همانطور که می‌دانید نزدیک به ۳ سال است که ناشرهای بزرگ بازی‌های رایانه‌ای برای عناوین AAA خود بر روی پلتفرم کامپیوتر از قفل امنیتی Denuvo استفاده می‌کنند. کرک کردن و به عبارتی شکستن این قفل امنیتی که دارای یکی از پیچیده‌ترین الگریتم‌های امنیتی است بسیار سخت بوده و کار هرکسی نمی‌باشد. اولین عنوانی که از این قفل امنیتی استفاده کرد FIFA 15 بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد و از آن پس حضور بسیاری از گروه هایی که به کرک کردن بازی‌ها می‌پرداختند اعم از Codex ، FLT ، Reloaded و … بسیار کم رنگ شد.

همچنین گروه چینی ۳DM که یکی از پرکارترین گروه های عرضه‌ی کرک می‌باشد اقرار کرد شاید تا دو سال هیچ عنوانی کرک نشود؛ اما مدتی نگذشته بود که اعلام کرد توانسته الگریتمی برای شکست دادن این سیستم پیدا کند ولی قصد دارد برای مدتی هیچ کرکی منتشر نکند تا تاثیر آن را بر فروش بازی‌ها ببیند. البته این تنها نظر ۳DM بود و طولی نکشید گروهی جدید به نام CPY یا همان Conspir4cy به وجود آمد. در حال حاضر تنها این گروه توانسته قفل‌های Denuvo را شکست داده و کرک عناوین آن را عرضه کند. همانطور که گفته شد Denuvo از الگریتم های پیچیده برای رمز گزاری داده‌ها استفاده می‌کند و پی بردن به چگونگی آن کار بسیار سختیست، بنابراین گروه CPY نیز با تاخیر محسوسی موفق به انتشار کرک بازی‌ها می‌شود. اما از آغاز سال جدید میلادی، به نظر می‌رسد این گروه شمشیر را از رو بسته و تلاش بسیاری می‌کند تا هرچه سریع تر طلسم عناوینی که از این قفل استفاده کرده و تا به حال کرک نشده‌اند را بشکند. از بازی‌هایی چون Far Cry Primal و Resident Evil 7 گرفته تا درست همین امروز که کرک عنوان محبوب Battlefield 1 که همگان انتظار زیادی برای کرک شدنش را داشتند را در سایت‌های مختلف منتشر کرد.

اما سوال اینجاست که آیا حال که بازیکنان پشتشان به CPY گرم است، استفاده از Denuvo تاثیری در افزایش خرید عناوین به جای استفاده غیر قانونی از آنها خواهد داشت؟ شاید از نظر کمپانی اکتیویژن تاثیری ندارد و به همین دلیل است که در دو عنوان جدید خود با نام های Call of Duty: Infinite Warfare و Modern Warfare Remastered از این قفل امنیتی استفاده نکرده است.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *