر با ۰۸ کلمه در دقیقه بالاتر بود. عمق حرکتی کلیدهای آن ۱٫۸ میلی متر است و برای گرفتن نتیجه بهتر باید تا ۶۹ گرم به آن نیرو وارد کنید. هردو امتیاز در محدوده ی قابل قبولی قرار می گیرند ( عمق حرکتی بین ۱٫۵ تا ۲٫۰، حداقل نیروی وارده ۶۰ گرم).

ترک پد ۳٫۹x2.0 اینچی این نت بوک توسط دو سری از کلیدهای چپ، راست و مرکزی احاطه شده است که با هر کلیک احساس مطمئنی را به کاربر القا می کند. هم چنین درون دادها را به طور دقیق دنبال می کند و ژست های سه انگشتی هدایت ویندوز ۱۰ را پذیرفته است.

کمپانی Dell یکی از اهرم های نشانگر مقعر و برجسته را در این لپ تاپ تعبیه کرده است. این pointing stick قابل قبول است اما از سطح استاندارد ترک پوینت های لنوو ( که در ThinkPad P70 تعبیه شده است) پایین تر است. دلیلش این است که اگرچه قلم های Dell دقیق تر هستند، استفاده از قلم برجسته ی تعبیه شده در مدل های لنوو به صرف انرژی کمتری نیاز دارد و استفاده از آن آسان تر است.

صدا: قوی و دل نشین، پس از تنظیم

قدرت صدای اسپیکرهای Precision 7720 به اندازه ای است که برای پرکردن فضای یک اتاق کنفرانس بزرگ کافی می باشد. در حالی که آن را با آهنگ های متعددی آزمایش میکنید بیس ها و درام ها را به طور دقیق می شنوید اما آواها به همان اندازه واضح نیستند. البته می توان این موضوع را با تغییر تنظیمات در WavesMaxxAudioPro برطرف کرد.

عملکرد: قبل از خرید حتما رم را چک کنید

Precision 7720 مجهز به یک سی پی یو Intel Xeon E3-1535M v6 ، رم ۸ گیگا بایتی، گرافیک Nvidia Quadro P3000 و حافظه ی داخلی ۲۵۶ گیکابایتی PCle  کلاس ۴۰ است. در تستی، یک ویدیوی ۱۰۸۰p از یوتیوب روی صفحه استریم شد و هم زمان ۱۵ صفحه کروم شامل Google Docs، Slack، TweetDeck را نیز باز کردیم و هیچ گونه کاهشی در سرعت عملکرد مشاهده نشد. این سیستم مجهز به   CPU ای است که  برای نیاز برنامه هایی مثل AutoCAD برنامه ریزی شده است و با دانلود اپ های بیشتری مثلOneNote ، Camera، photo و Edge همچنان پرقدرت و پرسرعت بود.

متاسفانه با وجود اینکه نمونه ی بررسی شده در این مقاله مجهز به  PCle NVMe SSD – پرسرعت ترین مدل – می باشد، Toshiba XG4 drive Dell که به آن مجهز شده بود کند بود و در بعضی تست ها امتیاز Precision 7720 را کاهش داد. اگر آن را به یک SSD 512 گیگابایتی PCle کلاس ۵۰ مجهز کنید، سرعت آن بیشتر خواهد شد.

در تست عملکرد کلی Geekbench 3 امتیاز Precision 7720، ۱۱،۴۲۰ شد که پایین تر از میانگین لپ تاپ هایی با قابلیت جایگزینی دسکتاپ با امتیاز ۱۵،۸۳۳ ، ZBook Studio با امتیاز ۱۴،۲۷۶  (مجهز به XeonE3-1505M V5، و رم ۳۲ گیگا بایتی)، ThinkPad P70 با امتیاز ۱۳،۵۱۸ ( مجهز به Xeon E3-1505M v5 و رم ۱۶ گیگا بایتی)، MSI WE72 با امتیاز ۱۴،۷۰۲ ( مجهز به کر i7-7700HQ و رم ۳۲ گیگا بایتی)، و Precision 5520 با امتیاز ۱۵،۴۳۷ ( مجهز به Xeon E3-1505M v6 و رم ۳۲ گیگابایتی) قرار می گیرد.

M2 PCLe SSD256 گیگابایتی تعبیه شده در Precision 7720، ۴٫۹۷ گیگابایت از فایل های چندرسانه ای را در مدت ۳۰ ثانیه و با سرعت ۱۶۹٫۶۴ مگابایت بر ثانیه تکثیر کرد که از میانگین لپ تاپ ها با سرعت ۵۳۱٫۳۴ مگابایت بر ثانیه،  ZBook Studio  مجهز به PCLe SSD 512 گیگابایتی با سرعت ۵۰۸٫۹۲ مگابایت بر ثانیه، ThinkPad P70 مجهز به M2 PCLe SSD 512 گیگابایتی با سرعت ۸۴۸٫۲ مگابایت بر ثانیه، MSI WE72 7RJ مجهز به SSD 512 گیگابایتی با سرعت ۸۴۸٫۲ مگابایت بر ثانیه و Precision 5520 مجهز به M2 PCLe SSD 512 گیگابایتی با سرعت ۴۶۲٫۶۶ مگابایت بر ثانیه کندتر است.

در تست Open Office Calc مدت زمان ۴ دقیقه و ۸ ثانیه طول کشید تا Precision 7720 بتواند ۲۰٫۰۰۰ نام را با آدرس هایشان تطبیق دهد که در مقایسه با سایر لپ تاپ ها زمان نسبتاً طولانی ای محسوب می شود. این مدت زمان در میانگین لپ تاپ ها ۳:۲۶، در ZBook Studio 3:23  ، در ThinkPad P70 3:23 ، در WE72 7RJ 3:22 ، و در Precision 5520 3:08 می باشد.

گرافیک و بازی: نتایج ترکیبی

اگر قصد دارید مدل سازی سه بعدی انجام دهید، Precision 7720 انتخاب مناسبی است. این لپ تاپ مجهز به GPU نوع Nvidia Quadro P3000 با حافظه ی ۶ گیگابایتی می باشد که در تست ۳D MarkFire Strike Ultra امتیاز ۲،۱۴۳ را ثبت کرده است. این لپ تاپ در مقایسه با ZBook Studio مجهز به Quadro M1000M 4 گیگابایتی با امتیاز ۸۲۵، ThinkPad P70 مجهز به Quadro M4000M با امتیاز ۱،۸۵۶، MSI WE72 7RJ مجهز به Quadro M2200 4 گیگابایتی با امتیاز ۱،۳۲۴، و Precision 5520 مجهز به Quadro M1200 4 گیگابایتی با امتیاز ۹۸۰ عملکرد بهتری داشته است.

Precision 7720 از پس انجام بازی های سخت نیز برمی آید، مثل Metro: 32 فریم در ثانیه که رکورد ۳۰ فریم در ثانیه را زده است. این عملکرد در مقایسه با میانگین لپ تاپ ها با رکورد ۵۹ فریم در ثانیه  ضعیف تر، با ThinkPad  با امتیاز ۳۲ فریم در ثانیه برابر، و از ZBook Studio با امتیاز ۱۴ فریم در ثانیه بهتر است.

در مورد Precision 7720 باید حواستان به نشان VR-Ready روی صفحه Dell باشد. نمونه ی بررسی شده در اینجا در تست Stream VR امتیاز حداقلی ۵٫۶ را کسب کرده است، یعنی حقیقت مجازی را به خوبی پشتیبانی نمی کند؛ عناوین را با صحت و درستی کمتری انتقال می دهد. میانگین  لپ تاپ ها امتاز ۹٫۱ را ثبت کرده است و این یعنی نت بوک های دیگر با قابلیت جابه جایی دسکتاپ عملکرد بهتری دارند. برای داشتن تجربه های ثابت VR، گرافیک خود را به Quadro P4000  یا P5000 ارتقاء دهید که به ترتیب ۲۸۰ دلار و ۱،۱۰۹ دلار گران تر از  P3000 هستند.

عمر باطری: بیشتر از حد انتظار

حمل Precision 7720  عظیم الجثه مشکل است، اما هنگامی که به outlet (شارژر) دسترسی نداشته باشید هم برای مدتی می توانید با آن کار کنید. در تست Laptop Mag Battery  این لپ تاپ تا ۹ ساعت و ۳۴ دقیقه شارژ دهی داشته است که در مقایسه با دسته ی میانگین با ۴:۲۹، ZBook Studio با ۵:۰۸، ThinkPad P70 با ۵:۵۳ ، و MSI WE72 با ۲:۵۷  بیشتر می باشد. اما Precision 5520 با زمان ۱۱:۵۷ شارژدهی بسیار طولانی تری داشته است.

وب کم

وجود یک وب کم بی کیفیت در لپ تاپ ۳۰۰۰ دلاری مثل این است که برای صرف شام به یک رستوران پنج ستاره بروید و با چنگال پلاستیکی غذا بخورید. سلفی هایی که با این لپ تاپ می گیرید صورت شما را بسیار نرم و فرورفته نشان می دهد و شبیه شخصیت فیلم های rotoscoped (نوعی پلی میان فیلم و انیمیشن) مثل Waking Life و A Scanner Darkly می شوید.

گرما: اصلاً جای نگرانی نیست

با لمس Precision 7720 احساس خنکی می کنید. پس از اینکه ۱۵ دقیقه از یک ویدیوی HD را روی نت بوک استریم کردیم، دمای راه اندازی قابل قبولی (زیر ۹۵ درجه ی فارنهایت) را ثبت کرد: تاچ پد (۷۰٫۵ درجه)، کلیدهای H و G (74.5 درجه)، و قسمت زیرین (۸۶ درجه).

نرافزار : استاندارد و کارآمد

Precision 7720 مجهز به برخی از برنامه های مفید و کارآمد  Dell  از جمله Support Assist  جهت اطلاعات سیستم و کمک، و بهینه ساز Precision جهت ارتقاء عملکرد می باشد. متاسفانه این لپ تاپ نیز همراه همه ی بدافزارهای ویندوز ۱۰ یعنی Candy Crush Soda Saga، سه گانه ی Sling TV، و Mine Craft ارائه شده است.

آپشن های ساختاری

Precision 7720 2،۸۶۳ دلاری که در اینجا بررسی شد مجهز به  Intel Xeon E3-1535M v6، رم ۸ گیگابایتی، گرافیک مجزای Nvidia Quadro P3000 ، SSD 256 گیگابایتی، و صفحه نمایش ۱۹۲۰X1080 پیکسلی می باشد. یعنی لپ تاپ بررسی شده یک درجه بالاتر از نمونه ی آزمایشی ۱،۵۹۹ دلاری مجهز به پردازنده ی کر i5 7300HQ، ۸ گیگابایت حافظه، هارد درایو ۵۰۰ گیگابایتی ۷،۲۰۰ rmp ، گرافیک ادغامی Intel HD 630، و پنل ۱۶۰۰X900 پیکسلی می باشد.

کمپانی دل لپ تاپ Precision 7720 را با صفحه نمایش های مختلفی ارائه می کند که از پنل ۱۶۰۰x900 پیکسلی آغاز می شود؛ پنلی که برای لپ تاپی با قیمت ۱،۵۹۹ دلار نسبتاً ضعیف است. بنابراین بهتر است ۲۹ دلار بیشتر پرداخت کنید و پنل ۱۰۸۰ پیکسلی را در اختیار داشته باشید که تصاویر شفاف و رنگ های بهتری را ارائه می کند.

نقد و بررسی لپ تاپ دل پریسیژن ۷۷۲۰ - Dell Precision 7720

نقد و بررسی لپ تاپ دل پریسیژن ۷۷۲۰ – Dell Precision 7720

پیشنهاد می کنیم با پرداخت ۴۴۰ دلار بیشتر، رم ۳۲ گیگابایتی را خریداری کنید (که به این ترتیب قیمت تمام شده ی لپ تاپ به ۳،۳۰۳ دلار می رسد). اگر قصد دارید نرم افزار پیچیده و پیشرفته ای را راه اندازی کنید باید با پرداخت ۳۹۲ دلار سی پی یو خود را به مدل Xeon E3-1505M v6 ارتقاء دهید و اگر به تجربیات کیفیت VR علاقه مند هستید باید ۷۲۱ دلار هزینه کرده و گرافیک Nvidia Quadro P4000 را خریداری کنید.

در حالی که Precision  با باطری ۹۱ وات-ساعت ۶  سلولی ارائه می شوند، در هنگام خرید ۲ انتخاب دارید. می توانید از همان باطری پیش فرض (اورجینال) استفاده کنید که مدل سریع تر express charge و قابل بازیابی است، و یا ۵۰ دلار بیشتر هزینه کنید و مدل Long Life Cycle  را در اختیار داشته باشید که در واقع مدت زمان شارژدهی آن بیشتر است.

حرف آخر

Precision 7720 مجهز به یک صفحه نمایش عالی است و طول عمر آن در مقایسه با بسیاری از نمونه های دیگر بیشتر و قابل توجه است و هم چنین عملکرد آن در گرافیک های سه بعدی کاملاً راضی کننده می باشد. تنها نکته ی منفی که میتوان در مورد این لپ تاپ ذکر کرد این است که SSD آن در مقایسه با همتاهای خود کندتر است.

اگر می توانید با صفحه نمایش کوچک تر کنار بیایید و VR جزو الویت هایتان نیست، Precision 5520 با قیمت ۲،۶۲۱ دلار انتخاب مناسبی است، که سریع تر و طول عمر آن نیز بیشتر است. با این وجود، اگر عملکرد عالی و صفحه نمایش بزرگ برایتان مهم است ۷۷۲۰ را انتخاب کنید.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *