واکنش منتقدان به مینی سریال Sharp Objects – اشیا تیز

سریال Sharp Objects یا «اشیا تیز» یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی است که توسط شبکه اچ بی او (HBO) تهیه، تولید و پخش شده و توسط ژان-مارک ولی کارگردانی و توسط مارتی نوکسون هم ساخته شده است. در مینی سریال چیزهای تیز که سبکی درام و تریلر روانشناختی دارد، بازیگران بااستعداد و خوبی از جمله ایمی آدامز در نقش خبرنگاری به نام کمیل پریکر، پاتریشا کلارکسون در نقش ادورا کرلین (مادر کمیل)، کریس مسینا در نقش کاراگاه ریچارد ویلیس، الیزا اسکانلن در نقش اما (خواهر ناتنی کمیل)، مت کریون در نقش بیل ویکری، هنری چرنی در نقش الن کرلین، تیلور جان اسمیت در نقش جان کین، مدیسون دونپورت در نقش مردیث ویلر، میگل ساندووال در نقش فرانک کری، ویل چیس در نقش باب نش، سوفیا لیلیس در نقش نوجوانی‌های کمیل پریکر، لولو ویلسون در نقش ماریا پریکر و الیزابت پرکینز در نقش جکی اونیل از جمله هنرمندان ثابت بوده‌اند و از بازیگران مقطعی و مکمل می‌توان به جکسون هرست در نقش کرک لیسی، جنیفر آسپن در نقش جینی کین، دیوید سالیوان در نقش کریس، ریگان پاسترناک در نقش کیتی لیسی، سیدنی سویینی در نقش الیس، هیلاری وارد در نقش بکا، بت بروریک در نقش آنی بی و باربارا ایو هریس در نقش ایلین اشاره کرد.

این مجموعه تلویزیونی ۸ قسمتی که هر قسمت آن تقریبا و به طور میانگین ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد، در تاریخ ۸ جولای (۱۷ تیر ماه ۱۳۹۷) سال جاری میلادی در شبکه HBO به طور رسمی پخش شد و تاکنون امتیاز ۷۸ را از بین ۳۴ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. علاوه بر خود مارتی نوکسون که وظیفه نویسندگی قسمت اول و هشتم را بر عهده داشته، گیلین فلین (قسمت دوم، هفتم و هشتم)، الکس متکالف (قسمت سوم)، وینس کالاندرا (قسمت چهارم)، اسکات براون (قسمت پنجم و هفتم)، داون کاموچه (قسمت ششم) و آریلا بلیر (قسمت ششم) نویسندگان این فصل سریال چیزهای تیز هستند. از طرف دیگر، لازم به ذکر است که تمامی قسمت‌های این مینی سریال توسط خود ژان-مارک ولی کارگردانی شده است.

از آنجا که مدت کمی است که از پخش مینی سریال Sharp Objects در شبکه HBO می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این سریال منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد مینی سریال چیزهای تیز از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این سریال را که توسط شبکه HBO منتشر شده هم بخوانید:

در این سریال درام ۸ قسمتی که براساس رمانی با همین نام و با قلم گیلین فلین نوشته شده، کمیل پریکر (با بازی ایمی آدامز) که گزارشگر شهر سنت لوئیس محسوب می‌شود، به‌تازگی به شهر کوچک خود یعنی میزوری بازگشته است. او قصد دارد درباره داستان پرونده‌ی قتل یک دختر جوان و همچنین گم و ناپدید شدن دختر جوان دیگری تحقیق کند. او در طی این راه، اتفاقاتی را دوباره تجربه می‌کند که یک بار در گذشته آنها را پشت سر گذاشته است.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از سریال Sharp Objects بیندازیم:

کن تاکر | یاهو تی وی

۱۰۰ از ۱۰۰

مینی سریال Sharp Objects دارای تمام مواردی است که شما همیشه آنها را از یک سریال می‌خواستید. همچنین این مجموعه دارای مواردی است که شما نمی‌دانستید که آنها را می‌خواهید. این مینی سریال هشت قسمتی شبکه HBO یک اثر هیجان انگیز و ترسناک است؛ یک اثر ملودرام گوتیک جنوبی، دارای قتل مرموز یک قاتل سریالی و یک تصویر دوگانه از رابطه مادری و خواهری است.

بن تراورس | ایندی وایر

۹۱ از ۱۰۰

شخصیت کمیل به معنای واقعی کلمه با کلیشه پوشانده شده است اما ایمی آدامز با قدرت و تسلط بسیار زیاد خود توانست این شخصیت را به‌گونه‌ای رام کند و باعث شد تا این کاراکتر تبدیل به یک فرد بیهوده و مسخره نشود. آدامز در این پروژه به کارگردان خود و همچنین نویسنده‌ها اعتماد کرد، اما علاوه بر آن، او به خودش هم اعتماد داشت.

برایان تالریکو | RogerEbert.com

۸۸ از ۱۰۰

این مجموعه تلویزیونی، به‌طرز زیبایی توسط مارتی نوکسون و ژان-مارک ولی ساخته شده است. همچنین در این مجموعه بازیگران بسیار خوبی جمع‌آوری شدند که مشخص است آنها از قبل خودشان را برای فصل مراسم اهدای جایزه که در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود، آماده کرده‌اند.

الن سپینوال | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

مینی سریال چیزهای تیز به‌هیچ وجه سرگرم‌کننده نیست اما توانسته خود را به سطح قابل توجهی برساند که درست به همان اندازه که هیجان‌انگیز است، غمگین و تراژدی هم محسوب می‌شود.

تری ترونز | کلورادو اسپرینگز گزت

۷۵ از ۱۰۰

می‌توان گفت این سریال، صبر بیشتری نیاز دارد؛ زیرا تقریبا از قسمت سوم، مسیر مبهم و تیره‌ی آن شروع به واضح شدن می‌کند. اما درست زمانی که شما تماشای سریال Sharp Objects را آغاز می‌کنید، این مجموعه شما را به داخل خود می‌کشد و از همان موقعی که شما درگیر آن شدید، دیگر دور ماندن از دنیای عجیب و مرموز آن برایتان سخت خواهد شد.

دیو نمتز | تی وی لاین

۶۷ از ۱۰۰

سریال چیزهای تیز به‌طرز خسته کننده‌ای آهسته است و روند به‌شدت کندی دارد. حداقل می‌توان گفت که این مجموعه دارای صحنه‌های زیبایی است که بازیگران، آنها را ساخته‌اند که همین موضوع باعث می‌شود این سریال، بدترین مجموعه دنیا نشود. اما اگر به بازیگران بزرگ و خوبی که در این پروژه حضور دارند و منبع اقتباس فوق‌العاده زیبای آن توجه کنیم، به تنها چیزی که می‌توان فکر کرد این است که این مجموعه طرفداران خود را ناامید می‌کند.

راب اوون | پیتزبرگ پست گزت 

۵۹ از ۱۰۰

دو قسمت ابتدایی سریال چیزهای تیز روند به‌شدت آرامی داشت؛ فوق‌العاده آرام. اما از قسمت سوم، اوضاع کمی بهتر شد و داستان روند سریع‌تری را به خود گرفت. از قسمت سوم این سریال ما شاهد این هستیم که داستان به سراغ گذشته‌ی کمیل رفته است و همچنین از طرف دیگر او قصد دارد با مظنونی که در پرونده وجود دارد ارتباط برقرار کند. این موضوع ممکن است برای افرادی که کتاب را مطالعه کردند مشکلی نداشته باشد، اما برای بقیه‌ی ما بینندگان، پیش رفتن با چنین روندی، کمی سخت خواهد بود؛ آن هم در دوره‌ای که انتخاب‌های بی‌شماری در انتخاب سریال تلویزیونی وجود دارد.

ورن گای | نیوزدی

۵۰ از ۱۰۰

به جز کشف قربانی پرونده‌ی قتل و همچنین آشکارسازی یک موضوع مهم در لحظات انتهایی قسمت هفتم این مجموعه، تقریبا هیچ اتفاق مهم دیگری در این مینی سریال Sharp Objects رخ نمی‌دهد… اگرچه در داستان‌سرایی این مجموعه، صحنه‌های خشنی وجود دارد، اما می‌توان گفت که در کنار آنها، لحظه‌های لذت‌بخشی هم وجود دارد؛ ایفای نقش ایمی آدامز یکی از آن موارد لذت‌بخش است.

لازم به ذکر است که مینی سریال Sharp Objects تا به این لحظه توانسته رتبه بیست و سوم در لیست بهترین فصل و رتبه‌ی هشتاد را در لیست مورد بحث‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که مینی سریال چیزهای تیز نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فصل نسبتا خوب و زیبایی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار تلویزیونی و بینندگان اینگونه کارها، از آن راضی خواهند بود.

تانی کال

برگرفته از متاکریتیک

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *