آیا آیفون‌ها و آیپدهای اپل ممکن است که ویروسی شوند و خطراتی را برای کاربران به همراه داشته باشند؟ اگر این امکان وجود دارد چگونه می‌توانیم از ویروسی شدن یا عملکرد مخرب یک بدافزار در آیفون یا آیپدمان جلوگیری کنیم؟ اگر اینگونه سوالات در ذهن شما هم ایجاد شده‌اند، توصیه می‌کنیم که این مقاله اختصاصی را مطالعه کنید. با سایت شبکه همراه باشید.

مقدمه

برخی از کاربران آیفون و آیپدهای اپل مدعی هستند که محصولاتشان با مشکلات عملکردی عجیبی مواجه شده و دچار اختلالاتی غیرطبیعی می‌شود که می‌توانند ناشی از وجود یک ویروس در دستگاه باشند! اما آیا آیفون و آیپدهای اپل ویروسی می‌شوند؟ مگر سیستم عامل iOS اپل از نظر ضریب امنیت قدرتمندترین و امن‌ترین سیستم عامل موبایلی موجود به شمار نمی‌رود! پس دلیل ادعای این کاربران چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سیستم عامل iOS از نظر ضریب امنیت یک سیستم عامل قدرتمند است (وارد جزئیات این موضوع نمی‌شویم). بنابراین اگرچه در برخی موارد گزارش‌های مبنی بر ویروسی شدن آیفون‌های اپل ارائه می‌شود اما در مجموعه می‌توان گفت که احتمال ویروسی شدن آیفون و آیپدهای اپل در شرایط عادی به مراتب پایین و حتی نزدیک به صفر است. اما اگر آیفونی جیلبریک شود موضوع کمی متفاوت خواهد بود! در این شرایط احتمال ویروسی شدن آیفون و به ویژه ابتلای آن به بدافزارهای مخرب به مراتب افزایش می‌یابد.

از نظر تکنیکی، ویروس یک کد دستوری مخرب است که وارد یک برنامه‌های مختلف می‌شود و به این صورت منجر به بروز مشکل و اختلال در عملکرد دستگاه خواهد شد. با توجه به اینکه اپلیکیشن‌های عرضه شده در اپ استور (App Store) با دقت فوق‌العاده‌ای فیلتر می‌شوند، احتمال ویروسی بودن یا مخرب بودن آن‌ها تقریبا برابر با صفر است. همچنین سیستم عامل iOS از بستر امنیتی فوق‌العاده دقیق و قدرتمندی بهره می‌برد که دسترسی ویروس یا هر کرم مخربی به اطلاعات اصلی دستگاه را غیر ممکن می‌کند. اما زمانی که شما آیفون خود را جیلبریک کنید و از منابع دیگری اپلیکیشن دریافت کنید، ریسک ابتلا به ویروس و بدافزار افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین اگر آیفون شما دچار اختلالات عجیب عملکردی شده، پیش‌بینی می‌کنیم که آیفونتان جیلبریک شده است و شما از منابع غیرقابل اعتماد به منظور دانلود اپلیکیشن‌های خاصی استفاده کرده‌اید. نتیجه این امر دانلود یک اپلیکیشن مخرب یا بدافزار بوده که اختلالاتی در عملکرد دستگاه ایجاد کرده است. حال چگونه می‌توانیم ویروس یا بدافزار مخرب موجود را از آیفون حذف کنیم؟ با سایت شبکه همراه باشید تا در این رابطه شما را راهنمایی کنیم.

اپلیکیشن مخرب نصب شده را شناسایی و حذف کنید!

ساده‌ترین روشی که با استفاده از آن می‌توانید از شر اپلیکیشن مخرب نصب شده در دستگاه رهایی یابید مربوط به شناسایی و حذف آن می‌شود. برای انجام این کار باید کمی دقت عمل به خرج دهید و از حافظه خود استفاده کنید. به خاطر آورید که مشکلات و اختلالات عملکردی عجیب آیفونتان از چه زمانی آغاز شده است.

به احتمال زیاد این اختلال‌ها دقیقا بعد از نصب یک اپلیکیشن خاص در دستگاه پدیدار شده‌اند. به محض اینکه این اپلیکیشن مخرب را شناسایی کردید باید آن را حذف کنید. با حذف اپلیکیشن مخرب یا ویروسی، مشکل آیفونتان هم برطرف خواهد شد. بنابراین خوب فکر کنید! حتی اگر نیاز بود چند اپلیکیشن را حذف کنید و وضعیت عملکرد آیفون را بررسی نمایید. همچنین منبعی که اپلیکیشن مخرب را از آن دانلود کرده بودید را شناسایی کنید و دیگر از آن منبع استفاده نکنید.

حذف دیتای مرورگر سافاری

در برخی از شرایط دیده شده که هدایت مرورگر سافاری (Safari) به یک صفحه وب غیر مجاز منجر به بروز مشکلات و اختلال‌های خاصی در عملکرد آیفون می‌شوند. برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم که دیتا یا اطلاعات مرورگر سافاری را حذف کنید. این موضوع ممکن است به شکل عجیبی تمام مشکلات و اختلالات آیفونتان را برطرف سازد. برای انجام این عمل مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش Settings آیفون مراجعه کنید.
  • گزینه Safari را انتخاب کنید.
  • گزینه Clear History and Website Data را انتخاب کنید و دیتای مرورگر سافاری را به کل حذف نمایید.

آیفونتان را فورس ریستارت کنید!

در برخی از شرایط ممکن است که اختلال‌های ایجاد شده به واقع با ویروس یا بدافزار خاصی ارتباط نداشته باشند و فقط به دلیل باگ‌های عملکردی در دستگاه ایجاد شده باشند. در این شرایط یک فورس ریستارت (Force Restart) می‌تواند مشکل دستگاه را برطرف سازد. برای انجام فورس ریستارت در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس به شرح زیر عمل کنید:

  • دکمه پاور (Wake/Lock) آیفون و دکمه کاهش صدا (Volume Down) را از لبه‌های آیفون به طور همزمان فشرده و نگه دارید.
  • دکمه‌های نام برده شده را تا زمانی نگه دارید که صفحه نمایش دستگاه سیاه شود. سپس آن‌ها را رها کنید.

با طی کردن مراحل فوق در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس شاهد اعمال فورس ریستارت خواهید بود. اما برای انجام این کار در سایر مدل‌های آیفون باید به شرح زیر عمل کنید:

  • دکمه پاور و هوم (Home) دستگاه را به طور همزمان فشرده و نگه دارید.
  • دکمه‌های نام برده شده را تا زمانی نگه دارید که صفحه نمایش دستگاه سیاه شود. سپس آن‌ها را رها کنید.

بنابراین برای فورس ریستارت سایر آیفون‌های اپل باید از دکمه هوم استفاده کنید و نیازی به فشردن دکمه کاهش صدا وجود ندارد.

بازیابی فایل بک‌آپ قابل اعتماد

اگر در بازه‌های زمانی مختلف از آیفون خود فایل بک‌آپ یا پشتیبان تهیه کرده‌اید، می‌توانید یکی از قابل اعتمادترین این بک‌آپ‌ها را ریستور یا بازیابی کنید. منظور از بک‌آپ قابل اعتماد، بک‌آپی است که قبل از آلوده شدن آیفون به ویروس یا بدافزار تهیه شده باشد. به منظور ریستور یا بازیابی فایل بک‌آپ در آیفون خود می‌توانید از آی‌کلود (iCloud) یا آی‌تیونز (iTunes) استفاده کنید. چنانچه در رابطه با نحوه بازیابی فایل بک‌آپ از طریق هر یک از دو سرویس نام برده شده و مزایا و معایب آن‌ها نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن درخواست در بخش نظرات ما را برای ارائه یک مقاله آموزش جامع در این رابطه ترغیب کنید.

ریست تنظیمات و محتوای آیفون

یکی دیگر از موثرترین روش‌هایی که می‌تواند در راستای مقابله با اختلالت عملکردی آیفون موثر واقع شود مربوط به ریست تنظیمات و محتوای دستگاه است که با انتخاب گزینه “Erase All Content & Settings” از منوی تنظیمات آیفون امکانپذیر می‌شود. در نظر داشته باشید که با انجام این عمل تقریبا تمام اطلاعات موجود در آیفونتان حذف می‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنیم که این روش را به عنوان آخرین راه حل خود در نظر بگیرید. همچنین حتما پیش از انجام آن از محتوای دستگاه یک فایل بک‌آپ تهیه کنید. به منظور ریست تنظیمات و محتوای آیفون خود مسیر زیر را طی کنید:

  • به منوی Settings آیفون مراجعه کنید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Reset را لمس کنید.
  • گزینه Erase All Content & Settings را انتخاب و در پنجره کشویی نمایان شده گزینه Erase iPhone را لمس کنید.

جمع‌بندی

بنابراین مشخص شد که آیفون‌ و آیپدهای اپل یا در مجموع سیستم عامل iOS سیستم عامل بسیار امن و دقیقی است که آلوده شدن آن به بدافزار یا ویروس در شرایط عادی تقریبا غیرممکن است. اما با این حال در برخی شرایط و به ویژه زمانی که دستگاهتان را جیلبریک کنید، ممکن است با اختلال‌های عجیب ناشی از کدهای دستوری مخرب در بدافزارها رو به رو شوید. در این شرایط با استفاده از روش‌های شرح داده شده قادر به حذف ویروس یا بدافزار مخرب از آیفون و آیپد خواهید بود.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *