عکاسی در موقعیت هایی که نور کافی ندارد کمی پیچیده تر و سخت تر می شود. اگر کمی اطلاعات درباره کارایی دوربین تان داشته باشید از فنون عکاسی بی نظیری بهره مند می شوید و حتی در نور کم هم می توانید بهترین عکس ها را بگیرید.

بیشتر دوربین ها ۳ تنظیمات اصلی دارند. speed، aperture و ISO

وقتی دوربین در حالت (Auto) اتوماتیک باشد مراقب این ۳ تنظیمات اصلی هست تا بهترین نور تصویر را به عکس شما بدهد. اما با این وجود ممکن است بخواهید خودتان این تنظیمات را تغییر دهید تا بتوانید عکس های بهتری بگیرید.

تنظیمات دوربین در حالت (Auto) اتوماتیک به شکل زیر است.

آموزش نکات عکاسی در نور کم

وقتی دوربین در حالت (manual) دستی باشد می توانید تمام این ۳ تنظیمات اصلی را خودتان تغییر دهید. به حالت manual دوربین خود نگاهی بیندازید و یاد بگیرید که چگونه باید دوربین را در حالت manual قرار داده و این سه گزینه (speed، aperture و ISO) را کنترل کنید.

در حالت manual به این شکل است: در گوشه سمت چپ بالا (Speed) سرعت شاتر قرار دارد و در گوشه سمت راست بالا aperture و ISO

آموزش نکات عکاسی در نور کم

سرعت شاتر تعیین می کند که شاتر دوربین چقدر باز می ماند و چقدر نور وارد دوربین می شود. بنابراین در عکاسی در نور کم سرعت شاتر باید بالا باشد.

یکی از نمونه های سرعت شاتر سریع سرعت ۱/۵۰۰ است که نور زیادی وارد دوربین نمی کند اما حتی بدون سه پایه هم عکس های واضحی می گیرد.

آموزش نکات عکاسی در نور کم

یکی از نمونه های سرعت شاتر پایین سرعت ۱/۱۰ است. در این حالت شاید عکس روشن تر شود اما اگر ثابت نباشد عکس تار می شود.

آموزش نکات عکاسی در نور کم

زمانی که سرعت شاتر دوربین بالاست عکس ها تار می شوند پس بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا دوربین ثابت بماند.

Aperture یا دیافراگم روزنه ای است که به نور اجازه می دهد وارد دوربین شود. می توانید وسعت روزنه و نوری که از /ان وارد دوربین می شود را کنترل کنید. هنگام تنظیم دیافراگم به خاطر داشته باشید که هر چه عدد بالاتر باشد دیافراگم کوچک تر است.

تنظیمات دیافراگم در گوشه بالای سمت راست قرار دارد. یکی از نمونه شماره ها برای دیافراگم عدد ۴٫۵ است که تصویر را روشن تر می کند.

آموزش نکات عکاسی در نور کم

با عدد ۲۹ دیافراگم کوچک تر است و تصویر تاریک تر.

آموزش نکات عکاسی در نور کم

ISO حساسیت سنسور دوربین به نور است. هر چه ISO بالاتر باشد حساسیت دوربین به نور بیشتر می شود و عکس روشن تری به دست می آید.

هر چه ISO پایین تر باشد حساسیت دوربین به نور کمتر است و عکس تاریک تر می شود. البته هر چه ISO بالاتر باشد عکس دانه دانه می شود.

آموزش نکات عکاسی در نور کم

پس به خاطر داشته باشید که دانه دانه شدن عکس به دلیل بالا بودن ISO دوربین است.

میتوانید ترکیبات مختلفی از این ۳ تنظیمات برای نیاز خود به کار ببرید. به عنوان مثال اگر از سوژه ای که سرعت بالایی دارد در نور کم عکس می گیرید از سرعت شاتر بالا، دیافراگم بزرگ و حساسیت بالا استفاده کنید.

برای گرفتن تایم لپس سرعت شاتر پایین دیافراگم کوچک و حساسیت پایین استفاده کنید و دوربین را با سه پایه ثابت نگه دارید.

بدونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *