شرکت تایوانی اچ تی سی که یکی از سازندگان مطرح و شناخته شده ی عرصه ی گوشی های هوشمند می باشد، با معرفی گوشی هوشمند پرچمدار خود با نام HTC U Ultra بار دیگر توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب کند.

این دستگاه از نظر ظاهری کاملاً متحول شده و شرکت سازنده با اضافه کردن ویژگی های خاص سعی کرده تا دستگاهی متفاوت را روانه بازار کند.

طراحی

HTC U Ultra نخستین گوشی هوشمند اچ ‌تی ‌سی به شمار می رود که در طراحی آن از ترکیب شیشه و فلز استفاده شده است. در واقع قاب پشت گوشی از جنس شیشه‌ی فوق‌ العاده براق ساخته شده است که ا‌چ‌ تی‌ سی فناوری ساخت آن را «طیف نوری ته‌ نشست هیبریدی» می نامد. لبه های پشت بدنه ی این تلفن هوشمند ۵٫۷ اینچی به صورت خمیده در نظر گرفته شده که حس بسیار خوبی را هنگام استفاده به دستان کاربر منتقل می کند. البته باید گفت براق‌ بودن گوشی باعث شده تا قاب گوشی به شدت لکه ‌پذیر باشد به طوری که با هر بار لمس آن، اثر انگشتان کاربر بر روی پنل پشت نقش می‌ بندد. اچ‌ تی‌ سی برای حل این مشکل، دستمال مخصوصی را نیز داخل جعبه‌ی گوشی قرار داده است.

فناوری ساخت پنل پشت HTC U Ultra «سطح مایع» نامیده می شود که به ادعای سازنده از حرکت و جریان آب الهام گرفته شده است. این نوع طراحی موجب شده تا در زوایای تابش نور به پشت گوشی، پنل شیشه‌ ای گوشی، با رنگ‌ های متفاوتی دیده شود.

این پرچمدار وزن معادل ۱۷۰ گرمی و ضخامتی برابر با ۸ میلی متر دارد و ابعاد آن از بسیاری فبلت های بازار بزرگتر است. اچ تی سی مدعی است، U Ultra می تواند سقوط تا ارتفاع ۱۰ متر را بدون مشکل تحمل کند، با این حال در مقایسه با قاب فلزی، مقاومت کمتری در برابر ضربه از خود نشان می دهد.

در لبه‌ی سمت چپ گوشی شاهد کلیدهای پاور و کنترل حجم صدا هستیم که با دکمه پاور برای تشخیص بهتر با بافت خاصی در نظر گرفته شده است. این کلید‌ها عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارند و فشردن آن‌ ها، حس خوبی به کاربر انتقال می‌دهد.

لبه‌ی پایین گوشی، میزبان اسپیکر و پورت USB-C است، ضمن آنکه اچ‌ تی‌ سی نیز همانند محصولات موتورولا و اپل، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از گوشی خود حذف کرده است که برای این فضای خالی امکان دیگری در نظر گرفته نشده است.

صفحه نمایش

اچ تی سی برای HTC U Ultra یک نمایشگر Super LCD 5 با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ را در نظر گرفته است. اما این بار به دلیل افزایش اندازه از ۵٫۲ به ۵٫۷ اینچ، تراکم پیکسل آن به ۵۱۳۳ در هر اینچ کاهش یافته است. این نمایشگر ۵.۷ اینچی تصاویر شارپ و پویایی را به نمایش می‌گذارد و رنگ‌ ها نیز دارای دقت مناسبی هستند.

وضوح تصاویر و خوانایی متون نیز در حد بسیار قابل قبولی است و میزان روشنایی نمایشگر نیز بسیار بالاست به طوری که در هنگام کار کردن با گوشی در زیر نور آفتاب با مشکلی مواجه نخواهید شد. نمایشگر HTC U Ultra از زاویه‌ای دید گسترده‌ای نیز بهره می برد و در زوایای مختلف، افتی در دقت رنگ‌ ها مشاهده نمی شود.

اچ‌تی‌سی علاوه بر صفحه نمایش اصلی، یک نمایشگر دیگری نیز برای گوشی در نظر گرفته است که عملکرد آن شبیه به نمونه مشابه آن در گوشی ‌های وی ۱۰ و وی ۲۰ ال‌جی است. این نمایشگر ۲ اینچی اعلان‌ ها‌ی مختلفی را به نمایش می‌گذارد و میان بر‌هایی از اپلیکیشن‌ های دلخواه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نمایشگر دوم به صورت پیش ‌فرض همو‌اره روشن است و به گفته اچ تی سی تأثیر چندانی بر میزان مصرف باتری دستگاه ندارد.

اسپیکر

اچ تی سی در HTC U Ultra برخلاف اچ ‌تی‌ سی ۱۰ از مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) بهره نبرده و به جای آن از راهکار کوالکام، موسوم به Aqstic، موجود در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ اکتفا کرده است.

کیفیت صدای خروجی این اسپیکرها در حد قابل قبولی می باشد اما در مقایسه با اچ ‌تی ‌سی ۱۰ دارای عملکرد ضعیف تری است.

اسپیکرهای بوم ‌ساند این محصول از دو بخش تشکیل شده‌ اند که یک بخش در داخل اسپیکر مکالمه‌ی گوشی جای داده شده است و صداهای زیر را تولید می‌کند و بخش دوم که در لبه‌ی پایینی گوشی قرار دارد، صداهای بم را تولید می‌کند.

هدفون همراه با گوشی، USonic نام دارد و سوکت آن از نوع USB-C است. به گفته ی اچ تی سی این هدفون ‌ها با استفاده از الگوریتمی خاص، با صداهای محیطی سازگار می‌شوند و از عملکرد تقریبا مناسبی برخوردارند.

دوربین

دوربین در نظر گرفته شده برای HTC U Ultra به یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ ۱٫۵۵ میکرونی مجهز است و از گشادگی دریچه دیافراگم اف ۱٫۸ بهره می برد. این دوربین با بیرون زدگی زیادی از سطح قاب در نظر  گرفته شده و یکی از بهترین نمونه های بازار محسوب شود.

دوربین تعبیه شده توانایی ثبت تصاویری با کیفیت مطلوب،شفاف و با جزئیات بالا هستند دارد اما معایب آن به دو بخش عمده تقسیم می شود: گستره‌ی داینامیکی نامناسب تصاویر؛ نداشتن ثبات در ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور.

در طول شب و شرایط نوری نامناسب، دوربین یو اولترا به لطف رزولوشن بالا، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و پیکسل‌های بزرگی که دارد، عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد؛ اما مشکلی که در این شرایط می‌توان بدان اشاره کرد، تمایل U Ultra به ثبت تصاویر با سرعت شاتر بسیار پایین، جهت روشن‌ کردن تصویر است. این مسئله باعث می‌شود در بسیاری مواقع، لرزش دست اثرگذار شود و تصویر حاصل بسیار بلور و ناواضح باشد.

نرم‌افزار دوربین اچ‌تی‌سی، رابط زیبایی دارد و به سادگی امکان دسترسی به حالت‌های مختلف، از جمله‌ حالت «Pro» را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما به صورت قابل درکی، تمرکز اصلی در طراحی این رابط، بر ثبت سریع تصویر یا point-and-shoot معطوف بوده است.

اما دوربین سلفی HTC U Ultra قادر به ثبت ویدیو ‌هایی با رزولوشن فول‌ اچ‌دی است و حتی از حالت اچ‌ دی ‌‌آر هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین تصاویر بسیار پویا و با جزئیات بالایی ثبت می‌کند و عملکرد آن از بسیاری از رقبای یو اولترا بهتر است.

حسگر اثر انگشت

جایگاه حسگر اثر انگشت HTC U Ultra در پنل جلوی گوشی و در بخش پایین نمایشگر در نظر گرفته شده است که با کلید هوم دستگاه یکپارچه شده است. این کلید حالت لمسی داشته و امکان فشردن آن وجود ندارد.

تنظیم این حسگر به سرعت گوشی‌ هایی مانند پی ۱۰ صورت نمی‌گیرد؛ اما پس از تنظیم کردن آن فرآیند باز کردن قفل گوشی با استفاده از حسگر اثر انگشت بسیار سریع است. با این که این حسگر، سریع‌ترین حسگر اثر انگشت روی گوشی‌های هوشمند نیست، اما سرعت قابل قبولی دارد.

نرم افزار

HTC U Ultra بر مبنای اندروید ۷.۰ توسعه‌ داده شده و رابط کاربری سنس آن نیز بیش از پیش به اندروید خالص نزدیک شده است. منوی تنظیمات یو اولترا از طراحی نوقا تبعیت می‌کند، تایل ‌‌های تنظیمات سریع استاندارد نیز در داخل رابط سنس به‌ کار رفته‌اند و اچ‌تی‌‌سی تغییری در بخش اعلان‌ ها به وجود نیاورده است.

البته اچ‌‌ تی‌ سی تعدادی قابلیت سودمند نیز به رابط کاربری خود اضافه کرده است که از بین آن‌ ها می‌ توان به مواردی همچون دابل‌ تپ برای روشن‌کردن نمایشگر، تغییر دمای رنگ‌ ها، فیلتر نور آبی با قابلیت زمان‌ بندی، امکان فعال‌کردن حالت همیشه‌ روشن برای کلید‌های خازنی ناوبری، اجرای سریع نرم‌افزار دوربین با دو بار فشردن کلید پاور و تنظیماتی برای چراغ LED اعلان اشاره کرد.

نمایشگر دوم HTC U Ultra ­مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزاری آن را به ارمغان می‌آورد؛ اما همان‌طور که انتظار داشتیم، عملکرد این نمایشگر دقیقا همانند چیزی است که پیش از این در گوشی وی ۲۰ ال‌جی تجربه کرده بودیم.

نمایشگر دوم اعلان‌ها را به نمایش می‌گذارد و امکان دسترسی سریع‌ به مواردی مانند مخاطبان منتخب، اپلیکیشن‌های دلخواه، تقویم و یادآورها را فراهم می‌کند. اما عملکرد این نمایشگر خالی از ایراد نیست؛ به عنوان مثال نمایشگر دوم حتی در حالت همیشه‌ روشن نیز پس از چند ثانیه خاموش می‌شود و برای استفاده‌ی مجدد از آن، باید از دابل‌تپ استفاده کنید؛ ضمن آنکه نمایشگر نمی‌تواند آخرین پنلی را که به آن مراجعه‌کرده‌ بودید، به خاطر سپارد. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که پنل تنظیمات سریع تنها زمانی در دسترس است که نمایشگر اصلی گوشی خاموش باشد و این مسئله کاربرد نمایشگر دوم را بسیار محدود می‌کند.

بازده و عملکرد

HTC U Ultra به تراشه‌ های قدرتمند کوالکام؛ سیستم-روی-یک-چیپ پرچم‌دار کوالکام در سال ۲۰۱۶، یعنی اسنپدارگون ۸۲۱ مجهز شده است. این تراشه چهار هسته‌ای است و بر مبنای لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده است. تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ از دو خوشه‌ی پردازشی تشکیل شده است؛ یک خوشه‌ با توان کمتر شامل دو هسته‌ی اختصاصی Kryo با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز و یک خوشه‌ی قدرتمند، شامل دو هسته‌ی Kryo که روی فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند.

این هسته‌های پردازشی با واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۳۰ و کنترلر حافظه‌ی LPDDR4 مجتمع شده است.اما پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ را ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی همراهی می‌کند که این حافظه به لطف وجود درگاه میکرو ‌اس ‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت قابل ارتقاء است. HTC U Ultra گوشی قدرتمندی است که از پس تمام بازی ‌های گرافیکی کنونی بر می‌آید. این گوشی به استثنای لگ‌های جزئی، در اغلب مواقع، عمکرد سریع و روانی از خود به نمایش می‌گذارد.

باتری

شاید یکی از مهمترین بخش های یک گوشی نوع باتری و عملکرد آن باشد که متاسفانه HTC U Ultra با وجود ضخامت نسبتا زیاد و ۸ میلی‌ متری از یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می برد و این مقدار ناکافی به نظر می رسد.

در شرایطی استفاده ‌ی سبک از گوشی، می ‌توان انتظار داشت باتری تا یک روز کامل کاربر را همراهی کند که این مقدار در هنگام استفاده سنگین به کمتر از یک روز کاهش می یابد.

البته نکته مثبت در بخش باتری HTC U Ultra بهره گیری از نسخه‌ ی سوم فناوری شارژ سریع کوالکام، موسوم به Quick Charge 3.0 می باشد که مشکل شارژدهی کم باتری را تا حدودی کمرنگ می کند.

سخن آخر

با بررسی بخش های مختلف HTC U Ultra می توان گفت که این گوشی تمام نیازها و انتظارات از یک پرچمدار را تا حدود مناسبی برآورده می کند.

اگرچه مشکلاتی از قبیل: نبود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، شارژدهی متوسط باتری و مقاوم نبودن در برابر آب و گرد و غبار با محصول جدید اچ تی سی همراه است اما با وجود عملکرد سریع و روان، نمایشگر بسیار خوب، رابط کاربری نزدیک به اندروید خالص، کیفیت ساخت و طراحی جذاب می تواند گزینه بسیار مناسبی برای کاربران محسوب شود.

Vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *