عدم اجرای طرح رجیستری برای گوشی‌های خارجی دست‌ دوم

حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اعلام کرد افرادی که گوشی‌های دست‌ دوم وارد کشور می‌کنند، امکان استفاده از این دستگاه در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۰ روز است و پس از آن گوشی غیر فعال خواهد شد. به گفته‌ی وی امکان رجیستری گوشی‌های دست دوم خارجی در شبکه‌ی اپراتوری کشور وجود ندارد.

دهقانی‌نیا همچنین اعلام کرد:

سه شرط برای رجیستری گوشی مسافران وجود دارد؛ اول اینکه گوشی آن‌ها مشمول طرح باشد، از سوی دیگر مسافر قصد اقامت بیش از ۳۰ روز در کشور را داشته باشد و  بخواهد از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند.

با داشتن این سه شرط، مالک گوشی باید به سایت ثبت شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه مراجعه کند و پس از وارد کردن شماره ملی، شماره پاسپورت، مدل و برند و پرداخت حقوق گمرکی، امکان استفاده از گوشی را خواهد داشت، در غیر این صورت، طی بازه‌ی ۳۰ روزه، گوشی غیر فعال می‌شود و امکان استفاده‌ی مجدد از آن در شبکه‌ی اپراتوری ایران نخواهد بود.

به گفته‌ی وی، شخصیت‌های سیاسی و کسانی که از سیم‌کارت خارجی استفاده می‌کنند، مطلقا نیازی به هیچ فرایندی برای رجیستری گوشی‌های موبایلشان ندارند. بر این اساس کسانی که از سیم‌کارت‌های رومینگ شده استفاده می‌کنند، هرگز مشمول طرح رجیستری نمی‌شوند. همچنین توریست‌هایی که کمتر از یک ماه در کشور اقامت داشته‌ باشند، نیازمند هیچ اقدامی نیستند. صرفا افرادی که بیش از یک ماه قصد اقامت دارند، لازم است گوشی خود را ثبت کنند یا از کشور ایران گوشی خریداری کنند.

وی همچنین اعلام کرد مسافرانی که مدام به کشورمان سفر می‌کنند، بهتر است همان بار اول در بدو ورود به کشور گوشی خود را در سامانه‌ی در نظر گرفته‌شده ثبت و رجیستر کنند و عوارض گمرکی را پرداخت کنند؛ در غیر این صورت گوشی آن‌ها دفعه‌ی بعدی که وارد کشور شوند، سرویس دریافت نخواهد کرد.

سامانه‌ و اطلاع‌رسانی

بر اساس گزارش مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا، درگاه اینترنتی سامانه همتا در این آدرس در دسترس است. همچنین کاربران برای دریافت اطلاعات این طرح می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی طرح ثبت تلفن همراه مراجعه کنند. کاربران همچنین برای دریافت اپلیکیشن‌های مرتبط با این طرح باید به کانال شبکه‌های اجتماعی طرح ثبت تلفن همراه (@hamta_ntsw) مراجعه کنند. سامانه‌ی ثبت گوشی‌های مسافری نیز در این آدرس در دسترس است. برای شکایت از موارد تخلف افراد باید به سامانه‌ی تعزیرات حکومتی (جهت ثبت شکوائیه‌ی اینترنتی) و نیز سامانه‌ی سازمان حمایت (جهت ثبت شکوائیه‌ی اینترنتی) مراجعه کنند. همچنین کاربران می‌توانند شکایات خود را با مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه ۰۹۶۳۶۶ در میان بگذارند.

تانی کال

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *