اسپاتیفای اکنون از مرز 50 میلیون کاربر با پرداخت اشتراک ماهانه عبور کرده و به برتری خود نسبت به رقبایی چون آل موزیک، SoundCloud و گوگل ادامه می‌دهد.

این سرویس که تحت مالکیت کمپانی Spotify Ltd واقع در استکهلم سوئد قرار دارد، با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است. اسپاتیفایسال گذشته اعلام کرده بود که 30 میلیون مشترک آن به‌صورت ماهیانه حق اشتراک می‌پردازند که این میزان در ماه سپتامبر 2016 به 40میلیون رسید. این در حالی است که طبق گزارش ماه قبل، سرویس استریم اپل در جایگاه دوم این لیست قرار گرفته و تنها 20 میلیون کاربر فعال دارد.

وجود چنین مشترکانی، باعث دلگرمی سرمایه‌گذاران اسپاتیفای می‌شود چراکه آنها قصد عرضه عمومی سهام آن را در بورس دارند تا بتوانند از این طریق، راهی به‌سوی کسب درآمد پایدار بگشایند. سرویس اسپاتیفای در حال حاضر به سوددهی نرسیده و تمام درآمد خود را از طریق فروش حق اشتراک به‌دست می‌آورد و البته 10 میلیون کاربر آن، تنها به گوش کردن موسیقی پرداخته و تبلیغات موجود را می‌پذیرند.

هزینه اشتراک ماهیانه اسپاتیفای برابر با 9.99 دلار است که تخفیف‌هایی هم از این بابت وجود دارد. به‌عنوان‌مثال این هزینه برای دانشجویان و دانش آموزان 4.99 دلار است.

اسپاتیفای و سایر سرویس‌های موسیقی تأثیر به سزایی در رشد درآمدهای صنعت موسیقی داشته به‌طوری‌که این درآمد در سال 2016 با افزایش 7 درصدی روبه‌رو بوده است. این چنین افزایشی در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده و باید اشاره کنیم که فروش سالیانه موسیقی در سطح دنیا با 16.1 میلیارد دلار برابری می‌کرده که 5.4 میلیارد دلار آن از سرویس‌های استریم حاصل شده است.

این پیشرفت برای بیشتر دارندگان سرویس‌های استریم موسیقی خوشایند بوده اما یکی از نتایج مهم آن برای اسپاتیفای، فراهم  شدن امکانمذاکه راحت‌تر با استودیوهای موسیقی است چراکه آنها در ماه‌های اخیر موفق به ثبت قراردادهای بلندمدت با کمپانی‌های فعال درزمینهموسیقی نشده و مذاکرات اخیر آنها هم متوقف شده است.

به نظر می‌رسد که فشارها بر روی اسپاتیفای برای مذاکره با تولیدکنندگان موسیقی زیاد شده و به نظر اسپاتیفای موضع خود را دراین‌باره تغییر خواهد داد. البته این کار باعث افزایش مشتریان شده و نیز ارزش سهام این سرویس را بالا می‌برد و درنهایت منجر به بقای اسپاتیفای خواهد شد.

آی تی رسان

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *