خانه ورزش اخبار ورزش پیش بازی کره‌جنوبی- ایران: لذت استرس نداشتن

پیش بازی کره‌جنوبی- ایران: لذت استرس نداشتن

0

 ایران تیمی که موفق شده خیلی زود خود را به جام جهانی برساند، فردا(پنجشنبه) در اولین بازی خود پس از صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به میدان می رود.

دیدار کره‌جنوبی- ایران در ورزشگاه جام جهانی سئول یک بازی بدون استرس برای ایران و یک نبرد مرگ و زندگی برای کره‌جنوبی است.

داستان برعکس شده است؛ در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ دو تیم در اولسان به مصاف هم رفتند، آن موقع کره‌جنوبی تقریبا صعود کرده بود و نتیجه بازی برای ایران حکم مرگ و زندگی داشت.

کره‌جنوبی اگر بازی فردا را نبرد حضور همیشگی‌اش در جام های جهانی به خطر می افتد.

در هر گروه دو تیم مستقیما راهی جام جهانی می شوند و تیم سوم به بازیهای پلی‌آف خواهد رفت. در گروه A آسیا پس از ایران ۲۰ امتیازی که پیش از این اول شده و صعود کرده، کره‌جنوبی و ازبکستان به ترتیب با ۱۳ و ۱۲ امتیاز در رده های دوم و سوم قرار دارند. از آنجا که بازی آخر دو تیم مقابل هم در تاشکند برگزار می شود. کره اگر در بازی مقابل ایران نتیجه نگیرد کاملا خود را به خطر می اندازد.

احتمال صعود کره

کره‌ای‌ها حتی این فرصت را دارند که فردا صعودشان به جام جهانی را جشن بگیرند؛ این تیم اگر ایران را ببرد و در بازی همزمان ازبکستان در خانه چین شکست بخورد صعود کره مسجل می‌شود. در این گروه سه تیم سوریه، قطر و چین هم حضور دارند که به سوم شدن دل بسته‌اند. به هر ترتیب این شرایط نشان می دهد که کره‌جنوبی برای شکست دادن ایران خود را به آب و آتش خواهد زد.

اهداف کی‌روش

ایران با خیالی آسوده راهی سئول شده است. کارلوس کی‌روش اما عنوان کرده ایران برای بازی با کره‌جنوبی اهدافی دارد. نخست اینکه ایران می خواهد به روند شکست ناپذیری‌اش در آسیا و گل نخوردن در دیدارهای انتخابی ادامه دهد. ایران با هدایت کارلوس کی‌روش در چهار بازی قبلی خود با کره‌جنوبی، این تیم را یک-صفر شکست داده و حالا در پی برد پنجم است. کی‌روش نمی‌خواهد این رکورد عالی را خراب کند. برای مشاهده چهار برد کی‌روش مقابل کره‌جنوبی اینجا کلیک کنید.

سرمربی با تجربه ایران یک هدف مهم‌تر هم از این بازی دارد؛ محک زدن بازیکنان. کی‌روش چند بازیکن باتجربه مثل مسعود شجاعی و پژمان منتظری را دعوت نکرده است، البته گفته شده دلیل دعوت نشدن این بازیکنان ایجاد فرصت برای سایر بازیکنان است نه مسائل دیگر!

به هر حال بازی با کره‌جنوبی و بازی سه‌شنبه هفته آینده مقابل سوریه این فرصت را برای کی‌روش ایجاد کرده که چند بازیکن را محک بزند. در این میان همه توجه‌ها متوجه سامان قدوس بازیکنی سوئدی- ایرانی است. این مهاجم-هافبک ۲۳ ساله پس از درخشش در لیگ سوئد و دیدارهای انتخابی لیگ اروپا نظر مثبت کی‌روش را جلب کرد. قدوس در شرایطی که در دو دیدار دوستانه هم برای سوئد به میدان رفته بود ترجیح داد ایران را انتخاب کند و برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ شانس داشته باشد.

روزبه چشمی و امید نورافکن، دو بازیکن جوان استقلال هم در اردوی تیم ملی حضور دارند و باید دید به آنها هم فرصت بازی خواهد رسید. بازگشت علیرضا حقیقی هم دیگر نکته مهم فهرست تیم ملی است. کارلوس کی‌روش در این بازی ها نشان داده اعتقادی به ترکیب ثابت ندارد و قطعا تغییراتی در ترکیب تیم ایجاد می کند. سردار آزمون در این بازی دو اخطاره و محروم است و فرصت به دیگر مهاجمان خواهد رسید.

رونمایی از کره جدید

کره‌جنوبی پیش از بازی با ایران تغییرات فراوانی داشته و این تیم با آن تیم بازی رفت تفاوت زیادی خواهد داشت. نتایج ضعیف کره‌جنوبی در بازی های قبلی موجب شد تا کره‌جنوبی سرمربی خود را عوض کند. شین تائه یونگ کره‌ای جانشین اولی اشتلیکه آلمانی شد.

یونگ یک خانه تکانی اساسی در تیمش انجام داد. او ۱۲ بازیکن از ۲۳ بازیکن حاضر در دیدار آخر کره‌جنوبی مقابل قطر را که با باخت این تیم همراه شد را به تیم ملی دعوت نکرده است. از ۲۳ بازیکنی که برای بازی رفت به تهران آمدند کمتر از ۱۰ بازیکن در حال حاضر در اردوی این تیم حضور دارند.

تغییرات قابل توجه شین تائه یونگ مربی‌ای که پیش از این مربی تیم امید کره‌جنوبی بود یک ریسک بزرگ است. برای آشنایی با نفرات کره‌جنوبی اینجا کلیک کنید.

پس از انجام بازیهای فردا(پنجشنبه) یک هفته از دیدارهای انتخابی می ماند که سه شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

بازی‌های همزمان:

چین-ازبکستان، سوریه-قطر.

نتایج بازیهای قبلی:

کره‌جنوبی: کره‌جنوبی۳-چین۲، سوریه صفر-کره‌جنوبی صفر، کره‌جنوبی ۳-قطر ۲، ایران یک- کره‌جنوبی صفر، کره‌جنوبی ۲- ازبکستان یک، چین یک- کره‌جنوبی صفر، کره‌جنوبی یک- سوریه صفر، قطر ۳-کره‌جنوبی ۲.

ایران: ایران۲-قطر صفر، چین صفر-ایران صفر. ازبکستان صفر- ایران یک. ایران یک- کره‌جنوبی صفر، سوریه صفر- ایران صفر، قطر صفر- ایران یک، ایران یک- چین صفر، ایران ۲- ازبکستان صفر.

جایگاه در جدول:

کره‌جنوبی: با ۱۳ امتیاز، دوم

ایران: با ۲۰ امتیاز، اول

جایگاه در رده‌بندی فیفا:

کره‌جنوبی:۴۹

ایران: ۲۴

سابقه تقابل دو تیم:

تعداد بازی برد ایران مساوی برد کره‌جنوبی
۲۹ ۱۳ ۷ ۹

 

آمار ویژه:

*این بازی سی‌امین ملاقات ایران و کره‌جنوبی است. در ۲۹ بازی قبلی ۱۳ مرتبه ایران پیروز شده است و ۹ بار کره‌جنوبی. برای مشاهده بردهای تاریخی ایرانی مقابل کره‌جنوبی اینجا کلیک کنید.

*کره‌جنوبی ۳۲ گل به ایران زده است و ایران هم ۳۲ بار دروازه حریف خود را باز کرده است. بهترین برد ایران ۶-۲ است و بهترین پیروزی کره پنج بر صفر.

*چهار ملاقات قبلی دو تیم با برد یک- صفر ایران همراه بوده که در هر چهار بازی هم کی‌روش هدایت ایران را برعهده داشته است.

*ایران پس از برزیل دومین تیم صعود کرده به جام جهانی است.

*ایران در هشت بازی قبلی خود در مقدماتی جام جهانی گلی دریافت نکرده است.

*ایران آخرین بار ۱۵۳۸ روز قبل مقابل یک تیم آسیایی در بازی‌های رسمی شکست خورده و همچنین از آخرین باری که دروازه ایران باز شد، ۶۵۶ روز می‌گذرد.

*دو تیم هشت بار در انتخابی جام جهانی باهم بازی کردند که حاصل کار برای ایران سه برد، چهار تساوی و یک باخت بوده است.

*علی دایی با چهار گل بهترین گلزن ایران مقابل کره است، علی کریمی هم سه گل به این حریف شرقی زده است.

داور: پیتر گرین(استرالیا)

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *