امروزه سطح وسیعی از بدنه‌ی اکثر گجت های الکترونیکی هوشمند را نمایشگر آنها تشکیل می‌دهد و در واقع اگر نتوانید نمایشگر را ببنید، تقریبا نمی‌توانید استفاده‌ای از آن محصول داشته باشید. متاسفانه در حدود ۲۸۵ میلیون نفر از مردم سراسر جهان را افراد نابینا تشکیل می‌دهند و در واقع این تعداد، از استفاده از تعداد زیادی محصولات جذاب و کاربردی محروم هستند. حالا به لطف ساخته شدن اولین ساعت هوشمند بریل جهان ، این افراد نیز می‌توانند مانند کاربران عادی، از قابلیت‌های یک اسمارت واچ لذت ببرند.

کمپانی Dot که در کره‌ی جنوبی قرار دارد، مسئولیت توسعه و ساخت اولین ساعت هوشمند بریل جهان را بر عهده داشته است. این اسمارت واچ که هیچ محدودیت خاصی نسبت به دیگر گجت‌های قرن بیست و یکمی ندارد، از ۴ سلول بریل که همگی پویا و دینامیک هستند، برای نمایش محتوا بر رویش نمایشگر خود بهره می‌گیرد. این محصول که سازندگان، نام The Dot را برایش انتخاب کرده‌اند، مشابه دیگر ساعت‌های هوشمند، از طریق بلوتوث به تلفن همراه هوشمند کاربر متصل می‌شود و قابلیت دریافت و نمایش انواع پیام‌ها (مانند پیام‌های دریافت شده از نرم افزارهای مسنجر و یا جهت‌یابی به وسیله‌ی سرویس نقشه‌ی گوگل مپس) را در قالب حروف بریل خواهد داشت؛ همچنین کاربر می‌تواند سرعت به‌روزرسانی کاراکترها بر روی نمایشگر را نیز تنظیم کند تا با توجه به مهارت خود در خواندن پیام در قالب این خط، بتواند از قابلیت‌های The Dot بهره ببرد.

اولین ساعت هوشمند بریل جهان به نابینایان امکان می‌دهد محتوای نمایشگر را با دستانشان حس کنند

اولین ساعت هوشمند بریل جهان از دکمه‌هایی در کنار بدنه‌ی خود برخوردار است که کاربران می‌توانند برای ارسال پیام‌های ساده، از آنها استفاده کنند. همچنین این وسیله از یک API متن‌باز برخوردار است و این بدان معناست که هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند بنا بر خلاقیت و مهارت خود، قابلیت‌های آن را در آینده افزایش دهد؛ در تصویر متحرک زیر شما عزیزان گجت نیوزی می‌توانید نحوه‌ی تغییر سلول‌های قرار گرفته بر روی نمایشگر برای نمایش محتوای مختلف را مشاهده کنید:

اولین ساعت هوشمند بریل جهان به نابینایان امکان می‌دهد محتوای نمایشگر را با دستانشان حس کنند

اولین ساعت هوشمند بریل جهان محدودیت‌ها را از بین خواهد برد

اکثر گجت‌های هوشمند جهان که در حال حاضر به طور مخصوص برای استفاده از کاربران نابینا ساخته شده‌اند، از صدا برای انتقال پیام استفاده می‌کنند. اما این موضوع دو محدودیت بزرگ را برای این دسته از افراد ایجاد می‌کند: اول این که کاربران در محیط‌های پر سر و صدا مجبور می‌شوند که از هدفون و یا هندزفری برای شنیدن صدای آن دیوایس استفاده کنند؛ این موضوع باعث می‌شود که آنها از شنیدن صدای اطراف محروم شوند و همین موضوع باعث بروز خطراتی برای افراد نابینا در جهت مسیریابی و عدم برخورد با موانع و دیگر افراد خواهد شد.

محدودیت دوم این دسته از گجت‌ها این است که محتوای مورد نظر به صورت صوتی پخش می‌شود و همین موضوع باعث از بین رفتن حریم خصوصی و افشای پیام‌های دریافتی برای این دسته از کاربران می‌شود. بنابراین مشاهده می‌کنیم که این گجت‌های الکترونیکی که اکثر آنها نیز گران‌قیمت و دارای طراحی‌های نه چندان زیبا و ظریف هستند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و تنها ۵ درصد از افراد نابینا در سراسر جهان، از آنها بهره می‌گیرند.

عرضه‌ی ساعت The Dot فعلا به صورت محدود انجام می‌گیرد

اولین ساعت هوشمند بریل جهان به نابینایان امکان می‌دهد محتوای نمایشگر را با دستانشان حس کنند

اما اسمارت واچ The Dot به عنوان اولین ساعت هوشمند بریل در جهان، از این محدودیت‌ها برخوردار نیست و طراحی زیبا و ظریفی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. حالا پس از اتمام روند طراحی و توسعه‌ی این محصول که حدود ۳ سال به طول انجامیده است، کمپانی کره‌ای ارسال آن را برای تعدادی از ۱۴۰ هزار نفری که در تامین سرمایه‌ی مورد نیاز آن شرکت داشته‌اند، آغاز کرده است؛ گفته می‌شود که استیوی واندر (Stevie Wonder)، از خوانندگان بسیار معروف آمریکایی که سفیر صلح سازمان ملل در موضوع افراد معلول نیز محسوب می‌شود، جزو این حمایت‌کنندگان بوده است.

گفتنی است که سازندگان در نظر دارند تعداد ۱۰۰ هزار واحد از این ساعت را در سال ۲۰۱۷ تحویل کاربران نابینا دهند و این عرضه از ماه مارس (اواسط اسفند ماه) آغاز خواهد شد. ۴۰ هزار واحد باقی‌مانده نیز در سال آینده (۲۰۱۸) برای حمایت‌کنندگان پروژه‌ی The Dot انجام خواهد گرفت. در ضمن تعداد هزار واحد از این محصول نوآورانه نیز قرار است در خرده‌فروشی‌هایی در شهر لندن و با قیمت ۳۲۰ دلار در اختیار خریداران قرار بگیرد.

اولین ساعت هوشمند بریل جهان به نابینایان امکان می‌دهد محتوای نمایشگر را با دستانشان حس کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *