نقد و بررسی Agents of Mayhem

“به قلم حامد زاهدی”

داستان از کجا شروع شد!؟

در سال 2014، استودیو Volition از سوی بازیکنان و مشوقان خود در شهر شمپین واقع در ایالت ایلینوی موفق به جمع‌آوری 200 هزار دلار کمک‌های مردمی شد؛ حال شرایط مهیا بود که استودیو نام برده شده دست به استخدام یک سری نیروی تازه نفس جهت ساخت عنوانی جدید بزند. از همین رو اقدام به استخدام 100 کارمند جدید کرد. تا مه 2016 و درز نام جدید Agents of Mayhem از سوی شرکت Koch Media (یکی از زیرشاخه‌های وابسته به Deep Silver) هیچ اطلاعات خاصی در دسترس نبود تا نهایت در آقای “اسکات فیلیپس” (Scott Phillips) با اشاره به دنیای Saints Row طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت IGN و انتشار تریلر معرفی، توجه بازیکنان را به این Agents of Mayhem جلب کرد.

بگذارید همین اول تکلیفمان را مشخص کنیم و پاسخ سوال “آیا Agents of Mayhem کپی برداری از Saints Rowاست یا خیر؟” را بدهیم. نباید گفت که هیچ عنصری از سری Saints Row در بازی Agents of Mayhem یافت نمی‌شود چرا که همچنان شاهد هرج و مرج‌های چالش‌برانگیزی هستیم که بازیکنان را در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌دهد که طبیعتا مناسب با همان موقعیت باید از خود عکس العمل انجام دهند. این بازی شما ارائه دهنده عنوانی تک نفره و ماجراجویی بوده که تمرکز خاصی برروی بخش آنلاین و چند نفره نیز دارد. Agents of Mayhem درست همانند بازی‌های کارتونی اکشن ساخته سال 1980 میلادی مثل G.I. Joe و He-Man بوده و می‌تواند حس نوستالژی عالی به بازیکنان انتقال دهد.

Agents Of Maythem

 یکی از نکات مثبت این عنوان را می‌توان تنوع در طراحی شخصیت‌ها دانست؛ 12 شخصیت با اخلاقی متفاوت طراحی شده که هر کدام دارای خصوصیاتی منحصر بفرد است و می‌تواند با علایق شما خوی بگیرد. حرکات و دیالوگ‌های طنز جایگاه ویژه‌ای در عنوان مذکور دارد؛ گاهی در وسط میدان جنگ حضور دارید و تمام تمرکزتان روی نابودی دشمنان است اما ناگهان یکی از شخصیت‌ها با بیان جوکی شما را از شدت خنده نقش بر زمین می‌کند! از جمله شخصیت‌های قابل بازی می‌توان به Fortune اشاره کرد، او یک دزد دریایی بوده اهل کلمبیا بوده که جست و خیز زیادی دارد؛ همچنین Hardtack که افسر ارشد نیروی دریایی ایالات متحده بوده با جثه بزرگی که دارد می‌تواند یکایک دشمنان را مچاله کند. لازم به‌ذکر بوده که محدودیتی در انتخاب شخصیت‌ها وجود ندارد و بازیکنان می‌توانند طبق میل و علاقه خود یک تیم سه نفره متشکل از 12 شخصیت موجود انتخاب کنند و وارد خیابان‌های آشفته سئول بشوند. در همان ابتدا تمامی مهارت‌ها در اختیار بازیکن قرار داده نمی‌شود و همین عامل سبب شده که شما به انجام مراحل پرداخته تا آیتم‌های بیشتر و طبیعتا قوی‌تری را دریافت کنید.

……

دانلود ویدئو

سئول به قهرمانان نیاز دارد

آنچه که سبب شده نظرمان نسبت به Agents of Mayhem مثبت باشد، عدم حضور شخصیت‌هایی ابرقهرمانانه با قدرت‌های ماوراطبیعه است. در داستان پردازی ضعف‌های گوناگونی دارد و بدون تردید برای کسانی که اقدام به انجام سری‌بازی Saints Row سوالات فراوانی ایجاد می‌کند. داستان این عنوان  روایتگر اتفاقات بعد از بسته الحاقی Gat out of Hell  بازی Saints Row IV است. بازی در شهر سئول، پایتخت کشور کره جنوبی جریان دارد و سازمانی که شما مشغول خدمت برای آن هستید M.A.Y.H.E.M نام دارد و توسط Persephone Brimstone (یکی از شخصیت‌های موجود در بسته الحاقی Gat out of Hell) ایجاد شده است. شهر توسط نیروهایی به نام L.E.G.I.O.N با هدف نابودی حکومت‌ها و تسلط بر جهان مورد هجوم و تصرف قرار گرفته‌ و این شما هستید که باید با انتخاب نیروهایی کارکشته و ماهر به عنوان یک قهرمان ظاهر شده و برای آزادی بجنگید. همانطور که توضیح داده شد با سناریو کلیشه‌ای و نچندان جدید روبرو بوده و باری دیگر شاهد روایت تازه‌ای از نبرد بین افراد قدرت طلب هستیم.

شاید اگر استودیو Volition ساخت این بازی را بر عهده نداشت، با عنوانی کسل کننده روبرو می‌شدیم که محیط آن هیچگونه تعاملی با بازیکنان برقرار نمی‌کرد اما به لطف استودیو سازنده، پویانمایی‌های صورت گرفته بسیار عالی و کم‌نظیر شکل گرفته‌اند و هنگامی که بسیاری از اماکن خسته‌کننده به‌نظر می‌رسند، ساختمان‌ها و آسمان خراش‌هایی را خواهید دید که در طراحی آنان از المان‌های ویژه شهر سئول بهره گرفته شده است.

Agents Of Maythem

به‌طور خاص برای هر شخصیت یک سری اسلحه و آیتم‌های اختصاصی طراحی شده که بهره‌گیری درست و به موقع از آنان سبب پیشرفت هرچه بیشتر شما در روند طی نمودن مراحل است. زمانی که با یک ربات عظیم الجثه درگیر شد‌ه‌اید، ضربات شخصیتی مثل Fortune نمی‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد از این رو شما باید کنترل شخصیت دیگری را در دست بگیرید تا گزینه‌های بیشتری برای مبارزه با دشمن داشته باشید؛ البته لازم به‌ذکر بوده که تیم سازنده این امکان را به بازیکنان داده که قبل از شروع مراحل قادر به تغییر تیم و انتخاب شخصیت‌های جدید باشند.

در بخش گیم‌پلی کار آسانی پیشه‌رو نخواهید داشت و با وجود قابلیت‌های Saints Row، برخی اوقات با افت فریم مواجه می‌شویم که سبب کاسته شدن از هیجان بازی می‌شود. خلاف عقیده بسیاری از منتقدین دیگر، نمی‌توان شلوغی میدان‌های نبرد را به عنوان یک ضعف قلمداد کرد چرا که این ازدحام از خصوصیات Agents of Mayhem محسوب می‌شود اما طبیعتا هرچیزی باید اندازه‌ای داشته باشد و زیادی آن دردسرساز خواهد شد. با از بین بردن دشمنان و پیروزی در نبردها امتیازهایی دریافت خواهید کرد که از آن طریق می‌توانید سطح مهارت‌های خودتان را ارتقا داده و قدرت سلاح‌هایتان را افزایش دهید.

محیطی که در آن قرار دارید وسیع و پهناور بوده و المان‌های یک عنوان Open-World به‌خوبی رعایت گردیده است. بازیکنان علاوه بر ماموریت‌های بخش کمپین با ماموریت‌های جانبی نیز روبرو خواهند شد که در صورت تمایل می‌توانند به صورت گروهی به انجام آن بپردازند. استودیو Volition سعی کرده از طریق این ماموریت‌های جانبی برای آن دسته از افرادی که سابقه انجام هیچ کدام از نسخ Saints Row را نداشته‌اند، پیش زمینه‌هایی ایجاد کند تا با آگاهی بیشتری به انجام مراحل اصلی بپردازند.

Agents Of Maythem

نکات مثبت:

تمامی عناصر لازم جلوه‌های بصری کارتونی رعایت شده است

تنوع شخصیت‌ها با قابلیت‌های متعدد

گیم‌پلی روان و امکان تعامل با محیط

نکات منفی:

افت فریم‌های پیاپی

نبود تعادل در میدان‌های مبارزه

داستان‌پردازی نسبتا ضعیف

نتیجه گیری

در کل Agents of Mayhem برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند خود را در محیطی آخرالزمانی قرار دهند و چشم خوشی نیز از قهرمانان افسانه‌ای ندارند، عنوانی مناسب است چرا که با گیم‌پلی چالش برانگیز در کنار بازی‌های گروهی می‌تواند ساعت‌ها شما را پای پلتفرم خود بنشاند اما فراموش نکنید که بخش کمپین از لحاظ داستانی غنی نبوده و همین عامل سبب ناامیدی بازیکنان می‌شود. درست است که جذابیت شهر غرق در آشوب سئول را نمی‌توان نادیده گرفت اما افت فریم‌هایی که در نسخه PS4 با آن مواجه بودیم، ذوق هر بازیکنی را کور می‌کند؛ امید می‌رود که این مشکل در آپدیت‌های روز اول یا آتی منتشر شده از سوی سازندگان برطرف بشود تا علاقه‌مندان با هیجان هرچه بیشتر به انجام این بازی اکشن و سوم شخص مشغول شوند.

Verdict

If you’re one of those who love apocalyptic environment and or do not consider themselves the usual fan of mighty heroes, then Agents of Mayhem is for you and thats because of its challenging gameplay done in groups that would make you sit and play for hours, but don’t forget that the campaign, in terms of storyline, is not as rich as its gameplay and this would definitely make the players unhappy. True that we can’t ignore the charmful city of Seoul, being in the middle of a chaotic war, but the frame reductions we encountered in the PS4 version of the game really did hurt our joy, we hope that the current issues will be solved as the developers launch the first day updates so that more and more enthusiasts would play Agents of Mayhem.

Score: 7 – PS4 Version

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *