استارتاپی برای بهبود زندگی معلولین

یک جوان باهوش کرجی که ۹۸ درصد معلولیت دارد، استارتاپی برای معلولین ارائه کرده است. آن هم استارتاپی که زندگی معلولین را دگرگون خواهد کرد.

وحید رجب لو استارتاپی برای تولید کرده است که با توسعه آن معلولین می‌توانند دنیای آرام‌تر و راحت‌تری داشته باشند. رجب لو جایگزینی زیبا برای واژه معلول دارد. وی تاکید دارد که توان یاب بگوییم نه معلول!

وحید در خط به خط حرف‌های خود بر این کلمه تاکید می‌کند، بنابراین وحید رجب لو یک توان یاب است یک توان یاب است که ۹۸ درصد بدنش از کار افتاده‌است و تنها با توان  ۲۰ درصدی دست راست خود می‌تواند کارهای مهمی را انجام دهد.

ارائه استارتاپی برای معلولین

وحید ۳۰ سال سن دارد و با بیماری ژنتیکی SMA به دنیا آمده است. وی به مرور قدرت دست و پای خود را از دست داده است. وحید ۱۱ سال است که با تلاش خود زندگیش را می‌گذراند و در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی وب کار می‌کند. وی استارتاپی برای معلولین دارد.

وحید در رویداد توان تک حضور داشت. رویدادی که در آن وحید توانست تا در مسابقه استارتاپ‌ها با استارتاپ ساخته خودش یعنی استارتاپی برای معلولین به نام همیار مهر نفر سوم شود. ارائه استارتاپی برای معلولین بهانه‌ای شد تا بخواهیم به اطلاعات بیشتری در مورد زندگی وحید رجب لو دست یابیم.

چون شما شرایط ویژه‌ای داشتید تا چه مقطعی توانستید تحصیل کنید؟

رجب لو در این مورد گفت که به دلیل شرایطی که دارد نتوانسته است به تحصیل ادامه دهد زیرا مدارس وی را ثبت نام  نمی‌کردند و بنابراین فقط توانسته است تا دوم دبیرستان درس بخواند. وی ادامه داد که این مدت را نیز به صورت غیرحضوری درس خوانده است. وی گفت که به صورت خودآموز برنامه نویسی یاد گرفته است و وارد بازار کار شده است.

در زمان ورود به مدرسه میزان معلولیت شما چقدر بود؟ به این میزان معلولیت داشتید؟

رجب لو ادامه داد که در آن زمان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد معلولیت داشته است، اما معلولیت وی اکنون به ۹۸ درصد رسیده‌ است. وی گفت که اکنون فقط ۲۰ درصد دست راستش کار می‌کند که خیلی هم نمی‌تواند از آن استفاده کند زیرا ممکن است آن را هم از دست بدهد.

چند سال است که کار می‌کنید؟

رجب لو گفت که مدت ۱۱ سال است وارد بازار کار شده است اما مدت ۷ سال است که کار طراحی وب انجام می‌دهد. وی ادامه داد که تنها کار می‌کند و به دلیل شرایطی که دارد نمی‌تواند به صورت تیمی کار کند.

آیا از کار خود درآمدی هم دارید؟

رجب لو در مورد میزان درآمد خود گفت که در این مدت ۱۱ سال، کل خرج زندگی و درمان خود را از این راه به دست آورده است.

آیا خودآموزی و یادگیری در خانه سخت نبود؟

وحید در مورد خودآموزی در خانه گفت که کار سختی است ولی با آزمون و خطا توانسته تا خیلی چیزها را یاد بگیرد و بیشتر در زمینه‌ کد نویسی کار می‌کند.

چگونه ایده ساخت استارتاپ همیار مهر به ذهن شما رسید؟

رجب لو در مورد ایده استارتاپی برای معلولین اعلام کرد که چند سالی که کار کرده است، بیماری وی واقعا پیشرفت کرده است. تا اینکه ایده همیار مهر (استارتاپی برای معلولین ) به ذهن وی رسیده است. و سپس سعی کرده تا ایده را راه اندازی کند.

وی ادامه داد که مشاغل کل کشور مثل آرایشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و خیلی‌های دیگر حاضرند برای معلولین خدمات ارائه دهند و همین مسئله باعث شده تا به فکر استارتاپی برای معلولین باشد. به عنوان مثال با یک آرایشگر تماس بگیری که برای انجام کار به خانه بیاید.

وی ادامه داد که به دلیل داشتن ایده استارتاپی برای معلولین به رویداد توان تک دعوت شده است. وی گفت که این رویداد امسال خیلی جا افتاده است و از شرکت‌ها خواست تا در قسمتی از کسب و کارشان از معلولین استفاده کنند و آنها را استخدام کنند. ایده رجب لو در بین ۲۲ استارتاپ‌ شرکت کننده سوم شد.

استارتاپ همیارمهر در چه وضعیتی قرار دارد؟

وحید رجب لو در مورد وضعیت استارتاپ خود یعنی استارتاپی برای معلولین اعلام کرد که نیاز به یک اسپانسر دارد تا کار را به صورت کشوری پیاده سازی شود. وی ادامه داد که درست است این کار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون هزینه دارد، اما اگر این کار بالا برود چندین برابر این پول درآمد خواهد داشت و باعث رشد مشاغل نیز خواهد شد.

چه حس و حالی بعد از دریافت جایزه داشتید؟

وی در مورد میزان خوشحالی خود بعد از دریافت جایزه سخن گفت و ادامه داد که واقعا حس و حال خوبی داشته است. وی گفت که این استارتاپ مانند بچه وی است و هرچه بیشتر بزرگ شود وی نیز بیشتر ذوق خواهد کرد.

آیا کسی باعث دلسردی شما در انجام کارها شده است؟

وی در پاسخ به این سوال گفت که اوایل درآمد خیلی کمی داشته است و برای ۱۰ هزارتومان دو ساعت پشت کامپیوتر می‌نشسته است. به گفته وی اکنون شرایط فرق کرده و بسیاری از دوستان و اقوام از وی می‌خواهند که در زمینه کامپیوتر به آنها کمک کند.

توانایی آموزش برنامه نویسی به کسی را دارید؟

رجب لو در پاسخ گفت که چند شاگرد توان یاب دارد. وی گفت که از افراد عادی پول می‌گیرد اما آموزش برای توان یاب‌ها رایگان است. وی گفت که شاگردی داشته که بعد از یک سال آموزش اکنون پروژه کاری انجام می‌دهد.

چه صحبتی برای مسئولین دارید؟ از مسئولین گله یا خواسته‌ای دارید؟

رجب لو گفت که شهردار کرج از وی تقدیر کرده است. وی گفت که اولین فرد معلول است که توانسته این کار را انجام دهد. وی از مسئولین خواهش کرد تا به وی کمک کنند که  زمین نخورد و بتواند استارتاپ خود را بالا ببرد. وحید رجب لو ادامه داد که انجام این کار برای وی افتخار بزرگی است زیرا سال‌ها سختی و تنهایی را تحمل کرده است.

برای آینده خود چه اهداف و آرزویی دارید؟ علاقه مند به انجام چه کاری هستید؟

رجب لو در پاسخ گفت که آرزوهای بسیاری دارد اما هدف وی تنها موفقیت استارتاپش یعنی استارتاپی برای معلولین است زیرا این استارتاپ برای وی بسیار مهم است. وی ادامه داد که برای این استارتاپ بسیار زحمت کشیده است و آرزو دارد از طریق آن زندگی آسان‌تر و راحت‌تر  شود. وی ادامه داد که ماهی ۲۰جلسه کار درمانی می‌شود تا دستش از کار نیافتد، در غیر اینصورت ممکن است دستش مانند باقی اعضا، دیگر کار نکند.

وی گفت که تاکنون به خاطر وی و وضعیتی که دارد خانواده‌اش نتوانسته‌اند به مسافرت بروند زیرا شهرها هیچ کدام برای معلولین مناسب سازی نشده‌اند. وی گفت که آرزو دارد یک پرستار شخصی داشته باشد تا بتواند مستقل‌تر زندگی کند و وابستگی کمتری به دیگران داشته باشد.

وی در پایان گفت که در این چند روز چند نفر به تیم همیارمهر اضافه شده است و قرار است تا از این به بعد کار به صورت گروهی ادامه یابد.

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *