کامیون برقی ثور، رقیب اصلی تسلا

شرکت آمریکایی و تازه‌تأسیس ثور، از اولین کامیون برقی خود موسم به ET-One رونمایی کرد.

به‌ نظر می‌رسد رقبای کامیون برقی تسلا سمی (Semi) به‌تدریج در حال ظهور هستند. پس از معرفی کامیون برقی کامینز (Cummins)، حالا شرکت کامیون‌سازی تازه‌تأسیس ثور (Thor Trucks) که دفتر اصلی آن در لس‌آنجلس قرار دارد، نمونه‌ی تمام برقی و مستقل خود موسوم به ET-One را با توانایی کشش ۳۶ هزار و ۲۸۷ کیلوگرم، همراه پیشرانه‌ی گشتاور آنی حاصل از پک باتری لیتیوم-یون و طی کردن ۴۸۲ کیلومتر مسافت با یک‌ بار شارژ، رونمایی کرد.

کامیون برقی ET-One حاصل تفکر دو مؤسس شرکت کامیون‌سازی ثور، داکوتا سملر و جیو سردونی است که بودجه‌ی توسعه و ساخت آن کاملاً به‌صورت شخصی تأمین شده است. البته مقامات این شرک نوپا برای عرضه‌ی این کامیون برقی به بازار، به دنبال شرکای تجاری هستند.

ET-One با داشتن ترمزهای مجهز به سیستم بازیابی انرژی، تا نهایت سرعت ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت پیش می‌رود. با توجه به ظرفیت باتری، شعاع حرکتی این کامیون برقی و البته زمان ۹۰ دقیقه‌ای برای شارژ کامل، استفاده‌ی اصلی آن در ترددهای متوسط خواهد بود. مدل پایه‌ی کامیون برقی تسلا سمی نیز با توانایی کشش و شعاع حرکتی برابر با ET-One، مناسب مسیرهای کوتاه است.

البته بر اساس گفته‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، مدلی از کامیون برقی سمی با توانایی طی کردن مسافت ۸۰۵ کیلومتری، در آینده عرضه می‌شود که البته مقامات شرکت کامیون‌سازی ثور هم در نظر دارند مدلی با شعاع حرکتی بیشتر عرضه کنند.


تیم مهندسی این شرکت ادعا می‌کند که ET-One در مقایسه با کامیون‌های دیزل، در هر مایل (۱.۶ کیلومتر) تا ۶۰ درصد هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد  و سوخت‌رسانی به آن تا ۷۰ درصد کمتر خواهد بود. البته منظور از سوخت‌رسانی همان انرژی برق است که طبیعتا آلایندگی کامیون‌های دیزل را به همراه نخواهد داشت.

هنوز جزئیات فنی بیشتری از ET-One در دسترس نیست؛ ولی پیش‌بینی می‌شود که این کامیون برقی با قیمت احتمالی ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار دلار بر اساس مدل‌های مختلف آن، در سال ۲۰۱۹ عرضه شود. قیمت کامیون برقی تسلا سمی نیز از ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار دلار در نظر گرفته شده است.

تانی کال

اروندپلاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *