سرویس جی‎میل به عنوان یکی از اولین خدمات ارائه شده از طرف گوگل و سنگ بنای حضور آن‎لاین این ابر شرکت شناخته می‎شود. بنابراین وقتی شما کلمه عبور جی‎میل خود را فراموش می‎کنید، اگر اغراق نکرده باشیم، گویی شما همه چیز خود را در دنیای مجازی از دست داده‎اید. البته اوضاع به این بدی هم نیست. شما می‎توانید با تغییر کلمه عبور خود دوباره به حساب جی‎میل دسترسی داشته باشید.

روش بازیابی استاندارد جی‎میل

جی‎میل از چند روش برای تصدیق هویت شما و بازیابی (یا تنظیم مجدد) کلمه عبورتان استفاده می‎کند. خوشبختانه تمام این مراحل به صورت گام به گام از طریق یک ویزارد ساده قابل انجام است.

شروع فرآیند بازیابی کلمه عبور بسیار ساده است: تنها کافی است روی لینک forgot password در صفحه ورود جی‎میل کلیک کنید. سپس از شما خواسته می‎‎شود آخرین کلمه عبوری را که به یاد دارید، وارد کنید. اگر کلمه عبوری که به یاد دارید درست باشد و یک سیستم پشتیبان‌گیری از قبل تنظیم شده هم داشته باشید، سپس از شما خواسته می‎شود به چند شیوه مختلف کار را ادامه دهید. اگر شما هیچ کلمه عبوری را به یاد نمی‎آورید، باید روی لینک try a different question کلیک کنید.

گزینه بعدی با این فرض که شما یک ای‎میل بازیابی ثانویه نیز دارید (همان که در روز اول ساخت حساب جی‎میل خود وارد کرده بودید) یک کد را به این آدرس ای‎میل بازیابی ارسال خواهد کرد. زمان استفاده از این گزینه یک لینک به آدرس ای‎میل دوم شما (که لازم نیست حتما جی‎میل باشد) ارسال می‎شود که شامل یک کد 6 رقمی‎ است که این امکان را برای شما فراهم می‎کند تا یک کلمه عبور جدید ایجاد کرده و دوباره به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید. برای به دست آوردن این کد ای‎میل دوم خود را بررسی کنید، سپس آن را وارد کنید تا امکان ساخت کلمه عبور جدید فراهم شود. حساب‎های کاربری جدیدتر ممکن است از یک گزینه شماره تلفن پشتیبان نیز برخوردار باشند.

اگر این گزینه هم کار نکرد (با فرض این که شما به حساب ای‎میل دومی‎ که در زمان تنظیمات پشتیبانی گوگل وارد کرده بودید هم دسترسی ندارید)، دوباره روی لینک try a different question کلیک کنید. حالا ما به شیوه‎های قدیمی‎تر و با امنیت کمتر محافظت از حساب کاربری وارد می‎شویم، همان شیوه معروف پرسیدن یک سوال امنیتی مثل این که «نام بهترین دوست شما چیست؟» و شما باید بتوانيد حداقل به یکی از آنها پاسخ دهید.

در این مرحله، یک کلمه عبور جدید ایجاد و آن را تایید کنید. حالا شما دوباره به حساب خود دسترسی خواهید داشت.

حساب خود را امن کنید

بعد از این که یک کلمه عبور جدید ایجاد کردید، تنظیمات امنیتی مرتبط با حساب جی‎میل خود را بررسی کنید. ما به شما توصیه می‎کنیم اگر قبلا این کار را انجام نداده‎اید حتما یک شماره تلفن و یک آدرس ای‎میل پشتیبان به تنظیمات خود اضافه کنید. این اطلاعات به شما امکان می‎دهد به راحتی از طریق کد 6 رقمی‎ ارسال شده به ای‎میل یا پیامک کلمه عبور خود را بازیابی کنید.

هر چند گوگل از سوالات امنیتی موجود در حساب‎های قدیمی پشتیبانی می‎کند، اما دیگر به شما اجازه نمی‎دهد تا سوال جدیدی را اضافه کنید و شما تنها می‎توانید سوالات قبلی خود را حذف کنید. این یک سیاست گذاری تازه است زیرا سوالات امنیتی در تامین امنیت حساب کاربری شما بسیار شکننده و قابل نفوذ هستند. اما با این وجود این شیوه تا زمانی که خود شما به طور دستی سوالات امنیتی قدیمی‎ را پاک نکنید، همچنان فعال باقی خواهد ماند.

بعد از این که وارد حساب جی‎میل خود شدید، روی عکس پروفایل خود (اگر عکسی انتخاب نکرده باشید، به طور پیش فرض اولین حرف از اسم کوچک شما است) در گوشه راست بالای صفحه کلیک کنید تا به صفحه Settings حساب جی‎میل وارد شوید و بعد گزینه My Account را انتخاب کنید.

حالا در این صفحه روی گزينه Signing in to Google کلیک کنید. در اینجا شما می‎توانید ای‎میل و شماره تلفن بازیابی خود را بررسی کنید و ببینید آخرین بار چه دستگاه‎هایی و از چه مکانی به حساب شما دسترسی داشته‎اند. اگر به دسترسی‎های مشکوک برخورد کردید، احتمالا شخص دیگری به جهت مقاصد خرابکارانه تصمیم داشته تا به حساب شما دسترسی پیدا کند.

گزینه‎های دیگری نیز در صفحه ورود وجود دارند که بد نیست به آنها نیز نگاهی بیاندازید. یکی از مواردی که بسیار توصیه می‎شود، استفاده از تنظیمات تایید هویت دو مرحله‎ای است. همچنین اگر شما از حساب جی‎میل خود در تلفن هوشمندتان استفاده می‎کنید، می‎توانید به جای تایپ کردن کلمه عبور در صفحه وب پیام تاییدیه را مستقیما دریافت کنید.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *