نگاهی به سریال Peaky Blinders

به بهانه‌ی شروع فصل چهارم سریال Peaky Blinders و بازگشت هیجان‌انگیز آن تصمیم گرفته شد یادداشتی راجع‌به آن برای شما تهیه کنیم. 

نگاهی به سریال Peaky Blinders

سریال Peaky Blinders نوشته‌ی نویسنده‌ی توانا و کار کشته «استیون نایت» (Steven Knight) است که با نوشتن فیلمنامه‌ی فیلم‌هایی مثل Eastern Promises و Dirty Pretty Things (نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی) و همکاری با کارگردانانی مانند دیوید کروننبرگ و استیون فریرز شناخته می‌شود. او همچنین در سال 2013 با نویسندگی و کارگردانی فیلم Locke با بازی «تام هاردی» (Tom Hardy) توانست توجهمنتقدان را به خود جلب کند.

پیکی بلایندرز در واقع گروهی حقیقی بودند که در اواخر قرن 19 میلادی و اوایل قرن بیستم در بیرمینگهام فعالیت داشتند. گرچه اسم و ظاهر سریال تاریخی است اما تقریبا همه‌ی سریال با تخیل توام شده است.

سریال Peaky Blinders استیون نایت یک درامای تاریخی و گانگستری است که در بیرمینگهام کمی پس از پایان جنگ جهانی اول رخ می‌دهد. نایت که خود اهل بیرمینگهام است حال و هوای حقیقی شهر و روح آن را به درستی به تصویر کشیده است. داستان راجع به گروه رومانیایی/ایرلندی پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) و رهبر آنان یعنی «تامی شلبی» (Tommy Shelby) با بازی «کیلیان مورفی» (Cillian Murphy) است. پیکی بلایندرها توجه سربازرس ارشد «چستر کمپل» با بازی «سم نیل» (Sam Niell) را جلب می‌کنند. کمپل که از طرف وینستون چرچیل برای پاکسازی شهر از اعضای ارتش حمهوری‌خواه ایرلند، کمونیست‌ها و گانگسترها به بیرمینگهام فرستاده شده‌است ماموریت دیگری نیز دارد، آن نیز پیدا کردن بارهایی از اسلحه‌ است که به جای رسیدن به مقصدشان در لیبی حال در بیرمینگهام هستند و کمپل بر این عقیده است که تامی شلبی از جای این بار گمشده خبر دارد.

شاید در نگاه اول این خلاصه داستان خیلی از مخاطبان را جلب نکند، اما با دیدن یک قسمت از این سریال کنار گذاشتن آن به کار بسیار سختی تبدیل خواهد شد. سریال Peaky Blinders علاوه بر بعد گانگستری خود دارای درامای بسیار قوی و همینطور عوامل و بازیگران تراز اول است که از عهده‌ی نقش‌های خود به بهترین نحو ممکن بر آمده‌اند.

از فصل اول این سریال با بازیگران سینمایی بزرگ مواجه می‌شویم. کیلیان مورفی که همکاری‌های متعددی با کریستوفر نولان داشته است در پیکی بلایندرز نقش اصلی، یعنی توماس شلبی را بازی می‌کند. توماس (تامی) شلبی رهبر گروه پیکی بلایندرز و عضو کلیدی خانواده شلبی محسوب می‌شود. او به کمک برادر بزرگترش «آرتور» با بازی «پال اندرسون» (Paul Anderson) و برادر کوچکترش «جان» اعضای گروه پیکی بلایندرز را رهبری می‌کند. دست راست تامی خاله او است. «پالی شلبی» با بازی «هلن مک‌کروری» (Helen McCrory) مشاور اصلی تامی است و کسی است که تامی به او کاملا اعتماد دارد. از فیلم‌های شناخته شده مک‌کروری می‌توان به نقش او به عنوان نارسیسا ملفوی در سری فیلم‌های هری پاتر اشاره کرد. در دوران جنگ، وقتی که مردان خانواده شلبی در حال جنگیدن با نازی‌ها بودند پالی و خواهر تامی «ایدا» با بازی «سوفی راندل» (Sophie Rundle) پیکی بلایندرها را رهبری می‌کردند.

با بازگشت تامی همه چیز تغییر می‌کند. تامی دیگر همان مرد سابق نیست. جنگ ذهنش را عوض کرده‌ است. از جنگ برای تامی تنها یک مدال شجاعت باقی نمانده است و کابوس‌هایش یک یادآور همیشگی هستند. همه‌ی این عوامل او را متوجه این حقیقت کرده است که برای رسیدن به حقش در این دنیا باید سخت بجنگد. تامی شلبی یک ضد قهرمان زیرک و دوست داشتنی است. او برای اعضای خانواده‌اش دست به هرکاری می‌زند اما برای رساندن آن ها به عظمت همان افراد را به خطر می‌اندازد، چون به هیچکس جز آن ها برای عملی کردن نقشه‌هایش اعتماد ندارد. اگر بخواهیم شخصیت تامی را با یک رنگ توصیف کنیم خاکستری بهترین گزینه است. او سفید نیست، اما هیچوقت به طور کامل خود را به سیاهی نیز آغشته نکرده است. تامی در طول فصل های مختلف سریال حد و حدودی را حفظ کرده است و به آن‌ها پایدار بوده اما گاهی برای نجات دادن خود و عزیزانش دستانش را در سیاهی فرو کرده است. در مورد بازیگران باید گفت که بی‌شک مورفی در نقشش می‌درخشد و تامی را به باورپذیرترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.

در نقطه‌ی مقابل تامی، سربازرس ارشد چستر کمپل قرار می‌گیرد. سم نیل بازیگر شناخته شده هالیوود که اکثرا او را از فیلم ژوراسیک پارک می‌شناسند نقش سربازرس کمپل را بر عهده دارد. یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها بین تامی و کمپل مربوط به جنگ است. کمپل در جنگ حضور نداشته و تامی بارها این مسئله را به کمپل متذکر می‌شود. انگار تامی علاوه‌بر زیر سول بردن شجاعت کمپل می‌خواهد به او یادآوری کند که مرگ را دیده است و از کمپل نمی‌ترسد. کمپل در ذهن خود بر این باور است که عشق خداوند را در کنار خود دارد و رستگاری در مسیر او است اما با دیدن سریال و نمایان شدن لایه‌های مختلف شخصیت او متوجه می‌شویم که او دارای تمام ویژگی‌های یک شخصیت منفی است. او زورگو، خشن، ضد زن و یک نارسیسیست است و انسان‌های دیگز برایش ارزشی ندارند.

جدا از داستان و شخصیت پردازی قوی، سریال Peaky Blinders از فیلمبرداری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. فیلمبرداران سریال فضای صنعتی بیرمینگهام را همانند یک دوزخ شهری به تصویر می‌کشند در حالی که سایه کاراکترها در مقابل شعله و جرقه‌های قرمز رنگ کارخانه‌ها و انفجارهای تصادفی شکل می‌گیرد. فیلمبرداری فصل سوم توسط «لاری روز» (Laurie Rose) انجام شده که فیلم‌های High-Rise، Free Fire و سریال London Spy را در کارنامه هنری خود دارد.

از دیگر نکاتی که سبب خاص بودن این سریال می‌شوند می‌توان به انتخاب موسیقی قوی آن اشاره کرد. اکثر موسیقی فیلم از موزیسین‌های سرشناس بریتانیایی مثل Pj Harvey ،Nick Cave & The Bad Seeds ،Arctic Monkeys ،Radiohead ،Royal Blood ،Black Keys/Dan Auerbach و The White Stripes است. موسیقی تیتراژ از Nick Cave & The Bad Seeds یکی از ستایش شده‌ترین آهنگ های این گروه موسیقی است. «دیوید بویی» (David Bowie) موزیسین مشهور انگلیسی یکی از طرفداران پر و پا قرص سریال بود و میل داشت قبل از مرگش موسیقی‌اش در سریال پخش شود اما با مرگ وی این کار عملی نشد. خالی از لطف نیست که بدانید از فصل دوم سریال بازیگران قدرتمند دیگری به گروه بازیگری افزوده می‌شوند که می‌توان از تام هاردی و آدرین برادی نام برد.

تانی کال

گیم شات

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *