کارشناسی داوری استقلال و صنعت نفت

استقلالی‌ها که به تازگی از بازی پارس جنوبی جم و حرف و حدیث‌های داوری‌اش راحت شده بودند در بازی با صنعت نفت آبادان باز هم چند صحنه شک برانگیز برای‌شان رقم خورد. اگرچه قضاوت فغانی مانند سوت‌های رضا کرمانشاهی چندان جنجالی نشد اما تصمیمات این داوربین‌المللی چندان هم در روند بازی بی‌تاثیر نبود.

اولین مورد بحث‌برانگیز در بازی گل اول استقلالی‌هاست. گلی که به گفته پیروز سیف‌الله پور، کارشناس داوری به دو دلیل مردود بود: «گل اول استقلال با دو اشکال داوری مواجه است. خطای هند علی قربانی یکی از فاکتورهایی است که در صحت این گل تردید ایجاد می‌کند. درست است که یک بازیکن هنگام پریدن روی هوا تعادل ندارد و دستش در هر حالتی می‌تواند قرار بگیرد اما مهم این است که بازیکن استقلال با دستش توپ را می‌زند و مقابل پای دیگر بازیکن استقلال می‌اندازد. خطای هند بازیکن استقلال در این صحنه کاملا مشخص است اما حتی اگر در مورد این قضیه بعضی از کارشناسان اعتقاد داشته باشند که خطای هند انجام نشده، آفساید بودن گل کاملا مشهود بود. در شرایطی که دروازه‌بان از دروازه خارج شده است قانون آفساید می‌گوید که دو بازیکن تیم حریف باید جلوتر از بازیکن استقلال باشند اما در صحنه گل فقط یک بازیکن جلوتر از پژمان منتظری است و این گل صد در صد آفساید است.»

مورد مشکوک بعدی گل صنعت نفت آبادان در دقیقه ۲۶ بود که آفساید اعلام شد: «از طریق دوربین نمی‌توان تشخیص داد که این تصمیم درست بوده یا نه و بهتر است که به تصمیم کمک داور که کاملا به صحنه احاطه داشتند اطمینان کنیم و آفساید بودن گل را بپذیریم.»

صحنه‌ای که در دقیقه ۷۳ بازیکنان صنعت نفت اعتقاد داشتند توپ از خط رد شده هم همین شرایط را داشت: «تا روی خط نباشیم امکان تصمیم گیری نیست. با توجه به جاگیری خوب، حق را باید به کمک داور  داد.»

یکی دیگر از صحنه‌های بحث برانگیز مسابقه، برخورد مشکوک به پنالتی زکی‌پور و جاسم کرار در دقیقه ۵۴ بود: «کاری به بزرگنمایی جاسم کرار و اغراقی که او انجام می‌دهد نداریم اما مدافع استقلال با خطا این بازیکن را سرنگون می‌کند. مدافع استقلال با نوک پا و دست روی این بازیکن خطا انجام داد و داور باید به نفع صنعت نفت اعلام پنالتی می‌کرد.»

در دقیقه ۸۵ بازی، مجید حسینی، پریرا را با خطا متوقف می‌کند که داور کارتی نشان نمی‌دهد: «جریمه این صحنه کارت قرمز است. اگر این خطا در محوطه جریمه انجام می‌شد جریمه آن پنالتی و اخطار بود اما چون خارج از محوطه انجام شده باید به او کارت قرمز نشان داده می‌شد که فکر می‌کنم آقای فغانی حتی از کارت زرد هم استفاده نکردند.»

تانی کال

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *