Dead Rising 4 هفته گذشته منتشر شد و در رادار همه قرار گرفت. یکی از دلایلی که این اتفاق افتاد، ساده است. مایکروسافت و کپکام تصمیم گرفتند که این بازی را تحت یک عنوان منحصر به زمان در ویندوز استور منتشر کنند. به همین دلیل بازیبازان فقط میتوانند آن را از طریق ویندوز استور خریداری کنند و همه ما میدانیم که بسیاری از بازیبازان آن را تحریم خواهند کرد. خوشبختانه، Dead Rising 4 تا خدود سه ماه دیگر به استیم خواهد آمد. بنابراین زمان آن است که ببینیم این عنوان روی رایانههای شخصی چگونه عمل میکند.
در این بررسی عملکردی، برای CPU از یک Intel i7 4930K (توربوبوست شده در ۴٫۲ گیگاهرتز)، ۸ گیگابایت رم، کارت گرافیکی NVIDIA GTX980Ti، ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی و آخرین درایور نسخه WHQL از درایورهای GeForce استفاده شده است.
Dead Rising 4 توسط نسخه جدیدی از موتور فورج (Forge Engine) ساخته شده است؛ همان موتوری که Dead Rising 3 با آن ساخته شد. علاوه بر این، بازی به هیچ عنوان از دایرکت ایکس ۱۲ پشتیبانی نمیکند. بنابراین، میتوانیم بگوییم که ویندوز ۱۰ و نسخه استیمی که قرار است عرضه شود شبیه به هم اجرا میشوند (چرا که هر دوی آنها در دایرکت ایکس ۱۱ اجرا میشوند).
Dead Rising 4، همانند نسخه پیشینش به پردازنده خیلی قدرتمندی نیاز ندارد. برای این که بفهمیم بازی روی پردازندههای مختلف چگونه اجرا میشود، ما یک پردازنده دو هستهای و یک پردازنده چهار هستهای را شبیهسازی کردیم. سیستم با پردازنده دو هستهای شبیهسازی شده قادر بود در رزولوشن ۱۰۸۰ و تنظیمات Very High نرخ فریمی برابر با ۳۰ فریم در ثانیه ارائه کند، هرچند که متوجه مشکلات سرعت فریم بسیاری شدیم. وقتی که Hyper Threading را فعال کردیم، کمترین نرخ فریم به ۴۶ فریم در ثانیه رسید و همه مشکلات سرعت فریم از بین رفتند.
از طرف دیگر، سیستمهای چهار هستهای شبیهسازی شده و شش هستهای بازی را در کمترین نرخ فریم ۶۳ فریم در ثانیه و میانگین نرخ فریم ۷۸-۸۲ فریم در ثانیه اجرا کردند. بازی بسیار خوب در بیشتر از چهار ناحیه پردازشی، پردازش میشود؛ هرچند ما تفاوت خاصی در عملکرد این دو سیستم مشاهده نکردیم. این بدین معنی است که اکثر سیستمهای چهار هستهای مدرن قادر خواهند بود تجربه لذت بخشی را ارائه دهند.
در مورد نیازمندیهای گرافیکی بازی، کارت گرافیکی GTX980Ti، قادر بود تجربه ۶۰ فریم بر ثانیه پایداری را در رزولوشن ۱۰۸۰ و تنظیمات Very High ارائه کند. همانطور که در نمودار MSI Afterburner نشان داده شد، کارت گرافیکی ما تا آخرین توانش در حال استفاده بود و کمترین نرخ فریمی که مشاهده کردیم (هنگام رانندگی کردن و کشتن تعداد زیادی از زامبیها) ۶۳ فریم در ثانیه بود. کپکام هیچ ابزار ارزیابی داخلی درون بازی قرار نداده است، بنابراین ما سه مرحله اول بازی را تست کردیم (Tutorial, Case 1, Case 2).
Dead Rising 4، تعداد زیادی دشمن را در صحنه ارائه میکند، چیزی که بدون شک اکثر کارتهای گرافیکی را تحت فشار قرار میدهد. نه تنها این، بلکه یک سیستم خوب در مقوله قطع اندامها و همچنین افکتهای گرافیکی مدرن هم وجود دارد. بازتابهای فضا-صفحه بسیار خوب به نطر میرسند، انسداد محیطی به طور هوشمندانهای استفاده شده است، بسیاری از منبعهای نور روی اکثر مدلها سایه میاندازند (عکس زیر را مشاهده کنید که دو منبع نوری که در حال سایه انداختن روی فرانک هستند را نشان میدهد.)، تعداد زیادی بافتهای با کیفیت بالا استفاده شدهاند، تعداد قابل ملاحظهای از اجسام قابل تخریب هستند و تعدادی افکت روشن سازی کلی جالب هم وجود دارد.
Dead Rising 4، عنوانی است که از نظر ظاهری زیبا است. اکثر شخصیتها به شدت دارای جزئیات هستند، محیط بسیار زیبا به نظر میرسد و همه چیز همانطوری است که اکثر بازیکنان از یک عنوان تریپل اِی (AAA) جدید انتظار دارند. هرچند ما به شدت معتقدیم که بازی میتواند از یک فیلتر شارپ کننده رنگ سود ببرد. این بازی از TAA برای سیستم Anti-aliasing پشتیبانی میکند و با این که این تکنیک AA کار فوقالعادهای در از بین بردن حاشیههای دندانهدار انجام میدهد، اما به طور قابل ملاحظهای کل تصویر را تار میکند (هرچند که به اندازه TXAA بد نیست). و با توجه به ماهیت “UWP “Universal Windows Platform بازی، نمیتوانیم از SweetFX یا Reshade برای شارپ کردن جلوههای دیداری استفاده کنیم. پر واضح است که این مسئله بعد از انتشار نسخه استیم مشکلی نخواهد بود، ولی همچنان، یک فیلتر شارپنینگ باید در تقریبا همه عناوین اساسی باشد.
کپکام تعداد مناسبی از تنظیمات گرافیکی برای دستکاری کردن قرار داده است. بازیبازان رایانههای شخصی میتوانند کیفیت LoD، Anti-aliasing، زامبیها، سایهها، آینهها و نورپردازی حجمی را تغییر دهند. به علاوه بازیبازان رایانههای شخصی میتوانند انسداد محیطی، عمق میدان، بازتاب فضا صفحه، Subsurface Scattering، Bloom، Translucency Lighting و Dynamic Load Scaling را فعال یا غیرفعال کنند.
در تنظیمات Low، کارت گرافیکی GTX980Ti، عنوان Dead Rising 4 را در کمترین حالت با نرخ فریم ۱۰۰ فریم در ثانیه اجرا کرد و همانند بسیاری از بازیهای اخیر، Dead Rising 4 روی تنظیمات Low هم خوب به نظر میرسد(با تنظیمات بافت روی high). بازیبازان رایانههای شخصی که کارت گرافیک ضعیفتر از GTX980Ti دارند، قادر خواهند بود بازی را با نرخ فریم پایداری در ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنند، به شرطی که برخی تنظیمات را پایین بیاورند.
روی هم رفته، Dead Rising 4 روی پلتفرم رایانههای شخصی خیلی خوب اجرا میشود. این بازی نیازمند پردازنده خیلی قدرتمندی نیست، در تنظیمات ماکسیمم خیلی عالی به نظر میرسد و یک تفاوت ۳۰-۳۵ فریم در ثانیهای بین تنظیمات پیش فرض Low و Very High آن وجود دارد. علاوه بر این، هیچ مشکل شتاب یا روانی موس هم احساس نکردیم. نشانگرهای کیبورد مناسبی روی صفحه وجود دارد و تعداد زیادی تنظیمات گرافیکی برای دستکاری کردن وجود دارد. همچنین به نظر میرسد که Dead Rising 4 از Denuvo استفاده میکند و با این که این بازی یک عنوان UWP است، روی رایانههای شخصی بسیار روان اجرا میشود.